Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Moottoritekniikan kehitystä  (Luettu 13763 kertaa)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kyllä nykyautot ovat melkein kaikilta osin parempia kuin ennen vanhaan, mutta mikäs olisi se vuosikerta kun autot on/oli parhaimmillaan?
Onko se juuri nyt vai 10, 20 vai 30 vuotta sitten? Elektroniikkaa ja sähköä on tullut reippaasti lisää mutta tiettyyn rajaan asti se on mielestäni vain hyvä asia.
Moottorit pelaa sekä pakkasessa että helteillä, webasto lämmittää talvella ja ilmastointi viilentää kesällä. Vakkarilla ajelet satoja kilometrejä koskematta kaasupolkimeen
ja xenonvaloilla näkee pimeälllä jo ihan eri tavalla.

Siinä muutama esimerkki miten autot on parantunu mutta miten noin niinkuin huoltojen ja keston osalta, minulla on tunne että pari viimeistä vuotta on otettu takapakkia reilusti...?
-Suoraruiskutusmoottorien ongelmat, näyttää se karsta aina vain kiusaavan. Ihan kuin suunnitteluosasto olisi heittäny hanskat tiskiin vähän liian aikasin ja potkaistu tuote maailmalle muiden murheeksi.
-Ketjukoneet. Ennen ne oli ne pomminvarmat ikuisuuskoneet mutta nykyisin ne tehdään fillarin ketjuilla ja lopputuloksen voi arvata. Ellei huonolaatuinen kiristin antaudu vielä aikaisemmin.
-Öljynkulutus. VAG etenkin, miten "terve" kone voi syödä useita litroja/1000km 2010-luvulla?
Ja mitä noita muita isompia vikoja nyt on...?

Eli jotenkin jää se tunne että nykyisin kehdataan tehdä aina vaan halvemmalla sekundaa asiakkaalle asti. Kunhan näyttää hyvältä ulkoapäin niin sehän riittää. Hyvä jos kone kestää 100 tkm, sitten on jo uudemmat malli tulossa, ei kannata "liian hyvää" tehdä.
Kyllä monilla valmistajilla osaamista olisi tehdä todella hyvä ja kestävä auto mutta silloin hinta karkaa. Voiton maksimointia: halpa valmistaa, houkutteleva design ja mahdollisimman hyvä hinta niin että automalli vielä myy hyvin. Luotettavuuden saa siinä vaiheessa unohtaa.
Eihän se auton valmistus maksa kuin 3000-6000€ mutta se suunnittelu ja markkinointi on se kallis osa siinä auton hinnasta.  Autonvalmistajathan saa noin puolet tuotostaan näistä huolto ja varaosa markkinoilta, niin kai se on vaikeaa suunnitella auto, jonka huollot vie paljon työtunteja ja pitäisi kestää sen takuu ajan. Takuun  jälkeen auton pitää alkaa hajoamaan ns. edullisista osista, joita huoltomiehet etsivät vikakoodia lukien. Tai koiranluita ja pyörän laakereita vaihtaen.

KIA purkaantu jo ennen takuuajan loppumista. Laskin että takuuhuollot maksoi saman verran kuin olisi omasta lompuukista mennyt osien vaihtoo ja korjauksiin.

Ei ihan heti ole ollut selaista autoa joka on tieliikenne kelvoton 3 vuoteen. Merkkihuoltajakin ihmetteli että onko tämä katsastettu. 11 vuotta mesellä on smaoja teiutä päästelty 5 vuotta kohta ja ei vielä ole tarvinnut helmoihin kemppi liimaa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kasarilla litratehot olivat 50 heppaa ja nykyään 120 😂

Silti oikeiden koneremppojen tekoväli on kaksin- tai kolminkertainen. Te ette vissiin muista miten paskoja autoja oli vielä ysärillä. Mää muistan kun nytkin 4 sellaista syöttiämpäriä lojuu pihalla, jokainen hajalla jostain. Eikä kaikki ole edes Ooppeleita 😅


Perusmoottorit taitavat olla aika kestäviä. Samaa ei voi varmaan sanoa näistä saastelaitteistoista ym. sitten kun 3-400 000 on ajettu.
Sitten kun yritetään tehdä jotain hienoa ja huipputeknistä niin sitten tulee enemmän huollettavaa ja ongelmia.

Minusta esim oheisen kuvan rakenne on aika .... himputin monimutkainen... teknopornoa suorastaan. Tuonne mahtuu piiloon joku ongelmakin.

http://tinyurl.com/lwdyj27

JO ON POJAT MYLLY!

Mopari 360 raklattaa vaikka mittarissa on jo 150tm!

Taitaa olla Audin 4,2 V8.

Googleen kun laittaa vaan 'audi jakopää' niin löytyy kaikenlaista mielenkiintoista luettavaa ja kuvahaulla katseltavaa. Hieno idea on sekin että laitetaan jakopää koneen takapäähän jolloin muutenkin liian pian tuleva ketjuremontti vaatii koneen ja vaihteiston irrottamisen :-| Näitä ilmeisesti ainakin  jossain Avant V6 mallissa.

