Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe ylämaan nauta  (Luettu 15172 kertaa)

Eikku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Vs: ylämaan nauta
HEIPPA!

Olisin kovin kiitollinen jos saisin kuulla kokemuksia! :) Kiitos!

Ylämaan karjan luonteesta tiedustelisin. Miten tulee toimeen muiden lajien kanssa? Kissat, hevoset, koirat, lampaat ym? 

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: ylämaan nauta
Erityispiirre on tiukka hierarkia laumassa, alempi väistää muuten tulee sarvesta. Samat lehmäntemput niillä on kuin muillakin kantturoilla.
Tottuu ne muihin elukoihin kun rauhassa totutellaan..en mä silti miljoonan ravihevosta samaan aitaan laittaisi

Viimeksi muokattu: 20.09.13 - klo:20:40 kirjoittanut karvankasvattaja

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: ylämaan nauta
Erityispiirre on tiukka hierarkia laumassa, alempi väistää muuten tulee sarvesta. Samat lehmäntemput niillä on kuin muillakin kantturoilla.
Tottuu ne muihin elukoihin kun rauhassa totutellaan..en mä silti miljoonan ravihevosta samaan aitaan laittaisi

Olen kuullut ainakin lampaiden samassa laumassa hyvin tulevan toimeen. Luonne on ihmistä kohtaan varsin mukava ja lempeä, jos niiden kanssa seurustellaan. Ainakin meidän haikut tykkäävät tulla paijattaviksi. Tässäkin huomaa tuon tiukan hierarkian, lauman vahvemmat huomaavat heti jos alempi saa huomiota.

Ylämaankarjayhdistyksen jäseneksi kannattaa liittyä jos asia kiinnostaa, aktiivista mukavaa porukkaa ja keskustelufoorumi jäsenille.

Mika

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: ylämaan nauta
Erityispiirre on tiukka hierarkia laumassa, alempi väistää muuten tulee sarvesta. Samat lehmäntemput niillä on kuin muillakin kantturoilla.
Tottuu ne muihin elukoihin kun rauhassa totutellaan..en mä silti miljoonan ravihevosta samaan aitaan laittaisi

Hevosella ei ole kyllä mitään hätää sinänsä siinä laumassa, mutta hevonen on luonteeltaa semmonen, että se aika paljon simputtaa nautoja, nostelee niitä niskasta ilmaan ja muuta vastaava, potkii kylkiin jne...  :(
Eli ei oikein sovi samalle laitumelle, jos ei ole tilaa kunnolla, että pääsevät varmasti pakoon, naudasta saattaa tulla vihanen kun sitä päiväkausia kiusataan  8)
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes