Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Uutta comiaa Pukkaa!  (Luettu 25253 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12223
  • Virolaista kiitos!
Vs: Uutta comiaa Pukkaa!
Tampereen Hankkijalla oli aikoinaan traktorimyyjä, joka ei tiennyt mitään myymistään koneista ja kukaan ei koskaan ollut hänen nähnyt edes ajaneen yhtäkään traktoria. Hän hyvitti vaihtokoneesta juuri keskihintatilaston mukaisen hinnan, mikäli ajoit vaihtokoneen liikkeeseen (=ajokuntoinen kone). Tämä myyjän myynti oli huippuluokkaa ja perustui Vanhan Hankkijan äärimmäiseen asiakasuskollisuuteen, että näinkin huterilla tiedoilla ja taidoilla voi työssä pärjätä.
Olisikohan sama kaveri myynyt puimureita myöhemmässä vaiheessa, voisi olla, metodit niin samantyyppisiä. Isukin teki sen kanssa puimurikaupat oikein vanhan kansan tyyliin. Käytiin kaupassa ja myyjä tuli isää vastaan. -Kuule Kylmiksen isu, kyllä sinäkin nyt ostat uuden puimurin, sinne tuli teidän naapuriin malli xx ja sinne kirkolle tulee kanssa siihen taloon samanmoinen. Minä maksan hyvitystä siitä teidän vanhasta Massikasta hintaa xx. Tämä malli on semmoinen, että kyllä se sinulle riittää ihan hyvin. No, kaupathan siitä kohta tulikin:)

Joku oli tosin nyrjähtänyt, kun ei tultu katsomaan vaihtokonetta, vaikka sitä oli kovasti huollettu. Annettiin hyvityshinta, ehkä jostain taulukoista tms. Isäntä oli soittanut sitten johonkin isommalle viskaalille, että saako tehdä kaupat toisessa liikkeessä ja jos ei käy, niin hän ostaa Claassin.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12223
  • Virolaista kiitos!
Vs: Uutta comiaa Pukkaa!
Köppäälle tiedoksi, että on täällä hälläpyörän maisemissakin Valtra myyjä herättänyt
ihmetystä. Eikä todellakaan myönteisessä mielessä. Kauppa ilmeisesti kuitenkin
käynyt hyvin. Toki asiakkaan pitää olla nöyrä ja ottaa vastaan mitä annetaan, jos
annetaan. Noottaa ihimettellöö
Se on ihan hyvä tyyppi, semmoinen vanhan kansan luukuttaja. Me ollaan tehty kauppaa jo 80-luvulla sen kanssa. Nämä on sellaisia asioita, että kun muistaa, että ostaja on se, joka tekee päätökset, niin hyvin menee. :)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Uutta comiaa Pukkaa!
Noi sampon puimurit ja valtran traktorit on ihmeellisiä koneita, kun lähes joka isäntä niitä kovaan ääneen haukkuu mut silti kauppa käy.

Halpoja paskoja piiiiiiiiiiitkällä maksuajalla??

Sen kerran kun melkein sorruin Valtraan, niin ei olisi ollut edes halpa ja rahoitusta en olisi tarvinnut. Arvotin ominaisuuksia ja olisin silloin maksanut Valtrasta saman kuin Jontikasta eli oli n. 4000 euron näkemysero. Valtran myyjää ei kiinnostanut käydä edes katsomassa vaihtokonetta ja hänen ei tarvinnut kiinteäpalkkaisena ja kohta eläkkeelle jäävänä tulla yhtään vastaan hinnassa. Näin siis Tampereella joskus. No myöhemmin selvisi myyjän sairauden laatu, joten se kiukuttelu meni sen piikkiin. Myöhemminkin todennut muualla Valtran myyjistä, etteivät halua oikeasti myydä kuin niille joille merkin erityispiirteet eivät aiheuta ongelmia ts. olet tottunut suomalaiseen laatuun. Joskus olen noiden Valtran myyjien kohdalla miettinyt, että mistä niille maksetaan, ei ainakaan myynnillisestä työstä, koska ovat lähinnä tavaran jakelijoita. Kuja tahansa kadulta repäisty heppu pystyy samaan. Muilla merkeillä sentään myyjät yrittävät kaikkensa ja asiakkaanakin on kivaa käydä kauppaa yrittelijään ja nälkäisen myyjän kanssa. Tampereen Hankkijalla oli aikoinaan traktorimyyjä, joka ei tiennyt mitään myymistään koneista ja kukaan ei koskaan ollut hänen nähnyt edes ajaneen yhtäkään traktoria. Hän hyvitti vaihtokoneesta juuri keskihintatilaston mukaisen hinnan, mikäli ajoit vaihtokoneen liikkeeseen (=ajokuntoinen kone). Tämä myyjän myynti oli huippuluokkaa ja perustui Vanhan Hankkijan äärimmäiseen asiakasuskollisuuteen, että näinkin huterilla tiedoilla ja taidoilla voi työssä pärjätä.

