Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puinnit 2017  (Luettu 374690 kertaa)

Lemmy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 917
Vs: Puinnit 2017
Rapsit pois eilen ja tänään eli puinnit kunnossa. Kosteus jotain 30 myös. Lokakuussa tullut 110 milliä sadetta. Viime yön 7 mm teki, että tänään jo seisoi vettä pellolla ja tuli jälkiä aika tasaisesti.
Kaaoksesta nousee harha, meille se on tähtitarha.
http://haapasalontila.fi/index.html

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Puinnit 2017
Rapsit pois eilen ja tänään eli puinnit kunnossa. Kosteus jotain 30 myös. Lokakuussa tullut 110 milliä sadetta. Viime yön 7 mm teki, että tänään jo seisoi vettä pellolla ja tuli jälkiä aika tasaisesti.

20 tuntia lämpöö?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Köntys

  • Vieras
Vs: Puinnit 2017
Rapsit pois eilen ja tänään eli puinnit kunnossa. Kosteus jotain 30 myös. Lokakuussa tullut 110 milliä sadetta. Viime yön 7 mm teki, että tänään jo seisoi vettä pellolla ja tuli jälkiä aika tasaisesti.

20 tuntia lämpöö?

Samalta pinta-alalta jos olisi ollut yhtä märkää homeista kauraa, kuivaustunnit olisi olleet kolminumeroiset.  ;D

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2009
Vs: Puinnit 2017
Juu kyl noi pystyt öljykasvit on niitä ihanimpia puitavia eikä tommonen neljän rekallisen rapsitilikään nyt mitään sylettämään pistä vaikka hinta kolmessa kuormassa onkin heikko.

Tämä Jooseppi tuntuu olevan kaveri jolta viljelyt onnistuu joka vuosi loistavasti, säät tai mitkään muut ei koskaan kiusaa, sadot on aina mahtavia ja laadukkaita.

No ei se nyt ihan sillai mee. Nyt on ollu hyviä vuosia kun saviseudun minimitekijää eli vettä on riittänyt. Ei nää mitään ihmeellisiä satoja oo semmosille ketä täysillä vetää. Ystäväni Taisker ei ole kellekään krhdannu keskisatoaan sanoa tältä vuodelta mut kaikki pytyt tuli ajat sitten täyteen. Lähempänä seiskaa kuin kuutta nyt ainakin. Mulla vuokramaita suurin osa ni ei niihin ihan kaikkee sitä voi panostaa ku omiin. Kyl SKN varmaan voi kans todentaa et olihan nää saviseudun viljat todella nätit tänä suvena.

Oon todella suunnitelmallinen enkä oikaise missään. Nytkin kylvettiin yöt vehnää ja ruista kun niitä oli päätetty kylvää. Ens vuoden rapsimaat on kynnetty ja osa tasattukin kun kaikki ei oo saanu ees auroja pihalle. 2018 viljelysuunnitelma on ollu jo monta kuukautta päässä muhimassa ja kaikki tehdään ens vuosi silmällä pitäen.

Ja tänään olin puimurilla kiinni kaapelikaivannossa rappuset solmussa. Kaivuri äkkiä jostain ja kaikki puituna yhdeksään mennessä. Never surrender!

Jalaskin ihan hyvin kylmis mut nykyrekat vetää 50 tonnia ja eka oli kiinni 388€. Ainakin 190 000 kiloo tuli laadukasta rapsia. SKN syöttäs senki peuroille ku ei pysty savikkaa katteleen.

Lemmy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 917
Vs: Puinnit 2017
Rapsit pois eilen ja tänään eli puinnit kunnossa. Kosteus jotain 30 myös. Lokakuussa tullut 110 milliä sadetta. Viime yön 7 mm teki, että tänään jo seisoi vettä pellolla ja tuli jälkiä aika tasaisesti.

20 tuntia lämpöö?

Jotain 16 ainakin. Puiminen sinänsä helppoa, kun oli pystykasvusto ja upouusi rapsiterä. Viettopinta sitten kyllä tukossa. Puhdistuksen jälkeen sitten naapuriin puimaan osittain lakoista rapsia, joka oli sitten kosteaa. Parin kierroksen jälkeen elevaattori tukkoon ja naapuri otti Sampon haltuunsa. Oli kai syksyn aikana muurannut umpeen sellaisen pudotussysteemin siellä.
Kaaoksesta nousee harha, meille se on tähtitarha.
http://haapasalontila.fi/index.html

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5143
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Puinnit 2017
Juu kyl noi pystyt öljykasvit on niitä ihanimpia puitavia eikä tommonen neljän rekallisen rapsitilikään nyt mitään sylettämään pistä vaikka hinta kolmessa kuormassa onkin heikko.

