Varmasti ohitus on auki kun öljynlämpö on pakkasella, jos hommaa suuremman suodattimen ( suodatin pinta ala ) niin virtausvastus pienenee ja ohivirtaus aika lyhenee.
Eikös DX deutsillakin lämpö nousi jos oli tiukka tarvike moottoriöljysuodin, harva alkuperäinen alensilämpöä tai alkuperäistä suurempi tarvike teho filtteri alensi vielä enemmän > pakokaasutermostaatti.
Ferkoonsuodin
https://www.ikh.fi/fi/oljynsuodatin-dfp554suodattavuus 50 % 20 micron
https://fi.wikipedia.org/wiki/Öljynsuodatin
” Ohivirtausventtiili estää tukkeutuneen suodattimen paineen nousun liian korkeaksi, sillä suuri ylipaine saattaa rikkoa suodattimen. Alhaisissa lämpötiloissa esim. moottoriöljyn sisältämä parafiini saattaa kiteytyä, jolloin se ei virtaa suodatinpaperin läpi. Tällöin öljy virtaa ohivirtausventtiilin kautta kunnes öljy lämpenee.
Suodattimen toimintaan vaikuttaa myös erottelukyky: tiheä suodatin erottaa pienemmät hiukkaset, mutta tukkeutuu nopeammin ja saattaa aiheuttaa suurempaa virtausvastusta. Järjestelmälle vaarallisimpia ovat hiukkaset, joiden koko on järjestelmän välysten suuruinen.[3] Suodatustehokkuuden lisäämiseksi voidaan lisätä esimerkiksi puuvillaa selluloosapaperin lisäksi.[4] Taloudellisessa mielessä ei ole kannattavaa yrittää suodattaa kaikkia likapartikkeleita, sillä välykset saattavat sallia pieniä epäpuhtauksia. ”