Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Stokerin taukosyöttö  (Luettu 5044 kertaa)

kahala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 377
Vs: Stokerin taukosyöttö
Jaa, että tämmöinen foorumi tämä onkin.. En nyt kirjaimellisesti tarkoittanu, että valkea ois kierukassa ja syöttöputkessa asti vaan lähellä kierukan päätä. Vai kuuluuko palopään olla ihan päähän asti täynnä polttoainetta?
Meikäläisellä Ala-Talkkarin TurveHakemaatti ja puupellettiä olen +15v polttanut. Kokemuksesta palavaa ainetta ei saa olla palopään loppuun asti sillä aina sen jälkeen sitä valuu tuhkatilaan joka turhaan täyttyy. Myöskään palopää ei saa olla tyhjänä sillä silloin liekki on liian lähellä kierukkaa ja polttaa kierukan päästä metallia jota pitää vuosien mittaan tarvii uusia. Tosin tällä vuosituhannella olen kaksi kertaa joutunut kierukan päähän korjauspalan laittamaan kun tuo pelletti on niin kuumana palavaa että heti kun säädöt ei ole kohdallaan niin tuhkaa syntyy tai ruuvin pää palaa...

Meikäläisellä oli alkuaikoina ongelma että kattila kuumeni liikaa ja lämpösuoja löi lämmityksen poikki. Syynä oli pitkän savupiipun liian hyvä veto. Vaikka stokeri oli säätötauolla niin piipun veto riitti pitämään palopäässä tulta yllä pysähdyksissä olevan puhaltimen kautta saatua ilmaa jolloin kattila lämpesi liikaa.

Tuohon avuksi riitti että piipun päähän laittoi parin sentin paksuisesta plootusta tehdyn levyn jossa oli n. 80mm reikä. Tuo rajoitti vetoa ettei pannu liikaa kuumennut ja piippu säilyi kuumana ettei veto tai kestävyys kärsinyt. Oilisihan sitä voinut piipun alapäästä nuohousluukkua pitää raollaan ettei pesästä niin kovaa vetoa tule mutta se jäähdyttäisi piippua ja kestävyys kärsisi.

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Stokerin taukosyöttö
Jos palopää on täynnä tavaraa niin sehän käryttää.  Mitä vähempi sen parempi näin kesäaikaan.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.