Tämä Jooseppi tuntuu olevan kaveri jolta viljelyt onnistuu joka vuosi loistavasti, säät tai mitkään muut ei koskaan kiusaa, sadot on aina mahtavia ja laadukkaita.

No ei se nyt ihan sillai mee. Nyt on ollu hyviä vuosia kun saviseudun minimitekijää eli vettä on riittänyt. Ei nää mitään ihmeellisiä satoja oo semmosille ketä täysillä vetää. Ystäväni Taisker ei ole kellekään krhdannu keskisatoaan sanoa tältä vuodelta mut kaikki pytyt tuli ajat sitten täyteen. Lähempänä seiskaa kuin kuutta nyt ainakin. Mulla vuokramaita suurin osa ni ei niihin ihan kaikkee sitä voi panostaa ku omiin. Kyl SKN varmaan voi kans todentaa et olihan nää saviseudun viljat todella nätit tänä suvena.

Oon todella suunnitelmallinen enkä oikaise missään. Nytkin kylvettiin yöt vehnää ja ruista kun niitä oli päätetty kylvää. Ens vuoden rapsimaat on kynnetty ja osa tasattukin kun kaikki ei oo saanu ees auroja pihalle. 2018 viljelysuunnitelma on ollu jo monta kuukautta päässä muhimassa ja kaikki tehdään ens vuosi silmällä pitäen.

Ja tänään olin puimurilla kiinni kaapelikaivannossa rappuset solmussa. Kaivuri äkkiä jostain ja kaikki puituna yhdeksään mennessä. Never surrender!

Jalaskin ihan hyvin kylmis mut nykyrekat vetää 50 tonnia ja eka oli kiinni 388€. Ainakin 190 000 kiloo tuli laadukasta rapsia. SKN syöttäs senki peuroille ku ei pysty savikkaa katteleen.

Olette te ihme porukkaa tuosta noin vain sormia napsauttamalla on kuuden seitsemäntonnin keskisato kasassa. Ei täällä onnistu kuin joskus silloin tällöin jostakin lohkolta eikä edes todellakaan useasti. Kyllä se täällä yleensä huippusato kaatu joko liikaan veteen, liian vähään veteen, liikaan aurinkoon tai liian vähään aurinkoon eli säähän, jolle ei kukaan voi mitään. Tietysti varmasti muussakin tekemisessä on sanomista, mutta kun se ei auta vaikka kuinka olisi tehty, kun sää silti pilaa sen homman joka vuosi. Ei täydellistä vuotta sään puolesta ikinä ole.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Puinnit 2017
Olette te ihme porukkaa tuosta noin vain sormia napsauttamalla on kuuden seitsemäntonnin keskisato kasassa. Ei täällä onnistu kuin joskus silloin tällöin jostakin lohkolta eikä edes todellakaan useasti. Kyllä se täällä yleensä huippusato kaatu joko liikaan veteen, liian vähään veteen, liikaan aurinkoon tai liian vähään aurinkoon eli säähän, jolle ei kukaan voi mitään. Tietysti varmasti muussakin tekemisessä on sanomista, mutta kun se ei auta vaikka kuinka olisi tehty, kun sää silti pilaa sen homman joka vuosi. Ei täydellistä vuotta sään puolesta ikinä ole.
Teillä ei varmaan olekkaan rajoittamatonta määrää kananpaskaa käytettävissä?

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Puinnit 2017
>Olette te ihme porukkaa tuosta noin vain sormia napsauttamalla on kuuden seitsemäntonnin keskisato kasassa

Toiset ovat vain patologisia,pitää ymmärtää eivät he itse sille mitään voi

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Puinnit 2017
>Olette te ihme porukkaa tuosta noin vain sormia napsauttamalla on kuuden seitsemäntonnin keskisato kasassa

Toiset ovat vain patologisia,pitää ymmärtää eivät he itse sille mitään voi


Mitä patologista on, jos on hyvät maat ja suht hyvin natsaa kohdalleen olosuhteet oikeilla lajikkeilla.  Jos pitää neljää tonnia hyvänä satona, on kyllä pahasti juuttunut jonnekin menneisyyteen. Koko maan kolmen, neljän tonnin keskisato vaatii oikeasti jossakin kunnon satoja ja paljon, kun niitä nollapeltojakin vaikka kuinka paljon seassa viljelijöillä, joille tuet tärkein sato.

