Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe jaettu lannoitus  (Luettu 4763 kertaa)

Tuumaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 922
jaettu lannoitus
Mitenkäs paljon suurempaa typpimäärää uskaltaa laitta jaetussa lannoituksessa ohralle kun verrataan pelkkään kevätlannoitukseen?

Tähkylä

  • Vieras
Vs: jaettu lannoitus
Mitenkäs paljon suurempaa typpimäärää uskaltaa laitta jaetussa lannoituksessa ohralle kun verrataan pelkkään kevätlannoitukseen?
riippuu vähä...

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: jaettu lannoitus
Yhdellä kertaa kaikki.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5142
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: jaettu lannoitus
Ohra taitaa hyötyä kaikkein vähiten jaetusta lannoituksesta. Ohran lannotteiden otto painottuu alkukauteen.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Wessel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 422
Vs: jaettu lannoitus
Keväällä meni kylvösuunnitelmat uusiksi,niin vehnälohkoja kylvettiin ohralle plus nurmi alle. Kylvössä pelkkä startti ja 2-3 lehtivaiheessa pintalevityksenä npk, kerralla kaikki. Siis sama määrä typpeä meni kuin olisi kylvön yhteydessä laitettu. Jotkut viisaat kertoi et otollisin ajankohta lisälannoitukselle ohralle olisi juuri 2-3 lehtivaiheessa. Näin tein, mut syksyllä näkee sitten mitä tulee laariin. Kohtuu hyvältä näyttää tässä vaiheessa, ei ainakaan silmällä näe eroa kerralla kylvön yhteydessä lannoitettuihin.
Mut aloittajalla taisi olla kylvössä jo puolet tarpeesta käytössä?

köyhän naapuri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 47
  • sertiä sen olla pitää
Vs: jaettu lannoitus
olen itse kokeillut sellaista että apupaskaa 100% keväällä ja ureaa ruiskulla  ennen lippulehdelle tuloa.  toki en ole tohtinut antaa ureaa kuin max 3l/ha, mutta kyllä silläkin on oraat tummunut ja satotaso ollut ok, mitä määrää on arvon raatilaiset tohtineet ureaa max antaa ilman vioitusta? Tuumaajasta 3 km teuvan suuntaan olen siellä olevan isännän kanssa asiasta väitellyt. itse pidän hyödyllisenä. apupaskaa olen antanut vähemmän+ urea. ja satotaso ollut koko ajan kokeilulohkoilla hieman aiempaa korkeampi

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: jaettu lannoitus
olen itse kokeillut sellaista että apupaskaa 100% keväällä ja ureaa ruiskulla  ennen lippulehdelle tuloa.  toki en ole tohtinut antaa ureaa kuin max 3l/ha, mutta kyllä silläkin on oraat tummunut ja satotaso ollut ok, mitä määrää on arvon raatilaiset tohtineet ureaa max antaa ilman vioitusta? Tuumaajasta 3 km teuvan suuntaan olen siellä olevan isännän kanssa asiasta väitellyt. itse pidän hyödyllisenä. apupaskaa olen antanut vähemmän+ urea. ja satotaso ollut koko ajan kokeilulohkoilla hieman aiempaa korkeampi

Fosforit tappiin, ja oraille lisää typpeä, 1-3 lehtivaiheesa oon ajanut lisälannan, ettei jäljet näkyisi koko kasvukautta, joillakin lohkoilla vapaampaa levittää kuin ajouria pitkin ajamalla. Typpiliuosta lisäksi ruiskulla, melkein aina kun ruiskun kanssa liikkeellä. Nytkin sai eka ohrat kaasua ja jarrua tautiaineen kera viimeisessä voitelussa. Typpiliuos halpaa ja toimivaa. Pitäs hakea kaupalta mittari lainaan ja mittailla pitkästä aikaa lehtivihreitä, varsinkin Avanti-kaura myrkynvihreää.

