• Tavallinen aihe

Aihe egr ongelma ja sen korjaus  (Luettu 2669 kertaa)

ansseus

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 44
egr ongelma ja sen korjaus
 2 vuotta vanha reilu tuhat tuntia ajettu valluni N103 H5 alkoi kärsiä oudosta moottorin yläkierrosten rajoittumisesta 1800 kierrokseen jotain varttitunnin ajon jälkeen.Ongelma hävisi aina vähäksi aikaa kun koneen sammutti(eli ilmeisesti joku muisti nollautui vähäksi aikaa) mutta aina se palasi kun jonkun aikaa koneella ajeli.Ekalla kertaa kun häiriö tuli niin näytti vikakoodia,joka liittyi pakokaasujen kierrätysjärjestelmään mutta viimeiset puoli vuotta ajeltuani koodia ei enää näyttänyt vaikka häiriö aina edelleen tulikin.
Lopulta nyt tympäännyin, ja sen sijaan, että olisin investoinut johonkin egr hömppä-ylihinnoitellun osan hankintaan,kutsuin optimoijan paikalle.Hänen kytkettyä piuhat koneen muistijärjestelmään ei vikamuistista kuitenkaan löytynyt merkkejä mistään häiriöistä mutta egr-puolelta katsottuaan löytyi tämän venttiilin vajaatoiminnasta kertova teksti, eli se ei muistaakseni avautunut tarpeeksi eli oli jotenkin jumissa.
No sittenpä tehtiin egr ohitus/poisto ja nyt moottori ottaa taas normikierrokset.Samalla säädettiin koneen alavääntö 407nm-->527nm ja tapista alkuperäinen 94 heppaa säätyi 128 heppaan.Koneen luonne muutui keveäksi käsitellä,käyntiäänikin tuntuu jotenkin pehmeämmältä kun keinotekoiset kuristukset ovat poissa.
Kommentteja raadilta olenko nyt tuhon teillä ja onko muilla ollut vastaavia kierrosongelmia.Eläkkeellä oleva vallun myyjä ainakin kertoi että voimansiirto vermeet on tässä koneessa samat kuin isoveljissään eli potentiaalia olisi kestää ainakin sillä puolella tuo tehon nosto.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: egr ongelma ja sen korjaus
2 vuotta vanha reilu tuhat tuntia ajettu valluni N103 H5 alkoi kärsiä oudosta moottorin yläkierrosten rajoittumisesta 1800 kierrokseen jotain varttitunnin ajon jälkeen.Ongelma hävisi aina vähäksi aikaa kun koneen sammutti(eli ilmeisesti joku muisti nollautui vähäksi aikaa) mutta aina se palasi kun jonkun aikaa koneella ajeli.Ekalla kertaa kun häiriö tuli niin näytti vikakoodia,joka liittyi pakokaasujen kierrätysjärjestelmään mutta viimeiset puoli vuotta ajeltuani koodia ei enää näyttänyt vaikka häiriö aina edelleen tulikin.
Lopulta nyt tympäännyin, ja sen sijaan, että olisin investoinut johonkin egr hömppä-ylihinnoitellun osan hankintaan,kutsuin optimoijan paikalle.Hänen kytkettyä piuhat koneen muistijärjestelmään ei vikamuistista kuitenkaan löytynyt merkkejä mistään häiriöistä mutta egr-puolelta katsottuaan löytyi tämän venttiilin vajaatoiminnasta kertova teksti, eli se ei muistaakseni avautunut tarpeeksi eli oli jotenkin jumissa.
No sittenpä tehtiin egr ohitus/poisto ja nyt moottori ottaa taas normikierrokset.Samalla säädettiin koneen alavääntö 407nm-->527nm ja tapista alkuperäinen 94 heppaa säätyi 128 heppaan.Koneen luonne muutui keveäksi käsitellä,käyntiäänikin tuntuu jotenkin pehmeämmältä kun keinotekoiset kuristukset ovat poissa.
Kommentteja raadilta olenko nyt tuhon teillä ja onko muilla ollut vastaavia kierrosongelmia.Eläkkeellä oleva vallun myyjä ainakin kertoi että voimansiirto vermeet on tässä koneessa samat kuin isoveljissään eli potentiaalia olisi kestää ainakin sillä puolella tuo tehon nosto.
Ei kai sitä tehoa ole pakko käyttää, vaikka sitä olisikin? Kulutus pienenee varmasti.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9527
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: egr ongelma ja sen korjaus
Ei sitä suotta optimoinniksi sanota, eihän nuo saastesäädöt ole pitkään aikaan tarkoittaneet samaa kuin taloudellisimmat säädöt.

Moottori toimii todnäk paremmin kun ei tarvi omaa paskaansa niellä. Lämpeneminen voi hieman hidastua puuttuvan egr kierrätyksen takia.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8144
Vs: egr ongelma ja sen korjaus
Oikean tien olet valinnut.

Päästönormien käyttö pilaa silloin tällöin käyvän moottorin. Vakiokierroskoneissa, joita käytetään suurin piirtein päivittäin käyttölämpötiloissa, päästöratkaisut toimivat parhaiten. Tilastollisesti jos kaikista koneista vähennetään päästöjä, ihmisiä kuolee vähemmän. Mutta polttomoottorien keksimisen jälkeen ihmisen ikä on vain noussut.

Eli ammutaanko tässä hyttystä junatykillä. Osin ammutaan. On aivan eri asia, jos yksi valmetti käy peltoaukealla ilman nokivälppiä ja tuhat valmettia kaupungin keskustassa ilman nokivälppiä.

Jos menee sernopiilin nelosyksikön kellariin ihmettelemään möykkyjä, niin parempi on vaikka poimia sieniä suljetulta vyöhykkeeltä.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

ansseus

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 44
Vs: egr ongelma ja sen korjaus

[/quote]Ei kai sitä tehoa ole pakko käyttää, vaikka sitä olisikin? Kulutus pienenee varmasti.

Mittasinpa pitemmältä aikaväliltä kulutusta,200 litraa riitti 42,5 ajotuntiin lähinnä maa-ainesten siirtoajoja

seegeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 656
Vs: egr ongelma ja sen korjaus
Onneksi mul on niin vanhoja vehkeitä et niistä puuttuu noi saaste pelleilyt. Ovat liian hienoja vehkeitä työntekoon. Noita kultaisen 80 luvun koneita korjailee itsekin.