Tuohon kyseiseen koneeseen on kyllä olemassa ohjelma jolla saadaan 110hv ulos. Kolmipyttynen on silti kolmipyttynen ja se vääntökäyrä ei ole koskaan tasainen.
Työkierroksilla vääntöä on riittävästi vakionakin.
Mää kun en ole Valtra uskovainen, niin puhutko sä tuosta aloituksen koneesta? Myyjä ilmoittaa 112hv? Mää en noista mitään tiedä. Mutta ohjelmiakin kait saa noin 10hv porrastuksella. Omas 6400 tapista originellina 88,7 ja ohjelmoituna 122,8 eli pyöreästi se 40hv sinne koneeseen lisää. Siis ponit 105-145 , voi sanoa, että ihan eri kone , muistaakseni alle 900 sis Alv
Niin siis koneelta tapille häviää vakiona yleensä ainakin se 20hv, joten tuossa lienee se noin 80hv tapilta kuten meillä massikassa (tosin valtroissa on yleensä vähemmän tehoa kuin vastaavissa massikoissa). Viritysmies tarjoili siihen ohjelmaa jolla lupasi 110hv tapilta, sellaisia oli kuulemma noihin valmetteihin laitellut.
Niin sä puhuitkin tappitehoista , ymmärrän. tuos 6400 kait ponit saadaan kaavalla tappiteho * 1,18. eli jos sama tehohäviö olis tuollaises N:s niin 110 tapilta ...130 ponia moottoris. Eikö toi oo liian maltillinen , jos siis vakiona 112 ja optimoimalla 130. Mikä malli massikas muuten vastaa tuollaista. ittellä mekaaninen 5470 , mutta se on reilusti enemmän kuin 6400 vakiona, mutta vähemmän kuin se optimoituna. Pidit dyna -4 huonona, eikö nopeuden limitykset sovi. Sehän on selvä että vedätyksessä päävaihteen vaihtaminen ainakin vanhemmissa kestää kauemmin kuin kädellä kepitettynä.
5610 on isoin 3-pyttynen, nykyisin kai 5710. En oo varma oliko Valtralla vielä N113 tuollainen pikkunokka, mutta ei niissä ole kai muuta eroa kuin hevosvoimat.
Dyna-4:ssä on liian vähän vaihteita ja raskaan taakan vedossa (esim kärryn veto pellolla) se väli on vaan liian pitkä. Ihan ok loota muuten jos ei tee raskaita hommia, varsinkaan maanmuokkausta. Tuossa 5610:ssä voi säätää itse suunnanvaihdon ja alueenvaihdon terävyyden.