• Tavallinen aihe

Aihe Alkusammutusvehjes  (Luettu 4191 kertaa)

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2538

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8148
Vs: Alkusammutusvehjes
Noi sähköpalot ovat outoja. Miten sellaisia saa syntymään? Ymmärrän vanhoissa koneissa, joissa alkaa eristeet murtumaan, mutta uusissa koneissa. Kyllä ne johdot ja liittimet voitaisiin suojata ilmatiiviisti, mutta se voi hiukan maksaa enemmän.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3125
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Alkusammutusvehjes
Osa on huonoa mekaanista suunnittelua, johdot hinkkaantuvat johonkin vaikka eivät hauraita vielä olekaan.
Osa taas johtuu liittimien huonosta valinnasta tai puutteellisesta suojauksesta. Ylimenovastuksen kasvaessa isovirtaiset liittimet alkavat kuumentua.
Koskee myös sulakepesiä, piirikortteja, relekantoja ja vastaavia.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8148
Vs: Alkusammutusvehjes
Osa on huonoa mekaanista suunnittelua, johdot hinkkaantuvat johonkin vaikka eivät hauraita vielä olekaan.
Osa taas johtuu liittimien huonosta valinnasta tai puutteellisesta suojauksesta. Ylimenovastuksen kasvaessa isovirtaiset liittimet alkavat kuumentua.
Koskee myös sulakepesiä, piirikortteja, relekantoja ja vastaavia.

Eikä tarvitse kauhean isovirtaistakaan olla. Tosiasia kuitenkin on, että kun tekniikka on mennyt niin kamalasti eteenpäin (mukamas), samaan aikaan laatu on huonontunut rajusti. Laitteet tehdään hajoavaksi. Ennen laitteet tehtiin kestämään.

Ja kun tälle tekniikka-asialle ei haluta tehdä mitään, luodaan korjaussarjaksi tuollainen helvetillinen sammutustykki alkusammutukseen.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6915
Vs: Alkusammutusvehjes

Tuskin tuolla yhdistelmällä sähköpalo on ensimmäisenä odotettavassa, kuiva pehku, voiteluaine ja lämpeävä laakeri potentiaalisempi yhdistelmä notskin sytykkeeksi...
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1343
Vs: Alkusammutusvehjes
Turvesoillahan nuo pikkupytyt ovat olleet kolkyt vuotta, tuossa paineilma uutta. Paineilmavesisammuttimia on käytössä itsellänikin, siis tavalliseen 12 kg sammuttimeen venttiili, saippuavettä 3/4 ja 1/4 paineilmaa 10 bar ja levittävä puutarhasuutin.
Mutta sammutuskaasu tulisi hyväksyä pölyisissä töissä automaattisammutuksena konehuoneen vakuutukseen nostamatta omavastuuta. Olisi paljon helpompi toteuttaa kaasun leviäminen konehuoneeseen kuin jauhesammutus.
Itsellä varalla Maus-patruuna joka helppo työntää ekana esim. pyöräkoneen konehuoneeseen ilman vahinkoja ja putsausta.

https://www.youtube.com/watch?v=DIwSGpCC08Y

https://www.youtube.com/watch?v=_9qH-HpI8tE

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2538
Vs: Alkusammutusvehjes
Jotain veden pintajännityksen tms ainetta oli tosa systeemis lisänä. Pytystä tuleva aine siis ollut pelkkää vettä.

Videossa 2.20 kohdalla.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16710
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Alkusammutusvehjes
Noi sähköpalot ovat outoja. Miten sellaisia saa syntymään? Ymmärrän vanhoissa koneissa, joissa alkaa eristeet murtumaan, mutta uusissa koneissa. Kyllä ne johdot ja liittimet voitaisiin suojata ilmatiiviisti, mutta se voi hiukan maksaa enemmän.

Eivät ne ole outoja, niihin erikoistuneita ajoneuvotehtaita oli vielä 1970-luvulla. Esimerkiksi Brishit Leyland.

Austineissa ja Morris Marinoissa esimerkiksi oli mustasta muovista tehtyjä keinukytkimiä, jotka toimivat sillä periaatteella, että keinulla liu'utettiin metallista luistia muoviin valettujen kuparinastojen päällä. Kun nastat silenivät, ja sinne luistin ja nastojen väliin alkoi muodostua semmoista pikitahnaa, kuumenivat nastat ja pehmensivät nastojen välisen muovin, nastat painuivat syvemmälle ja kuumenivat yhä enemmän, samalla liukua käyttävän keinun tappi alkoi pehmetä, eikä esim. valoja saanut enää pois päältä. Kuumuus lisääntyi, ja ilman nopeaa akkukaapelien irrottamista kojetaulu oli tulessa. Eikä tähän mennyt kuin noin 40000 km !

