Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe EU-idiotismia: Viiden tonnin autoon viiden tonnin moottori?  (Luettu 8936 kertaa)

Jopomies

  • Vieras
http://www.talouselama.fi/uutiset/ei-ole-mitaan-jarkea-vaihtaa-viiden-tonnin-autoon-uutta-moottoria-autoliiton-toimitusjohtaja-on-hakeltynyt-liikenneverkkotyoryhman-ajatuksenjuoksusta-6671122

Kyllä jokaisen AJATTELEVAN ihmisen pitäisi nyt jo viimein tajuta, kuinka järjetön asia tämä Suomen EU-jäsenyys on, aina vain hullumpia ehdotuksia poliitikot tekevät:



Parlamentaarisen liikenneverkon rahoitusta arvioivan työryhmän työ liikenteen päästövähennyskeinojen löytämiseksi on osoittautunut Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan odotetun haastavaksi.

"Ongelman juurethan ovat EU:n Suomelle vuonna 2016 asettamissa päästövähennystavoitteissa, jotka yllättivät virkamiehet ja hallituksen. Siinä missä Suomelle asetettiin 39 prosentin vähennystavoite, esimerkiksi Puolan ja Kroatian vähennystarpeeksi komissio asetti seitsemän prosenttia. Suomessa suurin päästökaupan ulkopuolisten päästöjen aiheuttaja on liikenne 39 prosentin osuudella."

Nyt Niemisen mukaan aletaan Suomessakin oikeasti ymmärtää kuinka paljon tämä vähennystavoite on ja kuinka vaikeaa se on saavuttaa, Nieminen sanoo Talouselämälle.


Viiden tonnin autoon viiden tonnin moottori?

"Hulluinta on se ajatuksenjuoksu, miten työryhmä on ajatellut siitä, miten tavoitteet saavutetaan. Jos Helsingin Sanomissa viikonloppuna ollut tieto pitää paikkansa, että yksi vaihtoehto olisi autonomistajien kannustaminen autojen moottorien vaihtamiseen vähäpäästöisempiin ajoneuvoveroporkkanalla, niin se hulluinta mitä olen kuullut pitkään aikaan."

Hulluus tulee Pasi Niemisen mukaan siitä, että Suomen 2,6-2,7 miljoonan henkilöauton keskimääräinen ikä on tällä hetkellä toistakymmentä vuotta ja keskimääräinen arvo 5000 euroa.

"Ei ole mitään järkeä vaihtaa moottoria viiden tonnin autoon", Nieminen sanoo.

Järjen puute johtuu tietenkin siitä, että uusi moottori maksaa hyvinkin saman verran kuin on koko auton arvo.

"Eikä tuon arvoisella autolla kovin nopeasti autoa vaihdeta sadan tonnin Teslaan, vaikka olisi halua."

"Tämän lisäksi, mikäli auto on kerran hyväksytty liikenteeseen, sen käyttöön puuttuminen rikkoo perustuslaillista omaisuudensuojaa. Näin ollen verotuksella painostaminen tai pakottaminen ei ole hyväksytty keino", Nieminen lataa.

Ja jatkaa, että jos tavoitteena on ulkomaisen autoteollisuuden mahdollisten huijausten korjaaminen, "niin vielä vähemmän on järkeä lähteä tekemään korjauksia verotuksellisin keinoin."

Autoliiton toimitusjohtaja sanookin, että Suomen miljoonat autonomistajat ovat täysin osattomia syntyneeseen tilanteeseen, jossa eurooppalaisten viranomaisten tuotevalvonta on pettänyt.

"Suomessa näitä viranomaisia ovat Trafi ja liikenne- ja viestintäministeriö."

Tavoitteita ei saavuteta järkevästi

Entä voisiko Suomi jollain muulla tavalla pystyä täyttämään ankarat päästövähennystavoitteet?

Pasi Nieminen ei näe yhtäkään taloudellisesti järkevää tapaa hoitaa asia.

"Esimerkiksi kummassa maassa joukkoliikenteen kasvattaminen 10 prosentilla onnistuu helpommin, väkirikkaassa Saksassa, jossa yhteydet ovat kohtuullisen lyhyet vai Suomessa, jossa matkat ovat pitkät ja väkeä on vähän?"

Niemisen mielestä poliitikot ja viranomaiset ovat unohtaneet EU:n sisäisessä taakanjaossa Suomen kansalliset erityispiirteet.

"Ohuet liikennevirrat, harvaan asuttu pitkien etäisyyksien maa, ankarat sääolosuhteet ja lähtötilanteena vanha autokanta", Nieminen karrikoi.

