Eiköhän se ollut nimenomaan MTK, joka ajoi moottorikelkkareittihankkeita Suomeen.
MTK ja MTK:n johtaja Markku Tornberg,
V. 2011:
"""""Kiista kelkkareitistä kärjistyi Ylä-Savossa
Moottorikelkkareitti Paavo Tossavaisen maalle Kiuruvedellä tehtiin poliisien saattamana. Maanomistaja vastusti reitin rakentamista, mutta maastoliikennelain mukaan reitti voidaan siitä huolimatta rakentaa, jos yleinen etu niin vaatii.
”Minä en tiedä, kenen etu se on. Yhteinen tappio tämä on, metsäpinta-ala pienenee ja hiilijalanjälki kasvaa”, sanoo Tossavainen. Korvausta reitin teosta maalleen Tossavainen on saanut 150 euroa. Jos kaadetut puut myydään, maanomistaja saa siitä tulevat tulot.
”Tämä on rosvous. Reitti pysyy rasitteena, vaikka tila vaihtaisi omistajaa.”
Johtaja Jari Mutanen Pohjois-Savon elykeskuksesta ymmärtää maanomistajan näkökulman.
”Yleinen etu on helpompi hyväksyä, kun kyse on vesijohdosta tai sähkölinjasta. Periaate tässä on kuitenkin kelkkailun haittojen vähentäminen. Yleisen edun kannalta kelkkojen ohjaaminen reiteille näyttää hyvältä, mutta yksittäisen maanomistajan kannalta tietysti ei.”
Viimeksi muokattu: 09.08.17 - klo:08:13 kirjoittanut Veeti