Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hydraulihalkoja Tarmo  (Luettu 16756 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Hydraulihalkoja Tarmo
Juu ei vakuuta tarmo ei...

Minulla itsetehty halkomakone, sylkyn mitat kuten esmessä. 7t työntövoima riittää, suurimpiin koivuntyviin kun ei piisaa tuplatkaan jos alkaa väärin halkomaan. Omassa koneessa ura jossa puu pysyy, ehdoton ominaisuus. Takaterä on 40 cm korkea, saa työnnettyä 2-3 pienempää puuta läpi, miinuksena että en ole saanut aikaiseksi tehdä minkäänlaista ristikkoterää. Minulla on tosin keruukouru terän perässä ja saan siitä helposti noukittua ylisuuret halot takas halontapöydälle. Koneessa on myös apupöytä rungon takapuolella, ja sinne voi jemmata ylisuuria puita halottaviksi.

Hallintaventtiili on painepalautuksella varustettu klapikoneventtiili, 3/4 lähdöt, 1/2 tuuman 3,5 metriset letkut. Kun sais tehtyä tuohon palautuskohdan säädön, niin 50 senttisten halonta kävis kätevämmin, eikä pikaliikkeelle olis edes tarvetta.

Mullakin oma tekele, 165 verkutsoonin perässä hidas mutta toimii.

Puuha-Jami vois joutessaan kaivella masinistipalstalta sen kuvan kun muutenkin sieltä on copy/pastaillu mun vanhoja tarinoita tänne, on muistaakseni joku youtube-klippikin....

En kyllä muista onko se ajalta ennen sylinterin vaihtoa isompaan mutta kuitenkin...
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7071
  • karkki vai keppana?
Vs: Hydraulihalkoja Tarmo
Johonkin Kelfrin klapi härpättimeen ei käyneet länsimaiset tiivisteet, oli erikoiset mitat.
pessimisti ei pety!

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Hydraulihalkoja Tarmo
Ei toki, mutta ruuvihalkojalla olen itsekin luonut hurjan halkomiehen maineeni. Urani loppupuolella ostettiin, joskus 2000-luvun alussa, tällainen Japa....

https://www.nettikone.com/japa/hh1100/1713412

Oma näkemykseni on, että täytyisi olla 7 tonnin tunkki. Meillä loppui Japan ja 502:n kanssa helposti puhti jos tuli oikein kiemaista koivua vastaan. Ongelmat vain korostuvat, jos käytössä on neljään osaan halkova terä. Ite otettiin suosiolla pelkkä tasaterä, koska se sopii omiin käyttötarkoituksiin. Ensin vedetään puu halki, sitten palaset laitetaan päällekkäin ja saadaan neljä viipaletta. Tässä on hyötyä jos tunkin päätylevy on korkea, silloin korkeus riittää ottamaan mukaan sen päällimmäisenkin puolikkaan.

Omissa hommissa halkojen laatuun tulee kiinnitettyä paljonkin huomiota, koska myyntipuuta tehdään, niin viipaleista täytyy tulla sellaisia, että ne toimivat järkevästi klapikoneen halkomakourussa. Usein tulee aseteltua puu hyvinkin tarkasti terää vasten, jotta pystytään varmistamaan haluttu halkaisumuoto.

Halkojan kourulla on merkitystä. Se saisi Japassakin vielä syvempi, märkiä ja liukkaita puita käsitellessä lipeää helposti kourusta  yli ja sitten taas nostellaan. Noihin nostimiin suhtaudun aika skeptisesti. Työn ergonomian kannalta olisi fiksuinta, tehdä halottaville puille kourun korkeudella oleva pöytä, johon saisi nostella pölkkyjä valmiiksi vaikka metsäkuormaajalla.

Luonnollisesti se toinen käsikytkin ohitetaan sitomalla se jotenkin käyttöasentoon tai tehdään joku muu jekku. Toinen käsi on hyvä pitää vapaana, jos puuta tarvitsee ohjailla johonkin suuntaan.