Mainitsit juuri kaksi kädetöntä myyjää liikeineen jotka oikeasti ovat myyneet eniten koneita suomenmaassa. Kuitenkin valmetti/ valtra on yleisin raktori ja hankkijan alla oleva työkone on ollut melko menestynyt suomenmaassa kautta aikojen. Näiden kovin aktiivisten myyjien kanssa tulee vaan sellainen kuva että yrittävät enemmän kusettaa kuin myydä tuotettaan.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19946
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Uutta comiaa Pukkaa!
Tärkein uudistus tulee olemaan antiikkisen leikkuupöydän päivittäminen

Ajatella, jo 1960-luvun alkupuolella Sampossa oli leikkuupöytä, jossa oli ajon aikana säädettävissä kaatokelan nopeus ja paikka eteen-taakse -suunnassa täysin portaattomasti. Ettei ollut mitään kampinytkyttäjää rytkyttämässä kaatokelaa tai terää syöttökierukan alla. Muutenkin 1970-luvun viljanjakajat sivuohjaimineen, sekä kietomattomat kaatokelan päädyt toimivat pitkässä lakoviljassa; monet preeriapuimurit puivat hyvästi vain semmoista 40 cm korkeaa pystyviljaa.

Ja sitten uudehkojen Sampojen leikkuupöytä onkin ollut "antiikkinen". Mmjjaah.

-SS-
Tässä tulee esiin se sukupolvien ero ja erilaiset kokemukset ja tulkinta siitä, mikä on edesmennyttä. Enpä taas muistanut, että meillä on keskuudessamme jo Jeesuksen aikana puimakoneen saloihin perehtyneitä veteraaneja. No, olihan siinä omana aikanaan varmaan edistyksellisiä juttuja. Täytyy katsoa taas joskus tarkemmin tuota suulissa viruvaa 657:aa.

Meidän (-58 ?)  harmaassa vasaralakatussa 657:ssa oli mm ajovariaattori,
hydraulinen pöydän nosta ja lasku. Samaan aikaan jossakin ameriikan
puimurissa pyöriteltiin isoa pyörää ja vinssattiin käsivoimin terää ylös ja alas.

Se volkkarin bensakone oli semmoinen vähä nirso säädöistä, ja aina oli joku
roska suuttimessa tahi muuta. Välillä paukahti kaikuen ympäri kyliä
pakoputkesta.

Sampo 10 vuodelta 1966 oli se moderni puimuri, josta puhuin. Siinä oli
jo kolme vaihdetta, portaaton nopeuden muunnin, kaatokelan
nopeuden muunnin, kaatokelan pituussuuntainen portaaton säätö,
oljenkohottajat kohlimilla, puintikelan nopeudet ketjuilla, ketjun rasvari.
Kympin Perkins moottori olisi pitänyt säilyttää, kolmisylinterisenä
puimurista tuli ihme täristäjä.

-SS-

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12223
  • Virolaista kiitos!
Vs: Uutta comiaa Pukkaa!
Tärkein uudistus tulee olemaan antiikkisen leikkuupöydän päivittäminen

Ajatella, jo 1960-luvun alkupuolella Sampossa oli leikkuupöytä, jossa oli ajon aikana säädettävissä kaatokelan nopeus ja paikka eteen-taakse -suunnassa täysin portaattomasti. Ettei ollut mitään kampinytkyttäjää rytkyttämässä kaatokelaa tai terää syöttökierukan alla. Muutenkin 1970-luvun viljanjakajat sivuohjaimineen, sekä kietomattomat kaatokelan päädyt toimivat pitkässä lakoviljassa; monet preeriapuimurit puivat hyvästi vain semmoista 40 cm korkeaa pystyviljaa.

