Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kriisiä  (Luettu 6072 kertaa)

ruisleipä

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 135
kriisiä
Jos nyt oikein tulkitsin niin  näin C alueen kasvinviljelijänä jäin kriisituen ulkopuolelle. Ainut vaihtoehto on siis nostaa viljan hintaa kun myyn talvella viljaa kotieläintiloille. Olisiko noin 20-30€/tn sen hetkisen markkinahinnan päälle oikea tasoa?

4viljanpuuro

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 526
Vs: kriisiä
Älähän nyt. Välitä viljelijästä projekti sai 3 miljoonaa rahaa ja on valtakunnallinen soita sinne niin saat osasi kriisituesta.

Myel viivästyskorot laskevat. Saat melkein ilmaista lainaa jättämättä nuo maksamatta pariksi vuodeksi.

Vuorineuvos Karhinen selvittelee 4,8 miljoonan euron hinnalla toimia sinunkin maatilan kannattavuuden parantamiseksi.

MTK varmaan suunnittelee kiinteistöjensä myyntiä ja palauttaa rahoja jäsenilleen.

Kuka sanoikaan ettei keskustaan voi luottaa?
Faija aina hoki et "tuosta meidän pojasta ei tuu kyllä ikinä yhtään mitään...." Nyt jälkeenpäin ajateltuna, hän saattoi olla aivan oikeassa.

seegeri

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1947
Vs: kriisiä
Pistä ainaski 50 lisää jos et soita välitä viljelijästä auttavaan puhelimeen, mut jos soitat ni sit menee alle markkinahinnan...

montöör

  • Vieras
Vs: kriisiä
Jos nyt oikein tulkitsin niin  näin C alueen kasvinviljelijänä jäin kriisituen ulkopuolelle. Ainut vaihtoehto on siis nostaa viljan hintaa kun myyn talvella viljaa kotieläintiloille. Olisiko noin 20-30€/tn sen hetkisen markkinahinnan päälle oikea tasoa?

Tää on niiiin tätä.
AB-alueen viljeliät on täällä kehuskelleet koko syksyn suurilla sadoillaan kuvien kera. Ristus notta!!





Toi on niin totta. Viidentonnin ohrasato on katastrofi ja kriisiapua tarvitaan.
Tai sitten normivuonna sato on seitsemäntonnia ja nyt vaan kolme. Apua.
Onneksi sentään mela ja prorahastus saivat muhkean jättipotin. Noottaa,
huhaahumppaan rahaa riittää.

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 985
  • LOS KANTTURAS
Vs: kriisiä
Kellä muulla täällä muka on kriisi ko mulla!
AkkuPENSASLEIKKURI😬

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65383
Vs: kriisiä
mut mikä on kriisi?   eiks toi jotain syötävää...?

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9754
Vs: kriisiä
Mutta mutta … mää oon vieläkin sitä mieltä, että pieni sato pienillä kustannuksilla on parempi kuin "normi" suurilla kustannuksilla. Jos verrataan vuotta 2017 ja 2018, niin viljan kannalta varmasti lähes kaikilla 2018 on tuottoisampi kuin 2017. Riisi apujen jako on sitten taas ihan toinen juttu. Eihän ne oo koskaan oikeaan osunu.

V.viljelijä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 257
Vs: kriisiä
Mutta mutta … mää oon vieläkin sitä mieltä, että pieni sato pienillä kustannuksilla on parempi kuin "normi" suurilla kustannuksilla. Jos verrataan vuotta 2017 ja 2018, niin viljan kannalta varmasti lähes kaikilla 2018 on tuottoisampi kuin 2017. Riisi apujen jako on sitten taas ihan toinen juttu. Eihän ne oo koskaan oikeaan osunu.
Höpöhöpö. Olihan viime vuosi ihan huippuhyvä. Mun historian paras satovuosi. Kuivaukseen nyt meni hurjasti enemmän, mutta ei se asiaa silti muuta. Kaikenkaikkiaan jos tällä hinnalla (187) nyt rehuohran myisi, jää silti n.60€/ha  viivan alle vähemmän vaikka säästöä tuli lisäksi kasvinsuojelussa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9754
Vs: kriisiä
Mutta mutta … mää oon vieläkin sitä mieltä, että pieni sato pienillä kustannuksilla on parempi kuin "normi" suurilla kustannuksilla. Jos verrataan vuotta 2017 ja 2018, niin viljan kannalta varmasti lähes kaikilla 2018 on tuottoisampi kuin 2017. Riisi apujen jako on sitten taas ihan toinen juttu. Eihän ne oo koskaan oikeaan osunu.
Höpöhöpö. Olihan viime vuosi ihan huippuhyvä. Mun historian paras satovuosi. Kuivaukseen nyt meni hurjasti enemmän, mutta ei se asiaa silti muuta. Kaikenkaikkiaan jos tällä hinnalla (187) nyt rehuohran myisi, jää silti n.60€/ha  viivan alle vähemmän vaikka säästöä tuli lisäksi kasvinsuojelussa.

