Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: metsajussi - 23.05.17 - klo:08:21

Otsikko: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: metsajussi - 23.05.17 - klo:08:21
Luin aamupalalla TM:n käyttötestiraporttia, josta bongasin seuraavan:

'moottori on suunniteltu ja valmistettu niin, että jos runkolaakeripukit löysätään, koko sylinteriryhmä kampiakseleleineen pitää uusia.'

Kuulostaa aika ikävältä rakenteelta jos moottoriremonttia joskus haikailee takuuajan ulkopuolella. Ja minulle kyllä ihan uusi juttu.
Vaan ei kai mokomaan kukaan koneremppaa tee, ostaa vaan kokonaan uuden pirssin. Paljon helpompaa ja yksinkertaisempaa... rahalla hoituu.  :-)

Tuollainen mylly löytyy siis ainakin nimihirviöstä "Audi A4 Avant Business Sport 2,0 TDI 110 kW S tronic".
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Last Man Standing - 23.05.17 - klo:08:25
No tuo ominaisuus on ollut Ford Focuksessa alusta saakka -99 ->
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: metsajussi - 23.05.17 - klo:08:52
No tuo ominaisuus on ollut Ford Focuksessa alusta saakka -99 ->

Mun Ford-elämäni loppui jonnekin nuoruuteen ja Escorttiin.. mulle asia on uusi. Mikä ei välttämättä kerro kuin melko vähäisestä kiinnostuksestani autoihin.

Vaan mikä on syy ja tekninen perustelu tuollaiselle rakenteelle - jotain hassuja jännityksiä lohkossa? Onko sama edessä työkoneissa ja raskaassa kalustossa?
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: pig24 - 23.05.17 - klo:11:57
'moottori on suunniteltu ja valmistettu niin, että jos runkolaakeripukit löysätään, koko sylinteriryhmä kampiakseleleineen pitää uusia.'

Tuossa lukee varmaankin kertakäyttömoottori.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Terminator II - 23.05.17 - klo:12:10
'moottori on suunniteltu ja valmistettu niin, että jos runkolaakeripukit löysätään, koko sylinteriryhmä kampiakseleleineen pitää uusia.'

Tuossa lukee varmaankin kertakäyttömoottori.

Ei kait näihin nyky himeleihin kannata oikein enää koneremonttia tehdä. Hinta kipuaa äkkiä vieraalla teetettynä 3000€!
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Mopomies - 23.05.17 - klo:12:20
Taitaa olla tuon alumiinilohkon ropleemia. Kaikki pitää tehdä nykyään niin päin helvettiä.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: montöör - 23.05.17 - klo:12:22
Moottorit, autot, koneet, laitteet, kaikki on tuotteita. Ne tehdään
vain ostettaviksi.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: icefarmer - 23.05.17 - klo:12:36
No tuo ominaisuus on ollut Ford Focuksessa alusta saakka -99 ->
eikös tuo foordi vedetä kasaanki yksillä pulteilla joiden kannat on öljypohjassa ja mutterit venttiilinkopassa tai ainakin lähes noin.

mutta mukavalta kyllä kuulostaa kun turbon pesät on osa pakosarjaa, tai katalysaattori on pakosarjaa yms hienoudet :o :o :o :o
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Terminator II - 23.05.17 - klo:15:12
No tuo ominaisuus on ollut Ford Focuksessa alusta saakka -99 ->
eikös tuo foordi vedetä kasaanki yksillä pulteilla joiden kannat on öljypohjassa ja mutterit venttiilinkopassa tai ainakin lähes noin.

mutta mukavalta kyllä kuulostaa kun turbon pesät on osa pakosarjaa, tai katalysaattori on pakosarjaa yms hienoudet :o :o :o :o

Tietysti tehdään tuomoiseksi. Merkkiliike kiittää 110€/tunti. Melkein kannattaa abs kaikki anturit ja osat esim. mersussa vaihtaa nyrkkipajalla läpi ennen kuin vie Veholle. Singnaali renkaan vaihto 450€! Osat maksaa n.50€!
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Oksa - 23.05.17 - klo:21:15
ja kiva kun jo pelkkien öölien vaihto vaatii uutta roppua kun entinen ei enää käy... on tuo maailma menny mallilleen...
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Köntys - 23.05.17 - klo:22:18
ja kiva kun jo pelkkien öölien vaihto vaatii uutta roppua kun entinen ei enää käy... on tuo maailma menny mallilleen...

Eikös ne vanhat öljyt imetä öljytikunreijästä, jos sellaistakaan on, monessa vehkeessä ei ole.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: kantola - 23.05.17 - klo:22:40
Autoteollisuuden elinkaarimalli ei käsitä enää isältä pojalle -autoja. Hyvä jos kestää isällä sen muutaman vuoden.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: -SS- - 23.05.17 - klo:22:50
Autoteollisuuden elinkaarimalli ei käsitä enää isältä pojalle -autoja. Hyvä jos kestää isällä sen muutaman vuoden.

Juu ja 100000 km kohdalla katkesi kampi, paloi venttiili tai kone muuten oli loppuun kulunut, että piti tehdä täysremonttia. Nivelet rasvattiin 500 km välein, 2500 km öljynvaihtohuollon yhteydessä laakerit ja puslat avattiin ja pestiin ja rasvattiin, kone telakalla jokusen kuukauden välein nin kuin huolellisen autonkäyttäjän pitikin.

Alustamassaus tehtiin lähes vuosittain, porailtiin reikiä koteloihin, sumuteltiin tervoja, laitettiin lokareita, silti paikattiin 10 v jälkeen reikiä. Mersut ja Volvot kehuttiin maailman kestävimmiksi autoiksi, jotka kestävät JOPA 17 vuotta. No, nyt ranskalaisetkin perheautot kestävät 20 vuotta tuosta vaan, jopa pikkuvolkkarit.

Nyt autolla kuin autolla ajaa puoli miljoonaa ilman ensimmäistäkään venttiilinsäätöä tai mäntien rengastusta, tai pallonivelen vaihtoa. Pikkudieseleillä jopa 600-700000, jossain taksikäytössä. Ei ole enää Mersun yksinoikeus olla 250 tuhannen ajokilometrin jälkeen vielä kestotestitähtenä.

-SS-
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Terminator II - 23.05.17 - klo:22:55
Autoteollisuuden elinkaarimalli ei käsitä enää isältä pojalle -autoja. Hyvä jos kestää isällä sen muutaman vuoden.

Juu ja 100000 km kohdalla katkesi kampi, paloi venttiili tai kone muuten oli loppuun kulunut, että piti tehdä täysremonttia. Nivelet rasvattiin 500 km välein, 2500 km öljynvaihtohuollon yhteydessä laakerit ja puslat avattiin ja pestiin ja rasvattiin, kone telakalla jokusen kuukauden välein nin kuin huolellisen autonkäyttäjän pitikin.

Alustamassaus tehtiin lähes vuosittain, porailtiin reikiä koteloihin, sumuteltiin tervoja, laitettiin lokareita, silti paikattiin 10 v jälkeen reikiä. Mersut ja Volvot kehuttiin maailman kestävimmiksi autoiksi, jotka kestävät JOPA 17 vuotta. No, nyt ranskalaisetkin perheautot kestävät 20 vuotta tuosta vaan, jopa pikkuvolkkarit.

Nyt autolla kuin autolla ajaa puoli miljoonaa ilman ensimmäistäkään venttiilinsäätöä tai mäntien rengastusta, tai pallonivelen vaihtoa. Pikkudieseleillä jopa 600-700000, jossain taksikäytössä. Ei ole enää Mersun yksinoikeus olla 250 tuhannen ajokilometrin jälkeen vielä kestotestitähtenä.

-SS-

Ennen ei sentään tarvinut pusrkilla kaataa öljyä. Nyt öljynkulutus on uusissa autoissa normaalia jos yhden 4 litraa kippaat mobilia moottoriin huolto välissä.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: -SS- - 23.05.17 - klo:23:06
Autoteollisuuden elinkaarimalli ei käsitä enää isältä pojalle -autoja. Hyvä jos kestää isällä sen muutaman vuoden.

Juu ja 100000 km kohdalla katkesi kampi, paloi venttiili tai kone muuten oli loppuun kulunut, että piti tehdä täysremonttia. Nivelet rasvattiin 500 km välein, 2500 km öljynvaihtohuollon yhteydessä laakerit ja puslat avattiin ja pestiin ja rasvattiin, kone telakalla jokusen kuukauden välein nin kuin huolellisen autonkäyttäjän pitikin.

