Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe MF 3090 jarruvaivaa  (Luettu 11093 kertaa)

Wesku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 94
MF 3090 jarruvaivaa
(Sama viesti löytyy Murtolan Foorumistakin)

Moro!

Onko kellään kokemusta tai muuten sivistynyttä arvausta seuraavasta viasta ja sen korjaamisesta? Hrm tai siis huoltotarpeesta.

Oire: Jarrupoljin painuu pohjaan peräöljyjen vaihdon jälkeen. Oire ei ilmaantunut heti öljynvaihdon jälkeen, vaan seuraavana aamuna. Jarrutusteho olematon tai juuri havaittava, paranee koneen lämmetessä. Kun lämpimänä pikkuhiljaa pumppailee tai kovastikin, niin jarrut palautuvat melkein normaaliksi, mutta kun sitten pitää poljinta painettuna, niin se menee pikkuhiljaa pohjaan. Jostain ikäänkuin vuotaisi.

Vika ilmeni kerran viime kesänäkin - yön jälkeen jarrut kateissa. Palautuivat koneen lämmettyä. Silloin siis ei oltu vaihdettu öljyjä eikä muutakaan erikoista tehty.

Ihan kuin systeemissä olis ilmaa, mutta mistäs pirusta se saadaan pois? Tai mitäs nyt tarttis tehrä?  ???

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: MF 3090 jarruvaivaa
Olisko peräkotelon päällä ilmausruuvit.
Kui mää ain olen paras?

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: MF 3090 jarruvaivaa
Olisko peräkotelon päällä ilmausruuvit.
Mä tarkastaisin semmoisen mustanboxin,sitä voi kuulemma tinatakkin jos vika siinä ::)
Älä usko mua mä entiä mitään ;D

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: MF 3090 jarruvaivaa
[[/quote]Mä tarkastaisin semmoisen mustanboxin,sitä voi kuulemma tinatakkin jos vika siinä ::)
Älä usko mua mä entiä mitään ;D
[/quote]

+200 esittelee taas motorisoitua anustappiaan... :o :o
Kui mää ain olen paras?

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: MF 3090 jarruvaivaa
[
Mä tarkastaisin semmoisen mustanboxin,sitä voi kuulemma tinatakkin jos vika siinä ::)
Älä usko mua mä entiä mitään ;D
[/quote]

+200 esittelee taas motorisoitua anustappiaan... :o :o
[/quote]Äläny taas oo tommonen :o

koponen

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1379
  • Herrasmies kiireestä kantapäähän
Vs: MF 3090 jarruvaivaa
Olisko peräkotelon päällä ilmausruuvit.

Sieltä ne löytyy nostovarsien vierestä ja ilmaamalla vaiva poistuu
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta maha ei kestä sitä määrää minkä naama vaatisi.

Wesku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 94
Vs: MF 3090 jarruvaivaa
Olisko peräkotelon päällä ilmausruuvit.
Mä tarkastaisin semmoisen mustanboxin,sitä voi kuulemma tinatakkin jos vika siinä ::)
Älä usko mua mä entiä mitään ;D

:-)) Toi oli hyvä! Se on kyllä vaihdettu... Olisko taas rikki? ;-)

Wesku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 94
Vs: MF 3090 jarruvaivaa
Olisko peräkotelon päällä ilmausruuvit.

Sieltä ne löytyy nostovarsien vierestä ja ilmaamalla vaiva poistuu

No mää koitin vähän kattella, mutta siellä on niin _uskomaton_ määrä kaikkea rehutöhnää paalisilppurin pöllyttämänä, että pienellä tonkimisella en löytänyt.  :-[ Tarvii kaivella paremmin.  :-*

Wesku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 94
Vs: MF 3090 jarruvaivaa
No pärkkele sentään, sieltä löytyi vinkkien perusteella todellakin ilmaruuvin nysät. Ilmaamisella homma rupes pelaamaan! Hävis kaikki "tsutsutukset" jarruventtiilistäkin. Eipä ole ennen hävinnyt jarrut öljynvaihdossa noin. Toivotaan, että huomennakin on vielä jarrut.. ;-)

Kiitos vinkeistä kaikille! Vaikka nyt hävis isompi jännitys ajamisesta, pitää hakea se jostain muualta nyt ;-)

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: MF 3090 jarruvaivaa
Äijät ne sohlaa. Ei verkut.

jd78

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 202
Vs: MF 3090 jarruvaivaa
vielä semmoinen juttu MF 3000 sarjan jarrujen ilmauksesta. Että jos oikea oppisesti ilmataan niin homma menee kutakuinkin näin! Kuristetaan jarrupoljin sylinterin paluu öjyletkua (lukkopihdeillä tms.), rattia pyöritetään laidasta toiseen rauhallisesti, samalla jarrupolkimia polkien, ilma ruuvit auki, joista letkut peräkoteloon! Eli siis purista kasaan poljin sylinteriltä lähtevää paksuinta letkua, älä tuki kokonaan, laita letkut menemään molemmista ilmaruuveista peräöljyn täyttö korkista takaisin peräkoteloon, pyörittele omaan rauhalliseen tahtiin ohjausta, samalla yhteen lukittuja jarrupolkimia pumpaten. Ilmaus ruuvit on tosin suotavaa olla jo tässä vaiheessa auki ja traktori käynnissä, noin 10 polkasun jälkeen traktori edelleen käynnissä käytään laittamassa ilmaruuvit kiinni! Näin se taitaa mennä! PS. jos yön yli seisonnan jälkeen jarrut "hukassa" saattaapi olla edessä "ronkkien" irrotus eli jarruremontti!

Wesku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 94
Vs: MF 3090 jarruvaivaa
Hyvät oli ilmausohjeet Ilmasin jarrut onnistui - kunnes aamulla jarrut taas pois...  :-\

Nyt on vaihdettu O-renkaat ja nyt on olleet jarrut kotosalla monta päivää. Ilmaaminen on kyllä melkoista henkimaailman hommaa, tuntuu välillä ettei homma edisty ollenkaan, mutta lopulta onnistui.

Thäänk juu!  :)

m127302

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: MF 3090 jarruvaivaa
Olen tuota MF 3000 sarjan jarruvaivaa tutkiskellut ja päätynyt siihen lopputulokseen että systeemi on tosi herkkä pienille vuodoille (jarrujärjestelmähän on osa muuta hydr. systeemiä).
Syynä lienee se että jarrupolkimen jarrusylintereillä ei ole minkäänlaista jarrunestesäiliötä (kuten normaaleissa nestejarruissa on) vaan ainoastaa lyhyt ohut putki hydrauliikan säätöventtiililtä, joka kaikenlisäks näyttäis tyhjentyvän kun koneen sammuttaa (normaalistihan putkessa on koneen käydessä n. 7 bar paine). Nyt kun koneen samuttaa ja jos jarrujen päässä (ISOT O-renkaat) on pienikin vuoto jarruputkissa on heti ilmaa ja lopun tiedättekin.

Rakentelin piruuttani jarrusyliterien yläpuolelle pienen säiliön (säätöventtiilin ja sylinterien välille) ja tosiaan jarruongelmat on ainakin toistaiseksi pysyneet poissa, vaikka kone on seissyt parikin viikkoa.