Siis tässä on vanha juonne, mutta dieselhenkilöautoissa alkaa kohta rikollisten metsästys toden teolla. Silti epäilen, että ilmastonmuutoksen vastainen taistelu tässä menettää enemmän kuin paikallisilmaston yskänärsytys vähenisi. On yleistä tietoa, että typen oksidien poisto katalyyttisesti tai urealla vaikuttaa kokonaiskasvihuonepäästöihin heikentävästi:
- laitteet, jotka sisältävät katalysaattorin ja hiukkassuodattimen, tai muuten on optimoitu pienempiin typenoksidipäästöihin, käyttävät hieman enemmän polttoainetta kuin ilman tuota optimointia.
- typen oksidit, esimerkiksi lentokoneista yläilmakehään, poistuvat nopeasti, lisähiilidioksidi kestää jopa satoja vuosia poistuakseen
- ureaneutraloinnissa muodostuu pieniä määriä ammoniakkia ja ilokaasua N2O ( esimerkiksi NO2 tai NO eivät oikeastaan ole kasvihuonekaasuja) , ilokaasun puoliintumisaika on yli 100 vuotta, ja se on noin 270 kertaa hiilidioksidia voimakkaampi lämmitysvaikutukseltaan.
Tämä dieselviha on erinomainen esimerkki siitä, että havaitaan ongelma, aletaan poistaa sitä maanisella tarmolla, valmistamalla teollisuudessa kiivaasti uutta monimutkaista teknologiaa, käyttämällä runsaasti luonnonvaroja, saastuttamalla kaikki muut paikat maailmassa kuin se teollisuusvaltainen esikaupunkialueen valtatien seutu, onko ilmastonmuutokseen mitään muuta ratkaisumallia kuin valmistuttaa Kiinassa jatkuvasti uutta roskaa ?
-SS-