Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe neuvoja..  (Luettu 10429 kertaa)

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: neuvoja..
Saat kyllä varautua siihen että elukkalääkäriä tarvitset, tuo on tuon lehmän ominaisuus että tulee halvaus, nuo ravinteet lieventää ja pitkittää sitä halvauksen alkamista.ja lekurin jälkeen ne tukihoitona on hyviä. Se jos ja kun noita annetaan elikolle ennen poikimista ja jälkeen ei ole ollenkaan satavarma halvaantuisiko lehmä ilman lisätroppeja.Mutta ihan kiva myyntiartikkeli kun on niitä jotka uskovat autuaasti että taas yksi mansikki säästyi elukkalääkärin hoidolta kun annoin tuota ainetta.

Elukkalääkärin taksalla monta bovikalkkia työntää lehmään tai pullolista calrechiä juottaa.
Näkemyshän se on tuokin, pullotuksella  makaava lehmä paranee harvoin,  tuskin koskaan. Elukan kannalta hyvissä ajoin eläinlääkärin pullotus on varmempi.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: neuvoja..
Saat kyllä varautua siihen että elukkalääkäriä tarvitset, tuo on tuon lehmän ominaisuus että tulee halvaus, nuo ravinteet lieventää ja pitkittää sitä halvauksen alkamista.ja lekurin jälkeen ne tukihoitona on hyviä. Se jos ja kun noita annetaan elikolle ennen poikimista ja jälkeen ei ole ollenkaan satavarma halvaantuisiko lehmä ilman lisätroppeja.Mutta ihan kiva myyntiartikkeli kun on niitä jotka uskovat autuaasti että taas yksi mansikki säästyi elukkalääkärin hoidolta kun annoin tuota ainetta.

Elukkalääkärin taksalla monta bovikalkkia työntää lehmään tai pullolista calrechiä juottaa.
Näkemyshän se on tuokin, pullotuksella  makaava lehmä paranee harvoin,  tuskin koskaan. Elukan kannalta hyvissä ajoin eläinlääkärin pullotus on varmempi.
Jos olet niin autuas,että se auttava käsi on aina tarjolla,nykyään ei niin kaikille ole tai liekkö täällä koskaan ollutkaan.Toisekseen,vähemmällä selviää mitä aiemmin apua eikä ne elukkalääkärin lääkkeetkään niiden vaikutus kauan kestä.Jos lehmä seisoo,ainakin täällä apua ei tule,vaikka raatoauto lähettäisikin terveisiä.Vanhan mallin mukaan vasta makaavalle lehmälle kutsutaan apua,tämä takaa sen että tila pääsee myöhemminkin huutamaan saatavuusongelmaa eläinlääkintäpalveluista.Tv.Tila joka pärjää juottamallakin ja huutamattakin.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: neuvoja..
meilloli jokunen vuosi sitte oikeen reirusti onkelmia, meni 4lypsävää ja 1 tiine hieho honkajokeen vuoren aikana, halvauksia ja selittämättömistä syistä jalaattomia yms
rehuista oli tottakai näytteet no niitä tutkittiin viä syvemminki eikä nyt mitään ihmeellistä,otettiin verikokeita sekä sairaista että terveistä eikä lopullista selitystä oo tähän päivään mennes selvinny.
toki rehut oli märiän kesän jäliiltä mutta on niitä ollu ennen ja jälkeenki.

ei liity erelliseen sen kummemmin mutta on alettu käyttähän säännöllisesti meijerin boluksia sekä umpikaurelle että poikimisen yhteyteen ja poikimisen yhteyres riskin omaaville viä minergel ja proppia.
nyt on menny aiva ok pitkän aikaa eikä ell lääkäri oo halvauksia käyny hoitaas.
tunnutukset menee ja koko ajan saa puhuras aiv ei lypsys olevien jämiä muuta nuorelle väelle

onko muualla päin ollu el lekuriilla tapana loppua kalakkia nahaan alle? sitä on perusteltu pitkävaikutteisuurella, voi olla luulua mutta hyvällä rosentilla oli teho silloon kun on ollu tarvesta.

meilloli joskus sellaanen holsti joka tarvi joka poikimiseen pari lekurin käyntiä mutta lypsi sevverran hyvin jotta se kannatti kunnes tuli se kerta että tarvittihin se kolomas kerta eikä sekää auttanu soli sitte siinä
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9596
Vs: neuvoja..
Yks elli laittaa kalkit maitosuoneen mahan alle. Helppo lääkitä jos makaa repo rankana. Toipumis-% en ole laskeskellut edes omassa karjassa - kait siitä hyötyä on ollut. Toinen elli pöyristyi ihan täysin tuosta metodista. Kuulemma käytetty 50-luvulla tuollaista lääkkeen antopaikkaa. En tiedä onko sitten ongelmia kaulasuonen löytymisessä, kun on alkanut tuollaista paikkaa käyttämään. Niitä sellaisiakin kanin karvan silittäjiä on ollut, että koko kalkki pullo on pullottanut kaulalla nahan alla. Siitä hoidosta ei ollut kyllä mitään hyötyä.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: neuvoja..
Onhan se "maitosuoni" se hyvä paikka laittaa kalsium, varsinkin makaavalle.Ja saatta jopa tehokin olla nopea.Koskaan en ole kyllä tuota nähnyt, kaulasuoneen se on aina laitettu, lienee syynä se että kalsium rasittaa sydäntä ja elukka voi potkaista lääkinnän aikan atyhjää, eli annostelua säädellään sydäntä kuuntelemalla, asiantuntemusta se on tuo.Onneksi on ollut niin hyvät lääkärit saatavilla että ei ole ollut taidon puutetta.