Alustamassaus tehtiin lähes vuosittain, porailtiin reikiä koteloihin, sumuteltiin tervoja, laitettiin lokareita, silti paikattiin 10 v jälkeen reikiä. Mersut ja Volvot kehuttiin maailman kestävimmiksi autoiksi, jotka kestävät JOPA 17 vuotta. No, nyt ranskalaisetkin perheautot kestävät 20 vuotta tuosta vaan, jopa pikkuvolkkarit.

Nyt autolla kuin autolla ajaa puoli miljoonaa ilman ensimmäistäkään venttiilinsäätöä tai mäntien rengastusta, tai pallonivelen vaihtoa. Pikkudieseleillä jopa 600-700000, jossain taksikäytössä. Ei ole enää Mersun yksinoikeus olla 250 tuhannen ajokilometrin jälkeen vielä kestotestitähtenä.

-SS-

Ennen ei sentään tarvinut pusrkilla kaataa öljyä. Nyt öljynkulutus on uusissa autoissa normaalia jos yhden 4 litraa kippaat mobilia moottoriin huolto välissä.

Sodan jälkeen öljyt vaihdettiin 2500 km välein, 60 - luvulla 5000 välein, vielä 70-luvulla oli 5000 - 7500 km välein öljynvaihdot ! Ja öljytilavuudet helposti alkaen 6-8 litraa.

Niihän siinä lisäyksiäsi länkytät, mutta esimerkiksi tuo -98 Longlife Volkkari ei ole koskaan tarvinnnut lisäysöljyä, vaihtovälit ovat olleet 15000 - 20000 km. Ja öljynvaihtoja tehty tähän mennessä 32 kappaletta. Ja muuten taas katsastuksessa vuodeksi leima, Jarruvoimat täydet, jarrujen ero 1-5%, iskarien ero 0%, nokipitoisuudet vähäiset (no tietty matka-ajoa)

Eipä tuo Mondeossakaan oleva transiitin moottori 20 tuhannen öljynvaihtovälein ole tarvinnut lisäystä, vaikka on se Fordin oma 0W-20 öljy.

Pösön Hdi:ssäkään ei laske täytöksi asti, siinä on mittaristossa näyttö, niin jälkikasvu osaa siitä päätellä, jos tarvii. Kolmea palloa alemmaksi ei ole vuoden aikana mennyt. Olisiko viisi palloa piripintaan täynnä.

-SS-
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: kantola - 23.05.17 - klo:23:41
On nää nykyvehkeet hyviä. Ja paremmiksi vain kehittyvät. Huru-Ukko vain ajaa minkä ehtii.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: John Ferguson - 23.05.17 - klo:23:42
'moottori on suunniteltu ja valmistettu niin, että jos runkolaakeripukit löysätään, koko sylinteriryhmä kampiakseleleineen pitää uusia.'

Tuossa lukee varmaankin kertakäyttömoottori.
Tuossa mainitussa Audissa ei muita olekaan kuin kertakäyttöosia. :D S-tronic (=wanha kunnon Dsg) laukeaa parhaimmillaan alle 10tkm ajettuna, 2.0Tdi (ent. Päästöhuijaus kone) posahtaa sitten 100-150tkm kohdalla. Ja sisustan muovit sulatetaan Tokmannin ilmaisämpäreiksi kun auto viedään 3v ikäisenä paalattavaksi.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: pig24 - 24.05.17 - klo:06:48
Nyt autolla kuin autolla ajaa puoli miljoonaa ilman ensimmäistäkään venttiilinsäätöä tai mäntien rengastusta, tai pallonivelen vaihtoa. Pikkudieseleillä jopa 600-700000, jossain taksikäytössä. Ei ole enää Mersun yksinoikeus olla 250 tuhannen ajokilometrin jälkeen vielä kestotestitähtenä.

-SS-
Ja maapallo on itse asiassa pannukakku.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: -SS- - 24.05.17 - klo:06:59
Nyt autolla kuin autolla ajaa puoli miljoonaa ilman ensimmäistäkään venttiilinsäätöä tai mäntien rengastusta, tai pallonivelen vaihtoa. Pikkudieseleillä jopa 600-700000, jossain taksikäytössä. Ei ole enää Mersun yksinoikeus olla 250 tuhannen ajokilometrin jälkeen vielä kestotestitähtenä.

-SS-
Ja maapallo on itse asiassa pannukakku.

Juu täälläkö sitten ollaan onnellisia ja YLPEITÄ linttaanajetun 1986 mallisen Mercedez Benz 220 D hienosta kestävyydestä, kun on peräti päästy 550000 km, kun taas ihan tavan 2000-luvun perheautoja ei KUULEMMA voi  ajaa 100000 km enempää ilman että joutuu laittamaan paaliin. Näin se maapallo harhaluuloista todellakin litistyy.

Ota uusi katsantokanta omaan ajatteluusi, nin saatat jopa huomata, missä olet väärässä.

-SS-
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Terminator II - 24.05.17 - klo:07:07
Autoteollisuuden elinkaarimalli ei käsitä enää isältä pojalle -autoja. Hyvä jos kestää isällä sen muutaman vuoden.

Juu ja 100000 km kohdalla katkesi kampi, paloi venttiili tai kone muuten oli loppuun kulunut, että piti tehdä täysremonttia. Nivelet rasvattiin 500 km välein, 2500 km öljynvaihtohuollon yhteydessä laakerit ja puslat avattiin ja pestiin ja rasvattiin, kone telakalla jokusen kuukauden välein nin kuin huolellisen autonkäyttäjän pitikin.

Alustamassaus tehtiin lähes vuosittain, porailtiin reikiä koteloihin, sumuteltiin tervoja, laitettiin lokareita, silti paikattiin 10 v jälkeen reikiä. Mersut ja Volvot kehuttiin maailman kestävimmiksi autoiksi, jotka kestävät JOPA 17 vuotta. No, nyt ranskalaisetkin perheautot kestävät 20 vuotta tuosta vaan, jopa pikkuvolkkarit.

Nyt autolla kuin autolla ajaa puoli miljoonaa ilman ensimmäistäkään venttiilinsäätöä tai mäntien rengastusta, tai pallonivelen vaihtoa. Pikkudieseleillä jopa 600-700000, jossain taksikäytössä. Ei ole enää Mersun yksinoikeus olla 250 tuhannen ajokilometrin jälkeen vielä kestotestitähtenä.

-SS-

Ennen ei sentään tarvinut pusrkilla kaataa öljyä. Nyt öljynkulutus on uusissa autoissa normaalia jos yhden 4 litraa kippaat mobilia moottoriin huolto välissä.

Sodan jälkeen öljyt vaihdettiin 2500 km välein, 60 - luvulla 5000 välein, vielä 70-luvulla oli 5000 - 7500 km välein öljynvaihdot ! Ja öljytilavuudet helposti alkaen 6-8 litraa.

Niihän siinä lisäyksiäsi länkytät, mutta esimerkiksi tuo -98 Longlife Volkkari ei ole koskaan tarvinnnut lisäysöljyä, vaihtovälit ovat olleet 15000 - 20000 km. Ja öljynvaihtoja tehty tähän mennessä 32 kappaletta. Ja muuten taas katsastuksessa vuodeksi leima, Jarruvoimat täydet, jarrujen ero 1-5%, iskarien ero 0%, nokipitoisuudet vähäiset (no tietty matka-ajoa)

Eipä tuo Mondeossakaan oleva transiitin moottori 20 tuhannen öljynvaihtovälein ole tarvinnut lisäystä, vaikka on se Fordin oma 0W-20 öljy.

Pösön Hdi:ssäkään ei laske täytöksi asti, siinä on mittaristossa näyttö, niin jälkikasvu osaa siitä päätellä, jos tarvii. Kolmea palloa alemmaksi ei ole vuoden aikana mennyt. Olisiko viisi palloa piripintaan täynnä.

-SS-

Lukaaeppa jostain mikä on valmistajan mielestä "normaali" ölhynkulutus. Vw muistaakseni taisi olla vaihteluvälin korkein arvo 1l/1000km. Eli 5 purkkia saisi Mobilia mennä. Minusta se on jo öljypoltin eikä auto. Eikä mersukaan parempaa arvoa antanut. Vai onko tuo määrä laitettu siksi etä ei takuuseen vinguta moottoria?
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: -SS- - 24.05.17 - klo:07:19
Kylllä vanhanajan traktoritkin sitä öljyä söivät. Täyden työpäivän äestyksessä saattoi mennä litran verran hyvinkin. Öljynvaihdot kun tehtiin 150 - 200 h kohdalla, nin urakkatöissä tuli kuukaudessa öljynvahto eteen.

