Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kuparinpuutostako?  (Luettu 13536 kertaa)

Valmetnainen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Kuparinpuutostako?
Mikähän mahtaa lampaita nyt vaivata, kun esiintyy epämääräistä ontumista ja varsinkin takajalat ovat kankeat. Alkutalvesta jo yhdellä oli samoja oireita, joihin ei lääkärikään syytä löytänyt,  vitamiineja, antibioottia ja kipulääkkeitäkin annettiin pitkään. Lammas jouduttiin kuitenkin lopettamaan kärsimysten välttämiseksi, kun tilanne vaan huononi. Nyt on kahdelle tullut hieman samankaltaisia oireita ja olenkin aloittanut voimakkaan seleeni-E-kuurin koko katraalle, mutta näille kahdelle sairaalle olen antanut muutakin vahvistavaa lisäksi. Kesäisin lampaat laiduntavat lannoittamattomilla nurmilla ja syövät vapaasti heinää talvisin, kivennäistä ja nuolukiveä on tarjolla. Luin jostakin, että tämänkaltainen onnuskelu saattaisi johtua kuparinpuutteesta, vaikka kupari taas toisaalta on myrkky lampaale, jos sitä saa liikaa. En ole vielä uskaltanut kokeilla naudan kivennäistä, mutta kaipa sitä voisi kokeilla näille kahdelle, jos on annostuksen kanssa tarkkana. Olisiko kenelläkään neuvoja tai ehdotuksia tähän tilanteeseen. Nyt olen kyllä huolissani, kun tämä ei tunnukaan olevan mikään yksittäistapaus. Apua odotellen...

Pulu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 263
Vs: Kuparinpuutostako?
Mikähän mahtaa lampaita nyt vaivata, kun esiintyy epämääräistä ontumista ja varsinkin takajalat ovat kankeat. Alkutalvesta jo yhdellä oli samoja oireita, joihin ei lääkärikään syytä löytänyt,  vitamiineja, antibioottia ja kipulääkkeitäkin annettiin pitkään. Lammas jouduttiin kuitenkin lopettamaan kärsimysten välttämiseksi, kun tilanne vaan huononi. Nyt on kahdelle tullut hieman samankaltaisia oireita ja olenkin aloittanut voimakkaan seleeni-E-kuurin koko katraalle, mutta näille kahdelle sairaalle olen antanut muutakin vahvistavaa lisäksi. Kesäisin lampaat laiduntavat lannoittamattomilla nurmilla ja syövät vapaasti heinää talvisin, kivennäistä ja nuolukiveä on tarjolla. Luin jostakin, että tämänkaltainen onnuskelu saattaisi johtua kuparinpuutteesta, vaikka kupari taas toisaalta on myrkky lampaale, jos sitä saa liikaa. En ole vielä uskaltanut kokeilla naudan kivennäistä, mutta kaipa sitä voisi kokeilla näille kahdelle, jos on annostuksen kanssa tarkkana. Olisiko kenelläkään neuvoja tai ehdotuksia tähän tilanteeseen. Nyt olen kyllä huolissani, kun tämä ei tunnukaan olevan mikään yksittäistapaus. Apua odotellen...

Vai olisko fosforin puutosta. Meillä umpilehmillä löytyi verikokeiden kautta vajaus fosforista johtuen viime kesän kuivuuden köyhdyttämistä rehuista

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: Kuparinpuutostako?
Mikähän mahtaa lampaita nyt vaivata, kun esiintyy epämääräistä ontumista ja varsinkin takajalat ovat kankeat. Alkutalvesta jo yhdellä oli samoja oireita, joihin ei lääkärikään syytä löytänyt,  vitamiineja, antibioottia ja kipulääkkeitäkin annettiin pitkään. Lammas jouduttiin kuitenkin lopettamaan kärsimysten välttämiseksi, kun tilanne vaan huononi. Nyt on kahdelle tullut hieman samankaltaisia oireita ja olenkin aloittanut voimakkaan seleeni-E-kuurin koko katraalle, mutta näille kahdelle sairaalle olen antanut muutakin vahvistavaa lisäksi. Kesäisin lampaat laiduntavat lannoittamattomilla nurmilla ja syövät vapaasti heinää talvisin, kivennäistä ja nuolukiveä on tarjolla. Luin jostakin, että tämänkaltainen onnuskelu saattaisi johtua kuparinpuutteesta, vaikka kupari taas toisaalta on myrkky lampaale, jos sitä saa liikaa. En ole vielä uskaltanut kokeilla naudan kivennäistä, mutta kaipa sitä voisi kokeilla näille kahdelle, jos on annostuksen kanssa tarkkana. Olisiko kenelläkään neuvoja tai ehdotuksia tähän tilanteeseen. Nyt olen kyllä huolissani, kun tämä ei tunnukaan olevan mikään yksittäistapaus. Apua odotellen...

