Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Halkokauppa se on joka kannattaa...  (Luettu 16932 kertaa)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5858
Vs: Halkokauppa se on joka kannattaa...
Kuinka olet klapikauppias saanut koivukuitua hankittua? Täällä oli menneenä keväänä jo aika vaikeaa, eikä tilanne ole helpottunut.
Koivukuidulla ilmeisesti hyvä kysyntä? Kattelin syksyllä omalla hakkuulta ja lähti koivukuidut yllättävän äkkiä, samoin tuosta kylältä muutamasa lähes puhtaan koivikon harvennuksesta ajoivat melkein samantien kun puut tienvarressa.

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Halkokauppa se on joka kannattaa...

Ei kadakaan mutta hieman sotkee ja ennen kaikkea antavat väärää mielikuvaa hinnoista. Syksyllä näkyi pitkään ilmoituksia joissa myytiin kuivia klapeja kotiin toimitettuna 40 €/heittkuutio ja halvimmat taisivat olla 30 €. Jos tai kun vissiin hyväntekeväisyyttäkin tehdään klapikaupassa niin toivottavasti valitsevat myös asiakkaansa maksukyvyn mukaan.
[/quote]


Joo näitä näkee, mutta mun mielestä niihin pätee vanha sanonta. "hullun eväät syödään ensin"  ne on yleensä pienten erien kauppiaita jotka koittaa päästä muutamasta motista eroon hinnalla millä hyvänsä, ne katoaa onneksi jo aikaisessa vaiheessa, mutta ilmestyvät taas seuraavana syksynä :)

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Halkokauppa se on joka kannattaa...

Ei kadakaan mutta hieman sotkee ja ennen kaikkea antavat väärää mielikuvaa hinnoista. Syksyllä näkyi pitkään ilmoituksia joissa myytiin kuivia klapeja kotiin toimitettuna 40 €/heittkuutio ja halvimmat taisivat olla 30 €. Jos tai kun vissiin hyväntekeväisyyttäkin tehdään klapikaupassa niin toivottavasti valitsevat myös asiakkaansa maksukyvyn mukaan.


Joo näitä näkee, mutta mun mielestä niihin pätee vanha sanonta. "hullun eväät syödään ensin"  ne on yleensä pienten erien kauppiaita jotka koittaa päästä muutamasta motista eroon hinnalla millä hyvänsä, ne katoaa onneksi jo aikaisessa vaiheessa, mutta ilmestyvät taas seuraavana syksynä :)
[/quote]

Noinhan se on. Syksyllä mietittiin semmoistakin, että ostaisi noita halppisklapeja koe-erän. Jos ovat kunnollisia niin sitten lisää ja myisi itse talvella kalliimmalla eteenpäin :) Varsinkin jos suureksi yllätykseksi vielä käyvät ihan kuitillista kauppaa.

Minkä hintaista koivukuitu (latva yli 8 cm) pinossa rekkakelpoisen tien varrella tällä hetkellä on? Vai onko se liikesalaisuus :)

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Halkokauppa se on joka kannattaa...
Ei se nyt vamaan mikään erikoinen salaisuus ole, mutta hinta varmaankin vaihtelee, ympäri maata riippuen paperitehtaiden tarpeista ja läheisyydestä, joten sillä tiedolla ei kovin pitkälle pötki. Pitkän ajan keskiarvona oon katellu ja pitää nytkin paikkansa, että hinta tienvarressa asettuu  pari kolme euroa maaseudussa julkaistavan hankintahinnan yläpuolelle.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
Vs: Halkokauppa se on joka kannattaa...

Ei kadakaan mutta hieman sotkee ja ennen kaikkea antavat väärää mielikuvaa hinnoista. Syksyllä näkyi pitkään ilmoituksia joissa myytiin kuivia klapeja kotiin toimitettuna 40 €/heittkuutio ja halvimmat taisivat olla 30 €. Jos tai kun vissiin hyväntekeväisyyttäkin tehdään klapikaupassa niin toivottavasti valitsevat myös asiakkaansa maksukyvyn mukaan.



Noinhan se on. Syksyllä mietittiin semmoistakin, että ostaisi noita halppisklapeja koe-erän. Jos ovat kunnollisia niin sitten lisää ja myisi itse talvella kalliimmalla eteenpäin :)

Tota mäkin ajatellut, vois vaikka tulla vähän kauempaakin hakee ison vaihtolavalisen jos halvalla sais.

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Vs: Halkokauppa se on joka kannattaa...
Viime talvena ostin koivukuidut parilta isännältä 30€/kiinto.
Saman meinasin tarjota nytkin. Oon yleensä sanonu että maksan euron tai pari enemmän kuin yhtiö, ja aina on kaupat syntyny.

Saakohan niistä alle 40€ klapeista kuitin jos pyytää :)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Halkokauppa se on joka kannattaa...
Viime talvena ostin koivukuidut parilta isännältä 30€/kiinto.
Saman meinasin tarjota nytkin. Oon yleensä sanonu että maksan euron tai pari enemmän kuin yhtiö, ja aina on kaupat syntyny.

Saakohan niistä alle 40€ klapeista kuitin jos pyytää :)

35€ voisi olla ok. hinta tälle vuodelle.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1511
Vs: Halkokauppa se on joka kannattaa...
Viime talvena ostin koivukuidut parilta isännältä 30€/kiinto.
Saman meinasin tarjota nytkin. Oon yleensä sanonu että maksan euron tai pari enemmän kuin yhtiö, ja aina on kaupat syntyny.

