Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lannoitehinnat heikentävät maatalouden kannattavuutta  (Luettu 10495 kertaa)

Rakkine

  • Vieras
https://www.talouselama.fi/uutiset/lannoitehinnat-heikentavat-maatalouden-kannattavuutta-myos-tana-vuonna-yara-on-monopoliasemassa-joten-luontaista-hintakilpailua-ei-synny/a7f57738-d467-44f7-8b3e-41922374e0ed

Lannoitteiden hinnat on raskas kuluerä viljanviljelyssä. Itse olen koettanut keventää tätä raskasta taakkaa käyttämällä Cemagron ja Belorin tuotteita, vähemmän on niistä tarvinnut maksaa kuin Yaran tavarasta. Isoja ei erot ole olleet, ja vaikka hinnat olisi samat, niin silti vältän Yaran tuotteita, koska yritän omalta vaatimattomalta osaltani vaikuttaa siihen, ettei yara olisi ainoa toimija lannoitemarkkinoilla.
Sinänsähän itse ravinteet on samoja, ei se kasvi tiedä minkä firman ravinteita se nauttii kasvuunsa, yhtä hyvin kasvaa kaikilla.

Monet haikailee Kemiran aikoja, mutta pitää muistaa, että Kemiran aikoina meillä oli ihan oikea monopoli lannoitteissa, silloin ei ollut minkäänlaisia kilpailijoita Kemiralla, esim. Tigoteam-niminen firma toi Virosta ja Venäjältä lannoitteita, mutta Kemira osti tämän pienen "markkinahäirikön" pois kuleksimasta, monopolin toimintaa häiritsemästä. Ja vaikka Kemira olisikin edelleen valtio-omisteinen lannoitefirma,  niin eiköhän valtio pohjattomassa rahantarpeessaan laittaisi Kemiralle niin kovat tuottovaatimukset, että lannoitteiden hinnat olisi yhtä korkeat kuin ne nytkin Yaran toimesta ovat.

Kunnia kaikille niille viljelijöille, jotka käyttävät muita kuin Yaran lannoitteita, näin he ehkäisevät Yaran markkinaosuuden vahvistumista. Kun taasen Yaralaista käyttävät vahvistavat Yaran määräävää markkina-asemaa ja näin ampuvat itseään jalkaan.
Nyt kun on sentään pientä kilpailua lannoitemarkkinoilla, se hiukan ehkäisee Yaran vielä kovempaa ryöstöhinnoittelua.
Jos nyt Yara olisi nyt ainoa lannoitemyyjä Suomen markkinoilla, se voisi sanella tuottajille: hinta on tämä, ota tai jätä.

 Tuohon linkitettyyn juttuun viitaten, ilmeisesti muualla euroopassa on enemmän kilpailua lannoitemarkkinoilla, koska siellä Yarankin lannoitteet on edullisempia meidän hintatasoon verrattuna.

Viimeksi muokattu: 31.10.19 - klo:22:43 kirjoittanut Rakkine

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
😂😂🤣🤣
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
mihin kuuluu nuo pefertin lannat?

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Suomen pellot on Yaralle yhä edelleen hyttysen paska Itämeressä.Niitähän piti tulleja Eu:n alkaa poistamaan itälanniolta,ei tuo ainakaan vielä hinnoissa näy.Nämä tullit on laittomasti pönkittänyt Yaran monopoliasemaa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Piti oikein avata aloittajan mielestä kait järkevä otsikko "Lannoitehinnat heikentävät maatalouden kannattavuutta". Vai pitäiskö sanoa , että ihan normaali itsestäänselvyys. Olen ymmärtänyt että kaikki menoerät heikentävät kannattavuutta. Linkkiä en viitsinyt klikata ja kirjoituskin harppien lukien sopivaa paskaa lannoite otsikon alle.

Rakkine

  • Vieras
Piti oikein avata aloittajan mielestä kait järkevä otsikko "Lannoitehinnat heikentävät maatalouden kannattavuutta". Vai pitäiskö sanoa , että ihan normaali itsestäänselvyys. Olen ymmärtänyt että kaikki menoerät heikentävät kannattavuutta. Linkkiä en viitsinyt klikata ja kirjoituskin harppien lukien sopivaa paskaa lannoite otsikon alle.

Taidat vaan olla ilmainen Yaran mannekiini.  Mut näitä hölmöjähän on joka kylällä.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Piti oikein avata aloittajan mielestä kait järkevä otsikko "Lannoitehinnat heikentävät maatalouden kannattavuutta". Vai pitäiskö sanoa , että ihan normaali itsestäänselvyys. Olen ymmärtänyt että kaikki menoerät heikentävät kannattavuutta. Linkkiä en viitsinyt klikata ja kirjoituskin harppien lukien sopivaa paskaa lannoite otsikon alle.

Juurikin näin.