Vai olisko fosforin puutosta. Meillä umpilehmillä löytyi verikokeiden kautta vajaus fosforista johtesuen viime kesän kuivuuden köyhdyttämistä rehuista
Oletko antanut normikivennäistä enemmän vai jotain fosforivalmistetta lisäksi?Lääkinnällisestihän tuota ei taida Suomessa onnistua korjaamaan.Fosforinpuute rehuissa on näkynyt jo vuosia.

Pulu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 263
Vs: Kuparinpuutostako?
Mikähän mahtaa lampaita nyt vaivata, kun esiintyy epämääräistä ontumista ja varsinkin takajalat ovat kankeat. Alkutalvesta jo yhdellä oli samoja oireita, joihin ei lääkärikään syytä löytänyt,  vitamiineja, antibioottia ja kipulääkkeitäkin annettiin pitkään. Lammas jouduttiin kuitenkin lopettamaan kärsimysten välttämiseksi, kun tilanne vaan huononi. Nyt on kahdelle tullut hieman samankaltaisia oireita ja olenkin aloittanut voimakkaan seleeni-E-kuurin koko katraalle, mutta näille kahdelle sairaalle olen antanut muutakin vahvistavaa lisäksi. Kesäisin lampaat laiduntavat lannoittamattomilla nurmilla ja syövät vapaasti heinää talvisin, kivennäistä ja nuolukiveä on tarjolla. Luin jostakin, että tämänkaltainen onnuskelu saattaisi johtua kuparinpuutteesta, vaikka kupari taas toisaalta on myrkky lampaale, jos sitä saa liikaa. En ole vielä uskaltanut kokeilla naudan kivennäistä, mutta kaipa sitä voisi kokeilla näille kahdelle, jos on annostuksen kanssa tarkkana. Olisiko kenelläkään neuvoja tai ehdotuksia tähän tilanteeseen. Nyt olen kyllä huolissani, kun tämä ei tunnukaan olevan mikään yksittäistapaus. Apua odotellen...

Vai olisko fosforin puutosta. Meillä umpilehmillä löytyi verikokeiden kautta vajaus fosforista johtesuen viime kesän kuivuuden köyhdyttämistä rehuista
Oletko antanut normikivennäistä enemmän vai jotain fosforivalmistetta lisäksi?Lääkinnällisestihän tuota ei taida Suomessa onnistua korjaamaan.Fosforinpuute rehuissa on näkynyt jo vuosia.

Ensiapuna ummessaoleville umpibolukset ja lähinnä poikimista oleville fosforibolukset mahaan. Poikimisen yhteydessä fosforipastaa ja onneksi loppui kivennäiset niin uuteen satsiin lisättiin fosforia sekä lypsäville, että umpikivennäiseen. Harmittaa vaan ylimääräinen työ 4 poikineen kanssa kun joutui nostelemaan päivittäin niitä jaloilleen muka poikimahalvauksen takia kunnes verikokeet kahdelta viimeisimmältä paljasti syyn voimattomuuteen

Valmetnainen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: Kuparinpuutostako?
Kiitos vastauksista. Nyt olen antanut jo yli viikon niitä seleeni-Eetä, ADEtä ja vielä Beetäkin aika paljon ja lisäksi kivennäisiä. Fosforia en ole vielä kokeillut, mutta aion ottaa sen seuraavaksi tapetille. Tuntuu, kuin ne kaksi potilasta olisivat nyt hiukan virkeämpiä, jalka nousisi paremmin. Tai sitten vaan kuvittelen, huonompaan suuntaan eivät ainakaan ole menneet.Toisaalta taas isossa katraassa yksi on ollut polvillaan kolme kertaa, siis olen huomannut kolmena kertana. Sehän on voinut johtua ihan vaan siitä, että on ollut etujalat koukussa syömässä pyöröpaaliveräjästä, kuvitellut saavansa alhaalta her*****sempaa heinää  ;). Tässä tulee tarkkaillessaan nähtyä jo sellaistakin, mikä ei välttämättä tarkoita mitään. Taidan kuitenkin siirtää senkin sairasosastoon tehotarkkailuun ja ruokintaan. Toki annan kaikille nyt ekstraa, kun tuo heinä saattaa olla hiukan huonoa, vaikka ihan hyvältä näyttääkin. Täällä ei ole edes maatalouskauppaa lähellä, mutta koitan nyt hankkia jostakin sitä fosforia, esim pastana. Ne mahalaukkuun laitettavat jutut taitavat olla liian isoja lampaalle??? En siis tiedä niistä yhtään mitään.

