Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kylvöt 2018  (Luettu 174537 kertaa)

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Kylvöt 2018
Eilen kävelin pelloilla ja pikkuhiljaa alkaa rikatkin taimettua. Jos viikonloppuun oottas ja alkais hiveniä ja rikka aineita ajamaan.

Huono ihminen

  • Vieras
Vs: Kylvöt 2018
Mielenkiintoinen kokeilu on mulla menossa noin 14 hehtaarin lohkolla jossa on esikasvina rypsi, noin yksi kolmasosa on kynnetty syksyllä ja äestetty kerran varpajyrä äkeellä, sitten noin yks kolmas osa on syksyllä jätetty sängelle ja nyt keväällä kerta ajolla lautasmuokkaimella ja noin kolmasosa jätin syksyllä sängelle ja kerta ajo varpajyrä äkeellä. Selvitän samalla mikä on kuivan vuoden paras muokkausmenetelmä. Tämän vuoden kasvina on ohra.

Ja ensivuonna kun kylvät kaikki maasi tämänvuoden testisi parhaan tuloksen mukaan, menee kaikki ensivuoden viljelyksetkin poskelleen. Tuskin samanlaista vuotta tulee muutamaan kymmeneen vuoteen  ;D

Tänä keväänä suorakylväen tullut parhaat oraat, mutta märkänä keväänä toivoton menetelmä.  Pitää olla valmius monenlaiseen kylvömenetelmään.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Kylvöt 2018
Mielenkiintoinen kokeilu on mulla menossa noin 14 hehtaarin lohkolla jossa on esikasvina rypsi, noin yksi kolmasosa on kynnetty syksyllä ja äestetty kerran varpajyrä äkeellä, sitten noin yks kolmas osa on syksyllä jätetty sängelle ja nyt keväällä kerta ajolla lautasmuokkaimella ja noin kolmasosa jätin syksyllä sängelle ja kerta ajo varpajyrä äkeellä. Selvitän samalla mikä on kuivan vuoden paras muokkausmenetelmä. Tämän vuoden kasvina on ohra.

Ja ensivuonna kun kylvät kaikki maasi tämänvuoden testisi parhaan tuloksen mukaan, menee kaikki ensivuoden viljelyksetkin poskelleen. Tuskin samanlaista vuotta tulee muutamaan kymmeneen vuoteen  ;D

Tänä keväänä suorakylväen tullut parhaat oraat, mutta märkänä keväänä toivoton menetelmä.  Pitää olla valmius monenlaiseen kylvömenetelmään.

Totta. Vielä helpompaa jos ennustaja. Ei ole vielä sellaista kevättä tullut yli 15 vuoteen, että suorakylvöt olisi jääneet tekemättä. Kaikkein pahin on jos tähän orasvaiheeseen lykkää yli 20mm vettä kerralla. Silloin varsinkin ohra on heikkojuurisena ongelmissa, kaura sietää enemmän ja vehnä parhaiten. Jos itse ei olisi tullut siirryttyä luomuun niin pyrkisin siihen, että ohrapellot olisi kynnettyjä tai ainakin hyvin kultivoituja ja kaurapellot kultivoituja ja vehnät voisi sitten ajaa suorakylväen. Lietteen ajot vain sotkevat tämän systeemin kun syksyisinkin on pakko altaita tyhjentää.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3123
Vs: Kylvöt 2018
Ne jolla on kasvanut oraita, eikö tää kylmyys nyt saa ne pensoamaan? TääläpäinTM surkeimat oraat on vm suoraan kylvetyt. Just se, joko liian aikaisin, vako sulkeutunu, sitten savi halkeili ja vako aukes. Tai kiekkovanna halkaisut toispuoleisesti viilun pois, silleen että viilu siirtynyt pois ja vako on ennemin kuoppa

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19871
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kylvöt 2018
Olin kokeilemassa uudelleenkylvöä. Kosteaa löytyy noin 6,5 cm syvyydessä. Kaksi kertaa tasojyrsimellä sai melko hyvin tuhkaksi sen kuivan mullan siinä. Saas nähdä, auttaako jäähtyvä maaperä itämistä. Jos laittaisi kaiken mitä löytyy 500 kg/ha siementä, osa iti ensimmäiselläkin kerralla, suurin osa ei.