"Perinteiset suuret autoteollisuusmaat jyräsivät päästöpolitiikassa Suomen mennen tullen, vaikka juuri meidän olosuhteissa koko EU:n aluetta ajatellen oman henkilöauton käyttö on kaikkein perustelluinta. Meillä myös korvaavan liikenteen sekä uusien käyttövoimien käyttöönotto on kalleinta ja hankalinta."

Suomi on periferiaa

Mitä siis on edessä?

Nieminen ei osaa sitä sanoa, ei ainakaan vielä.

"En ainakaan kannata vihreiden näkemystä, että autoilu voisi olla maaseudulla halvempaa kuin kaupungeissa. Samalla logiikalla autoilun pitäisi olla Saksassa kalliimpaa kuin Suomessa. Mehän olemme Euroopan periferiaa. Meillä myös korvaavan liikenteen sekä uusien käyttövoimien käyttöönotto on kalleinta ja hankalinta."


Nieminen perääkin nyt järkeä parlamentaarisen liikenneverkkotyöryhmän ehdotuksiin. "Suomen ja suomalaisten taloudellinen lähtökohta pitää asioissa huomioida."

Liikenneverkkotyöryhmän väliraportin piti valmistua jo viime perjantaina. Raportin odotetaan valmistuvan nyt mahdollisesti ensi perjantaiksi.

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37228
Mulla on 2005 mallin auto. Ajettu alle satatuhatta. Satuin saamaan tämmösen. Hintaahan tällä on markkinoilla ehkä viistonnia. Mitä järkee vaihtaa moottori, kun se on just sisään ajettu kova peli. 😀😁🎅

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Mulla on 2005 mallin auto. Ajettu alle satatuhatta. Satuin saamaan tämmösen. Hintaahan tällä on markkinoilla ehkä viistonnia. Mitä järkee vaihtaa moottori, kun se on just sisään ajettu kova peli. 😀😁🎅

 ...voivoi...
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Torin laidalta toiselle joutaa kulkemaan joukkoliikennevälineellä jos kerran sakemanni määrää tsuhnien tahdin.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37228
Torin laidalta toiselle joutaa kulkemaan joukkoliikennevälineellä jos kerran sakemanni määrää tsuhnien tahdin.

Mulla on kuukausipaikka toriparkissa. Harvon tulee ajettua. No kohta taas lähetään Helsinki Vantaalle. 😀😁🎅

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71957
ja siellä se sit taas seisoo toisten harmina.  ihan oikeesti sepe, onko tuossa mitään järkeä?   ja kerro terveisiä jos tuttuja tapaat!     ja kukas on narinavuorosssa tällä kertaa?

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Torin laidalta toiselle joutaa kulkemaan joukkoliikennevälineellä jos kerran sakemanni määrää tsuhnien tahdin.

Mulla on kuukausipaikka toriparkissa. Harvon tulee ajettua. No kohta taas lähetään Helsinki Vantaalle. 😀😁🎅

Tässä se järettömyys tuleekin. Ne jotka voisivat käyttää joukkoliikennettä eivät käytä sitä.

Tuossa emännän kanssa tutkailtiin kun pitäs syssyllä Chicacossa käydä työmatkalla. Lennetäänkö, mennäänkö junalla vai ajetaanko MERCEDES-BENZILLÄ? Ajetaan MERSULLA Helsinki-Vantaalle. Edes takainen lento 500€+viikon parkki. junnalla aikataulut ei käy yksiin että varmasti ehtisi kentälle ajoissa kun tietää VR tarkuuden aikatauluissa ja silti pitäisi lähes 50km ajaa autolla ja jättää se terrorostien käsiteltäväksi viikoksi. Lippujen hintakin on sitä luokkaa että diesel lasku on pienempi ja eipähän tarvii raahata laukkuja kuin pihassa ja kentällä.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71957
sepellä aika pitkä matka asemalle ja junat kuulema vielä pysähtyyki siinä  ja sit lentokentäle kuulema menee kanssa joitai julkisia joilla..          en ite tiiä kun en moista harrasta mutta kuiteskii sit on hesan pahimpia turmapaikkoja ja liikenteen takia!                    pellisepät hykertää ja vakuutuyhtiön asiakkaat manaa!

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37228
sepellä aika pitkä matka asemalle ja junat kuulema vielä pysähtyyki siinä  ja sit lentokentäle kuulema menee kanssa joitai julkisia joilla..          en ite tiiä kun en moista harrasta mutta kuiteskii sit on hesan pahimpia turmapaikkoja ja liikenteen takia!                    pellisepät hykertää ja vakuutuyhtiön asiakkaat manaa!