Nyt taitaa olla 500 h välein öljynvaihdot, tai pitemmätkin ?

-SS-
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Terminator II - 24.05.17 - klo:07:24
Kylllä vanhanajan traktoritkin sitä öljyä söivät. Täyden työpäivän äestyksessä saattoi mennä litran verran hyvinkin. Öljynvaihdot kun tehtiin 150 - 200 h kohdalla, nin urakkatöissä tuli kuukaudessa öljynvahto eteen.

Nyt taitaa olla 500 h välein öljynvaihdot, tai pitemmätkin ?

-SS-

Syö syö en minä sitä kielläkkään. Minusta vaan moottori on väljä jos alkaa purkkitolkulla lisäys öljyä vaatia.

Dsg:kin ongelma on todenäköisesti öljyn vaihdoissa. Ei olla totuttu että auton lootaan vaihdetaan öljyt. Edes merkkiliikeessä ei kuulu vaihteisto öljynvaihto huolto ohjelmaan kuin takseissa.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: -SS- - 24.05.17 - klo:07:31
Kylllä vanhanajan traktoritkin sitä öljyä söivät. Täyden työpäivän äestyksessä saattoi mennä litran verran hyvinkin. Öljynvaihdot kun tehtiin 150 - 200 h kohdalla, nin urakkatöissä tuli kuukaudessa öljynvahto eteen.

Nyt taitaa olla 500 h välein öljynvaihdot, tai pitemmätkin ?

-SS-

Syö syö en minä sitä kielläkkään. Minusta vaan moottori on väljä jos alkaa purkkitolkulla lisäys öljyä vaatia.

Dsg:kin ongelma on todenäköisesti öljyn vaihdoissa. Ei olla totuttu että auton lootaan vaihdetaan öljyt. Edes merkkiliikeessä ei kuulu vaihteisto öljynvaihto huolto ohjelmaan kuin takseissa.

Joo semmoiset automiehet täällä kaupungilla, joilla koneet muutenkin kestävät, ovat käyttänet DSG:tä kovastikin, ja ovat tyytyväisiä. Öljynvaihtohuoltoja ja jotakin säätöjä ovat järkänneet vaikkapa pärnäsen korjaamolla.

-SS-
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: pig24 - 24.05.17 - klo:07:36
Kyllähän auto kestää, kun käy junalla/fillarilla töissä. Siskollakin on ollut kokonaista 2 autoa. Madza kesti 18 v, nyt V70 menossa. Masaan tuli kilometrejä muistaakseni 180 t. Taisi jarrut ruostua kiinni ja akku tyhjentyä käytön puutteessa.
Jos huomaamattani osallistuin mersukinaukseen, ei ollut tarkoitus.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: -SS- - 24.05.17 - klo:07:47
Kyllähän auto kestää, kun käy junalla/fillarilla töissä. Siskollakin on ollut kokonaista 2 autoa. Madza kesti 18 v, nyt V70 menossa. Masaan tuli kilometrejä muistaakseni 180 t. Taisi jarrut ruostua kiinni ja akku tyhjentyä käytön puutteessa.
Jos huomaamattani osallistuin mersukinaukseen, ei ollut tarkoitus.

Harhaluulosi johtuvat siitä, että et ole edes käsittänyt sitä, mistä puhun. Väitän, että jos millä tahansa autolla ajetaan kuin taksilla, se kestää kuin taksi. Ne ensimmäiset 300 tuhatta olivat monessa klassikko-muovipenkki-taksimersussa tiukennetun huolto-ohjelman avittamia. Kyllä sen parin - kolmen vuoden ajon jälkeen oli mukahienoa lähteä premium-autolla lesoilemaan, että joopa. Huoltoihin oli mennyt melkein eskortin hinta puolivuosittain.

Nykyautot, jos niillä rullataan samanmoisesti, menevät ilman isompia vikoja samalla tavalla ajaen. Kolme hihnanvaihtoa ja kuusi öljynvaihtohuoltoa, ja kulutusosia vaihtelevasti. Ja renkaita.

Väitän siis, että 2010 - luvun kansanautot ovat kestävämpiä kuin 70-luvun premium-autot silloin aikanaan olivat. Vähähuoltoisempia ja etenkin huomattavasti edullisempia yleiseen ansiotasoon nähden. Huoltokorjaamoiden hinnat taas ovat karanneet, merkkihuoltotuntiveloitus on teollisuuden palkkatuntiin nähden ehkä viisinkertainen.

No, Virossa käyvät esimerkiksi Volvojansa aika paljon huoltamassa. Takuut säilyvät ja lista hinnat alemmat. Ja kontti täyteen olutta tullessa.

-SS-
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: BACKSPACE - 24.05.17 - klo:08:09
Ei vaihtomoottori maksa oikein mitään, joten miksi sitä vanhaa sitten pitäisi pystyä kyläpajalla kolistelemaan että siihen matolaatikkoon saisi väkisin sen puoli miljoonaa kilometriä mittariin  ;D

Yhteen aikaan kehittivät niitä keraamisia moottoreita? En tiedö onko asia edennyt. Niihin ei ollut tarkoitus tulla edes öljynpoistoproppua ja kestävyys olis siellä jossain 200 tuhannen paikkeilla. Moottori laskettiin ylhäältä siihen protoon ja pantiin parilla siipimutterilla kiinni. Sit joku konttasi laittamaan kytkinakselin paikoilleen. 

Suomessa autovero tekee tästä kaikesta niin vaikeaa. Auton maksavat niin paljon, että niiden kesto-odote on tuplaten korkeampi kun mihin ne on suunniteltu.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: -SS- - 24.05.17 - klo:08:13
Ei vaihtomoottori maksa oikein mitään, joten miksi sitä vanhaa sitten pitäisi pystyä kyläpajalla kolistelemaan että siihen matolaatikkoon saisi väkisin sen puoli miljoonaa kilometriä mittariin  ;D

Yhteen aikaan kehittivät niitä keraamisia moottoreita? En tiedö onko asia edennyt. Niihin ei ollut tarkoitus tulla edes öljynpoistoproppua ja kestävyys olis siellä jossain 200 tuhannen paikkeilla. Moottori laskettiin ylhäältä siihen protoon ja pantiin parilla siipimutterilla kiinni. Sit joku konttasi laittamaan kytkinakselin paikoilleen. 

Suomessa autovero tekee tästä kaikesta niin vaikeaa. Auton maksavat niin paljon, että niiden kesto-odote on tuplaten korkeampi kun mihin ne on suunniteltu.

Just näin. Suuria tunteita ja testosteronia, kymmenien tuhansien autoverokuitin takia.

-SS-
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: pig24 - 24.05.17 - klo:08:14
No, nyt ranskalaisetkin perheautot kestävät 20 vuotta tuosta vaan, jopa pikkuvolkkarit.
Nyt autolla kuin autolla ajaa puoli miljoonaa ilman ensimmäistäkään venttiilinsäätöä tai mäntien rengastusta, tai pallonivelen vaihtoa. Pikkudieseleillä jopa 600-700000, jossain taksikäytössä.
-SS-
Pakokaasujen osittainen uudelleenkierrätys karstoittaa imukanavan. Anturiviat tekevät autoilijan elämästä helvettiä. Mikä ford kestää yli 300 t ? Kestäviä ranskiksia alettiin valmistaa 2005-6 paikkeilla - ennakoit siis tuon 20 v. ?
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Terminator II - 24.05.17 - klo:08:32
Kyllähän auto kestää, kun käy junalla/fillarilla töissä. Siskollakin on ollut kokonaista 2 autoa. Madza kesti 18 v, nyt V70 menossa. Masaan tuli kilometrejä muistaakseni 180 t. Taisi jarrut ruostua kiinni ja akku tyhjentyä käytön puutteessa.
Jos huomaamattani osallistuin mersukinaukseen, ei ollut tarkoitus.

Harhaluulosi johtuvat siitä, että et ole edes käsittänyt sitä, mistä puhun. Väitän, että jos millä tahansa autolla ajetaan kuin taksilla, se kestää kuin taksi. Ne ensimmäiset 300 tuhatta olivat monessa klassikko-muovipenkki-taksimersussa tiukennetun huolto-ohjelman avittamia. Kyllä sen parin - kolmen vuoden ajon jälkeen oli mukahienoa lähteä premium-autolla lesoilemaan, että joopa. Huoltoihin oli mennyt melkein eskortin hinta puolivuosittain.

