Minkälaisia kokemuksia kyseisestä koneesta? Meneekö raiheinän siemenet läpi vai holvaako ja miten hemmetissä huiskalla passataan kg/ha? Ja ennen kaikkea miten itää tuollaisella kylvetty siemen vai onko sittenkin parempi vetää vanhalla tupla tumella vantaiden kautta niin raapii edes vähän maata esille
Hinta ei ole aivan järkyttävä (870€) niin sikäli tuli ajatus että voisi ehkä kokeilla....
Ihan samantyyppinen kapine, kuin omani on. Vaikka eri merkki. Samanlainen karistajakin on. Pitkät siemenet, kuten nadat ja raiheinät saattavat holvata. Niitä nousee pystyyn ja siemenet kiilautuvat siilimäiseen asentoon. Sama kyllä lienee useimmilla vastaavilla laitteilla. Kun pitää säiliössä riittävän paljon tavaraa ja käyttää lisänä pyöreitä heiniä, kuten timoteitä, homma kyllä onnistuu. Kovin pieniä siemenmääriä levitettäessä. Toiminta voi myös olla haastavaa myös pyöreillä siemenillä. Tos puna-apilalla 3 kg/ha oli hankalaa, 5kg/ha jo onnistui. Kaupallinen siemen toimii paremmin. Raita tai ruokonataa olen lantrannut samanlaisella määrällä timoteitä. Eli 5+5 kg/ha. Tämä toimii, kun säiliötä ei laske liian tyhjäksi. Lopussa kapenevassa kohdassa minulla rait nousivat tosiaankin pystyyn ja kiilautuivat paikoilleen. Täydellä säiliöllä ongelmaa ei ollut. Levitystasaisuus vähän vaihtelee. Kuitenkin ylöättävän tasaisia nurmia on tullut.
Enemmän ongelmaa tuottavat nuo pitkät siemenet toisella tavoin. Pienet apilat ja timoteit löytävät helposti koloja, joihin vajota ja itää rauhassa. Pitkät siemenet eivät saa maata ympärille yhtä helposti. Siksi kuivana keväänä pintalevityksessä pitkät rait ja nadat saattavat itää huonosti. Itse siirryn kylvämään pitkiä siemeniä sisältävät monivuotiset nurmet laahavannaskoneella, jotta itävät varmemmin. Kerääjien kanssa ei ole ihan niin tarkkaa, mutta niidenkin kohdalla kannattaa kylvää ne vähintäänkin kylvövantaiden eteen. Pintalevitin vaikka traktorin keulalle ennen kylvökonetta.
Levitysmäärän mittaus. Halkaisin vanhan lannoitesäkin osittain. Se huiskan levyn ympärille. Kellosta ohjeen mukaan luukkua auki ja kiinni. Sitten laskukaavalla nopeus/työleveys/ minuutissa tullut siemenmäärä ja tulee tulos kg/ ha. Tulos on tosin sittenkin vähän sinne päin, mutta toimii riittävästi.