Tarkastelin yhtä isompaa peltoa, joka on kylvetty kaksi päivää aikaisemmin, mitä itse aloin hinkkaamaan. Kiekkovantailla varustettu takapyöräkylvölannoitin on tehnyt kirkkaan keltaisia uria oraisiin, varsinkin kaarroksissa, olisiko kiekko vaivannut semmoisen tiiviin palkin siihen kiekon alle ? Samoin vinosti ajettu tasausäestys melko kosteaan maahan, paripyörien keltaiset neljä vanaa kerrallaan näyttivät siltä, että juuristo kärsii hapenko puutteesta ? Muuten kylän parhaat oraat. Syyskynnettyyn, mites muutenkaan. Aika kallista hommaa ainakin meikäläiselle tuli siitä 54 euron kasvipeitteestä, näin jälkiviisasteltuna.

Sanoisin, että oraitansa kehuvat voivat samalla onnitella itseään erittäin pehmeistä ja orgaanista materiaalia sisältävistä peltolohkoista. Sellaista turvepehkua voi kylvää veteen tai puolenvuoden kuivuuden päälle ihan samalla kalustolla. Aina itää.

-SS-

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kylvöt 2018
Olin kokeilemassa uudelleenkylvöä. Kosteaa löytyy noin 6,5 cm syvyydessä. Kaksi kertaa tasojyrsimellä sai melko hyvin tuhkaksi sen kuivan mullan siinä. Saas nähdä, auttaako jäähtyvä maaperä itämistä. Jos laittaisi kaiken mitä löytyy 500 kg/ha siementä, osa iti ensimmäiselläkin kerralla, suurin osa ei.

Tarkastelin yhtä isompaa peltoa, joka on kylvetty kaksi päivää aikaisemmin, mitä itse aloin hinkkaamaan. Kiekkovantailla varustettu takapyöräkylvölannoitin on tehnyt kirkkaan keltaisia uria oraisiin, varsinkin kaarroksissa, olisiko kiekko vaivannut semmoisen tiiviin palkin siihen kiekon alle ? Samoin vinosti ajettu tasausäestys melko kosteaan maahan, paripyörien keltaiset neljä vanaa kerrallaan näyttivät siltä, että juuristo kärsii hapenko puutteesta ? Muuten kylän parhaat oraat. Syyskynnettyyn, mites muutenkaan. Aika kallista hommaa ainakin meikäläiselle tuli siitä 54 euron kasvipeitteestä, näin jälkiviisasteltuna.

Sanoisin, että oraitansa kehuvat voivat samalla onnitella itseään erittäin pehmeistä ja orgaanista materiaalia sisältävistä peltolohkoista. Sellaista turvepehkua voi kylvää veteen tai puolenvuoden kuivuuden päälle ihan samalla kalustolla. Aina itää.

-SS-


Jos kehtaisin ni vois laittaa noista paikallisten "kukkamultaeksperttien" "aina kasvaa" kylvöistä kuvia.

Ne kukkamullat näyttää keväisiltä säilörehunurmilta, mut annas olla jos on joku savinen kohta, mitä siinä kasvaa? V1ttu, ei mitään. 🤣

Tämmöselle kasitonnarikallelle näyttää muutaman Tumen apulantavantaan kärjen lyhyys lyövän näpeille aika rajusti, vetää keltaseks ku ei oo sulanu, notta. 🤣

Toisaalta, hinkahinka-hiirenkorva-äitienpäivänä laahavantaalla ja hors-draco-kylvökset saa kyllä omat jarruraidat näyttämään kasvuohjelmakirjan kuvilta.😂😂

En vieläkään olis kuivuudesta pahoillani mutta ehkä sitä vettä saisi jo tulla...
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Ruisrypsimohralvehnä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 341
Vs: Kylvöt 2018
Tässä pohdin tätä avokesantopainajaista : Eli Normi kylvö ja lannoitus tänä keväänä tuonne kuiviin kopukoihin, ei ole merkinnyt että sieltä kasvais jotain, on paikkoja joissa ei kasva piipan piippaa. Viimeksi satanut Vappuna. Joten pohdinta jatkuu, mitä ilmoitan tukihakemuksessa, avokesantoa ilmoittamalla saa nukkua yönsä rauhassa. Mutta se näkyy viivan alla. Sit jos ilmoittaa sen kasvin minkä on kylvänyt ja siellä ei mitään kasvakkaan, niin tarkastuksen tullessa on paha selitellä vuosisadan pahimmalla kuivuudella.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Kylvöt 2018
Tässä pohdin tätä avokesantopainajaista : Eli Normi kylvö ja lannoitus tänä keväänä tuonne kuiviin kopukoihin, ei ole merkinnyt että sieltä kasvais jotain, on paikkoja joissa ei kasva piipan piippaa. Viimeksi satanut Vappuna. Joten pohdinta jatkuu, mitä ilmoitan tukihakemuksessa, avokesantoa ilmoittamalla saa nukkua yönsä rauhassa. Mutta se näkyy viivan alla. Sit jos ilmoittaa sen kasvin minkä on kylvänyt ja siellä ei mitään kasvakkaan, niin tarkastuksen tullessa on paha selitellä vuosisadan pahimmalla kuivuudella.