Toinen nerokas ratkaisu oli poikittaismoottorisessa Austinissa laittaa kaasutin kohokammioineen pakosarjan yläpuolelle, vain jonkinnäköisen pienehkön bakeliittilevyn eristämänä. Osasyy tietenkin oli se, että nykyaikainen A-moottori ei ollut mikään läpihengittävä. Sitten kun hellekelillä tuli kovasta ajosta pihaan ja kaasuttimen ylivuotoreiästä alkoi työntää bensavaahtoa, roihahtipa se mukavasti jos yhdenkin kerran. Yksi Allegro paloi siitä syystä Joensuunkadun rataylikäytävän seutuvilla, onneksi ei ollut silloin oma.

300 h ajettuna äestyspellolla alkoi Leyland traktori palaa hytin alta, koska johtimet oli asennettu hytin terävän etulevyn kulmien ja kytkinkopan välisestä raosta siten, että eristeet hiertyivät poikki.  Tärkeä osatekijä oli se, että 1970-luvun lopullakaan ei Leylandissa ollut kuin yksi lasiputkisulake, sijoitettuna irralleen hytin katon etukotelon sisään, suojaamaan sivuvaloja. Jaa-a olisihan niitä voinut laittaa ihan muuallekin, ja nimenomaan jo hyttiin tulevaan johtonippuun.

Tutut muovikeinukytkimet ja niiden luistit muuten Leylandeissa sisälsivät uudesta asti vaseliinia, olisikohan ollut jokin nolo yritys estää niitä nastoja kulumasta ?? Ei sitä nyt heti tule mieleen uudessa koneessa alkaa purkaa sähkökatkaisimia, että mitä hel**ttiä täältä oikein löytyykään. Oikea pölynkerääjä semmoinen ratkaisu.

-SS-

Viimeksi muokattu: 17.02.20 - klo:13:39 kirjoittanut -SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16710
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Alkusammutusvehjes
Ennen laitteet tehtiin kestämään.

Ei ehkä edes ollut niitä laitteita. Belaruksiakin ajettiin kokonaan ilman sähköjä suuressa naapurimaassa. Käyntiin vaan jollakin pyörittimellä ja pellolle.

-SS-

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11780
Vs: Alkusammutusvehjes


Ei ehkä edes ollut niitä laitteita. Belaruksiakin ajettiin kokonaan ilman sähköjä suuressa naapurimaassa. Käyntiin vaan jollakin pyörittimellä ja pellolle.

-SS-
[/quote]
  Oli meidän Mörkömajurissakin jo elektroniikkaa ;Makneetto.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1343
Vs: Alkusammutusvehjes

-1970-luvulla. Esimerkiksi Brishit Leyland.
-Austineissa ja Morris Marinoissa  poikittaismoottorisessa
-Austinissa laittaa kaasutin kohokammioineen pakosarjan yläpuolelleen pienehkön bakeliittilevyn eristämänä.
-nykyaikainen A-moottori ei ollut mikään läpihengittävä.
-kovasta ajosta pihaan ja kaasuttimen ylivuotoreiästä alkoi työntää bensavaahtoa, roihahtipa se  jos yhdenkin   kerran.
-Allegro paloi siitä syystä Joensuunkadun rataylikäytävän seutuvilla
-300 h ajettuna äestyspellolla alkoi Leyland traktori palaa hytin alta
-Leylandissa ollut kuin yksi lasiputkisulake, sijoitettuna irralleen hytin katon etukotelon sisään
-Leylandeissa sisälsivät uudesta asti vaseliinia[/i
-purkaa sähkökatkaisimia

-SS-
Anteeksi lyhennelmä, mutta

Ihanan vaihteleva ja opettavainen nuoruus..

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16710
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Alkusammutusvehjes

-1970-luvulla. Esimerkiksi Brishit Leyland.
-Austineissa ja Morris Marinoissa  poikittaismoottorisessa
-Austinissa laittaa kaasutin kohokammioineen pakosarjan yläpuolelleen pienehkön bakeliittilevyn eristämänä.
-nykyaikainen A-moottori ei ollut mikään läpihengittävä.
-kovasta ajosta pihaan ja kaasuttimen ylivuotoreiästä alkoi työntää bensavaahtoa, roihahtipa se  jos yhdenkin   kerran.
-Allegro paloi siitä syystä Joensuunkadun rataylikäytävän seutuvilla
-300 h ajettuna äestyspellolla alkoi Leyland traktori palaa hytin alta
-Leylandissa ollut kuin yksi lasiputkisulake, sijoitettuna irralleen hytin katon etukotelon sisään
-Leylandeissa sisälsivät uudesta asti vaseliinia[/i
-purkaa sähkökatkaisimia

-SS-
Anteeksi lyhennelmä, mutta

Ihanan vaihteleva ja opettavainen nuoruus..