Ja sitten uudehkojen Sampojen leikkuupöytä onkin ollut "antiikkinen". Mmjjaah.

-SS-
Tässä tulee esiin se sukupolvien ero ja erilaiset kokemukset ja tulkinta siitä, mikä on edesmennyttä. Enpä taas muistanut, että meillä on keskuudessamme jo Jeesuksen aikana puimakoneen saloihin perehtyneitä veteraaneja. No, olihan siinä omana aikanaan varmaan edistyksellisiä juttuja. Täytyy katsoa taas joskus tarkemmin tuota suulissa viruvaa 657:aa.

Meidän (-58 ?)  harmaassa vasaralakatussa 657:ssa oli mm ajovariaattori,
hydraulinen pöydän nosta ja lasku. Samaan aikaan jossakin ameriikan
puimurissa pyöriteltiin isoa pyörää ja vinssattiin käsivoimin terää ylös ja alas.

Se volkkarin bensakone oli semmoinen vähä nirso säädöistä, ja aina oli joku
roska suuttimessa tahi muuta. Välillä paukahti kaikuen ympäri kyliä
pakoputkesta.

Sampo 10 vuodelta 1966 oli se moderni puimuri, josta puhuin. Siinä oli
jo kolme vaihdetta, portaaton nopeuden muunnin, kaatokelan
nopeuden muunnin, kaatokelan pituussuuntainen portaaton säätö,
oljenkohottajat kohlimilla, puintikelan nopeudet ketjuilla, ketjun rasvari.
Kympin Perkins moottori olisi pitänyt säilyttää, kolmisylinterisenä
puimurista tuli ihme täristäjä.

-SS-
Oliko siinä pöydän puintikelassa jo sellainen hihnansäätö, että kun hihnaa alkaa kiristää, niin tukipyörän kannatinrauta myötää kiristyksen tahdissa. Sitä hihnaa ei sitten tule sattuneesta syystä vedettyä liian kireälle. Se on ikäänkuin sopiva, kun ei liikaa roiku.

rane

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 55
Vs: Uutta comiaa Pukkaa!
Mahtava keskustelu, joka normaaliin tapaan melko vähän liittyy otsikkoon.. Mutta joo, kyllähän Sampossa on ollut hyviä juttuja jo kauan sitten. Tosin on niitä ollut muissakin jo 60-luvun laitteissa, meillä on ollut sekä Sampo 360 että MF 87 tuolta Sampo 10:n ikävuodelta.
Sanoisin että jos rivistä sai valita kummalla lähtee, niin molemmissa oli puolensa. Jos pelkkää puintia ajatteli, niin ehkä Massikalla; parempi "tatsi" siihen mitä pöydällä tapahtui, ajoasento ja hallintalaitteet, koneessa voimaa, ei tärinöitä. Toisaalta Sampo sen verran uudempi että oli hydro-ohjaus, säästää kuskia. Ja kaatokelan pääty ei kiedo jos tykkää ajat edestakaisin, ympyräpuinnissahan tuo ei haittaa. Sampo hiukan parempi etenemään märässä, tosin ei isoa eroa. Mahtavia laitteita :)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19946
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Uutta comiaa Pukkaa!
Oliko siinä pöydän puintikelassa jo sellainen hihnansäätö, että kun hihnaa alkaa kiristää, niin tukipyörän kannatinrauta myötää kiristyksen tahdissa. Sitä hihnaa ei sitten tule sattuneesta syystä vedettyä liian kireälle. Se on ikäänkuin sopiva, kun ei liikaa roiku.

