Semmonen kone kannattaa ostaa, missä ei ole väylätekniikalla toteutettua sähköjärjestelmää.
Se on kaiken pahan alku ja juuri nykyisessä kännin periaateessa. Susi järjestelmä, joka pitäisi uudistaa kokonaan. Potentiaalierot korroosion ja tärinän vaikutusalueella aivan liian pienet.
Se on vähän siinä ja siinä.. jos kone on niin yksinkertainen että se on järkevä tehdä ilman väyliä niin hyvä niin.
Mutta jos koneessa on nykyinen määrä antureita, älyä, toimilaitteita ja hilppeitä, niin ilman väylää siitä tulee aivan toivoton johtovyyhti.
Loppujen lopuksi on mukavampi jos siinä reistailevassa lliittimessä on väylän neljä napaa (+,-, Hi,Lo) kuin että siinä on 51 hapettunutta kontaktia.
Minä ainakin tykkään kun hakkuupäähän menee vain väylä, ei kahtakymmentä toisiaan häiritsevää piuhaa. Ei tarvitse kuin ajatella tilannetta jossa naru on poikki.
Väylän datanarut ovat myös differentiaalipari, päiden väliset potentiaalierot eivät sotke liikennettä ellei virhe nyt aivan kohtuuttomaksi mene.
Väylätekniikka on tietysti ikävä asia korjaa-se-itse miehille, mutta virallista huoltajaa se kyllä auttaa. Monessa tapauksessa järjestelmä osaa jopa itse kertoa missäpäin vika mahdollisesti luuraa.
Samoin väylän jonkin haaran vika mykistää tietysti kaikki siihen osaan liitetyt laitteet.