Marsullakaan ei aina mene hyvin:

https://murobbs.muropaketti.com/threads/ikuinen-jakoketju-tuli-pirullisen-kalliiksi.1058804/

Onhan se kiva ettei tule tule ongelmaa siitä mihin kaiken nurkkiin kertyvän rahan laittaisi :-)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kasarilla litratehot olivat 50 heppaa ja nykyään 120 😂

Silti oikeiden koneremppojen tekoväli on kaksin- tai kolminkertainen. Te ette vissiin muista miten paskoja autoja oli vielä ysärillä. Mää muistan kun nytkin 4 sellaista syöttiämpäriä lojuu pihalla, jokainen hajalla jostain. Eikä kaikki ole edes Ooppeleita 😅


Perusmoottorit taitavat olla aika kestäviä. Samaa ei voi varmaan sanoa näistä saastelaitteistoista ym. sitten kun 3-400 000 on ajettu.
Sitten kun yritetään tehdä jotain hienoa ja huipputeknistä niin sitten tulee enemmän huollettavaa ja ongelmia.

Minusta esim oheisen kuvan rakenne on aika .... himputin monimutkainen... teknopornoa suorastaan. Tuonne mahtuu piiloon joku ongelmakin.

http://tinyurl.com/lwdyj27

JO ON POJAT MYLLY!

Mopari 360 raklattaa vaikka mittarissa on jo 150tm!

Taitaa olla Audin 4,2 V8.

Googleen kun laittaa vaan 'audi jakopää' niin löytyy kaikenlaista mielenkiintoista luettavaa ja kuvahaulla katseltavaa. Hieno idea on sekin että laitetaan jakopää koneen takapäähän jolloin muutenkin liian pian tuleva ketjuremontti vaatii koneen ja vaihteiston irrottamisen :-| Näitä ilmeisesti ainakin  jossain Avant V6 mallissa.

Marsullakaan ei aina mene hyvin:

https://murobbs.muropaketti.com/threads/ikuinen-jakoketju-tuli-pirullisen-kalliiksi.1058804/

Onhan se kiva ettei tule tule ongelmaa siitä mihin kaiken nurkkiin kertyvän rahan laittaisi :-)

Haiskahtaa siltä että tuossa Audin myllyssä on lepuutustoiminto. Tai muu vastaava viritelmä.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2766
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
>Esim. Pösön lisenssi 3 vuodeksi maksaa 6500 eukkua.

Lexia kuuluu pösö/sitikka autoilijoiden vakiovarustuksiin 100 €.

Köntys

  • Vieras
Vs: Moottoritekniikan kehitystä

Aika vähillä kilsoilla on ketjupolttajien ketjut napsuneet.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/

andie

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 151
Vs: Moottoritekniikan kehitystä

Aika vähillä kilsoilla on ketjupolttajien ketjut napsuneet.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/

Olikohan kaikissa tapauksissa kyseessä nimeltämainitsematon saksalainen kansanauto. Erikoiselta kuullostaa jos käytetyn auton myyjä joutuu vielä kahdenkin vuoden kuluttua korvaamaan korjaukset. Varsinkin jos ei ole kyseessä olevan merkin jälleenmyyjä.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Moottoritekniikan kehitystä

Aika vähillä kilsoilla on ketjupolttajien ketjut napsuneet.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/

Olikohan kaikissa tapauksissa kyseessä nimeltämainitsematon saksalainen kansanauto. Erikoiselta kuullostaa jos käytetyn auton myyjä joutuu vielä kahdenkin vuoden kuluttua korvaamaan korjaukset. Varsinkin jos ei ole kyseessä olevan merkin jälleenmyyjä.

Mesessä mittarissa 300000 kohta ja vojan mopariin ketju vaihdettiin 280000 kohdalla. Ettei vaan nuissa ollut kyse hihnasta.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
'moottori on suunniteltu ja valmistettu niin, että jos runkolaakeripukit löysätään, koko sylinteriryhmä kampiakseleleineen pitää uusia.'

Tuossa lukee varmaankin kertakäyttömoottori.

Ei kait näihin nyky himeleihin kannata oikein enää koneremonttia tehdä. Hinta kipuaa äkkiä vieraalla teetettynä 3000€!
Oikeassa . Miks ne runkolaakerinpukit pitää löysätä ?
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Oikeassa . Miks ne runkolaakerinpukit pitää löysätä ?

Tuossa tapauksessa halusivat varmaan tarkistaa runkolaakereiden ja vastaavien kampurankaulojen kunnon. Testistä kun oli kyse.

Ei taida olla enää tavatonta että kampuran laakereissakin saattaa olla sanomista. Mitoitukset ovat niukkoja ja kuormitukset ennätyssuuria.