Tarkoittanet Sampo 10 puintikoneiston hihnaa ? Sampo 10:ssä vipuvälityksen tanko vetää lattahihnan tiukalle. Ei ole joustoa, säätö oli kovin tarkka, ja lämmitessä alkoi luistaa. Kiristyspyörä oli sorvattu, ja siinä oli terävähköt sivureunat. Söi hihnan reunoja . Sampo 35 - 360: Kiristystanko oli jousikuormitteinen, eli kahvalla vedettiin säppiin ja jousto-osassa oli semmoinen lovi, mihin piti merkkiviisarin osua. Itse kiristyspyörä oli peltirumpu, jossa pyörisetyt reunat. Hihna säilyi hyvänä paljon pitempään, eikä alkanut lämmetessään luistamaan enemmän.

Sampo 10:n puintikelan ketju oli hyvä, vaikka vähän rallattelikin. Ei luistanut, vaan läpi olisi mennyt vaikka paistettu virtahepo. Öljysumua levisi vähän siitä öljyttimestä. Mutta ei ruostunut moottorikopan sisältä ainakaan.

-SS-

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7106
  • karkki vai keppana?
Vs: Uutta comiaa Pukkaa!
Tärkein uudistus tulee olemaan antiikkisen leikkuupöydän päivittäminen samanlaiseksi kuin C10/C12 jo oli. Saastemääräykset aiheuttavat varmaan moottorinpäivityksen. Nämä oli tiedossa ja arvattavissa, mutta muu oli yllätys. Comvisioni sai suhteellisen nopeasti päivityksen uuteen näyttöratkaisuun. Koko hallintakonsoli on nyt varmaan tarpeeksi nykyaikainen. Hallintakahva on aika rohkeasti rakennettu. Kuva tietysti vääristää, mutta paljon toimintoja pienien nappien takana. Mielenkiintoista nähdä kuinka hallinnan tuntuma säilyy. Näyttäisi siltä, että C4 putoaa valmistuksesta pois ja puimurien koko vain kasvaa. Luulen, että 2045 pohjautuva classic-malli edelleen kitkuttelee mukana siellä verhojen takana. Käsittääkseni siihenkin on jo rakennettu urearatkaisu.

Käy kokeilemassa vaikka lakoviljan puintia nyykkärillä, jos Sampon pöytä tuntuu huonolta.
pessimisti ei pety!

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12223
  • Virolaista kiitos!
Vs: Uutta comiaa Pukkaa!
Tärkein uudistus tulee olemaan antiikkisen leikkuupöydän päivittäminen samanlaiseksi kuin C10/C12 jo oli. Saastemääräykset aiheuttavat varmaan moottorinpäivityksen. Nämä oli tiedossa ja arvattavissa, mutta muu oli yllätys. Comvisioni sai suhteellisen nopeasti päivityksen uuteen näyttöratkaisuun. Koko hallintakonsoli on nyt varmaan tarpeeksi nykyaikainen. Hallintakahva on aika rohkeasti rakennettu. Kuva tietysti vääristää, mutta paljon toimintoja pienien nappien takana. Mielenkiintoista nähdä kuinka hallinnan tuntuma säilyy. Näyttäisi siltä, että C4 putoaa valmistuksesta pois ja puimurien koko vain kasvaa. Luulen, että 2045 pohjautuva classic-malli edelleen kitkuttelee mukana siellä verhojen takana. Käsittääkseni siihenkin on jo rakennettu urearatkaisu.

Käy kokeilemassa vaikka lakoviljan puintia nyykkärillä, jos Sampon pöytä tuntuu huonolta.
Kyllä se on parempi, että kehitys menee nyt reilusti eteenpäin. No, eihän se C10/C12 pöytäkään ollut valmis. Syöttökuljettimen pituutta lisätään, jottei kuskin tarvitse katsella varpaitaan. Siitä ei ole varmuutta, tuleeko sama uudistus nyt myös pienemmän pään komioihin. Joku tämänkin jo tietää...

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Uutta comiaa Pukkaa!
Naapuri huudattaa kakskymppistä sampoo jo kolmatta päivää kauran seassa. Ihmeesti se sieltä keräilee satasen tuhteihin kuormia, joka päivä kasvustoa häviää.