Kasvustot näyttää ihan jees, kehtaa omiksi sanoa. Turvemailla ollut tänä vuonna vähän klikkiä, kevään kylmyys on ollut jotain ennenkuulumatonta ja yhdistettynä alkukesän kuivuuteen, olisivat tarvineet paljon ylimäääräisiä ravineita lähtöön. Ja sitten olisi lakoviljaa..
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19957
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: jaettu lannoitus
olen itse kokeillut sellaista että apupaskaa 100% keväällä ja ureaa ruiskulla  ennen lippulehdelle tuloa.  toki en ole tohtinut antaa ureaa kuin max 3l/ha, mutta kyllä silläkin on oraat tummunut ja satotaso ollut ok, mitä määrää on arvon raatilaiset tohtineet ureaa max antaa ilman vioitusta? Tuumaajasta 3 km teuvan suuntaan olen siellä olevan isännän kanssa asiasta väitellyt. itse pidän hyödyllisenä. apupaskaa olen antanut vähemmän+ urea. ja satotaso ollut koko ajan kokeilulohkoilla hieman aiempaa korkeampi

Ureaa 20 kg/ha parin päivän välein  kolme tai enemmän kertaa. Vähätuulisena lämpimänä päivänä hienoinen ammonianin tuoksu kasvustossa. Lehtien kärjet saattavat ruskettua mutta ainakin valkuainen nousee kun kukkimisen jälkeen laittaa.

Ennen ympäristötukea omasta viitseliäisyydestä riippui, montako kertaa tuli käydyksi. 5-6 kertaa nyt ainakin. Nyt ei todellakaan ole varoja, joku 5 kg nyt menee myöhäisellä tautiruiskutuksella.

Useimmiten kuivuus on pitänyt huolen valkuaisen korkeudesta. Paitsi näillä ns. laatuvehnillä, jotka pitää täällä kasvattaa kastelulla, jotta valkuainen edes alkaisi kehittyä.

-SS-

Tuumaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 922
Vs: jaettu lannoitus
Aloittajalla sellainen tilanne että lohkolle laitettu keväällä hivenen turhan vähän lannoitetta koska kivikkoinen pelto joka ei saa lakoontua.
Sai nyt niskaansa moddus evoa 0,3 gramitellit ja rikka mömmöt.
Nyt kuitenkin näyttäisi lannoituksen jääneen turhan laihaksi.
Mitään alle 100kg/ha määrää ei rakeita viittisi ajelemaan lähteä.
Jos 100 nyt antaa saman potkun nyt kun keväällä 350/450kg/ lakoontuminen on todennäköistä.

Wessel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 422
Vs: jaettu lannoitus
Kyl meinasin levittää 50-100kg väliin ha muutamia eri lantoja. Sateen alle kun sovittaa levityksen,niin pienempikin tälli tehoaa paremmin. 50 kg ha pitänyt kipurajana alkaa levittämään jotain. Kuitenkin levitys nopeaa,kun pienillä määrillä menee täytöllä reilummin ha:ja.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: jaettu lannoitus
Aloittajalla sellainen tilanne että lohkolle laitettu keväällä hivenen turhan vähän lannoitetta koska kivikkoinen pelto joka ei saa lakoontua.
Sai nyt niskaansa moddus evoa 0,3 gramitellit ja rikka mömmöt.
Nyt kuitenkin näyttäisi lannoituksen jääneen turhan laihaksi.
Mitään alle 100kg/ha määrää ei rakeita viittisi ajelemaan lähteä.
Jos 100 nyt antaa saman potkun nyt kun keväällä 350/450kg/ lakoontuminen on todennäköistä.

Keväällä annettu vaikkuttaa satoon ja kasvimassaan alusta lähtien. Nyt annettu vaikuttaa enemmänkin valkuaispitoisuuteen kuin satoon jos kasvusto on jo vähintään lippulehdellä. Joten en usko että lakoontumisen kannalta vaikutus on nyt sama kuin keväällä, koska vaikutus kasvuston yleiseen tiheyteen ei ole niin suuri kuin keväällä. Tietysti nytkin annettu typpi varmaan lisää laon riskiä.

Vähemmällähän siinä pääsee jos 50 kg/ha riittää haluttuun lisätyppimäärään tai mitä sinne halutaankaan antaa kuin jos pitäisi levittää 100 kg/ha. Jos kyse on rehuviljasta niin sitäkin voisi miettiä kuinka paljon soijaa, tiivistettä tai täysrehua lannoitteiden ja levittämisen vaivalla saisi. Ja kuinka paljon mahdollinen lakoontuminen heikentää rehuarvoa jos ajattelee lisälannoituksen lisäävän lakoontumista.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8352
Vs: jaettu lannoitus
10 000 kg typpeä kylvön yhteydessä.

Näin vastasin erääseen kalluppiin kun pommittivat monta kertaa sähköpostia ja kyselivät lannoitemääristä.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65383
Vs: jaettu lannoitus
tänä vuonna vai aikasemmin?     ja mitä mahtoi aatella?   ei perästä kyselly... mutta tietty tilostossa piikkinä näkyy..    kuka noita oikeesti eres tutkii?