Näyttää kyllä pahalta tuo lista....

Juu, ja minulle aina kerrottiin, etä Battle of Britainin voittajat ja Spitfiret selittävät sen, miksi Herbert Austinin, William Richard Morriksen ja Loordi Nuffieldin perintö on jotakin kuninkaallista, eikä ylevämpää ajoneuvoa voi kukaan valmistaa.

Havaitsin sittemmin tulleeni vakaasti harhaanjohdetuksi.

-SS-

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1343
Vs: Alkusammutusvehjes

-1970-luvulla. Esimerkiksi Brishit Leyland.
-Austineissa ja Morris Marinoissa  poikittaismoottorisessa
-Austinissa laittaa kaasutin kohokammioineen pakosarjan yläpuolelleen pienehkön bakeliittilevyn eristämänä.
-nykyaikainen A-moottori ei ollut mikään läpihengittävä.
-kovasta ajosta pihaan ja kaasuttimen ylivuotoreiästä alkoi työntää bensavaahtoa, roihahtipa se  jos yhdenkin   kerran.
-Allegro paloi siitä syystä Joensuunkadun rataylikäytävän seutuvilla
-300 h ajettuna äestyspellolla alkoi Leyland traktori palaa hytin alta
-Leylandissa ollut kuin yksi lasiputkisulake, sijoitettuna irralleen hytin katon etukotelon sisään
-Leylandeissa sisälsivät uudesta asti vaseliinia[/i
-purkaa sähkökatkaisimia

-SS-
Anteeksi lyhennelmä, mutta

Ihanan vaihteleva ja opettavainen nuoruus..

Näyttää kyllä pahalta tuo lista....

Juu, ja minulle aina kerrottiin, etä Battle of Britainin voittajat ja Spitfiret selittävät sen, miksi Herbert Austinin, William Richard Morriksen ja Loordi Nuffieldin perintö on jotakin kuninkaallista, eikä ylevämpää ajoneuvoa voi kukaan valmistaa.

Havaitsin sittemmin tulleeni vakaasti harhaanjohdetuksi.

-SS-

Ethän vaan sitten heilahtanut Stalinin perintöihin.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16710
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Alkusammutusvehjes

-1970-luvulla. Esimerkiksi Brishit Leyland.
-Austineissa ja Morris Marinoissa  poikittaismoottorisessa
-Austinissa laittaa kaasutin kohokammioineen pakosarjan yläpuolelleen pienehkön bakeliittilevyn eristämänä.
-nykyaikainen A-moottori ei ollut mikään läpihengittävä.
-kovasta ajosta pihaan ja kaasuttimen ylivuotoreiästä alkoi työntää bensavaahtoa, roihahtipa se  jos yhdenkin   kerran.
-Allegro paloi siitä syystä Joensuunkadun rataylikäytävän seutuvilla
-300 h ajettuna äestyspellolla alkoi Leyland traktori palaa hytin alta
-Leylandissa ollut kuin yksi lasiputkisulake, sijoitettuna irralleen hytin katon etukotelon sisään
-Leylandeissa sisälsivät uudesta asti vaseliinia[/i
-purkaa sähkökatkaisimia

-SS-
Anteeksi lyhennelmä, mutta

Ihanan vaihteleva ja opettavainen nuoruus..

Näyttää kyllä pahalta tuo lista....

Juu, ja minulle aina kerrottiin, etä Battle of Britainin voittajat ja Spitfiret selittävät sen, miksi Herbert Austinin, William Richard Morriksen ja Loordi Nuffieldin perintö on jotakin kuninkaallista, eikä ylevämpää ajoneuvoa voi kukaan valmistaa.

Havaitsin sittemmin tulleeni vakaasti harhaanjohdetuksi.

-SS-

Ethän vaan sitten heilahtanut Stalinin perintöihin.

Ei vaan niksmannien rautaan.

-SS-

Morris65

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: Alkusammutusvehjes
Noi sähköpalot ovat outoja. Miten sellaisia saa syntymään? Ymmärrän vanhoissa koneissa, joissa alkaa eristeet murtumaan, mutta uusissa koneissa. Kyllä ne johdot ja liittimet voitaisiin suojata ilmatiiviisti, mutta se voi hiukan maksaa enemmän.
Puimureissa tietyillä miehillä ei ole lainkaan ihmeellistä, että puimuri syttyy vähän väliä palamaan ;D, se edellisen syksyn puhdistus kun sattuu unohtumaan ja ensimmäisissä puinneissa rottien paljaaksi kalvamat johdot alkaa palamaan.