Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sorkkahoidosta  (Luettu 26236 kertaa)

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Sorkkahoidosta
Takajalan nosto mitä Heluna  käyttää on susi . Ajattelin tehdä samanlaisen mutta en tee koska elukka ei siitä pidä . Jahka ideaa jalka suoraan puomiin onnistuu kerron ehkä lisää .

Ai on? Tuota olen jokusen vuoden käyttänyt, enkä suinkaan ole ainoa tällaista käyttävä... Myös ulkomailla käytössä, ihan uusissa telineissäkin. Eikä oo lehmät tuosta valittaneet, mitään ongelmia ei kyllä ole ollut.

Lehmät ei puhu . Käytetään ulkomailla kippaavia telineitäkin joita Suomessa ei ole montaakaan käytössä .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Sorkkahoidosta
Mitä ootte mieltä jos joudutte leikkaamaan ulkona taivasalla vaikka huhtikuussa. Onko no no tilanne. Itte meinaan vaan mietin että olisiko se hyvä järjestely lehmäliikenteen ja himmelin pystytyksen kannalta.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Sorkkahoidosta
Mitä ootte mieltä jos joudutte leikkaamaan ulkona taivasalla vaikka huhtikuussa. Onko no no tilanne. Itte meinaan vaan mietin että olisiko se hyvä järjestely lehmäliikenteen ja himmelin pystytyksen kannalta.
Eihän siinä mitään, hyviä kelejähän silloin jo on. Toki sateen riski on mutta sitä varten on mulla 3X3 katos jonka virittelen päälle. Yhtään kertaa tuota ei vielä ole tarvinnut käyttää, mutta mahdollisuus kuitenkin on.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Sorkkahoidosta
Ulkona aika paljon tehdään . Telineessä osaksi sadekatos valmiina .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: Sorkkahoidosta
miten muuten lehmät käyttäytyy kevättalvella ulos vietynä?   itellä ei kokemusta moisesta, mutta silloin olis helpoin saada teline suoraan hiekalle oven eteen..   joskus moista miettinny..

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Sorkkahoidosta
Tänään ajokilometrejä 400 km .  Lehmät tuotiin telineeseen ja vietiin pois , oikein hyväpäivä .
Paljonko veloitit matkasta?

Minun ja asiakkaan välinen asia . Kotisivuilla on hinnasto ja vanhentuneet kuvat .

Kuvat vanhenee mutta mies nuortuu.

:)
Jep . Tänään orttopedin juttusilla millä kädet korjataan kuntoon . Rankka ala tämä on .
Työ itsessään ei ole rankkaa, mutta mulle raskainta on nuo ajoittain pitkät ajomatkat. Eilenkin matkoihin kului enemmän aikaa kuin sorkkahoitoon. Onneks on nykyään tuo apumies mukana, se saa hoitaa kuskin virkaa ja sorkkahoidoilla tekee raskaimmat työt eli taluttelee parsilehmät telineeseen ja nostelee mulle jalat valmiiksi hoitoa varten.

Ja huomenna saan uuden hoitotelineen, jonka myötä työergonomia paranee ja homma ehkä hippusen nopeutuu. Vielä hommata odotushäkki ja ajoaitoja, niin taas lisää tehokkuutta ja keveyttä hommiin, tavoitteena saada nuo parsilehmätkin irrallaan telineeseen.

Olit uhannut kieltää ylösnousevat telineet  ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)

Kehoitat ajamaan kannat verille , kuulemma . Jos takajalan sisäsorkkapuolisko  on matala  ei kannata tasapainoon edes yrittää koska seurauksena on ontuva lehmä .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Sorkkahoidosta
Onko muuten emolehmien sorkkien hoito kuinka yleistä? Onko sorkkiksella kokemusta? Huono jalkaisimpia tulee hoidatettua, jos muuten toimiva ja hyvä lehmä.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Sorkkahoidosta
Onko muuten emolehmien sorkkien hoito kuinka yleistä? Onko sorkkiksella kokemusta? Huono jalkaisimpia tulee hoidatettua, jos muuten toimiva ja hyvä lehmä.
Yleensä muutama , hyvä ja toimiva lehmä hoidetaan . Haikkuja on tullut lisää aika paljon , tai paljon ja paljon , ehkä 100 haikkua viimevuonna hoitelin .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Dyna-6

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 74
Vs: Sorkkahoidosta
Kuukaus aikaa kävi sorkkahoitaja perus häkillä misä oli hydrauliset vinssit. Laite kärryltä pihaton käytävälle ja tavaroitten levitys paskanpuhumisneen meni 15min. Puol 9 aamulla eka elukka häkkiin ja viiminen puol 5 aikaa ehtopäivällä. Aina oli seuraava lehmä odottamassa häkkiin ettei leikkajan tartte odottaa. Ton päivän saldo oli 55 lehmää . Ennen kävi nimeltämainitsematon kippikärry mies ja sinäpäivänä oli 25 lehmää oli kova saavutus  ;D. On se eri peli ku saa tehä hoitotyön käytävällä lehmät ajamalla häkkiin vs että vedetään pihattolehmää päästä ulos.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Sorkkahoidosta
Kuukaus aikaa kävi sorkkahoitaja perus häkillä misä oli hydrauliset vinssit. Laite kärryltä pihaton käytävälle ja tavaroitten levitys paskanpuhumisneen meni 15min. Puol 9 aamulla eka elukka häkkiin ja viiminen puol 5 aikaa ehtopäivällä. Aina oli seuraava lehmä odottamassa häkkiin ettei leikkajan tartte odottaa. Ton päivän saldo oli 55 lehmää . Ennen kävi nimeltämainitsematon kippikärry mies ja sinäpäivänä oli 25 lehmää oli kova saavutus  ;D. On se eri peli ku saa tehä hoitotyön käytävällä lehmät ajamalla häkkiin vs että vedetään pihattolehmää päästä ulos.
Kyllä . Paljon auttaa tuo et lehmät helposti telineeseen .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

paalipoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
Vs: Sorkkahoidosta
Mitä huonoa siinä kippihäkissä on? Siis kerran olen nähnyt kun sorkanhoitaja työskentelee, hoidettiin yhden astutussonnin sorkat silloin oli kippihäkki. Oli näppärän näköistä. Itse olen pulttipyssyn kannalla jos emolla on sorkkien hoidon tarvetta, vaiva kun periytyy hyvin.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Sorkkahoidosta
Mitä huonoa siinä kippihäkissä on? Siis kerran olen nähnyt kun sorkanhoitaja työskentelee, hoidettiin yhden astutussonnin sorkat silloin oli kippihäkki. Oli näppärän näköistä. Itse olen pulttipyssyn kannalla jos emolla on sorkkien hoidon tarvetta, vaiva kun periytyy hyvin.
En minäkään kippurasorkista jälkeläisiä ota, mutta jos sellainen sattuu syntymään (siis vanhemmiten tulee esille) ja on muuten hyvä lehmä, niin kyllä se kannattaa pitää karjassa. Tulee kuitenkin niitä tapaturmaisiakin sorkkavammoja, joita joutuu hoitamaan. Toki mukavinta olisi, jos voisi huonosorkkaiset laittaa heti teuraaksi, mutta jostain syystä sinne teurasautoon on jonoa omassa karjassa (muistakin syistä), joten joskus joutuu hiukan pipoa löysäämään. Tällä viikolla olisi tarkoitus "viilailla kynsiä".