Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rakennus urakkana, vai tuntityönä?  (Luettu 4940 kertaa)

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Tämän kesän aikana pitäisi rakentaa varastorakennus/konehalli ja rakennusmiehiä pitäisi palkata. Töihin kysytty rakennusmies ehdotti urakan sopimista, mutta kumpiko olisi edullisempi vaihtoehto, urakka vai tuntityö? Työhön kuluvien tuntien laskeminen on tietysti hankalaa samoin kuin urakkahinnan edullisuuden arviointi. Tähän asti töissä olleet rakennusmiehet ovat olleet tuntipalkalla ja minä olen hoitanut sivukulut.

Urakassa on tietysti se huono puoli, ettei oma täpinöinti rakennuksella vaikuta hintaan mitenkään. ;D
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Rakennus urakkana, vai tuntityönä?
Siit en tiedä kuka osais laskea kumpi on edullisempi, mutta sopimukseen lienee syytä kirjata tarkasti urakan viivästymisseuraamukset ja mahdolliset reklamaatiot ja niiden hoitaminen. Mieluummin liian tarkka kuin liian yksinkertainen urakkasopimus.

Selvintä lienee käyttää omaa työpanosta rakennuksen pohjan teossa ja antaa seinien ja katon rakentaminen kokonaisurakaksi rakentajille. Tarpeen mukaan sitten on apuna kattotuolien nostossa yms. erikoishommissa. Luulisi että jos tarpeeksi moni rakentaja tarjoaisi tuon hallin tekoa täsmällisen sopimuksen mukaisesti niin lähtisi hinnasta ne löysätkin pois.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Isäntärenki

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 185
Vs: Rakennus urakkana, vai tuntityönä?
Amatti miehillä tuntipalkalla  olen teettänyt ,niin silloin saa muuttaa sen mikä on tarpeen . Konehalli  on niin nopeasti tehty ettei siinä  kannata kovin monimutkaisiin sopimulsiin lähteä. Minä tein sen niin että sanoin niile hommatkaa tarjoukset, mistä minkin saa halvenmalla , ne selvittää sen muutamassa tunnissa ja saavat hinnat kohdalle koska hommaavat tarvikkeita jatkuvasti.  Kävin sitten hakemassa tingin lisää jos sain ja näin sain myytyä oman työn , ja rakennusmiesten aikaa ei mennyt .

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Rakennus urakkana, vai tuntityönä?
Rakennuksen pohjahiedat on jo ajettuna ja urakkaan ajateltiin kuuluvan kivijalan teko valuharkoista, puurungon pystytys, ulkoseinälaudoitus ja vesikatto ristikoineen. Lattian tekoon hommaisin erikseen valumiehet ja ulkoseinälaudat maalattaisiin omana työnä maassapäin ennen kiinninaulaamista. Liukuovien rungot olisi myös tarkoitus hitsata itse.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

lappalainen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 542
Vs: Rakennus urakkana, vai tuntityönä?
Rakennuksen pohjahiedat on jo ajettuna ja urakkaan ajateltiin kuuluvan kivijalan teko valuharkoista, puurungon pystytys, ulkoseinälaudoitus ja vesikatto ristikoineen. Lattian tekoon hommaisin erikseen valumiehet ja ulkoseinälaudat maalattaisiin omana työnä maassapäin ennen kiinninaulaamista. Liukuovien rungot olisi myös tarkoitus hitsata itse.

mulla oli 3 rakennusliikkeen kaveria hallin teossa 40*16,5  2 päivää meni syksyllä kivijalassa silloin 2 miestä  ja hallin teko maassa elementteinä seinät ja katto pellityksiä vaille sitten pystytys ja pellitys 10 päivää ja oli ovia ja lattiaa vaille valmis. työpäivät 10h ja peltiä laitettiin seiniin moneen suuntaan mikä hidasti aika paljon.
dynä vt se nykyaikasin portaaton