mustaviiksi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 414
Vs: neuvoja..
Kyllä siitä ELL käynnista on hyötyä, mutta tosiaan kannattaa kokeilla bovikalkkia tai tuota aitoa amerkikkalaista juotettavaa ainetta. Oman kokemuksen mukaan bovikalkilla kyllä yleensä säästää halvausreissun.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: neuvoja..
ite aikasemmin huomasin yhellä et kuuri nuita pastoja piti sen kunnossa.   ite en ole enää vuosiin juottannu nuita kalkkivellejä.       pasta helpompi antaa jopa itepäiselle AY- lehmälle..      ku itekseen joutuu nuo tekemään..                          ostin valmasta alennuksella nuita poluksia hiehollekii,  saa nähä kuin auttaa,   siis hivenjuttuna.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9596
Vs: neuvoja..
Yks lihapulla holsu poiki tänään neljännen kerran. Correkkia on nyt 3 putkiloa yhteensä tullut tuhottua (eilen illasta lähtien). Seisoo ja välillä vähän syö. Lomittaja on arponut jo kaikki sairaudet miksi elli pitäis tilata tontille. Tuntee mut ja nuukuuteni, mutta kyllähän sitä joku syykin pitäis olla miksi elli tilataan. No aamulla sillä oli coli tulehdus (keltainen maito), illan suussa juoksutusmaha kiertymä ja hetkeä myöhemmin asetoni tauti. Nuuka tai saita, niin seisovalle, lämpimälle, märehtivälle ja rehua syövälle juuri poikineelle en vaan osaa elliä paikalle soittaa. Voin toki olla väärässä, ainut asia mitä mä tuon kanssa pelkään on poikimahalvaus … lisää pastaa, mä en oo bolus miehiä :)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: neuvoja..
ootko huomannu eroja nuissa pastoissa?   kun niitä on usiampaa merkkiäki jo...     tai siis,  ootko kokeillu muita?

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: neuvoja..
Yks lihapulla holsu poiki tänään neljännen kerran. Correkkia on nyt 3 putkiloa yhteensä tullut tuhottua (eilen illasta lähtien). Seisoo ja välillä vähän syö. Lomittaja on arponut jo kaikki sairaudet miksi elli pitäis tilata tontille. Tuntee mut ja nuukuuteni, mutta kyllähän sitä joku syykin pitäis olla miksi elli tilataan. No aamulla sillä oli coli tulehdus (keltainen maito), illan suussa juoksutusmaha kiertymä ja hetkeä myöhemmin asetoni tauti. Nuuka tai saita, niin seisovalle, lämpimälle, märehtivälle ja rehua syövälle juuri poikineelle en vaan osaa elliä paikalle soittaa. Voin toki olla väärässä, ainut asia mitä mä tuon kanssa pelkään on poikimahalvaus … lisää pastaa, mä en oo bolus miehiä :)
Ja miten tuon juoksutusmahakiertymän hoitelet.Ja miten olet sen todennut.Kuuntelemallako stetoskoopilla.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9596
Vs: neuvoja..
Yks lihapulla holsu poiki tänään neljännen kerran. Correkkia on nyt 3 putkiloa yhteensä tullut tuhottua (eilen illasta lähtien). Seisoo ja välillä vähän syö. Lomittaja on arponut jo kaikki sairaudet miksi elli pitäis tilata tontille. Tuntee mut ja nuukuuteni, mutta kyllähän sitä joku syykin pitäis olla miksi elli tilataan. No aamulla sillä oli coli tulehdus (keltainen maito), illan suussa juoksutusmaha kiertymä ja hetkeä myöhemmin asetoni tauti. Nuuka tai saita, niin seisovalle, lämpimälle, märehtivälle ja rehua syövälle juuri poikineelle en vaan osaa elliä paikalle soittaa. Voin toki olla väärässä, ainut asia mitä mä tuon kanssa pelkään on poikimahalvaus … lisää pastaa, mä en oo bolus miehiä :)
Ja miten tuon juoksutusmahakiertymän hoitelet.Ja miten olet sen todennut.Kuuntelemallako stetoskoopilla.