Niin tuokin on kait alue/ maalaji / lohko kohtaista. Vuosi 2017 oli katovuosi, mutta 2018 yksi parhaista, vaikka valtamediamuuta kertookin. Hyvä niin , jos täs on hengis selvitty kadosta kait sitten nytkin selvitään.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5142
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: kriisiä
Mutta mutta … mää oon vieläkin sitä mieltä, että pieni sato pienillä kustannuksilla on parempi kuin "normi" suurilla kustannuksilla. Jos verrataan vuotta 2017 ja 2018, niin viljan kannalta varmasti lähes kaikilla 2018 on tuottoisampi kuin 2017. Riisi apujen jako on sitten taas ihan toinen juttu. Eihän ne oo koskaan oikeaan osunu.
Höpöhöpö. Olihan viime vuosi ihan huippuhyvä. Mun historian paras satovuosi. Kuivaukseen nyt meni hurjasti enemmän, mutta ei se asiaa silti muuta. Kaikenkaikkiaan jos tällä hinnalla (187) nyt rehuohran myisi, jää silti n.60€/ha  viivan alle vähemmän vaikka säästöä tuli lisäksi kasvinsuojelussa.

Niin tuokin on kait alue/ maalaji / lohko kohtaista. Vuosi 2017 oli katovuosi, mutta 2018 yksi parhaista, vaikka valtamediamuuta kertookin. Hyvä niin , jos täs on hengis selvitty kadosta kait sitten nytkin selvitään.

Joilllekkin vain tuntuu olevan vaikea käsittää, että jossakin ollaan ihan tyytyväisiä kun ei tule vettä. Olisihan viimevuosikin varmaan ollut ihan ok jos se ilma olisi silloin heinäkuussa muuttunut tai viimeistään elokuussa. Kyllä meilläkin viimevuosi meni aika penkin alle. Ohrat saatiin suurinpiirtein tyylillä pois. Sato alta 4 tonnia ja jyvät kevyitä toisin kuin tänä vuonna. Loput olikin sitten enemmän ja vähemmän tiukassa. Ja ei kai noita olisi kannattanut edes puida. No nyt hinnan nousun muodossa saa kyllä tietysti jotain helpotusta asiaan..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3665
Vs: kriisiä
Juu,katoraja 4tonniin koko maassa,pohjonenhan saisi lähes aina kriisirahat.Onpa kumminkin hyvä,kotieläinkorotusta nostetaan.moni jauholakki menettää
 taas tuon takia yöunet.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: kriisiä
Mutta mutta … mää oon vieläkin sitä mieltä, että pieni sato pienillä kustannuksilla on parempi kuin "normi" suurilla kustannuksilla. Jos verrataan vuotta 2017 ja 2018, niin viljan kannalta varmasti lähes kaikilla 2018 on tuottoisampi kuin 2017. Riisi apujen jako on sitten taas ihan toinen juttu. Eihän ne oo koskaan oikeaan osunu.
Höpöhöpö. Olihan viime vuosi ihan huippuhyvä. Mun historian paras satovuosi. Kuivaukseen nyt meni hurjasti enemmän, mutta ei se asiaa silti muuta. Kaikenkaikkiaan jos tällä hinnalla (187) nyt rehuohran myisi, jää silti n.60€/ha  viivan alle vähemmän vaikka säästöä tuli lisäksi kasvinsuojelussa.

Niin tuokin on kait alue/ maalaji / lohko kohtaista. Vuosi 2017 oli katovuosi, mutta 2018 yksi parhaista, vaikka valtamediamuuta kertookin. Hyvä niin , jos täs on hengis selvitty kadosta kait sitten nytkin selvitään.

2014 oli huippu, sen jälkeen on tultu alaspäin. Viime vuosi oli pahin notko, vaikka satoa tuli hyvin, oli kuivauskulut karmeat. Tänä vuonna satoa vähän hyvällä hinnalla ja pienillä kuluilla. Parempi kuin viime vuosi, mutta eihän kahta surkeinta vuotta miesmuistiin voi vertailla ja toista kehua hyväksi, kun kummatkin susipskoja...

Tänä vuonna plussaa, että puinnit tuli valmiiksi ennätysaikaisin, nyt on aikaa kunnostaa peltoja.

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: kriisiä
Nimenomaan. Nyt kauha heilumaan.... :)