Jos sillä tarkastajalla on yhtään järkeä ni se katsoo ainakin maahan josta kaivat jyvät näkyviin, jos se ei itse kaiva niitä esille. Ei kai missään ole sanottu, että pitäisi itää jos on kuivaa niin on kuivaa. Ihmettelen kylläkin, että eikö sieltä kosteutta löydy vai onko kylväjä jättänyt jyvät siihen kuivaan kerrokseen? Tuossa kerääjäkasvissa taisi ainoastaan olla poikkeuksena se, että kasvuston pitää olla itänyt siis sen kerääjäkasvin. Tuskin sitä avokesantoakaan katsotaan hyvällä. Tai ainakin sille pitää olla perustelu. Rikkaisuus kelpasi perusteluksi, mutta kelpaako itämättömyys?
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2000
Vs: Kylvöt 2018
Parissa päivässä alkanu vetää keltaseksi. Ne missä oraat yleensäkin on. Tulee osittainen kato saviseudulle, koska merkittävää sadetta ei ole näköpiirissä.

Oon raakasti myöntänyt että viime vuodet on ollu hyviä, varsinkin 2017. Silti sitä kitisijää riitti viime vuonnakin vaikka päättömät kasvustot. Maailmanloppu tuli kunnei saanutkaan elokuussa kaikkia laariin. Kyl mun mielestä tää kuivuus on paljo veemäisempää. Pääsi vaan se totuus varsinais-suomen keväistä jo unohtuun.

Ekat kevätviljat kovilla. Luotan että herne ja rapsi vielä paikkaa myöhemmin. Syysviljat kysymysmerkki tuleeko tähkään mitään.

Weasel

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: Kylvöt 2018
Tässä pohdin tätä avokesantopainajaista : Eli Normi kylvö ja lannoitus tänä keväänä tuonne kuiviin kopukoihin, ei ole merkinnyt että sieltä kasvais jotain, on paikkoja joissa ei kasva piipan piippaa. Viimeksi satanut Vappuna. Joten pohdinta jatkuu, mitä ilmoitan tukihakemuksessa, avokesantoa ilmoittamalla saa nukkua yönsä rauhassa. Mutta se näkyy viivan alla. Sit jos ilmoittaa sen kasvin minkä on kylvänyt ja siellä ei mitään kasvakkaan, niin tarkastuksen tullessa on paha selitellä vuosisadan pahimmalla kuivuudella.

Täydentävissä ehdoissa lukee että avo- ja sänkikesantoja ei saa lannoittaa. Jos ilmoittaisi kesannoksi niin minä en ainakaan saisi unta.

montöör

  • Vieras
Vs: Kylvöt 2018
Tässä pohdin tätä avokesantopainajaista : Eli Normi kylvö ja lannoitus tänä keväänä tuonne kuiviin kopukoihin, ei ole merkinnyt että sieltä kasvais jotain, on paikkoja joissa ei kasva piipan piippaa. Viimeksi satanut Vappuna. Joten pohdinta jatkuu, mitä ilmoitan tukihakemuksessa, avokesantoa ilmoittamalla saa nukkua yönsä rauhassa. Mutta se näkyy viivan alla. Sit jos ilmoittaa sen kasvin minkä on kylvänyt ja siellä ei mitään kasvakkaan, niin tarkastuksen tullessa on paha selitellä vuosisadan pahimmalla kuivuudella.

Täydentävissä ehdoissa lukee että avo- ja sänkikesantoja ei saa lannoittaa. Jos ilmoittaisi kesannoksi niin minä en ainakaan saisi unta.


Miten se Weaselin unenlaatuun vaikuttaa, jos Ruisjotainjne. ilmoittaa lannoitetun pellon kesannoksi?
Noottaa, soppiiko eppäillä?

Weasel

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: Kylvöt 2018
Miten se Weaselin unenlaatuun vaikuttaa, jos Ruisjotainjne. ilmoittaa lannoitetun pellon kesannoksi?
Noottaa, soppiiko eppäillä?

Aina sopii epäillä.

Niin se yhden n-kirjaimen puuttuminen vaan lisää lauseen tulkitsemisen mahdollisuuksia, meinaan on itselläkin peltoja jotka kesannolta näyttää mutta en ajatellut niitä niin ilmoittaa.

Tjussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 178
Vs: Kylvöt 2018
Tapasin eilen erään varsinaissuomalaisen keskustan kansanedustajan ja MTK:n johtohenkilön jotka molemmat pitivät käsittämättöminä jos tarkastajat puuttuvat kuivuuden vaivaamiin ja jopa erittäin huonosti orastuneisiin (alle 50%) peltolohkojen tukiin millään tavalla, tänään juttelin myös maataloussihteeri kanssa joka sanoi että Mavilta on tulossa linjaus kuivuuden aiheuttamien orastumisvaikeuksien vaikutuksiin tukiehtojen täyttymisen puitteissa eli jos on alle 50% peltoalasta orastunut miten tarkastuksissa suhtaudutaan näihin erittäin huonosti orastuneisiin peltolohkoihin.Itse olen nähnyt ko. peltolohkoja meilläpäin kymmenittäin.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Kylvöt 2018
Tapasin eilen erään varsinaissuomalaisen keskustan kansanedustajan ja MTK:n johtohenkilön jotka molemmat pitivät käsittämättöminä jos tarkastajat puuttuvat kuivuuden vaivaamiin ja jopa erittäin huonosti orastuneisiin (alle 50%) peltolohkojen tukiin millään tavalla, tänään juttelin myös maataloussihteeri kanssa joka sanoi että Mavilta on tulossa linjaus kuivuuden aiheuttamien orastumisvaikeuksien vaikutuksiin tukiehtojen täyttymisen puitteissa eli jos on alle 50% peltoalasta orastunut miten tarkastuksissa suhtaudutaan näihin erittäin huonosti orastuneisiin peltolohkoihin.Itse olen nähnyt ko. peltolohkoja meilläpäin kymmenittäin.

Jos pellosta löytyy selvästi kylvetyt siemenet, ei tarkastuksessa ole nokan koputtamista. Kun ei sada, niin ei sada, mitään hyötyä ei ole lisätä siemeniä yhtä kuivaan peltoon ku beduiinin sandaali. Ei auta vaikka on 600kg siemeniä hehtaarille jos kosteus on kadonnut. 

Ens yönä, jos tää tuuli heikkenee, ruiskuttamaan rikkoja eka kylvetyiltä. Hivenet pääasiassa noissa, mangaania pitää saada kasvustoihin kiireesti. Edullista mutta onko turhaa, jos jättää ajamatta, sitten ainakin mangaanin puute iskee!!
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12203
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kylvöt 2018
Tapasin eilen erään varsinaissuomalaisen keskustan kansanedustajan ja MTK:n johtohenkilön jotka molemmat pitivät käsittämättöminä jos tarkastajat puuttuvat kuivuuden vaivaamiin ja jopa erittäin huonosti orastuneisiin (alle 50%) peltolohkojen tukiin millään tavalla, tänään juttelin myös maataloussihteeri kanssa joka sanoi että Mavilta on tulossa linjaus kuivuuden aiheuttamien orastumisvaikeuksien vaikutuksiin tukiehtojen täyttymisen puitteissa eli jos on alle 50% peltoalasta orastunut miten tarkastuksissa suhtaudutaan näihin erittäin huonosti orastuneisiin peltolohkoihin.Itse olen nähnyt ko. peltolohkoja meilläpäin kymmenittäin.

Jos pellosta löytyy selvästi kylvetyt siemenet, ei tarkastuksessa ole nokan koputtamista. Kun ei sada, niin ei sada, mitään hyötyä ei ole lisätä siemeniä yhtä kuivaan peltoon ku beduiinin sandaali. Ei auta vaikka on 600kg siemeniä hehtaarille jos kosteus on kadonnut. 

Ens yönä, jos tää tuuli heikkenee, ruiskuttamaan rikkoja eka kylvetyiltä. Hivenet pääasiassa noissa, mangaania pitää saada kasvustoihin kiireesti. Edullista mutta onko turhaa, jos jättää ajamatta, sitten ainakin mangaanin puute iskee!!
Ei ne kertaalleen kylvetyt siemenet ole sieltä pellosta hävinneet mihinkään, sanoo Mavi mitä hyvänsä. Ensimmäinen kunnon sade, kun tulee, niin kasvu roihahtaa liikkeelle ja voi sitä sekulin määrää. Aamulla potkin itämättömiä rypsejä ja siellä ne tomussa lepäilee, kyllä ne mun mielestäni lähtee heti liikkeelle, kun sateet tulevat, viimeistään sitten elokuussa.