Mikkelis pikkusen hankala mennä julkisillä, jos kentällä pitää olla aamu kuudelta. Autolla ajaa hiukka yli pari tuntia ennen aamuruuhkia. Hesassa sattuu näitä havereita, kun kaksi kuumakalle sattuu samalla sadalle metrille. Kainuussa jos ovat samalla kymmenellä kilometrillä. 😀😁🎅

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328

Viimeksi muokattu: 24.08.17 - klo:08:22 kirjoittanut Ärrpää

Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37228

Jätkä

  • Vieras
Torin laidalta toiselle joutaa kulkemaan joukkoliikennevälineellä jos kerran sakemanni määrää tsuhnien tahdin.

Mulla on kuukausipaikka toriparkissa. Harvon tulee ajettua. No kohta taas lähetään Helsinki Vantaalle. 😀😁🎅

 So so. Sehän lentoliikenne tuottaa suuria hiilidioksidi päästöjä ja kaikenlisäksi sinne ylös pilvien yläpuolelle, jossa se hiilidioksidi heijastaa sen lämmön takaisin maan kamaralle ja maailma tuhoutuu (ilman siitä maksetavaa ilmastoveroa). Sinähän taidat olla oikea ympäristörikollinen kun lähdet ökylomalle lentokoneella. Kannattaisi käyttää kuumailmapalloa, niin päästösi olisi paljon pienemmät.

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37228
Torin laidalta toiselle joutaa kulkemaan joukkoliikennevälineellä jos kerran sakemanni määrää tsuhnien tahdin.

Mulla on kuukausipaikka toriparkissa. Harvon tulee ajettua. No kohta taas lähetään Helsinki Vantaalle. 😀😁🎅

 So so. Sehän lentoliikenne tuottaa suuria hiilidioksidi päästöjä ja kaikenlisäksi sinne ylös pilvien yläpuolelle, jossa se hiilidioksidi heijastaa sen lämmön takaisin maan kamaralle ja maailma tuhoutuu (ilman siitä maksetavaa ilmastoveroa). Sinähän taidat olla oikea ympäristörikollinen kun lähdet ökylomalle lentokoneella. Kannattaisi käyttää kuumailmapalloa, niin päästösi olisi paljon pienemmät.

Ei läheskään niin paljon metaania kuin lehmät. On arveltu, että aikoinaan suuret mammuttilaumat muuttivat maapallon ilmastoa metaanipäästöillään. No ihmiset tappoi mammutit. 

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Sepein Onni kulkee: http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005338065.html

 Vantaalla on hyvä olla: http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005337218.html

Mitä yrität kertua. Elämä on. 😀😁🎅

 Hyä ajaa halvalla, kun säästää huolella kustannuksista. Millonka finskin lähtö on nui paljon jätättänyt...voivoi...
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

Jätkä

  • Vieras
Torin laidalta toiselle joutaa kulkemaan joukkoliikennevälineellä jos kerran sakemanni määrää tsuhnien tahdin.

Mulla on kuukausipaikka toriparkissa. Harvon tulee ajettua. No kohta taas lähetään Helsinki Vantaalle. 😀😁🎅

 So so. Sehän lentoliikenne tuottaa suuria hiilidioksidi päästöjä ja kaikenlisäksi sinne ylös pilvien yläpuolelle, jossa se hiilidioksidi heijastaa sen lämmön takaisin maan kamaralle ja maailma tuhoutuu (ilman siitä maksetavaa ilmastoveroa). Sinähän taidat olla oikea ympäristörikollinen kun lähdet ökylomalle lentokoneella. Kannattaisi käyttää kuumailmapalloa, niin päästösi olisi paljon pienemmät.

Ei läheskään niin paljon metaania kuin lehmät. On arveltu, että aikoinaan suuret mammuttilaumat muuttivat maapallon ilmastoa metaanipäästöillään. No ihmiset tappoi mammutit.

 Kyllähän sinunkin pitäisi osallistua sillä pienelläkin osuudella näihin ilmastotalkoisiin.  Näyttää esimerkkiä muulle maailmalle.
Tuolla edellä mainitulla argumentilla myös perusteltiin myös näitä Suomen ennätys suuria hiilidioksidi leikkausvaateita. Vaikka mikään ei muuttuisi maailman menossa, vaikka tuplaisimme hiilidioksidi tuotantomme.
 Kun olet kiinostunut noista lehmistä, niin kumpia on enemmän Nauta eläimiä kasvatuksessa vai luonnonvaraisena?