Ei tosta välttämäti ees oo pinnoja poikki varstasillasta. Mullakin on tolla kohtaa rako pinnoissa kun siinä on varstasillan runkorauta sillä kohtaa. Ei oo ees reikää pinnalle. Itekin eka luulin että pinnoja puuttuu mutta ei sitten puuttunutkaan.
On muuten ihanan yksinkertainen kone naapurin sampoon verrattuna
Jep, runkorautojen kohdilla ei lankoja.
Mäkin ennen 1055'sen ostoa kattelin Sampoja ostoaikeissa. Mutta koneiston konstruktioita vilaistuani totesin pysyväni Jontikoissa. Kyl niin paljon helpommalta vaikutti JD:n rakenteet, toki ne sit oli myös jo tuttuja.
Varstasillan langat tuli kaikki vuosia sitten vaihdettua, vaikkakin vain muutamia lankoja oli hieman taipunut, varmaankin kivien takia. Pöytä ja kolakuljetin pois, sitten etukautta langat uusiks. Aikoinaan puimureita korjannut tyyppi kertoi että kaasuhitsauslankoja olivat tilalle vaihtaneet, niillä sitten itsekin korvasin vanhat. Hyvin ovat toimineet, eikä uusia vaurioita ole mun aikana tullut.
Mut jos "edullista" puimuria metsästää, siin vaiheessa kannattaa hieman miettiä tehoa. Kyllä sadonkorjuun luonne muuttuu radikaalisti, jos vaikka, kuten mun tapauksessani aikoinaan, puintitunnit tipahti reilusta 90:nestä (JD 932), reiluun 40:neen (JD 1055). Ensin mietin pitää vanhaa puimuria uudemman rinnalla, mutta kun totesin sen vanhan työtehon olevan aivan naurettavan uudempaan verrattuna, meni vanhempi sit myyntiin.
Kyl mä ainakin itsekseni jupisin, että miks ei tullu tehtyä tuollaista vaihdosta aiemmin. No, 932 tuli taloon uutena, vuonna 1981, silloin jo olis ehkäpä ollu järkevää hankkia pari pykälää isompi puimuri käytettynä, samassa hintaluokassa.
Kokemuksen perusteella isommassa, vaikkakin käytetyssä puimurissa olisi remonttejakin tarvinnut tehdä vähemmän, kuin pienessä uudessa.
Esim varstasillan sekä olkikelan laakerit (35mm akseli) tuli 932 vaihdettua muutamankin kerran. 1055 laakerit (50mm akseli) vaihdoin, varmuuden vuoksi jossain 1800h kohdalla, alkuperäisten tilalle, samalla kun oli varstasillan langat käsittelyssä. Harmittelin taas siinä vaiheessa, jälki viisaana, ettei tullut 932 sovitettua järeämpiä, esim 50mm laakereita...