Niin minä en ole noita diagooseja tehnyt. Lomittaja niitä ehdotteli. Toki sillä voi olla suurempi kokemus asioista kuin mulla. Tänä aamuna diagnoosi oli "jotain pötsissä" , kun lehmä oli mahasta kokeiltuna kylmä. Kyllä kait tuo jotain halvauksen esiastetta on, mutta pastalla saa sen verta tokkuraan että nousee ja syökin välillä. Nyt päivällä ajattelin jo soittaa sen ellin, mutta lehmä seisoi ja oli ruokkijan jälkeen syönyt väkirehunsa pois ja mutusti säilistä. Varmaan illalla lomittajan silmien alla se taas on vaisu ja mä huono isäntä, kun en hoida lehmääni :(

Pastana olen käyttänyt lähes yksin omaan Correk pastaa. Nyt on pari lootaa vielä käyttämättömänä karjan Kalsiumia ja sitä Karjan fosforia olen lisäksi antanut tuubin pari poikineelle. Tuo Karjan sarja taitaa olla halvempaa kuin correk, mutta ei suurta eroa, joten luultavasti jatkan correkilla , siis jos jatkan :)

Muok … näyttää muisti pätkivän . Lehmän kalssiumia ja fosforia nuo oli, eikä karjan

Viimeksi muokattu: 22.12.19 - klo:16:25 kirjoittanut lypsyukko

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: neuvoja..
Varmaan tämä lomittaja totesi että holsulla on myös sorkkakuume ja aftoja peräsuolessa.Siis juoksutusmahan kiertymä todetaan stetoskoopilla kuuntelemalla pötsin ääniäja koputtamalla nälkäkuopan vaiheilta luunapeilla niin mahasta kuuluu kilahdus kuin kolikon tipauttaisi.Hoitona on sitten se leikkaus.Pastat ei siihen auta.Karkearehulla ruokinta saattaa auttaa.Vasemman puoleinen kiertymä ei niin paha kuin oikeanpuoleinen.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9596
Vs: neuvoja..
Varmaan tämä lomittaja totesi että holsulla on myös sorkkakuume ja aftoja peräsuolessa.Siis juoksutusmahan kiertymä todetaan stetoskoopilla kuuntelemalla pötsin ääniäja koputtamalla nälkäkuopan vaiheilta luunapeilla niin mahasta kuuluu kilahdus kuin kolikon tipauttaisi.Hoitona on sitten se leikkaus.Pastat ei siihen auta.Karkearehulla ruokinta saattaa auttaa.Vasemman puoleinen kiertymä ei niin paha kuin oikeanpuoleinen.

No mun karjassa on joskus tutkittu kyseistä vaivaa, joskus leikattukin, mutta nyt en kyllä itte olisi edes "veikannut". Sanoisin , että tuo meinas halpaantua, mutta ei sitä pastasta johtuen silti tehnyt. Aamulla työnsi paskaakin vaan pienen kikkareen. Päivän aikana oli jo tullut monta kunnon normi läjää. Nyt veti rehua ihan hapinesta, kyllä tämä tästä, jos ei sitä sorkkakuumetta tai alffoja lasketa :)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9596
Vs: neuvoja..
Joko tämä viljelijä evp on meedio tai mun karjan luotto lomittaja. Sillä holsulla on muuten se sorkkakuume ! En tiedä itkisinkö vai hymyilenkö vaan tyhmänä. Leveät sorkat joissa on raitoja. Voi nyt perhana, kait se pitää tappaa pois kitumasta. Jos lehmä kaikki nuo taudit ja viat sekä poikimisen joutuu kärsimään reilussa vuorokaudessa, niin mähän oon täysi elukkarääkkääjä :( Vai olisko täs käynyt niin , että lomittaja luuli ja toivoi jonkun nuoren nätin elukkatohtori tyttösen päivystävän näin pyhäiseen aikaan ja kun minä en vaan nuukana malttanut sokko treffejä järjestää :(  Yllättävän terveen oloinen oli muuten lehmä puolisen tuntia sitten noin moni vaivaiseksi ja sairaaksi. en tiedä ketä elli olis alkanut hoitamaan, jos sen olis käskenyt tulla tuota kyseistä lehmää katsomaan, vai olisko vaan tilannut valkotakkiset paikalle :)

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: neuvoja..
Ei kait nyt sentään, taidat kertoa nyt ihan lööperiä. Tosin runsas väkirehu altistaa sorkkakuumeelle kuin myös tuolle juoksutusmahaongelmalle josta sitten tulee se ketoosi.Kunpa sitä kortisonia vielä sais käyttää, niin muutamalla pistoksella vaiva hoituisi.Siis juoksutusmahan siirtymähän se ensin on ja myöhemmin sitten pahentuessa kiertyy, Jotain nestettä sinne tulee.Joitain on leikattu ja hyvälle lehmälle se on halpa hoito.