Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Syyskylvöt 2017  (Luettu 72832 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Syyskylvöt 2017
Ruis pölisee komeesti, ei menw rukiin puinti syyskuuhun tänävuonna. Kuivuudesta huolimatta asiallisen näköisiä tähkiä se teki. Harva se on syksyn märkyydestä.

Täällä ruispellot ovat 30 cm korkeita kukkimassa. Syysvehnät keltaisia. Perniössä päin on mahtavia syysvehniä. No oli toukokuun puolenvälin  ukkosten jälkeen keskustan lähellä järviä pellon keskellä melkein viikon ajan.

-SS-
Rukiin kuivuuden sietokyvystä tuli kokemusta viime keväältä. En tiedä mokasinko homman itse, kun lannoitus jäi sen verran myöhäiseksi, että apulantarakeet sulivat vasta kesäkuussa. Joka tapauksessa kasvusto oli aivan keltaista ja kituvaa. Kaikesta huolimatta se tähkä oli saatava esille. Sellainen fiilis siitä jäi, että kasvusto teki kaikkensa, jotta henki olisi lähtenyt. Syysvehnä sensijaan mukautui olosuhteisiin, eikä yrittänytkään tehdä mitään. Juroi ja jöllötti, vasta sateiden tultua alkoi tulla elämää. Lopputulos, ruis 3 tonnia ja vehnä 6 tonnia. Kyllä toi ruis on sellainen juttu, että saa ihmetellä, ettei tämä kansakunta ole kuollut nälkään jo 500 vuotta sitten.

Rukiin versoutumisen on tapahduttava syksyllä, aikainen kylvö, reippaasti voimaa karjanlannassa. Kevätannoitus aikaisessa huhtikuussa tai jo maaliskuussa, muuten ei tule mitään. Näillä eväillä ovat tehneet kasitonnreita hybridillä, vuodesta riippumatta. Itsellä ei olisi mennyt Strömsöön lailla, että on nyt pelastunut ja huojentunut olo, kun jäi rukiinkylvö väliin, 24 peräkkäisen syksyn jälkeen. Sen verran läpinäkyvää ruishalmeet tuolla ovat, ettei voi yli 5 tonnin satoa kasvaa. Yli 500 kg ehkä.

-SS-
Ne ruismaat mitä olen nähnyt, olisi pitänyt kaikki rikkoa keväällä.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19963
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Syyskylvöt 2017
Ne ruismaat mitä olen nähnyt, olisi pitänyt kaikki rikkoa keväällä.

Sanoisin, että tulojen optimoinnin kannalta ei kannattaisi. Jättää lannoittamatta ja tautiruiskuttamatta, pääsee syyrapsille kylvämään. 100 euroa plus muut viljatuet. Olen katsellut noita paikkauskylvöksiä. Eipä siellä ole nytkään muuta kuin paljas valkoinen halkeillut tuhka edelleenkin. Ja siementäkin on sentään on kulunut.

-SS-

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Syyskylvöt 2017
Ne ruismaat mitä olen nähnyt, olisi pitänyt kaikki rikkoa keväällä.

Sanoisin, että tulojen optimoinnin kannalta ei kannattaisi. Jättää lannoittamatta ja tautiruiskuttamatta, pääsee syyrapsille kylvämään. 100 euroa plus muut viljatuet. Olen katsellut noita paikkauskylvöksiä. Eipä siellä ole nytkään muuta kuin paljas valkoinen halkeillut tuhka edelleenkin. Ja siementäkin on sentään on kulunut.

-SS-
En tiedä mitä niistä kertyy. Se on totta, että jos rikkomispäätöksen olisi tehnyt myöhään, niin tuolta tuhkasta ei olisi vieläkään mitään pinnalla. Kyllä tää jotenkin siltä vaikuttaa nyt, että kustannukset on ajettava minimiin ja mietittävä jo syksyn kylvöjä.