Nykyautot, jos niillä rullataan samanmoisesti, menevät ilman isompia vikoja samalla tavalla ajaen. Kolme hihnanvaihtoa ja kuusi öljynvaihtohuoltoa, ja kulutusosia vaihtelevasti. Ja renkaita.

Väitän siis, että 2010 - luvun kansanautot ovat kestävämpiä kuin 70-luvun premium-autot silloin aikanaan olivat. Vähähuoltoisempia ja etenkin huomattavasti edullisempia yleiseen ansiotasoon nähden. Huoltokorjaamoiden hinnat taas ovat karanneet, merkkihuoltotuntiveloitus on teollisuuden palkkatuntiin nähden ehkä viisinkertainen.

No, Virossa käyvät esimerkiksi Volvojansa aika paljon huoltamassa. Takuut säilyvät ja lista hinnat alemmat. Ja kontti täyteen olutta tullessa.

-SS-

Näissä takseisss ja muissa millä paljon ajetaan on ihan eri huoltoohjelma kuin tavan puliaisen koslassa. Siinä jun kerran kuussa pyyhkästään 500€ huolto ohjelma läpi, niin merkki vaihtuu. Käytännössä niihin vaihdetaan öljyt pelkästään moottoriin useammin ja kerran vuoteen täysi ohjelma. Auto vaihtuukin sitten kun alkaa enempi ööliä menemään muualle.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: BACKSPACE - 24.05.17 - klo:08:43
No, nyt ranskalaisetkin perheautot kestävät 20 vuotta tuosta vaan, jopa pikkuvolkkarit.
Nyt autolla kuin autolla ajaa puoli miljoonaa ilman ensimmäistäkään venttiilinsäätöä tai mäntien rengastusta, tai pallonivelen vaihtoa. Pikkudieseleillä jopa 600-700000, jossain taksikäytössä.
-SS-
Pakokaasujen osittainen uudelleenkierrätys karstoittaa imukanavan.

Joo. Tää on kipeän totta. Kaasuläpät ja tyhjäkäyntiventtiilit täytyy puhdistaa n. tunnissa 2 vuoden välien. Tai vaikka joka päivä.

Kanavat ovat vaikeita. Vanhojen romujen ilmapuolen kanavissa on helpolla desistä kahteen desiin sellaista tiivistynyttä jäteöljyä  ;D Näin on ainakin Opeleissa sit kun on ajettu se 400 tuhatta ja motti vuotaa öljyä.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: kantola - 24.05.17 - klo:17:36
Pian on niiden vanhojen romujen kanssa tappelut ohi:

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/autojen-valmistajat-est%C3%A4v%C3%A4t-varaosien-kierr%C3%A4tyksen-1.190555
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Jätkä - 24.05.17 - klo:18:11
No, nyt ranskalaisetkin perheautot kestävät 20 vuotta tuosta vaan, jopa pikkuvolkkarit.
Nyt autolla kuin autolla ajaa puoli miljoonaa ilman ensimmäistäkään venttiilinsäätöä tai mäntien rengastusta, tai pallonivelen vaihtoa. Pikkudieseleillä jopa 600-700000, jossain taksikäytössä.
-SS-
Pakokaasujen osittainen uudelleenkierrätys karstoittaa imukanavan. Anturiviat tekevät autoilijan elämästä helvettiä. Mikä ford kestää yli 300 t ? Kestäviä ranskiksia alettiin valmistaa 2005-6 paikkeilla - ennakoit siis tuon 20 v. ?

 Tuo pakokaasujen takaisinkierätys, pitkä öljynvaihtoväli ja thp/tsi  moottori onkin se mielenkiintoinen yhdistelmä, jossa nokkaketju venyy ja kiristin ei toimi.  Moni joka kyseisen yhdistelmän on ostanut, niin toivoo että se auto olisi jo paalissa ennenn kuin korjaamolla.  En tiedä onko näissä tuoreemmissa autoista korjattu
  tuo suunnittelu virhe, mutta ei ainakaan kolme vuotta sitten.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: SKN - 24.05.17 - klo:18:22
No, nyt ranskalaisetkin perheautot kestävät 20 vuotta tuosta vaan, jopa pikkuvolkkarit.
Nyt autolla kuin autolla ajaa puoli miljoonaa ilman ensimmäistäkään venttiilinsäätöä tai mäntien rengastusta, tai pallonivelen vaihtoa. Pikkudieseleillä jopa 600-700000, jossain taksikäytössä.
-SS-
Pakokaasujen osittainen uudelleenkierrätys karstoittaa imukanavan. Anturiviat tekevät autoilijan elämästä helvettiä. Mikä ford kestää yli 300 t ? Kestäviä ranskiksia alettiin valmistaa 2005-6 paikkeilla - ennakoit siis tuon 20 v. ?

 Tuo pakokaasujen takaisinkierätys, pitkä öljynvaihtoväli ja thp/tsi  moottori onkin se mielenkiintoinen yhdistelmä, jossa nokkaketju venyy ja kiristin ei toimi.  Moni joka kyseisen yhdistelmän on ostanut, niin toivoo että se auto olisi jo paalissa ennenn kuin korjaamolla.  En tiedä onko näissä tuoreemmissa autoista korjattu
  tuo suunnittelu virhe, mutta ei ainakaan kolme vuotta sitten.

BMW:llä on vielä ainakin F11-sarjan diisseleissä tuota ketjuongelmaa, venyy ja paukkuu ku pohjanmaalaisen henkselit.

Kuten mersuissakin....
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: -SS- - 24.05.17 - klo:18:56
No, nyt ranskalaisetkin perheautot kestävät 20 vuotta tuosta vaan, jopa pikkuvolkkarit.
Nyt autolla kuin autolla ajaa puoli miljoonaa ilman ensimmäistäkään venttiilinsäätöä tai mäntien rengastusta, tai pallonivelen vaihtoa. Pikkudieseleillä jopa 600-700000, jossain taksikäytössä.
-SS-
Pakokaasujen osittainen uudelleenkierrätys karstoittaa imukanavan. Anturiviat tekevät autoilijan elämästä helvettiä. Mikä ford kestää yli 300 t ? Kestäviä ranskiksia alettiin valmistaa 2005-6 paikkeilla - ennakoit siis tuon 20 v. ?

Ford on 2001 syyskesällä, siis vasta 16 vuotta. 440000 km. Pesonen on 2001 alussa, 400000 km. Volkkari on 1998 heinäkuussa. Ajomäärä 573500 km.

Viimeisenä volkkari leimaan maanantaina. Mondössä on ns. pitkä leima.

Ja totta, Mondeossa oli imusarja karstainen, siinä laitettiin sulkutulppa siihen liitäntään. Pesosessa toiminee paremmin, eikä kierrätystä taida matka-ajossa paljon tapahtua ? Volkkarin dieselissä on systeemit vähän kuin vanhemman puimurin moottorissa, jakajapumppu kyljessä, eikä monta sähköjohtoa kulje moottoritilassa.

-SS-
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: pig24 - 24.05.17 - klo:20:24
Pian on niiden vanhojen romujen kanssa tappelut ohi:

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/autojen-valmistajat-est%C3%A4v%C3%A4t-varaosien-kierr%C3%A4tyksen-1.190555
Monimerkkikorjaamot alkavat jo nyt olla aika liemessä. Yleisvikakoodinlukijat eivät riitä kovin pitkälle. Esim. Pösön lisenssi 3 vuodeksi maksaa 6500 eukkua.
Vielä kun saataisiin vastaus metsäjussin kysymykseen.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: arzyboy - 24.05.17 - klo:21:15
Moottoritekniikan kehitys tuntuu olevan sitä että yritetään venyttää huoltovälejä mahdollisimman pitkäksi ja kulutus mukamas alhaiseksi, vaikka todellisuudessa kulutus taitaa olla laboratoriossa tehtyyn verrattuna noin 20% korkeampi lähes kaikilla merkeillä. Markkinoilla on olemassa ainakin yksi poikkeus joka ei ole lähtenyt hulluttelemaan (yli)pitkillä huoltoväleillä. Subarussa on vissiin edelleen muihin verrattuna lyhyet huoltovälit. Itse vaihdan perheenkuljetuskikottimeen öljyt vuosittain vaikka vaihtoväli ei täytykään meillä vuotuisella ajomäärällä.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: SKN - 24.05.17 - klo:21:39
Moottoritekniikan kehitys tuntuu olevan sitä että yritetään venyttää huoltovälejä mahdollisimman pitkäksi ja kulutus mukamas alhaiseksi, vaikka todellisuudessa kulutus taitaa olla laboratoriossa tehtyyn verrattuna noin 20% korkeampi lähes kaikilla merkeillä. Markkinoilla on olemassa ainakin yksi poikkeus joka ei ole lähtenyt hulluttelemaan (yli)pitkillä huoltoväleillä. Subarussa on vissiin edelleen muihin verrattuna lyhyet huoltovälit. Itse vaihdan perheenkuljetuskikottimeen öljyt vuosittain vaikka vaihtoväli ei täytykään meillä vuotuisella ajomäärällä.

