Siitä vaan veetieemeli vuokraamaan radan käyttöoikeuden,kontit ja juna ja myyt sen viljaerän Kiinaan. Voit vuokrata kaluston vaikka Kazakstanin rautatieyhtiöltä, mikää laki ei estä. Ja Kiinassa on kai riittävän isot markkinat veetieemelin kauralle? Ei kai pidä odottaa 20 vuotta tallinnan tunnelin rakentamista, että pääsisi Keski-Euroopan markkinoille?
Junareitti Suomesta Kiinaan ei kulje Tallinnan kautta 
Mut tuollainen teoreettinen junareitti on aika turhaa höpinää.. Todennäköisesti se laivareitti tulee olemaan aina 50 kertaa halvempi tai kilpailussa jopa ilmainen. Siis matkustajaliikenteessä ja turismissa. Viljallakaan ei ole kiire, eikä sitä ole varaa kuskata tuollaisessa tunnelissa.
Juurikin niin. Bulkkitavaraa, kahukauraa ei ole kannattavaa rahdata 20 miljardia maksavassa tunnellissa. Ihmetyttää myöskin tuo hankkeeseen muka löytyvä yksityinen raha, jolle ei ole merkitystä tunnelin kannattamattomuudella. Kiinalaiset ja eläkeyhtiöt.
Luulisi, että eläkevakuutusfirmojen sijoittamisesta vastaavat henkilöt saisivat heti potkut, jos hassaisivat miljardikaupalla eläkkeiden rahoittamiseen tarkoitettuja varoja täydellisen kannattamattomaan projektiin.