En voinut kuin nauraa aloitukselle. 😂
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Rakkine

  • Vieras
80% ihmisistä on idiootteja, on Nalle Wahlroos totuudenmukaisesti sanonut, ja samat luvut koskee viljelijäväestöä. Sattumoisin Yaran markkinaosuus lannoitemyynnissä on jotain 80-85% luokkaa.

3,05 cid mään

  • Vieras
Itse olen vähän samoilla linjoilla kuin Rakkinekin tässä asiassa ja käytän venäläisiä lannoitteita. Vahinko, että nuo ryssäläiset lannoitteet eivät ole kovin halpoja verrattuna Yaraan, vähän kuitenkin. Ilmeisesti pienikin alennus riittää, että porukat saadaan ostamaan venäläisiä lannoitteita.

Tuosta tuleekin helposti mieleen, että jos ostaa kuitenkin Yaralaista apulantaa, niin silloin ehkä venäläisen lannoitteen hinta laskisi Yaralaiseen verrattuna. Toisaalta tuolloin Yara nostaisi omaa lannoitehintojaan menekin kasvaessa, joten venäläisen lannoitteen hintaero kasvaisi Yaraan verrattuna ilman, että ryssän lannoitteen hintaa tarvitsisi laskea.

Pulmallinen juttu kaikenkaikkiaan.  ;D

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Onko tuo ryssät nyt sitten jotenkin parempia kauppakumppaneita? Mun puolesta jokahinen nyt saa ostaa mistä itte haluaa, tai olla ostamatta. Mutta ikinä en tuota ryssän ihannointiakaan ole ymmärtänyt. Muuten pysyn alkuperäisessä mielipiteessäni.

Rakkine

  • Vieras
Onko tuo ryssät nyt sitten jotenkin parempia kauppakumppaneita? Mun puolesta jokahinen nyt saa ostaa mistä itte haluaa, tai olla ostamatta. Mutta ikinä en tuota ryssän ihannointiakaan ole ymmärtänyt. Muuten pysyn alkuperäisessä mielipiteessäni.

MTK:n ja maidontuottajien taholtahan on viime vuosina kuulunut itku ja parku Venäjä-pakotteiden vuoksi.  Kovasti mielellään te olisitte sinne maitotuotteitanne myymässä, mutta kun ne pakotteet puolin ja toisin perkele. Joten on aika tekopyhää paheksua ryssälannoitteiden ostoa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Onko tuo ryssät nyt sitten jotenkin parempia kauppakumppaneita? Mun puolesta jokahinen nyt saa ostaa mistä itte haluaa, tai olla ostamatta. Mutta ikinä en tuota ryssän ihannointiakaan ole ymmärtänyt. Muuten pysyn alkuperäisessä mielipiteessäni.

MTK:n ja maidontuottajien taholtahan on viime vuosina kuulunut itku ja parku Venäjä-pakotteiden vuoksi.  Kovasti mielellään te olisitte sinne maitotuotteitanne myymässä, mutta kun ne pakotteet puolin ja toisin perkele. Joten on aika tekopyhää paheksua ryssälannoitteiden ostoa.

No miksi sieltä pitäisi ostaa, jos ne ei osta? Punaiset lasit vai aate ? Ei muuta kuin perä hikiälle Putinia apuun huutelemaan. Tämäkö se oli alkuperäinen syy - häpeä ! :)

Rakkine

  • Vieras
Onko tuo ryssät nyt sitten jotenkin parempia kauppakumppaneita? Mun puolesta jokahinen nyt saa ostaa mistä itte haluaa, tai olla ostamatta. Mutta ikinä en tuota ryssän ihannointiakaan ole ymmärtänyt. Muuten pysyn alkuperäisessä mielipiteessäni.

MTK:n ja maidontuottajien taholtahan on viime vuosina kuulunut itku ja parku Venäjä-pakotteiden vuoksi.  Kovasti mielellään te olisitte sinne maitotuotteitanne myymässä, mutta kun ne pakotteet puolin ja toisin perkele. Joten on aika tekopyhää paheksua ryssälannoitteiden ostoa.

No miksi sieltä pitäisi ostaa, jos ne ei osta? Punaiset lasit vai aate ? Ei muuta kuin perä hikiälle Putinia apuun huutelemaan. Tämäkö se oli alkuperäinen syy - häpeä ! :)

Mooses on Mooses ja bisnes on bisnes. Siltä ostetaan, kuka halvimmalla myy, ainakin lannoiteasioissa, oli se kuka tahansa, raha se on joka ratkaisee, säästetty euro on yhtä arvokas kuin tienattukin. Saahan sitä olla periaatteen mies ja ostaa kalliimmalla, jos halvemmalla myyjästä ei tykkää, mulle kuitenkin oma lompsa on tärkeämpi kuin periaatteet.  Soveltaisitko tuota periaatettasi myös myynteihin, eli ryssälle et maitojasi myy, koska et niistä tykkää?