Saakohan niistä alle 40€ klapeista kuitin jos pyytää :)

35€ voisi olla ok. hinta tälle vuodelle.
Kaikki ei maksaisi noin paljoa https://www.tori.fi/satakunta/Laadukasta_koivuklapia__polttopuuta__klapia_53351985.htm?ca=18&w=3  ;D

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Halkokauppa se on joka kannattaa...
Viime talvena ostin koivukuidut parilta isännältä 30€/kiinto.
Saman meinasin tarjota nytkin. Oon yleensä sanonu että maksan euron tai pari enemmän kuin yhtiö, ja aina on kaupat syntyny.

Saakohan niistä alle 40€ klapeista kuitin jos pyytää :)

35€ voisi olla ok. hinta tälle vuodelle.
Kaikki ei maksaisi noin paljoa https://www.tori.fi/satakunta/Laadukasta_koivuklapia__polttopuuta__klapia_53351985.htm?ca=18&w=3  ;D

Tarkoitin tuota koivukiinnon hintaa metsätien varressa. Alle 35€:n ei kenenkään kannattaisi puukauppaa tehdä tämän talven markkinatilanteessa. Mulla VOI olla keväällä ylimääräistä koivukuitua tarjolla, ellei sovi hankintakauppaan, ehkä rekkakuorma tai pari. Ilmoitusluontoinen asia, ja puut kyllä menee kaupaksi hakkeeksi, klapia ei kannata lähimarkkinoille tehdä, siitä pitää hinnan polkijat huolen. Tuli arvioitua koivupitoisuus harvennuksilla liian niukaksi, ja kertyyhän sitä kun melkein kaikki koivut saa ottaa kakkosharvennuksella pois.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

PELTOLAINE

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 135
Vs: Halkokauppa se on joka kannattaa...
"...kertyyhän sitä kun melkein kaikki koivut saa ottaa kakkosharvennuksella pois"

Fiksua talousajattelua kun pidetään koivutukin hinta mielessä. Hyvä hyvä!

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Halkokauppa se on joka kannattaa...
"...kertyyhän sitä kun melkein kaikki koivut saa ottaa kakkosharvennuksella pois"

Fiksua talousajattelua kun pidetään koivutukin hinta mielessä. Hyvä hyvä!

Tjaaa... mitäköhän tuo nyt tarkoittaa. Koivutukki on siinä mielessä tietyillä alueilla hankala ettei ostajaa ole kohtuullisen matkan päässä. Jos oikeasti hyvää hintaa haluaa niin koivutukin pitää myös oikeasti olla hyvä. Pelkkä valkoinen kuori ei vielä riitä. Siinä mielessä koivu on kyllä mukava, että se kasvaa nopeasti. Mutta sitten siitä ei ole kunnon arvotukiksi.

Minun koivukuituni lähtevät klapitettavaksi 35 € hinnalla.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Halkokauppa se on joka kannattaa...
"...kertyyhän sitä kun melkein kaikki koivut saa ottaa kakkosharvennuksella pois"

Fiksua talousajattelua kun pidetään koivutukin hinta mielessä. Hyvä hyvä!

En oo kuullut kenenkään myyvän koivutukkia näillä nurkin... Koivut tuottaa kuitua ja sillä selvä. Omaksi sahapuuksi joskus otettu yksittäinen superhyvä koivu, joka jotenkin täyttää tukin laatuvaatimuksen. Siitä sitten kenttäsahalla tuppeen sahattua koivulankkua omiin tarpeisiin. Rauduskoivun luulen joskus nähneeni metsässä :D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4696
  • Savo savolaisille!
Vs: Halkokauppa se on joka kannattaa...
"...kertyyhän sitä kun melkein kaikki koivut saa ottaa kakkosharvennuksella pois"

Fiksua talousajattelua kun pidetään koivutukin hinta mielessä. Hyvä hyvä!

En oo kuullut kenenkään myyvän koivutukkia näillä nurkin... Koivut tuottaa kuitua ja sillä selvä. Omaksi sahapuuksi joskus otettu yksittäinen superhyvä koivu, joka jotenkin täyttää tukin laatuvaatimuksen. Siitä sitten kenttäsahalla tuppeen sahattua koivulankkua omiin tarpeisiin. Rauduskoivun luulen joskus nähneeni metsässä :D

Nämä on hassuja kulttuurieroja tämmöiset. Tänne Savoon tuli uusi hakkuukoneyrittäjä hieman pohjoisemmasta Suomesta. Firman ostomies jutteli joulukaffeilla että pitää varmistaa osaako ko. jeppe katkoja koivuista myös tukkia, kun ei ole varmaan koivutukkia ennen nähnyt.  :) :) :)
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: Halkokauppa se on joka kannattaa...
Ei täällä päin kyllä kukaan edes osta koivutukkia. Eipä sitä kyllä missään kasvakkaan pl. talojen pihojen yksittäiset ja joissain pellon reunoissa, mutta nekin voi olla kieroja tai muuten huonoja.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Halkokauppa se on joka kannattaa...
On kieltämättä klapikauppiaat täpinöissään. Myin vajaan sata kiintoa koivukuitua 40e mottia alv 0. Eikä ole edes yksittäistapaus. Tuota luokkaa tarjoaa jo moni muukin. Ennätys 41e mikä tiedossa. Tuohon vielä rahti päälle. Toivottavasti nostavat hintatasoa vastaavassa suhteessa, ettei mene pelkäksi talkoopuuhaksi puun tekeminen.