Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe mikä on kohtuullinen määrä velkaa?  (Luettu 33409 kertaa)

realisti

  • Vieras
olen monesti mietiskellyt että mikä se on kohtuullinen velkamäärä? itse olen ostanut tilan 2005, ja olen ostanut reilusti peltoa tosin ei mielestäni kovin ylihintaista. Navetassa ammuu noin 40 lehmää ja omaa peltoa on vajaa sata. metsätulot ovat pienet kun ei sitä metsä pinta-alaakaan ole kuin nimeksi.
monesti on ollut mielessä että mikä on sellainen kohtuullinen velkamäärä tämän kokoisella farmilla? Asiat on voitu tähän saakka hoitaa ihan mukavasti, mutta maidon hinnanlasku tulevaisuudessa tietenkin hirvittää. Korothan ovat nyt matalat, mutta niidenkään tulevaisuutta on mahdoton ennustaa. Onneksi kalliita konevelkoja ei paljoa ole vain vähän traktorista ja pieni pala paalarista.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: mikä on kohtuullinen määrä velkaa?
Kai se on se minkä pystyy maksamaan :-\ ja käyttötarkoituskin vaikuttaa. Jos suurin osa on lisämaiden ostosta niin täytyy huomioida että sen joutuu maksamaan omista tuloista. Käyttöomaisuudesta saa tehdä poistot. Toisaalta maan arvo ehkä säilyy ja jopa nousee. Lonkalta 300K€?
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: mikä on kohtuullinen määrä velkaa?
Taloustohtorissa oli hyviä nyrkkisääntöjä, itse olen sitä mieltä, että jos velkaa on numeroina enempi kuin tilan liikevaihto on, niin ollaan jo ylivelkaantuneita.
Ehkä puolet tuosta on kestävä ratkaisu, siinä ei mies vielä liikaa synkkene ....

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: mikä on kohtuullinen määrä velkaa?
Taloustohtorissa oli hyviä nyrkkisääntöjä, itse olen sitä mieltä, että jos velkaa on numeroina enempi kuin tilan liikevaihto on, niin ollaan jo ylivelkaantuneita.
Ehkä puolet tuosta on kestävä ratkaisu, siinä ei mies vielä liikaa synkkene ....
riippuu kyllä pitkälti,missä aikataulussa niitä lyhentää ja korosta.Lainanhoitokulut max.kolmannes liikevaihdosta.Kyllä se monella menee investoinnin jälkeen kahteen liikevaihtoon.
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: mikä on kohtuullinen määrä velkaa?
olen monesti mietiskellyt että mikä se on kohtuullinen velkamäärä? itse olen ostanut tilan 2005, ja olen ostanut reilusti peltoa tosin ei mielestäni kovin ylihintaista. Navetassa ammuu noin 40 lehmää ja omaa peltoa on vajaa sata. metsätulot ovat pienet kun ei sitä metsä pinta-alaakaan ole kuin nimeksi.
monesti on ollut mielessä että mikä on sellainen kohtuullinen velkamäärä tämän kokoisella farmilla? Asiat on voitu tähän saakka hoitaa ihan mukavasti, mutta maidon hinnanlasku tulevaisuudessa tietenkin hirvittää. Korothan ovat nyt matalat, mutta niidenkään tulevaisuutta on mahdoton ennustaa. Onneksi kalliita konevelkoja ei paljoa ole vain vähän traktorista ja pieni pala paalarista.


Tilan ostosta ei tainnu kovin paljo tulla velkaa?

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: mikä on kohtuullinen määrä velkaa?
Taloustohtorissa oli hyviä nyrkkisääntöjä, itse olen sitä mieltä, että jos velkaa on numeroina enempi kuin tilan liikevaihto on, niin ollaan jo ylivelkaantuneita.
Ehkä puolet tuosta on kestävä ratkaisu, siinä ei mies vielä liikaa synkkene ....
Toi peruste on kyllä ihan hanurista. Jos et tilaasi ihan lahjana saa, niin jo pelkästään SPV:n yhteydessä velkaa enemmän kuin tilan vuoden liikevaihto. Itselläni on tällä hetkellä velkaa useamman vuoden liikevaihdon verran eikä vielä edes stressaa..
Nothing is Something Worth Doing

kaivaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 192
Vs: mikä on kohtuullinen määrä velkaa?
Eikös se yksi raja ollut,jos vuoden korkomenot on enempi kuin vuoden liikevaihto niin pitäisi olla huolissaan.... :-[ anteeksi kysymys oli asiallinen...

