• Tavallinen aihe

Aihe John deere w540 puimuri  (Luettu 7196 kertaa)

SikaJussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 151
John deere w540 puimuri
Kiinnostaa tuollainen käytetty john deere w540 puimuri, onko kokemuksia? Miten puinti teho riittää yhdellä kelalla? Entä kumpi tehokkaampi, w540 vai tucano 430? Kummastakin koneesta kiinnostaa saada tietoa.

Köysti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: John deere w540 puimuri
Itse vertaisin Tucano 430 - mallia JD T550-560:iin koska ovat monikelaisia. Onhan W:ssä kaksi kelaa mutta APS:ssä ja T:ssä vielä enemmän.

W/WTS - puimurin käyttöominaisuuksista voin todeta että ohralla kohlintappio on ongelma jos olki on kosteaa. Sille ei voi mitään. Itse kattelisin seuraavaksi koneeksi T-sarjaa tai Nyykkärin CX:ää

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16188
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: John deere w540 puimuri
John Deeren S-sarjaa on jo Euroopassa käytettynä. Rumpupuimurit ovat yksinkertaisempia ja tehokkaampia. Saloonkin tuli täksi kesäksi ainakin kaksi semmoista, noin  30-40 jalan pöydällä. Ja satelliitti ohjaa, ja puimamies voi tehdä sillä aikaa jotakin muuta.

-SS-

SikaJussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 151
Vs: John deere w540 puimuri
Eikö kuitenkin w540:ssä ole myös tavallaan toinen kela koska myös siinä oma varstasilta? Tuo kohlintappio on 320 tucano ongelma mutta kai tuo 540 sentään tehokkaampi on? T-sarja olisi komee mutta hinta karkaa

Köysti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: John deere w540 puimuri
Kyllä W/WTS -puimurilla aivan mukavasti saa puitua, ei siinä. Tonnit per tunti vaan jää pienemmäksi mitä kolmi tai nelikelaisilla puimureilla varsinkin kostealla oljella. Kuivalla oljella kuten viime vuonna tonneja sai tunnissa pienemmällä puintitappiolla paremmin mitä tänä vuonna ku sateiden välissä käydään puimassa. Itsellä siis WTS 9680i.

Viimeksi muokattu: 11.09.19 - klo:21:16 kirjoittanut Köysti

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6751
Vs: John deere w540 puimuri
Eikö kuitenkin w540:ssä ole myös tavallaan toinen kela koska myös siinä oma varstasilta? Tuo kohlintappio on 320 tucano ongelma mutta kai tuo 540 sentään tehokkaampi on?

Onhan siinä selkeä ero, pakostakin, kun kattoo jo pelkkää varstasiltaa joka APS malleissa huomattavasti isompi kuin yksikelaisissa+ etukela varstasiltoineen. Käytännössä saa pitää puintiväliä isommalla ja ohjearvotkin säätöihin tiukemmat yksikelaiselle ts. silppuaa helpommin olkea ja sitä myöten enemmän kohlintappiota, pienemmän varstasillan alan lisäksi.

Kohlimilta menee yli myös 430, mutta pitää ajaa aika reippaasti ja olki märkää/tuoretta.  Seuloilta ei mee yli millään. Käytännön puintitehon raja ainakin itsellä rajaiset useimmissa tapauksissa, kohlinmittari voi näyttää tappioita mutta pellosta jyviä ei löydy kuitenkaan kuin yksittäisiä, pitäisi säätä krouvimmalle mutta tykkään että mittarissa edes jotain eloa että näkee missä mennään, seulamittari eloton samassa paikassa missä kohlinmittari hyppää.