Eikös se ole selvä homma että jos auto vie muutamia desejä öljyä tuhannella kilsalla niin nehän ehtii vaihtumaan 20000-30000km vaihtovälillä?

Imulaitteella menee muutamia minuutteja kun imasee vanhat öölit pois ni ei kannata enempää kymppiä ajaa samoilla. Eikä se öljykään hinnankiroissa ole.

Ai nii juu, Puuha-Homo avaa aina öljypohjan propun, varmuudeks, sitten se hitsaa sihen mutterin kiinni, niin on aina tehty...HUUTONAURUA...

https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=69564.msg1262412#msg1262412
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Jätkä - 24.05.17 - klo:21:46
Pian on niiden vanhojen romujen kanssa tappelut ohi:

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/autojen-valmistajat-est%C3%A4v%C3%A4t-varaosien-kierr%C3%A4tyksen-1.190555
Monimerkkikorjaamot alkavat jo nyt olla aika liemessä. Yleisvikakoodinlukijat eivät riitä kovin pitkälle. Esim. Pösön lisenssi 3 vuodeksi maksaa 6500 eukkua.
Vielä kun saataisiin vastaus metsäjussin kysymykseen.

 Kiinasta saa hyviä merkkikohtaisia piraatteja näistä ammattilaisen auton tietokoneboksin luku ja säätö ohjelmista (jos on onnea) "kotikäyttöön".  Mersustakin tulee kaikki mersun tuotteet, Saksasta tilattuna henkilöautot ja raskaskalusto on eritelty
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Hervast - 24.05.17 - klo:22:11
Kuhan edes ite tietäisivät siellä merkkiliikkeessä. Yhen seat altean tuulilasinpyyhkijän moottori piti asentaa pyyhinkoneistoon ja ei onnistunut merkkarilla kolmessa vartissa. Ite piti vcds.llä tutkia ja selvittää asennus.

Toisessa merkkiliikkeessä olivat arvailleet että pitäisköhän pyyhkijänmoottorin softaversion olla eri ?Siis 2005 mallisen auton lasinpyyhkimen moottorista kyse...
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: mekano - 25.05.17 - klo:01:26
Kyllä nykyautot ovat melkein kaikilta osin parempia kuin ennen vanhaan, mutta mikäs olisi se vuosikerta kun autot on/oli parhaimmillaan?
Onko se juuri nyt vai 10, 20 vai 30 vuotta sitten? Elektroniikkaa ja sähköä on tullut reippaasti lisää mutta tiettyyn rajaan asti se on mielestäni vain hyvä asia.
Moottorit pelaa sekä pakkasessa että helteillä, webasto lämmittää talvella ja ilmastointi viilentää kesällä. Vakkarilla ajelet satoja kilometrejä koskematta kaasupolkimeen
ja xenonvaloilla näkee pimeälllä jo ihan eri tavalla.

Siinä muutama esimerkki miten autot on parantunu mutta miten noin niinkuin huoltojen ja keston osalta, minulla on tunne että pari viimeistä vuotta on otettu takapakkia reilusti...?
-Suoraruiskutusmoottorien ongelmat, näyttää se karsta aina vain kiusaavan. Ihan kuin suunnitteluosasto olisi heittäny hanskat tiskiin vähän liian aikasin ja potkaistu tuote maailmalle muiden murheeksi.
-Ketjukoneet. Ennen ne oli ne pomminvarmat ikuisuuskoneet mutta nykyisin ne tehdään fillarin ketjuilla ja lopputuloksen voi arvata. Ellei huonolaatuinen kiristin antaudu vielä aikaisemmin.
-Öljynkulutus. VAG etenkin, miten "terve" kone voi syödä useita litroja/1000km 2010-luvulla?
Ja mitä noita muita isompia vikoja nyt on...?

Eli jotenkin jää se tunne että nykyisin kehdataan tehdä aina vaan halvemmalla sekundaa asiakkaalle asti. Kunhan näyttää hyvältä ulkoapäin niin sehän riittää. Hyvä jos kone kestää 100 tkm, sitten on jo uudemmat malli tulossa, ei kannata "liian hyvää" tehdä.
Kyllä monilla valmistajilla osaamista olisi tehdä todella hyvä ja kestävä auto mutta silloin hinta karkaa. Voiton maksimointia: halpa valmistaa, houkutteleva design ja mahdollisimman hyvä hinta niin että automalli vielä myy hyvin. Luotettavuuden saa siinä vaiheessa unohtaa.
 
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Terminator II - 25.05.17 - klo:07:24
Kyllä nykyautot ovat melkein kaikilta osin parempia kuin ennen vanhaan, mutta mikäs olisi se vuosikerta kun autot on/oli parhaimmillaan?
Onko se juuri nyt vai 10, 20 vai 30 vuotta sitten? Elektroniikkaa ja sähköä on tullut reippaasti lisää mutta tiettyyn rajaan asti se on mielestäni vain hyvä asia.
Moottorit pelaa sekä pakkasessa että helteillä, webasto lämmittää talvella ja ilmastointi viilentää kesällä. Vakkarilla ajelet satoja kilometrejä koskematta kaasupolkimeen
ja xenonvaloilla näkee pimeälllä jo ihan eri tavalla.

Siinä muutama esimerkki miten autot on parantunu mutta miten noin niinkuin huoltojen ja keston osalta, minulla on tunne että pari viimeistä vuotta on otettu takapakkia reilusti...?
-Suoraruiskutusmoottorien ongelmat, näyttää se karsta aina vain kiusaavan. Ihan kuin suunnitteluosasto olisi heittäny hanskat tiskiin vähän liian aikasin ja potkaistu tuote maailmalle muiden murheeksi.
-Ketjukoneet. Ennen ne oli ne pomminvarmat ikuisuuskoneet mutta nykyisin ne tehdään fillarin ketjuilla ja lopputuloksen voi arvata. Ellei huonolaatuinen kiristin antaudu vielä aikaisemmin.
-Öljynkulutus. VAG etenkin, miten "terve" kone voi syödä useita litroja/1000km 2010-luvulla?
Ja mitä noita muita isompia vikoja nyt on...?

Eli jotenkin jää se tunne että nykyisin kehdataan tehdä aina vaan halvemmalla sekundaa asiakkaalle asti. Kunhan näyttää hyvältä ulkoapäin niin sehän riittää. Hyvä jos kone kestää 100 tkm, sitten on jo uudemmat malli tulossa, ei kannata "liian hyvää" tehdä.
Kyllä monilla valmistajilla osaamista olisi tehdä todella hyvä ja kestävä auto mutta silloin hinta karkaa. Voiton maksimointia: halpa valmistaa, houkutteleva design ja mahdollisimman hyvä hinta niin että automalli vielä myy hyvin. Luotettavuuden saa siinä vaiheessa unohtaa.

Tossahan se tulikin. Ennen kone oli väljä jos öölit hävis ja takana sininen pilvi. Nykyään normaalia jos 10tkm menee purkki Mobilia. Hammashihna kestää sen ehkä 60tkm vaikka ohjekirja puhuu 105tkm.

