Yhteistyö ja urakointi... Hmmm... Yhteistyö on ajatuksen tasolla ihan hyvä juttu, toimiikin kohtuullisesti jos osuu henkilökemiat yhteen. Yhteiset sesonkikäytössä olevat koneet on sitten taas tuhoontuomittu ajatus, varsinkin jos koneessa osakkaita enemmän kuin kaksi - aina rikki kun itte tarttis tai sitten käytössä ja pakko keksiä joku muu konsti hoitaa homma kun niitä vapaapäiviä ja kylvö/puintipäiviä on rajallisesti.
Urakoinnissa taas helposti tulee etteen se että nämä pienemmät tilat menee sinne työjonon häntäpäähän. Puinti tälläisenä syksynä kuin nyt on olisi täysi katastrofi hoitaa rahtarilla. Ja sitä urakkahommaa jos enemmän teettää tuppaa kate katoamaan aika lahjakkaasti, rahtihinnat kun tuntuu vaan nousevan sitä mukaa kun koneet kasvaa vaikka kuvittelisi homman menevän ihan päinvastoin.
Tämä on ensimmmäinen syksy kymmeneen vuoteen, että lähipiirin puinti/kuivauskapasiteetti ei riitä. Omaa kalustoa ei ole, joten täysin yhteistyö/urakointikuvioiden varassa olen. Mutta jos yhtenä vuonna kymmenestä jää jotain peltoon, niin onko se maailmanloppu? Vituttaahan se tietysti sillä hetkellä, mutta aika monta katovuotta saa tulla, että oman kaluston saisi maksettua nillä mahdollisesti korjaamatta jääneillä viljoilla.
Ongelmaksi itsellä muodostuisi välivarastointi, ei mitään järkeä hommata puinteja varten itselle enempää kärryjä kuin nyt on. Kerralla sai 3-5ha ajettua jos ajoi kaapin, kaatosuppilon ja kolmet kärryt täyteen - moniko rahtari ajaa 15-20 kertaa paikalle parin tunnin sessiota varten jos ei samalla seudulla ole muuta puitavaa? Ja kunnollisten lisäkärryjen hankita maksaa saman tai enemmänkin kuin se oma tappuri.
Ongelma on taas yhteistyön puute, kai jollain naapurilla on tappuri? Mutta en siis tahdo syyttää sua mistään, tiedän tarkkaan miten monella on ongelma lähteä tekemään toiselle töitä, vaikka siitä saisi rahaa ja itsellä ei ole muuta tekemistä kuin syljeskellä kattoon ja valittaa rahattomuutta.
yhteiskoneet, yhteistyö, talkootyö...kuulostaa kovasti itänaapurin touhulta. Satunnainen naapuriapu on asia erikseen, silloin kun naapuri tulee auttamaan tai lainaa koneita, niin sen pitäisi olla kaksipuolista eikä saisi vahingoittaa kummankaan bisnestä. Jos joku kuvittelee keksineensä jotain uutta näiden yhteistyökuvioiden suunnalta, niin eikös kyseessä ole paluu takaisin kolhoosien tilanpitoon. Vaikea kuvitella yhtä menestyvää voitollista isäntää yhteiskoneketjussa, jos muut menossa konkurssiin....ainoa rehellinen mittari on raha, siis urakointi maksetaan tilojen välillä, siis jollain sovitulla vaihdonvälineellä ainakin.
Kun tilat jakaantuu kasvaviin ja taantuviin, niin monesti kasvavan tilan kannattaa hetki urakoida alihintaan, jolloin lopettava tila kypsyy nopeammin, kun tarvittavasta koneistuksesta luovutaan.