5 tonnin sato kuivattuna, ohran ollessa kypsää, 5.4m pöydällä saa ajaa kakkosella täysiä ts. 11km/h eikä pellosta löytynyt jyvää. Tuon kokeilin joskus uteliaisuutta, ei missään nimessä normia mutta optimoloissa kokeilin kun jonkun kanssa oli puhetta. Tuo käytännössä yläraja puintitehossa, vajaa 30 tonnia tunnissa ehtii viljaelevaattori viemään. Tahkealla rukiilla kovalla sadolla tuli ilmi että kapasiteetin todellinen raja on viljaelevaattori, satomittari villiintyi täysin ts. sama tavara alkoi kiertämään ilmeisesti elevaattorissa. Tämä sama ilmiö myös kahukauralla tai pakkasen tappamalla ohralla, kone nielee ilman tappioita enemmän kuin elevaattori/säiliön täyttöruuvi vie. Ilman satomittaria ko. rajaa ei huomaa mistään, kun pyörintänopeudet pysyy ylhäällä, ja voi huomaamattaan ajaa vasten kuljettimen kapasiteettia.
 

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

SikaJussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 151
Vs: John deere w540 puimuri
w540 puimurissa varstasillan pinta-ala on jopa suurempi kuin tucano 430 mallissa, eli 105+45 lun taas tucanossa 31+80, jontikasta vaan uupuu kolmas olkikela...joten kyllä tuon jontikan paperilla pitäis olla yhtä tehokas...

Köysti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: John deere w540 puimuri
w540 puimurissa varstasillan pinta-ala on jopa suurempi kuin tucano 430 mallissa, eli 105+45 lun taas tucanossa 31+80, jontikasta vaan uupuu kolmas olkikela...joten kyllä tuon jontikan paperilla pitäis olla yhtä tehokas...

Tähän asiaan on tosi vaikea ottaa kantaa, mutta siihen voi löytyä vastaus jostain esim dlg:n tekemästä testistä. He tekevät perusteellisia puimurin teho/tappiomittauksia.

Claasissa on pieni puintikela joka pyörii kovaa vauhtia ja Jontikassa iso kuten Nyykkärissäkin. Jontikka ei seuloilta tee puintitappiota mutta kohlimilta sitten tulee, itsellä noin 2%. Sillä tappiolla kone kyllä liikkuu mukavasti pellolla. Jos yrittää mennä prosentin tappiolla niin vauhti hyytyy.

Köysti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: John deere w540 puimuri
Oletko Ijasja paiskonut puintitappiokaukaloa koneen alle vauhdissa ja oikeasti tutkinut tappiot? Mikä prosentti sinne menee?

Viimeksi muokattu: 12.09.19 - klo:22:08 kirjoittanut Köysti

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6751
Vs: John deere w540 puimuri
Oletko Ijasja paiskonut puintitappiokaukaloa koneen alle vauhdissa ja oikeasti tutkinut tappiot? Mikä prosentti sinne menee?

Ku ei oo kaukaloa...

Joskus rypsin tms. puinnissa sopivia astioita laittanut alle kun ei tiedä mitä menee peltoon.

Viimeksi pari iltaa sitten kävin kaivelemassa olkikarhoa ja tutkimassa mitä sieltä löytyy kun mittariin tuli eloa, jyvä siellä täällä. Muistaakseni neljän tonnin sadolla sai olla luokkaa 3 jyvää kämmenen alalla, joka tuntuu paljolta. Kuuden tonnin sadolla jos yks on kämmenen alalle, paljolta tuntuu sekin omasta mielestä ts. hyvissä olosuhteissa ei sitäkään, huonoissa olosuhteissa tuon sietää hyvinkin.

Tänään puin kosteaa/kasvutuoretta ruista sateiden välissä, tavaraa tulee oikeasti paljon, ja eka kertaa viljaelevaattorilta tuli hälytys pyörintänopeudesta eli satomittarin villiintyminen johtuu tavaran uudelleen kierrosta. Ja ajoin hiljaa, mutta tahkealla rukiilla näyttää olevan viljaelevaattori jarruna, puintitappioita ei tule kun viljaelevaattori jarruttaa. Tai uskoisin että tykkiruuvi se jarru, ei ehdi niellä mitä elevaatori tuo, kun se kuitenkin sama kuin Lexionissa. Kuivalla viljalla kuskin pää usein rajoittava tekijä, en yritäkään ottaa kaikkea koneesta irti kun tarkoitus puida vielä toinen mokoma mikä mittarissa. Kuitenkin päivässä ehtii puida vaihtelevissa oloissa "riittävästi", 100-200 tonnia tuoreena.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

SikaJussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 151
Vs: John deere w540 puimuri
Noniin valinta on päätymässä vm 2013 tucano 430 aps puimuriin...kyllä tuon w540/9540 kohdalla vaan noista kohlintappioista varoiteltiin joten tuo 2 puintikelaa alkoi painaan vaakakupissa. kone on 6 metrin pöydällä, ja ainakin edellinen omistaja kertoi sen olevan sopiva siihen. Oli koneeseen muuten tyytyväinen, oli vaihtanut hybridi tucanoon. Luulen että tuo tucano on aika varma valinta ilman ylimääräistä tekniikkaa

Köysti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: John deere w540 puimuri
Kuulostaa hyvältä ratkaisulta. Kaikkihan on hinnastakin aina vähän kiinni.

Jos Deeren saa tosi edullisesti niin sen voi ostaa. En maksais W540:stä yhtä paljon kuin Tucano 430:stä samoilla tunneilla ja muutenkin vertailukelpoisina. Pieniä Saksan Jontikoita saa halvalla Euroopan markkinoilta vrt Tucano APS - mallit.

SikaJussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 151
Vs: John deere w540 puimuri
Kävin koeajamassa syksyllä tuota ostamaani konetta edellisellä omistajalla ja vakuuttavan tehokas se oli, ei kosteammallakaan röyhtäytelly yhtään ja vaikka koe mielessä koitin kovaakin nopeutta tappioita ei syntynyt...samaa kohlin tappio ongelmaa olen kuullut tucano 320 mallista kun tuosta w jontikasta...

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6751
Vs: John deere w540 puimuri
Kävin koeajamassa syksyllä tuota ostamaani konetta edellisellä omistajalla ja vakuuttavan tehokas se oli, ei kosteammallakaan röyhtäytelly yhtään ja vaikka koe mielessä koitin kovaakin nopeutta tappioita ei syntynyt...samaa kohlin tappio ongelmaa olen kuullut tucano 320 mallista kun tuosta w jontikasta...

Tää on oikea tapa ostaa kone :) Outojen ihmisten mielipiteisiin on hankala ottaa kantaa, kun ei tiedä kuinka tosissaan mielipiteineen on tai onko mitään vertailupohjaa. Kun ne kaikki omat koneet voi olla parhaita mahdollisia eikä mitään moitittavaa. Itse kokeilemalla tai koneiden kyydissä suunnilleen samoissa olosuhteissa käydessä, näkee miten kone käyttäytyy.

Tänä vuonna tuli puitua ko, koneella reilu 300ha ja suuri osa murskeviljaa liiankin märkänä, ongelmitta. 1500h takana ja ensikaudelle menee vaihtoon vilja sekä rajaiselevaattorin ketjut, märän viljan puinti rasittaa noita rajusti ja ovat venyneet säädön äärirajoille. Mitään syytä en  keksi, miksi vaihtaisin konetta tuoreempaan, ajetaan toinen mokoma ja katellaan sitten mitä teen. Hytti hiljainen, kaikki säädöt voi tehdä hytistä ja näkee säätöjen vaikutuksen joko mittareista tai silmällä, kone ollut luotettava ja riittävän tehokas. Mitäpä muuta koneelta voi pyytää?
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Köysti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: John deere w540 puimuri
Just tää "riittävän tehokas" on myös hyvä pointti puimuria valitessa. Jos meillä olisi T670i tai vastaava, kone olisi paljon kalliimpi  ja kuski joutuisi seisottamaan konetta työpäivän aikana. 9680i:llä saa ajaa koko ajan täysillä. Kolme viljakärryä ja kaks traktoria riittää pitämään koneen liikkeellä kun tavarat ajetaan kuivaaviin siiloihin.