Ei saksassa kukaan huolla niitä autoja. 3 vuotta ja myyntiin. Kyllä se samoilla ööleillä ilman vaihtoa sen 100tkm menee.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: BACKSPACE - 25.05.17 - klo:07:32
Kasarilla litratehot olivat 50 heppaa ja nykyään 120 😂

Silti oikeiden koneremppojen tekoväli on kaksin- tai kolminkertainen. Te ette vissiin muista miten paskoja autoja oli vielä ysärillä. Mää muistan kun nytkin 4 sellaista syöttiämpäriä lojuu pihalla, jokainen hajalla jostain. Eikä kaikki ole edes Ooppeleita 😅
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: metsajussi - 25.05.17 - klo:07:47
Kasarilla litratehot olivat 50 heppaa ja nykyään 120 😂

Silti oikeiden koneremppojen tekoväli on kaksin- tai kolminkertainen. Te ette vissiin muista miten paskoja autoja oli vielä ysärillä. Mää muistan kun nytkin 4 sellaista syöttiämpäriä lojuu pihalla, jokainen hajalla jostain. Eikä kaikki ole edes Ooppeleita 😅


Perusmoottorit taitavat olla aika kestäviä. Samaa ei voi varmaan sanoa näistä saastelaitteistoista ym. sitten kun 3-400 000 on ajettu.
Sitten kun yritetään tehdä jotain hienoa ja huipputeknistä niin sitten tulee enemmän huollettavaa ja ongelmia.

Minusta esim oheisen kuvan rakenne on aika .... himputin monimutkainen... teknopornoa suorastaan. Tuonne mahtuu piiloon joku ongelmakin.

http://tinyurl.com/lwdyj27
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Jätkä - 25.05.17 - klo:08:26
Kyllä nykyautot ovat melkein kaikilta osin parempia kuin ennen vanhaan, mutta mikäs olisi se vuosikerta kun autot on/oli parhaimmillaan?
Onko se juuri nyt vai 10, 20 vai 30 vuotta sitten? Elektroniikkaa ja sähköä on tullut reippaasti lisää mutta tiettyyn rajaan asti se on mielestäni vain hyvä asia.
Moottorit pelaa sekä pakkasessa että helteillä, webasto lämmittää talvella ja ilmastointi viilentää kesällä. Vakkarilla ajelet satoja kilometrejä koskematta kaasupolkimeen
ja xenonvaloilla näkee pimeälllä jo ihan eri tavalla.

Siinä muutama esimerkki miten autot on parantunu mutta miten noin niinkuin huoltojen ja keston osalta, minulla on tunne että pari viimeistä vuotta on otettu takapakkia reilusti...?
-Suoraruiskutusmoottorien ongelmat, näyttää se karsta aina vain kiusaavan. Ihan kuin suunnitteluosasto olisi heittäny hanskat tiskiin vähän liian aikasin ja potkaistu tuote maailmalle muiden murheeksi.
-Ketjukoneet. Ennen ne oli ne pomminvarmat ikuisuuskoneet mutta nykyisin ne tehdään fillarin ketjuilla ja lopputuloksen voi arvata. Ellei huonolaatuinen kiristin antaudu vielä aikaisemmin.
-Öljynkulutus. VAG etenkin, miten "terve" kone voi syödä useita litroja/1000km 2010-luvulla?
Ja mitä noita muita isompia vikoja nyt on...?

Eli jotenkin jää se tunne että nykyisin kehdataan tehdä aina vaan halvemmalla sekundaa asiakkaalle asti. Kunhan näyttää hyvältä ulkoapäin niin sehän riittää. Hyvä jos kone kestää 100 tkm, sitten on jo uudemmat malli tulossa, ei kannata "liian hyvää" tehdä.
Kyllä monilla valmistajilla osaamista olisi tehdä todella hyvä ja kestävä auto mutta silloin hinta karkaa. Voiton maksimointia: halpa valmistaa, houkutteleva design ja mahdollisimman hyvä hinta niin että automalli vielä myy hyvin. Luotettavuuden saa siinä vaiheessa unohtaa.
Eihän se auton valmistus maksa kuin 3000-6000€ mutta se suunnittelu ja markkinointi on se kallis osa siinä auton hinnasta.  Autonvalmistajathan saa noin puolet tuotostaan näistä huolto ja varaosa markkinoilta, niin kai se on vaikeaa suunnitella auto, jonka huollot vie paljon työtunteja ja pitäisi kestää sen takuu ajan. Takuun  jälkeen auton pitää alkaa hajoamaan ns. edullisista osista, joita huoltomiehet etsivät vikakoodia lukien. Tai koiranluita ja pyörän laakereita vaihtaen.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Terminator II - 25.05.17 - klo:08:28
Kasarilla litratehot olivat 50 heppaa ja nykyään 120 😂

Silti oikeiden koneremppojen tekoväli on kaksin- tai kolminkertainen. Te ette vissiin muista miten paskoja autoja oli vielä ysärillä. Mää muistan kun nytkin 4 sellaista syöttiämpäriä lojuu pihalla, jokainen hajalla jostain. Eikä kaikki ole edes Ooppeleita 😅


Perusmoottorit taitavat olla aika kestäviä. Samaa ei voi varmaan sanoa näistä saastelaitteistoista ym. sitten kun 3-400 000 on ajettu.
Sitten kun yritetään tehdä jotain hienoa ja huipputeknistä niin sitten tulee enemmän huollettavaa ja ongelmia.

Minusta esim oheisen kuvan rakenne on aika .... himputin monimutkainen... teknopornoa suorastaan. Tuonne mahtuu piiloon joku ongelmakin.

http://tinyurl.com/lwdyj27

JO ON POJAT MYLLY!

Mopari 360 raklattaa vaikka mittarissa on jo 150tm!
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Terminator II - 25.05.17 - klo:08:32
Kyllä nykyautot ovat melkein kaikilta osin parempia kuin ennen vanhaan, mutta mikäs olisi se vuosikerta kun autot on/oli parhaimmillaan?
Onko se juuri nyt vai 10, 20 vai 30 vuotta sitten? Elektroniikkaa ja sähköä on tullut reippaasti lisää mutta tiettyyn rajaan asti se on mielestäni vain hyvä asia.
Moottorit pelaa sekä pakkasessa että helteillä, webasto lämmittää talvella ja ilmastointi viilentää kesällä. Vakkarilla ajelet satoja kilometrejä koskematta kaasupolkimeen
ja xenonvaloilla näkee pimeälllä jo ihan eri tavalla.

Siinä muutama esimerkki miten autot on parantunu mutta miten noin niinkuin huoltojen ja keston osalta, minulla on tunne että pari viimeistä vuotta on otettu takapakkia reilusti...?
-Suoraruiskutusmoottorien ongelmat, näyttää se karsta aina vain kiusaavan. Ihan kuin suunnitteluosasto olisi heittäny hanskat tiskiin vähän liian aikasin ja potkaistu tuote maailmalle muiden murheeksi.
-Ketjukoneet. Ennen ne oli ne pomminvarmat ikuisuuskoneet mutta nykyisin ne tehdään fillarin ketjuilla ja lopputuloksen voi arvata. Ellei huonolaatuinen kiristin antaudu vielä aikaisemmin.
-Öljynkulutus. VAG etenkin, miten "terve" kone voi syödä useita litroja/1000km 2010-luvulla?
Ja mitä noita muita isompia vikoja nyt on...?

Eli jotenkin jää se tunne että nykyisin kehdataan tehdä aina vaan halvemmalla sekundaa asiakkaalle asti. Kunhan näyttää hyvältä ulkoapäin niin sehän riittää. Hyvä jos kone kestää 100 tkm, sitten on jo uudemmat malli tulossa, ei kannata "liian hyvää" tehdä.
Kyllä monilla valmistajilla osaamista olisi tehdä todella hyvä ja kestävä auto mutta silloin hinta karkaa. Voiton maksimointia: halpa valmistaa, houkutteleva design ja mahdollisimman hyvä hinta niin että automalli vielä myy hyvin. Luotettavuuden saa siinä vaiheessa unohtaa.
Eihän se auton valmistus maksa kuin 3000-6000€ mutta se suunnittelu ja markkinointi on se kallis osa siinä auton hinnasta.  Autonvalmistajathan saa noin puolet tuotostaan näistä huolto ja varaosa markkinoilta, niin kai se on vaikeaa suunnitella auto, jonka huollot vie paljon työtunteja ja pitäisi kestää sen takuu ajan. Takuun  jälkeen auton pitää alkaa hajoamaan ns. edullisista osista, joita huoltomiehet etsivät vikakoodia lukien. Tai koiranluita ja pyörän laakereita vaihtaen.

KIA purkaantu jo ennen takuuajan loppumista. Laskin että takuuhuollot maksoi saman verran kuin olisi omasta lompuukista mennyt osien vaihtoo ja korjauksiin.

