https://idiotiantyranniasta.wordpress.com/2017/10/29/estonia/ MS Estonian upottaminen / Ole Dammegård
Reikä rungossa
Meritutkija Werner Hummel on laivan rakentaneen Meyer Werftin palkkaaman asiantuntijaryhmän johtaja ja kokenut onnettomuuksien tutkija Saksassa. TV3:n ohjelmassa hänkin puhui vakuuttavasti miehistön piittaamattomuudesta 90-luvun turvamääräysten suhteen ym. Yksi asia vaikutti hämmentävältä kysyjän mielestä. Laaja alue vesirajan alapuolella saunan ja uima-altaiden tasolla oli merkitty korostetusti eräisiin dokumentteihin. Miksi se kiinnosti? Hummel vastasi vastahakoisesti: ”Alue oli täynnä vettä ja paineen alla. En tidä, kuinka näin oli käynyt. On olemassa silminnäkijäkertomus 1. kannelta, jossa matkustaja on kuullut voimakkaan äänen ja nähnyt vesisuihkun. Kuin joku olisi avannut tulpan, mikä kertoo voimakkaasta paineesta.” Tämä ja moni muu seikka viittaavat aukkoon syvällä laivan rungossa. Aukko ei olisi syntynyt uppoamisen yhteydessä, vaan se olisi ollut sen syy. Saksalaisen tutkijaryhmän ensimmäinen arvio viittasi epäsuorasti tällaiseen aukkoon: 1)
Asiantuntijaryhmän mukaan keulavisiirin ja sen lukkolaitteiden vauriot ovat tyypillisiä räjähdysvaurioita eivätkä lainkaan sellaisia, jotka olisivat syntyneet mekaanisesti, jos onnettomuus olisi tapahtunut siten, kuin mitä tutkimuskomissio on esittänyt. Werner Hummelin mukaan komissio tiesi totuuden räjähdepakkauksista, mutta salasi sen poliittisista syistä. ”En usko, että onnettomuus on voinut tapahtua ilman räjähteitä. Ne olivat ratkaiseva tekijä. Räjäytykset tapahtuivat sarjana ajankohtana, jolloin onnettomuuteen johtaneet tapahtumat olivat alkaneet.” Komissio on esittänyt pakkkaukset jätteiksi, muovikanneksi tai pelastuspakkauksiksi. Suomalaisjäsen Tuomo Karppinen (tekninen asiantuntija komissiolle) kiisti väitteet räjähteistä: ”Suomen poliisi on tutkinut visiirin eikä ole huomannut merkkejä räjähdyksestä. Ei muualtakaan, joten todisteita ei ole. Laatikkoakaan ei voi todistaa räjähdelaitteeksi.”