Esimerkiksi Jalostajan hernekeittoa löytyy kauppojen hyllyiltä Jalostaja merkkisenä hintaan 1,45 eur per tölkki.
Samoilta hyllyiltä löytyy saman firman valmistamaa samaa hernekeittoa kauppojen omilla tuotemerkeillä puoleen hintaan.
Valmistajan brändi siis tuplaa tuotteen hyllyhinnan. Kun hinta on puolittuu, niin kuka on tinkii katteistaan?
Rahastaako kauppa enemmän brändituotteista? Jos rahastaa niistä paremmin, niin miksi sen kannattaisi myydä omia merkkejään?
Tinkiikö teollisuus katteistaan? Vai repiikö se erotuksen duunarien palkoista tai alkutuotteen hinnasta?
Jos hinta kaupan hyllyllä puolittuu, niin joltakin tuotantoketjussa on rajusti vähennetty katetta.
Mutta näin toimii markkinatalous, löysät pois, armoton kilpailutus tavaran toimittajille. Tuottajat ovat alin lenkki tässä ketjussa.