Ei ihan heti ole ollut selaista autoa joka on tieliikenne kelvoton 3 vuoteen. Merkkihuoltajakin ihmetteli että onko tämä katsastettu. 11 vuotta mesellä on smaoja teiutä päästelty 5 vuotta kohta ja ei vielä ole tarvinnut helmoihin kemppi liimaa.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: metsajussi - 25.05.17 - klo:08:57
Kasarilla litratehot olivat 50 heppaa ja nykyään 120 😂

Silti oikeiden koneremppojen tekoväli on kaksin- tai kolminkertainen. Te ette vissiin muista miten paskoja autoja oli vielä ysärillä. Mää muistan kun nytkin 4 sellaista syöttiämpäriä lojuu pihalla, jokainen hajalla jostain. Eikä kaikki ole edes Ooppeleita 😅


Perusmoottorit taitavat olla aika kestäviä. Samaa ei voi varmaan sanoa näistä saastelaitteistoista ym. sitten kun 3-400 000 on ajettu.
Sitten kun yritetään tehdä jotain hienoa ja huipputeknistä niin sitten tulee enemmän huollettavaa ja ongelmia.

Minusta esim oheisen kuvan rakenne on aika .... himputin monimutkainen... teknopornoa suorastaan. Tuonne mahtuu piiloon joku ongelmakin.

http://tinyurl.com/lwdyj27

JO ON POJAT MYLLY!

Mopari 360 raklattaa vaikka mittarissa on jo 150tm!

Taitaa olla Audin 4,2 V8.

Googleen kun laittaa vaan 'audi jakopää' niin löytyy kaikenlaista mielenkiintoista luettavaa ja kuvahaulla katseltavaa. Hieno idea on sekin että laitetaan jakopää koneen takapäähän jolloin muutenkin liian pian tuleva ketjuremontti vaatii koneen ja vaihteiston irrottamisen :-| Näitä ilmeisesti ainakin  jossain Avant V6 mallissa.

Marsullakaan ei aina mene hyvin:

https://murobbs.muropaketti.com/threads/ikuinen-jakoketju-tuli-pirullisen-kalliiksi.1058804/

Onhan se kiva ettei tule tule ongelmaa siitä mihin kaiken nurkkiin kertyvän rahan laittaisi :-)

Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Terminator II - 25.05.17 - klo:09:05
Kasarilla litratehot olivat 50 heppaa ja nykyään 120 😂

Silti oikeiden koneremppojen tekoväli on kaksin- tai kolminkertainen. Te ette vissiin muista miten paskoja autoja oli vielä ysärillä. Mää muistan kun nytkin 4 sellaista syöttiämpäriä lojuu pihalla, jokainen hajalla jostain. Eikä kaikki ole edes Ooppeleita 😅


Perusmoottorit taitavat olla aika kestäviä. Samaa ei voi varmaan sanoa näistä saastelaitteistoista ym. sitten kun 3-400 000 on ajettu.
Sitten kun yritetään tehdä jotain hienoa ja huipputeknistä niin sitten tulee enemmän huollettavaa ja ongelmia.

Minusta esim oheisen kuvan rakenne on aika .... himputin monimutkainen... teknopornoa suorastaan. Tuonne mahtuu piiloon joku ongelmakin.

http://tinyurl.com/lwdyj27

JO ON POJAT MYLLY!

Mopari 360 raklattaa vaikka mittarissa on jo 150tm!

Taitaa olla Audin 4,2 V8.

Googleen kun laittaa vaan 'audi jakopää' niin löytyy kaikenlaista mielenkiintoista luettavaa ja kuvahaulla katseltavaa. Hieno idea on sekin että laitetaan jakopää koneen takapäähän jolloin muutenkin liian pian tuleva ketjuremontti vaatii koneen ja vaihteiston irrottamisen :-| Näitä ilmeisesti ainakin  jossain Avant V6 mallissa.

Marsullakaan ei aina mene hyvin:

https://murobbs.muropaketti.com/threads/ikuinen-jakoketju-tuli-pirullisen-kalliiksi.1058804/

Onhan se kiva ettei tule tule ongelmaa siitä mihin kaiken nurkkiin kertyvän rahan laittaisi :-)

Haiskahtaa siltä että tuossa Audin myllyssä on lepuutustoiminto. Tai muu vastaava viritelmä.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Last Man Standing - 25.05.17 - klo:09:30
>Esim. Pösön lisenssi 3 vuodeksi maksaa 6500 eukkua.

Lexia kuuluu pösö/sitikka autoilijoiden vakiovarustuksiin 100 €.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Köntys - 25.05.17 - klo:09:33

Aika vähillä kilsoilla on ketjupolttajien ketjut napsuneet.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: andie - 25.05.17 - klo:10:00

Aika vähillä kilsoilla on ketjupolttajien ketjut napsuneet.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/

Olikohan kaikissa tapauksissa kyseessä nimeltämainitsematon saksalainen kansanauto. Erikoiselta kuullostaa jos käytetyn auton myyjä joutuu vielä kahdenkin vuoden kuluttua korvaamaan korjaukset. Varsinkin jos ei ole kyseessä olevan merkin jälleenmyyjä.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Terminator II - 25.05.17 - klo:12:07

Aika vähillä kilsoilla on ketjupolttajien ketjut napsuneet.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/

Olikohan kaikissa tapauksissa kyseessä nimeltämainitsematon saksalainen kansanauto. Erikoiselta kuullostaa jos käytetyn auton myyjä joutuu vielä kahdenkin vuoden kuluttua korvaamaan korjaukset. Varsinkin jos ei ole kyseessä olevan merkin jälleenmyyjä.

Mesessä mittarissa 300000 kohta ja vojan mopariin ketju vaihdettiin 280000 kohdalla. Ettei vaan nuissa ollut kyse hihnasta.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: sorkkis - 25.05.17 - klo:12:40
'moottori on suunniteltu ja valmistettu niin, että jos runkolaakeripukit löysätään, koko sylinteriryhmä kampiakseleleineen pitää uusia.'

Tuossa lukee varmaankin kertakäyttömoottori.

Ei kait näihin nyky himeleihin kannata oikein enää koneremonttia tehdä. Hinta kipuaa äkkiä vieraalla teetettynä 3000€!
Oikeassa . Miks ne runkolaakerinpukit pitää löysätä ?
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: metsajussi - 25.05.17 - klo:13:10
Oikeassa . Miks ne runkolaakerinpukit pitää löysätä ?

Tuossa tapauksessa halusivat varmaan tarkistaa runkolaakereiden ja vastaavien kampurankaulojen kunnon. Testistä kun oli kyse.

Ei taida olla enää tavatonta että kampuran laakereissakin saattaa olla sanomista. Mitoitukset ovat niukkoja ja kuormitukset ennätyssuuria.

Tuollaiseen moottoriin ei siis moottoriremonttia kannata tehdä kun ei selviä pelkillä laakereilla. Luultavasti kampiakselissakaan ei ole hiontavaraa.
Uusiksi vaan koko moottori  - tai auto.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Hervast - 25.05.17 - klo:13:13
Kuvan motti näytti omaan silmään audin 4.2 tdi.ltä, niihin ovat vaihdelleet jakopään osia 200 tkm molemmin puolin. Joku oli moisen homman dokumentoinut ja täytyy sanoa että hatunnoston arvoinen suoritus. Noissa saattaa ketju kestää, mut laahaimet on jo yleensä kuluneet/hajalla noilla kilsoilla.

Se on kyl nykyään jännää, että 90 luvulla voimanlähde ja -siirtotekniikka saatiin jo kestämään  pidempään kuin autojen korit, mut senjälkeen on otettu takapakkia. Sehän siinä ei aina käy järkeen että sellaisetkin osat jotka on jo saatu kehitettyä hyviksi, kuten vaikka tuo jakohihna, eivät nykyisin aina kestä...
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: sorkkis - 25.05.17 - klo:13:27
Oikeassa . Miks ne runkolaakerinpukit pitää löysätä ?

Tuossa tapauksessa halusivat varmaan tarkistaa runkolaakereiden ja vastaavien kampurankaulojen kunnon. Testistä kun oli kyse.

Ei taida olla enää tavatonta että kampuran laakereissakin saattaa olla sanomista. Mitoitukset ovat niukkoja ja kuormitukset ennätyssuuria.