IsoK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: mikä on kohtuullinen määrä velkaa?
Minulla on lainaa kolme kertaa liikevaihto ja hoitokulut on kolmasosa liikevaihdosta (kulut sis. lyhennykset). Eli ei mikään kultakaivos ole mun maatila. Tuloja tulee onneksi muualtakin.

Karjankasvattaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 155
Vs: mikä on kohtuullinen määrä velkaa?
En nyt tiä mikä on oikea mittari, mut jos on eläin tila niin eläinpääoman arvo pitäs olla 4-5 vuoden kuluttua investoinnista sama tai suurempi kuin velka.

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: mikä on kohtuullinen määrä velkaa?
En nyt tiä mikä on oikea mittari, mut jos on eläin tila niin eläinpääoman arvo pitäs olla 4-5 vuoden kuluttua investoinnista sama tai suurempi kuin velka.


Eli miljoonan investoinnista 4 vuotta eläinpääoma >(miljoona/1500€= Ompa pirusti lehmiä ja liian piäni navetta)

Ylleensä 5 vuatta investoinnista pitäs olla ;"Investoinnin jäljellä oleva(poistamaton) arvo= Liikevaihto"

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: mikä on kohtuullinen määrä velkaa?
Minusta kaikissa oloissa turvallinen määrä velkaa on 3-5 kiloeuroa per oma peltohehtaari. Metsä, sijoitukset ynnämuut tietty päälle. Sen navetan päälle ei kannata laskea mitään, realisointi arvo usein liki nolla.

IsoK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: mikä on kohtuullinen määrä velkaa?
Minusta kaikissa oloissa turvallinen määrä velkaa on 3-5 kiloeuroa per oma peltohehtaari. Metsä, sijoitukset ynnämuut tietty päälle. Sen navetan päälle ei kannata laskea mitään, realisointi arvo usein liki nolla.

Tämä on hyvä lähtökohta, on ainakin takuut kunnossa veloissa. Pellosta saa aina ton verran ainakin täällä B-alueella, vaikka olisi millaista peltoa. Navetat yms. on todella hankalia muuttaa rahaksi tiukan paikan tullen, ostajat on vähissä.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: mikä on kohtuullinen määrä velkaa?
Ei tässä voi kun ihmetellä. Ilmaseks monelle tullu tila. ???
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: mikä on kohtuullinen määrä velkaa?
Ei tässä voi kun ihmetellä. Ilmaseks monelle tullu tila. ???

Nii... Sä oot ainakin puheiden perusteella näyttämässä mallia ylivelkaantumisesta suurella kouhottamiselle. Weijo tuolla verotustopicissaan sen Suomensikin,kumpaan joukkoon haluat kuulua? ;D

Takuuturvallinen velan määrä voisi olla reilun liikevaihdon verran, riippuu toki suuresti myös tilakoosta. Pienellä tilalla velkaa väkisinkin jossain tilanteessa paljonkin enemmän, silloin on elämiseen revittävä rahaa muualtakin ::)
Mun mielestä velan maksaminen ei ole elämän tarkoitus,velkaa "pitää" olla sopivasti ja tuo liikevaihdon verran on kyllä liikaa. Mieluummin niillä korkorahoilla maksaa investointeja kuin maksaa korkoja investoinneista... Paperilla toki lasketaan korkokustannus mutta se tekee "työtä" omaksi hyväksi.
Näin minä asian ajattelen ja tähän pyrin, joku muu ajattelee että tekee kaiken aina velkarahalla ja se toinen tapa toimia. Esim. 100 000€ neljän prosentin korolla on joko 4 tonnin meno tai tulo korkopuolella. Saman verran eroa siellä viimeisen viivan jälkeenkin ::)

Kokonaan toinen juttu on nämä korkotukilainat,niitähän kannattaa ottaa vaikkei tarvisikaan!
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

realisti

  • Vieras
Vs: mikä on kohtuullinen määrä velkaa?
Minusta kaikissa oloissa turvallinen määrä velkaa on 3-5 kiloeuroa per oma peltohehtaari. Metsä, sijoitukset ynnämuut tietty päälle. Sen navetan päälle ei kannata laskea mitään, realisointi arvo usein liki nolla.

Tämä on hyvä lähtökohta, on ainakin takuut kunnossa veloissa. Pellosta saa aina ton verran ainakin täällä B-alueella, vaikka olisi millaista peltoa. Navetat yms. on todella hankalia muuttaa rahaksi tiukan paikan tullen, ostajat on vähissä.

tuossa äkisti päässä laskien on meillä velkaa kaikkiaan kokotilalla vähän reilu 5k€/ oma peltohehtaari, ja onhan tilalla aikalailla muutakin kuin peltoa... mm. vuokrakäytössä oleva talo ja rehu-urakointi sekä muutama tonni mettätuloa vuodessa.