Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Riistapellon siemenet kyyhkyjen suihin ?  (Luettu 3838 kertaa)

Mullisaukko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Onko mahdollista, että sepelkyyhkyt löytävät hajakylvönä kylvetyt riistapellon siemenet ja syövät ne parempiin suihin ? Pari päivää sitten kylvetyllä pellolla oli lähes 30 kyyhkyn lauma syömässä. Mitäpä muutakaan ne sieltä syövät kuin vastakylvettyjä riistapellon siemeniä. Onko sepelkyyhkyllä niin hyvä näkö, että se löytää pienen ja mustan kaalin tai rehurapsin siemenen maasta ?  Onko kenelläkään tällaista kokemusta ?

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1445
Vs: Riistapellon siemenet kyyhkyjen suihin ?
Ei ne siellä huvikseen kuljeskele,kyllä sieltä evästä haetaan.Vielä jos ei ole siementä peitetty edes äestämällä niin siinä ne on tarjolla.Niillä on hyvä näkö,elinehto monellakin tapaa.

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Vs: Riistapellon siemenet kyyhkyjen suihin ?
Kyyhkykin on riistaa ;D

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: Riistapellon siemenet kyyhkyjen suihin ?
kelpaako tarkastajille selitykseksi; kylvin mutta kyyhkyt ei pysy pellossa...

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Vs: Riistapellon siemenet kyyhkyjen suihin ?
Ainakin herneet menee tehokkaasti kyyhkyille.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Riistapellon siemenet kyyhkyjen suihin ?
Olen 30-vuotta kylvänyt muutamia riistapeltoja n. 5 ha/vuosi. Osa on tukipelloilla ja osa ei. Tukipelloilla ei voi käyttää tuholaistorjunta-aineita, tuettomilla alueilla olen käyttänyt tuholaistorjunta-ainetta Karatea. Siinä on suuri ero sadossa. Siemenenä olen käyttänyt rehukaalta, rehurapsia ja rehunaurista. Missä ei ole käytetty torjunta-aineita, on kato suuri. Uskon, että tuholaiset ovat syöneet juuri orastuneen kasvuston. Olen ollut yhteydessä Ähtärin kansanedustajaan, joka istuu maa- ja metsätalousvaliokunnassa. Olen kritisoinut tuholaistorjunta kieltoa riistapelloilta. Hän yrittää saada asiaan muutosta, kun istuntokausi alkaa syksyllä. Jää nähtäväksi saako ensivuonna tukipelloilla torjua tuholaiset.
Tuskin. Tuollaista muutosta ei näin lopputukikaudella enää tule. Eihän riistapeltoon kannata muutenkaan kun kylvää peitatut kylvösiemen jämät. Muuten ei jää euroja koko hommasta..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Kasmet

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 115
Vs: Riistapellon siemenet kyyhkyjen suihin ?
Olen 30-vuotta kylvänyt muutamia riistapeltoja n. 5 ha/vuosi. Osa on tukipelloilla ja osa ei. Tukipelloilla ei voi käyttää tuholaistorjunta-aineita, tuettomilla alueilla olen käyttänyt tuholaistorjunta-ainetta Karatea. Siinä on suuri ero sadossa. Siemenenä olen käyttänyt rehukaalta, rehurapsia ja rehunaurista. Missä ei ole käytetty torjunta-aineita, on kato suuri. Uskon, että tuholaiset ovat syöneet juuri orastuneen kasvuston. Olen ollut yhteydessä Ähtärin kansanedustajaan, joka istuu maa- ja metsätalousvaliokunnassa. Olen kritisoinut tuholaistorjunta kieltoa riistapelloilta. Hän yrittää saada asiaan muutosta, kun istuntokausi alkaa syksyllä. Jää nähtäväksi saako ensivuonna tukipelloilla torjua tuholaiset.
Tuskin. Tuollaista muutosta ei näin lopputukikaudella enää tule. Eihän riistapeltoon kannata muutenkaan kun kylvää peitatut kylvösiemen jämät. Muuten ei jää euroja koko hommasta..
Itselläni myös menee riistapellon kylvö "vasemmalla kädellä" pääsääntöisesti eli kaikki jämät kylvöön. Yhden vuokrapellon kylvän valmiilla riistasiemenseoksella, kun maanomistaja haluaa niin ja ostaa siemenet. Ja kasvinsuojelutoimia en ole edes ajatellut.

Tjussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 178
Vs: Riistapellon siemenet kyyhkyjen suihin ?
Mulla taasen riesana on peurat (20-30 lauma joka ilta) jotka käyvät syömässä metsänreunassa olevan 5 ha alueen juuri kesäkuun lopussa kylvetyt viherlannoitusnurmen hennot apilan taimet niin että kohta siellä ei juuri ole apilaa ja jos tarkastaja sattuu tulemaan niin saa selittää että sinne on kylvetty sääntöjen mukainen Apilanurmiseos . Tuota lohkoa ei enää kannata viljalle laittaa sillä täällä etelä- Pirkanmaalla valtavat peuralaumat tekevät tuhoa viljelyksille muutenkin saati sitten tuolla 5ha juuri kylvetyllä viherlannoitusnurmella.