Tuollaiseen moottoriin ei siis moottoriremonttia kannata tehdä kun ei selviä pelkillä laakereilla. Luultavasti kampiakselissakaan ei ole hiontavaraa.
Uusiksi vaan koko moottori  - tai auto.
Jos öljyn paineet on heikot löytyy vika laakereista tai öljypumpusta .
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Terminator II - 25.05.17 - klo:13:58
Kuvan motti näytti omaan silmään audin 4.2 tdi.ltä, niihin ovat vaihdelleet jakopään osia 200 tkm molemmin puolin. Joku oli moisen homman dokumentoinut ja täytyy sanoa että hatunnoston arvoinen suoritus. Noissa saattaa ketju kestää, mut laahaimet on jo yleensä kuluneet/hajalla noilla kilsoilla.

Se on kyl nykyään jännää, että 90 luvulla voimanlähde ja -siirtotekniikka saatiin jo kestämään  pidempään kuin autojen korit, mut senjälkeen on otettu takapakkia. Sehän siinä ei aina käy järkeen että sellaisetkin osat jotka on jo saatu kehitettyä hyviksi, kuten vaikka tuo jakohihna, eivät nykyisin aina kestä...

Johtuu ihan puristus suhteesta. Halpa apukäynnistin jaksoi vm-99 3.3 litran moparin lyödä tulille jossa on 150 konia. Kian 2.0 tdi konettapa ei jaksanut pyörittää enää vaikka hevosia on saman verran se 150. Teho kun kasvaa auton massan kanssa, niin alkaa jakoketjut ja hihnat olla lujilla. Samalla kun ala vääntö häviää. Tussahan BACKPASE jo mainitsi että enen litrateho oli 50 konia bensa moottorissa, niin nyt jo dieselistä revitään 75-100 hevosvoiman lukuja. Joku 100A painoi sen 600kg, niin nykyään vastaava himmeli painaa lähes 1500kg. Paino on kolmin kertaistunut samassa ajassa.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: de Citonni - 25.05.17 - klo:16:18
Kasarilla litratehot olivat 50 heppaa ja nykyään 120 😂

Silti oikeiden koneremppojen tekoväli on kaksin- tai kolminkertainen. Te ette vissiin muista miten paskoja autoja oli vielä ysärillä. Mää muistan kun nytkin 4 sellaista syöttiämpäriä lojuu pihalla, jokainen hajalla jostain. Eikä kaikki ole edes Ooppeleita 😅

Eiks tohon pitäis jo ympäristölautakunnan puuttua. (https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/Themes/Agronet/images/post/cheesy.gif)
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: MJKA - 25.05.17 - klo:17:10
Entä nämä 3-pyttyiset litran myllyt, en enusta pitkää ikää.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: -SS- - 25.05.17 - klo:17:18
Kasarilla litratehot olivat 50 heppaa ja nykyään 120 😂

Silti oikeiden koneremppojen tekoväli on kaksin- tai kolminkertainen. Te ette vissiin muista miten paskoja autoja oli vielä ysärillä. Mää muistan kun nytkin 4 sellaista syöttiämpäriä lojuu pihalla, jokainen hajalla jostain. Eikä kaikki ole edes Ooppeleita 😅

Olet mielestäni hivenen kärryillä tässä. Tuntuu, että jopa nuo mopoautoilijat Kiskon perukoilta, jotka käyvät Salossa koulua pääsevät pitemmällä viattomalla ajoneuvon kilometrisuoritteella, mitä Austin Allegrolla pystyi saamaan aikaan 1976 vuonna.

Ottamatta kantaa siihen, onko mopoauto oikea tuommoiselle 100 km rajoituksella olevalle liikenneväylälle. No, ajaa siellä traktoreitakin.

-SS-
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Terminator II - 25.05.17 - klo:17:40
Kasarilla litratehot olivat 50 heppaa ja nykyään 120 😂

Silti oikeiden koneremppojen tekoväli on kaksin- tai kolminkertainen. Te ette vissiin muista miten paskoja autoja oli vielä ysärillä. Mää muistan kun nytkin 4 sellaista syöttiämpäriä lojuu pihalla, jokainen hajalla jostain. Eikä kaikki ole edes Ooppeleita 😅

Olet mielestäni hivenen kärryillä tässä. Tuntuu, että jopa nuo mopoautoilijat Kiskon perukoilta, jotka käyvät Salossa koulua pääsevät pitemmällä viattomalla ajoneuvon kilometrisuoritteella, mitä Austin Allegrolla pystyi saamaan aikaan 1976 vuonna.

Ottamatta kantaa siihen, onko mopoauto oikea tuommoiselle 100 km rajoituksella olevalle liikenneväylälle. No, ajaa siellä traktoreitakin.

-SS-

Ehkä ne konerempat johtui enemmän suodatustekiikasta ja öljyn laadusta. Tuolloin tungettiin 10-30 yleisöljyä tai muuta teräketjulitkua mootoriin. Opettaja käytti vielä -90 luvulla kesäisin mineraali öljyä autossaan. Nyt synteetisen öljyt 5-50 öljyt on yleisessä käytössä. Vielä kun verrataan näitä talvia, niin se on eriasia laittaa 10-30 mosse käyntiin -40 asteen pakkasessa, kuin synteetisellä +5 asteessa.

Kyllä meillä autot on pelanneet moiteetta sieltä -80 luvulta asti. No tosin vanhemmat huolattikin autot merkkiliikeessä 10tkm välein.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: kantola - 25.05.17 - klo:18:50
Tuollakin rapiat 300 sivua "tunteita ja tuoksuja".

https://murobbs.muropaketti.com/threads/volkswagen-tsi-moottorien-ongelmat-ja-asiakkaiden-kusettaminen.878330/
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: pig24 - 25.05.17 - klo:20:46
Vaan mikä on syy ja tekninen perustelu tuollaiselle rakenteelle - jotain hassuja jännityksiä lohkossa? Onko sama edessä työkoneissa ja raskaassa kalustossa?
Laitoin kysymyksen isojen koneiden kanssa työuransa tehneelle.

noissa isoissa koneissa pystyy kyllä avaamaan pukit kone remontin yhteydessä, mutta henkilöauton moottoreissa voi olla mitä tahansa yllätyksiä, että pitää olla varmaa tietoa ennen kuin alkaa tekemään mitään. Silloin kun EU salli että takuu säilyy uusissa autoissa vaikka tekis huollot missä tahansa , niin sen jälkeen auto tehtaat alko tekee niitä ansoja että kotisepät kompastuu jos ei ole sitä varmaa tietoa mitä tekee, en ihmettele yhtään jos audi on tehny tollasen moottorin jota ei voi korjata  koska auton kiertokulkua pitää saada lyhennettyä, ja asiakas maksaa koska asiakkaalla on raha, niin ikävältä kun se kuulostaakin
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Terminator II - 25.05.17 - klo:21:12
Vaan mikä on syy ja tekninen perustelu tuollaiselle rakenteelle - jotain hassuja jännityksiä lohkossa? Onko sama edessä työkoneissa ja raskaassa kalustossa?
Laitoin kysymyksen isojen koneiden kanssa työuransa tehneelle.

noissa isoissa koneissa pystyy kyllä avaamaan pukit kone remontin yhteydessä, mutta henkilöauton moottoreissa voi olla mitä tahansa yllätyksiä, että pitää olla varmaa tietoa ennen kuin alkaa tekemään mitään. Silloin kun EU salli että takuu säilyy uusissa autoissa vaikka tekis huollot missä tahansa , niin sen jälkeen auto tehtaat alko tekee niitä ansoja että kotisepät kompastuu jos ei ole sitä varmaa tietoa mitä tekee, en ihmettele yhtään jos audi on tehny tollasen moottorin jota ei voi korjata  koska auton kiertokulkua pitää saada lyhennettyä, ja asiakas maksaa koska asiakkaalla on raha, niin ikävältä kun se kuulostaakin

Audissa muistaakseni pitää olla joissain malleissa oma penkki että moottorin saa pois. Tiputetaan koko paska laatikon kanssa ala puolelta pois.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 25.05.17 - klo:21:31
Tuollaiset konstruktiot on ihan noin niille jotka muutenkin maksavat jostain skodasta törkeää ylihintaa rinkuloiden vuoksi. Olisi väärin antaa tyhmien pitää rahansa.
Otsikko: Vs: Moottoritekniikan kehitystä
Kirjoitti: Terminator II - 25.05.17 - klo:22:09
Tuollaiset konstruktiot on ihan noin niille jotka muutenkin maksavat jostain skodasta törkeää ylihintaa rinkuloiden vuoksi. Olisi väärin antaa tyhmien pitää rahansa.

Audin ja skodan osilla ei olekkaan muuta eroa kuin hinta.