Pulu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 263
Vs: Kuparinpuutostako?
Kiitos vastauksista. Nyt olen antanut jo yli viikon niitä seleeni-Eetä, ADEtä ja vielä Beetäkin aika paljon ja lisäksi kivennäisiä. Fosforia en ole vielä kokeillut, mutta aion ottaa sen seuraavaksi tapetille. Tuntuu, kuin ne kaksi potilasta olisivat nyt hiukan virkeämpiä, jalka nousisi paremmin. Tai sitten vaan kuvittelen, huonompaan suuntaan eivät ainakaan ole menneet.Toisaalta taas isossa katraassa yksi on ollut polvillaan kolme kertaa, siis olen huomannut kolmena kertana. Sehän on voinut johtua ihan vaan siitä, että on ollut etujalat koukussa syömässä pyöröpaaliveräjästä, kuvitellut saavansa alhaalta her*****sempaa heinää  ;). Tässä tulee tarkkaillessaan nähtyä jo sellaistakin, mikä ei välttämättä tarkoita mitään. Taidan kuitenkin siirtää senkin sairasosastoon tehotarkkailuun ja ruokintaan. Toki annan kaikille nyt ekstraa, kun tuo heinä saattaa olla hiukan huonoa, vaikka ihan hyvältä näyttääkin. Täällä ei ole edes maatalouskauppaa lähellä, mutta koitan nyt hankkia jostakin sitä fosforia, esim pastana. Ne mahalaukkuun laitettavat jutut taitavat olla liian isoja lampaalle??? En siis tiedä niistä yhtään mitään.

https://www.kotielaintarvike.fi/tuote/lammas-bolus-bullet-isc-20kpl/SHEE0001G/ aika hintavia näyttäis olevan mutta jos noilla saa helposti veriarvot nousuun niin saattaa olla kannattava hankinta

Valmetnainen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: Kuparinpuutostako?
Kiitos, onkin minulle uusi tuttavuus tuo verkkokauppa. Harmi, ettei sen lammasboluksen tiedoissa mainita sisältöä tarkemmin, siis fosforin määrää. Jos on fosforin puutteesta kyse, sitä saisi kai olla aika tuhdisti heti, pastan muodossa tietäisi määrän. Naudan pastaa varmaankin voisi käyttää, pienentäen annosta tarpeeksi. Ja vieläkin minua askarruttaa se mahdollinen kuparin puute, kun löysin sellaisenkin kivennäistuotteen lampaalle, jota valmistetaan kuparilla ja ilman, koska suomenlammashan kestää/tarvitsee kuparia enemmän kuin esim texel. Minulla taas on molempia rotuja, enimmäkseen niiden risteytyksiä. Nyt vaan tehtävä joku päätös, ettei ala kaikkea yhtä aikaa säätää.

Valmetnainen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: Kuparinpuutostako?
Hei taas, ongelma ei ole vieläkään ratkennut. Fosforia annoin sairasosaston väelle pastana kuuriluontoisesti. Muistakin lisukkeita annettu säännöllisesti, seleeniä, Eetä, Aata, Deetä,Beetä, kivennäisiä, kauraa heinän lisäksi ja varmuuden vuoksi myös naudan kivennäistä, jos se olisikin sitä kuparinpuutosta. Kivessä on kuitenkin kovin vähän kuparia, sen kanssa täytyy olla kovin varovainen. Lääkäri on nyt tulossa ja ottanee tarpeelliseksi katsomiaan kokeita. Luulin jo sen fosforikuurin jälkeen näkeväni parannusta niissä kolmessa potilaassa, mutta se taisi olla toiveajattelua, koska eilen kaksi muuta alkoi ontua, toinen takajalkaansa ja toinen konttailla etujaloilla.

kihveli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 553
Vs: Kuparinpuutostako?
Oletko tarkkaan tutkinut sorkat? Ettei vaan olisi jokin tarttuva sorkkasairaus siellä jylläämässä.
Rehuista senverran, että kannattaa ottaa heinästä/säiliksestä näytteet hivenistä, siitä pääset jyvälle voisiko olla puutetta.
Me asutaan kupariköyhällä alueella ja näytteestä paljastui hurjan huonot arvot.
Kuparitilannetta sain parannettua kun ostin lypsylehmien tiivistettä imettävien jyviä tasapainottamaan.
Kyllä nyt on paljon ongelmia viimekesän rehujen kanssa, kannattaa ehdottomasti tutkituttaa ainakin kantavien ja imettävien rehut.