On se pienikin ehjä puimuri parempi ku iso rikkinäinen.....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12223
  • Virolaista kiitos!
Vs: Uutta comiaa Pukkaa!
Naapuri huudattaa kakskymppistä sampoo jo kolmatta päivää kauran seassa. Ihmeesti se sieltä keräilee satasen tuhteihin kuormia, joka päivä kasvustoa häviää.

On se pienikin ehjä puimuri parempi ku iso rikkinäinen.....
Et ole saanut ylipuhuttua, että siirtyis Fahriin.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Uutta comiaa Pukkaa!
Naapuri huudattaa kakskymppistä sampoo jo kolmatta päivää kauran seassa. Ihmeesti se sieltä keräilee satasen tuhteihin kuormia, joka päivä kasvustoa häviää.

On se pienikin ehjä puimuri parempi ku iso rikkinäinen.....
Et ole saanut ylipuhuttua, että siirtyis Fahriin.

:D


Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Uutta comiaa Pukkaa!
Tärkein uudistus tulee olemaan antiikkisen leikkuupöydän päivittäminen

Ajatella, jo 1960-luvun alkupuolella Sampossa oli leikkuupöytä, jossa oli ajon aikana säädettävissä kaatokelan nopeus ja paikka eteen-taakse -suunnassa täysin portaattomasti. Ettei ollut mitään kampinytkyttäjää rytkyttämässä kaatokelaa tai terää syöttökierukan alla. Muutenkin 1970-luvun viljanjakajat sivuohjaimineen, sekä kietomattomat kaatokelan päädyt toimivat pitkässä lakoviljassa; monet preeriapuimurit puivat hyvästi vain semmoista 40 cm korkeaa pystyviljaa.

Ja sitten uudehkojen Sampojen leikkuupöytä onkin ollut "antiikkinen". Mmjjaah.

-SS-
Tässä tulee esiin se sukupolvien ero ja erilaiset kokemukset ja tulkinta siitä, mikä on edesmennyttä. Enpä taas muistanut, että meillä on keskuudessamme jo Jeesuksen aikana puimakoneen saloihin perehtyneitä veteraaneja. No, olihan siinä omana aikanaan varmaan edistyksellisiä juttuja. Täytyy katsoa taas joskus tarkemmin tuota suulissa viruvaa 657:aa.

 :D :D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5891
Vs: Uutta comiaa Pukkaa!
Tärkein uudistus tulee olemaan antiikkisen leikkuupöydän päivittäminen samanlaiseksi kuin C10/C12 jo oli. Saastemääräykset aiheuttavat varmaan moottorinpäivityksen. Nämä oli tiedossa ja arvattavissa, mutta muu oli yllätys. Comvisioni sai suhteellisen nopeasti päivityksen uuteen näyttöratkaisuun. Koko hallintakonsoli on nyt varmaan tarpeeksi nykyaikainen. Hallintakahva on aika rohkeasti rakennettu. Kuva tietysti vääristää, mutta paljon toimintoja pienien nappien takana. Mielenkiintoista nähdä kuinka hallinnan tuntuma säilyy. Näyttäisi siltä, että C4 putoaa valmistuksesta pois ja puimurien koko vain kasvaa. Luulen, että 2045 pohjautuva classic-malli edelleen kitkuttelee mukana siellä verhojen takana. Käsittääkseni siihenkin on jo rakennettu urearatkaisu.

Käy kokeilemassa vaikka lakoviljan puintia nyykkärillä, jos Sampon pöytä tuntuu huonolta.
Kyllä se on parempi, että kehitys menee nyt reilusti eteenpäin. No, eihän se C10/C12 pöytäkään ollut valmis. Syöttökuljettimen pituutta lisätään, jottei kuskin tarvitse katsella varpaitaan. Siitä ei ole varmuutta, tuleeko sama uudistus nyt myös pienemmän pään komioihin. Joku tämänkin jo tietää...
Kokonaisuuden kannalta hyvä juttu vaikkakin pidemmän kuljettimen varjopuolena tulee veksaaliminen entistä loivemmissa kurveissa.

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Uutta comiaa Pukkaa!
 Hiukan ikääntyneillä puimureilla saa edullisia puinteja vuodesta toiseen. Tunnen tyytyväisiä Sampon  Farin  omistajia, jotka  syksystä toiseen puivat vähillä kuluilla.