Tuollaiseen moottoriin ei siis moottoriremonttia kannata tehdä kun ei selviä pelkillä laakereilla. Luultavasti kampiakselissakaan ei ole hiontavaraa.
Uusiksi vaan koko moottori  - tai auto.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kuvan motti näytti omaan silmään audin 4.2 tdi.ltä, niihin ovat vaihdelleet jakopään osia 200 tkm molemmin puolin. Joku oli moisen homman dokumentoinut ja täytyy sanoa että hatunnoston arvoinen suoritus. Noissa saattaa ketju kestää, mut laahaimet on jo yleensä kuluneet/hajalla noilla kilsoilla.

Se on kyl nykyään jännää, että 90 luvulla voimanlähde ja -siirtotekniikka saatiin jo kestämään  pidempään kuin autojen korit, mut senjälkeen on otettu takapakkia. Sehän siinä ei aina käy järkeen että sellaisetkin osat jotka on jo saatu kehitettyä hyviksi, kuten vaikka tuo jakohihna, eivät nykyisin aina kestä...
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Oikeassa . Miks ne runkolaakerinpukit pitää löysätä ?

Tuossa tapauksessa halusivat varmaan tarkistaa runkolaakereiden ja vastaavien kampurankaulojen kunnon. Testistä kun oli kyse.

Ei taida olla enää tavatonta että kampuran laakereissakin saattaa olla sanomista. Mitoitukset ovat niukkoja ja kuormitukset ennätyssuuria.

Tuollaiseen moottoriin ei siis moottoriremonttia kannata tehdä kun ei selviä pelkillä laakereilla. Luultavasti kampiakselissakaan ei ole hiontavaraa.
Uusiksi vaan koko moottori  - tai auto.
Jos öljyn paineet on heikot löytyy vika laakereista tai öljypumpusta .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kuvan motti näytti omaan silmään audin 4.2 tdi.ltä, niihin ovat vaihdelleet jakopään osia 200 tkm molemmin puolin. Joku oli moisen homman dokumentoinut ja täytyy sanoa että hatunnoston arvoinen suoritus. Noissa saattaa ketju kestää, mut laahaimet on jo yleensä kuluneet/hajalla noilla kilsoilla.

Se on kyl nykyään jännää, että 90 luvulla voimanlähde ja -siirtotekniikka saatiin jo kestämään  pidempään kuin autojen korit, mut senjälkeen on otettu takapakkia. Sehän siinä ei aina käy järkeen että sellaisetkin osat jotka on jo saatu kehitettyä hyviksi, kuten vaikka tuo jakohihna, eivät nykyisin aina kestä...

Johtuu ihan puristus suhteesta. Halpa apukäynnistin jaksoi vm-99 3.3 litran moparin lyödä tulille jossa on 150 konia. Kian 2.0 tdi konettapa ei jaksanut pyörittää enää vaikka hevosia on saman verran se 150. Teho kun kasvaa auton massan kanssa, niin alkaa jakoketjut ja hihnat olla lujilla. Samalla kun ala vääntö häviää. Tussahan BACKPASE jo mainitsi että enen litrateho oli 50 konia bensa moottorissa, niin nyt jo dieselistä revitään 75-100 hevosvoiman lukuja. Joku 100A painoi sen 600kg, niin nykyään vastaava himmeli painaa lähes 1500kg. Paino on kolmin kertaistunut samassa ajassa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8681
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kasarilla litratehot olivat 50 heppaa ja nykyään 120 😂

Silti oikeiden koneremppojen tekoväli on kaksin- tai kolminkertainen. Te ette vissiin muista miten paskoja autoja oli vielä ysärillä. Mää muistan kun nytkin 4 sellaista syöttiämpäriä lojuu pihalla, jokainen hajalla jostain. Eikä kaikki ole edes Ooppeleita 😅

Eiks tohon pitäis jo ympäristölautakunnan puuttua.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

MJKA

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 158
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Entä nämä 3-pyttyiset litran myllyt, en enusta pitkää ikää.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19865
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kasarilla litratehot olivat 50 heppaa ja nykyään 120 😂

Silti oikeiden koneremppojen tekoväli on kaksin- tai kolminkertainen. Te ette vissiin muista miten paskoja autoja oli vielä ysärillä. Mää muistan kun nytkin 4 sellaista syöttiämpäriä lojuu pihalla, jokainen hajalla jostain. Eikä kaikki ole edes Ooppeleita 😅

Olet mielestäni hivenen kärryillä tässä. Tuntuu, että jopa nuo mopoautoilijat Kiskon perukoilta, jotka käyvät Salossa koulua pääsevät pitemmällä viattomalla ajoneuvon kilometrisuoritteella, mitä Austin Allegrolla pystyi saamaan aikaan 1976 vuonna.

Ottamatta kantaa siihen, onko mopoauto oikea tuommoiselle 100 km rajoituksella olevalle liikenneväylälle. No, ajaa siellä traktoreitakin.

-SS-