On meinaan mielenkiintoista seurailla käsityksiä parsipaikan hinnasta. Joku laskee siihen pelkän lypsävien navetan ilman tekniikkaa sun muuta. Todellisuudessa parsipaikkaan luetaan kait tilat lehmille, uudistukseen tarvittavalle nuorkarjalle(eli yhteensä noin lehmät x2), tekniikka, rehuvarastot, lantavarastot, piha-alueet. Ja yhden robon yksikköön pelkkä tekniikka(robo, lantakoneet,ruokinta,parret,parsipedit) maksaa 4000-5000 ekua, sillä se apevaunu on myös laskettava mukaan uuden hinnalla... Aika fakiiri siis se joka väittää tekevänsä 1 robon yksikön viiteen tonniin per parsipaikka, 10000 on realistisempaa ja hieman yli vielä realistisempaa...
Valitettavasti olet oikeassa. Jakajia on liian vähän 1 robon yksikössä.
Yksi näkökanta tähän...
Tuntuu siltä että lypsyasemapihatto on näiden keskustelujen perusteella TÄYSIN mahdollinen tehdä 5000 euron parsipaikkahintaan ja robottinavetan hinta on aina se miljoona plus miinus jotain.
5000 euroa/parsipaikka x vaikka 60 lehmää on 300 000 € Ei aseman korvaaminen robotilla tee 700 000 euroa lisää hintaan.
Robotti varmaan luokkaa 120 000 € ja asema jonkun kokoisena, olisko 70000. Eli ero on 50000. Tankit ja muut tarvitaan molempiin, robottiin tarvitaan selkeesti vähemmän tilaa. Vai olenko vääräs
Pakkaa oleen, että 50-80 äpylin asemanavettaa ei tehdä 5t€:lla per parsipaikka. Tai navetan tietysti tekee, mutta sitten ne pihat, rehusiilot, apevaunu, tiet yms infra. Projektit pakkaa paisumaan ja pienistä lisistä tulee isoja.
Jos navetan suunnittelija on työnsä tasalla, niin robotti- ja asemanavetan hinnan ero kokoluokassa 50-80 lypsylehmäpaikkaa on ainoastaan robotinhinta. Monasti jos pysytään tuossa 80 lehmän luokassa asemanavetoissa ja pohjalla on 30 äpylin navetta, niin vanhaa osaa joko laajennetaan tai sitä käytetään lypsyasemana. Silloin kustannuksista tippuu reilu osa pois.