Normaalityöskentely halkojalla on aikamoista jumppaamista, sen takia pyrinkin nykyään siihen, että jos suinkin mahdollista, niin klapikoneella pistetään kaikki pieneksi. Vaikka klapikoneella joutuu tekemään enemmän hommia, niin silti ajan ja työn säästö on suurempi, kun ei tarvitse huhkia halkojen lajittelemisen kanssa. Jos siihen menetelmään palaisin, niin suunnittelisin koneen ympärille erilaisia työtasoja ja kiinteän työskentelypaikan, halkoja siirrettäisiin johonkin telineeseen, jolla ne siirrettäisiin taapelipaikalle jne. Ei kuitenkaan ole näköpiirissä, että tähän systeemiin palattaisiin.

En lähtisi mitään halpisversiota ostamaan halkojasta, vaan seurailisin käytettyjen markkinoita. Me maksettiin omasta Japasta aikoinaan tonni verolla ja nyt siitä saisi saman myydessä. Mettävehkeissä pysyy yleensä arvo hyvin paikallaan, niin tässäkin.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19866
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Hydraulihalkoja Tarmo
Olen sahaillut paksua pölkkyä 33 cm:n mittaiseksi, silloin pienemmälläkin market-hydraulihalkojalla saa halki.

-SS-

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Hydraulihalkoja Tarmo
Sopivan lyhyitä kiekkoja kun sahaa niin kuivuivat jo päistään ilman halkomisia. Sahalla jos vielä aisaa kuorta rikki niin siinäpähän olkoot.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Hydraulihalkoja Tarmo
Ite tullu japalla leivinuuniin 50cm puita sen verran mitä talveksi tarvii. Onhan siinä aina vähän jumppaamista.
Sitten hellapuut palaxilla.

Sitten on rakennettu vanhasta kuorma-autosta peräkärry jossa on pilkki aisalla, lavalla 3m pitkä sylinteri ja toisessa päässä vastaterä. Siinä saa istua penkissä ja kouralla nostella puut kyytiin ja pois.
Siinä menee isompikin pölli halki. Sitten palaxilla lapeiksi.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Hydraulihalkoja Tarmo
Kait se niin on että halpa on halpa ja sitten hiukan keppoinen ja ominaisuuksia puuttuu.Tarvehan sen määrittelee kuinka järeän koneen haluaa.Omalla hydrauliikalla oleva halkoja toimii sillä pikkukoneellakin.Meillä Palaxin halkoja omalla pumpulla sillä halkee isokin pölli.Miinuksenahan noissa on se että halot tippuu maahan.

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Hydraulihalkoja Tarmo
Juu tarkoitin palax ks35:sta

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Hydraulihalkoja Tarmo
Minnes ne vapaa sana-sarjaa kirjotukset hävisivät? P-J pyyhki itse pois???

Hähhää, hain itse klipin. En enää muistanutkaan et on noin hidas kun on verkutsoonissa kiinni. :D

n.50 senttinen kuusipölli,



Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Hydraulihalkoja Tarmo
Tollaseen tarkotukseen juurikin hydr halkoja on hyvä, menee hiukan isompikin pölli.
PS... tais mennä nalle puh petellä kakit pöksyyn ja jollakin jamilla, kun aikuuset alkaa klapihommiin.Eihän ne tollasi pöllejä ole nähneetkään saati sitten kykenisi halkojalle nostamaan.Itekin joutunut isommat pyöritteleen halottavaksi ja määon sentän jo teini iän ohittanut.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3120
Vs: Hydraulihalkoja Tarmo
https://www.youtube.com/watch?v=IL1dTUjvxFE

Mä olen ajatellut rakentaa tällanen. Tulee eteen noita ylikokoisia haapoja. Varmasti nopeempi repiä ne pienemäksi esm. 3m ja siitä sirkelipilkojan läpi kun sahata ne jotka ei mahdu sirkeliin 33cm ja sitten halkaista ne kiekot. Toisaalta, jos nyt ei kovin monta ylikokoisia vuodessa tarvii pilkota, niin silloin kun on kunnon pakkasta ne halkeaa helposti vaikka neljään ja siitä sitten sirkeli pilkojan halkojan läpi.

Valtra1

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
Vs: Hydraulihalkoja Tarmo
Puuhis-Jami vois aikansa kuluksi hakea mun vanhoista masinisti-postauksista aiheeseen liittyvät kuvat tänne.

Aijaa niin, eihän se reppana osaaedes kuvia liittää mukaan.Mut linkkejä mamuista kyllä riittää. Ne saa märät unet Apen kanssa niistä linkeistä.

...tui tui...