JOS ei olisi huonompia maita, kuuden tonnin keskisato ei olisi tosiaankaan kummoinen temppu, kun se tietyillä mailla on jokavuotista. Toisinpäin sitten, poikkeusvuonna sato jää alle kuuden tonnin.

Ihmettelen lähinnä sitä, miten noihin ei uskota, skänän, joosepin ym. seuduilla on vain helkkarin hyvät olosuhteet, riittää että pitää pelloistaan huolta. Tänäkin vuonna, kuten viime vuonna, aika optimaalisesti satoi alkukesästä ja kasvustot oli taas uskomatoman hyvän näköisiä.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2009
Vs: Puinnit 2017
Juu en tiä. Ei meillä mitkään muhumaat ole. Ehkä hyväkin kosteena vuonna. Tatella paljon HtS se on hyvää. Mulla lähinnä HeSää. Maan rakenne kuntoon, vesitalous ja ojitus, oikea muokkaustapa oikeaan aikaan. Meillä on multivan wingmaster joka ei liiku mun pelloilla metriäkään tänä syksynä koska se on mälväävistä. Siis kynnetään loput. Ph seiskaan tietysti. Sit kymmenen vuoden peruslannoitus kananlannalla tai muulla orgaanisella. Tämä auttaa myös maan rakenteeseen ja ph:n ylläpitoon ei vain säästä apulantaa ja tuo fosforia. Satoisimmat lajikkeet. Ei me viljellä mitään saanaa ja inaria. Tatella oli evolo, mistral, avanti, planet. Vähä wolmaria ja reettaa. Mulla oli sentään meeriä ja demonstranttia. Sit päälle hifistelyt. Jaettu lannoitus, lehtilannoitus, korrensäätely ja tautitorjunta. Niitä ei tehdä turhaan mut nyt on muutaman vuoden kyllä auttanut kovin nämä toimet. Ja yks tärkein eli viljelykierto jäi. Syyskasvit avainasemassa koska vähentävät saven mylläämistä keväisin ja ovat satoisampia. Toki myös öljykasvit ja herne. Itse suunnittelen nyt kuminaa jos joskus vielä ala lisääntyy.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puinnit 2017
Juu kyl noi pystyt öljykasvit on niitä ihanimpia puitavia eikä tommonen neljän rekallisen rapsitilikään nyt mitään sylettämään pistä vaikka hinta kolmessa kuormassa onkin heikko.

Tämä Jooseppi tuntuu olevan kaveri jolta viljelyt onnistuu joka vuosi loistavasti, säät tai mitkään muut ei koskaan kiusaa, sadot on aina mahtavia ja laadukkaita.

No ei se nyt ihan sillai mee. Nyt on ollu hyviä vuosia kun saviseudun minimitekijää eli vettä on riittänyt. Ei nää mitään ihmeellisiä satoja oo semmosille ketä täysillä vetää. Ystäväni Taisker ei ole kellekään krhdannu keskisatoaan sanoa tältä vuodelta mut kaikki pytyt tuli ajat sitten täyteen. Lähempänä seiskaa kuin kuutta nyt ainakin. Mulla vuokramaita suurin osa ni ei niihin ihan kaikkee sitä voi panostaa ku omiin. Kyl SKN varmaan voi kans todentaa et olihan nää saviseudun viljat todella nätit tänä suvena.

Oon todella suunnitelmallinen enkä oikaise missään. Nytkin kylvettiin yöt vehnää ja ruista kun niitä oli päätetty kylvää. Ens vuoden rapsimaat on kynnetty ja osa tasattukin kun kaikki ei oo saanu ees auroja pihalle. 2018 viljelysuunnitelma on ollu jo monta kuukautta päässä muhimassa ja kaikki tehdään ens vuosi silmällä pitäen.

Ja tänään olin puimurilla kiinni kaapelikaivannossa rappuset solmussa. Kaivuri äkkiä jostain ja kaikki puituna yhdeksään mennessä. Never surrender!

Jalaskin ihan hyvin kylmis mut nykyrekat vetää 50 tonnia ja eka oli kiinni 388€. Ainakin 190 000 kiloo tuli laadukasta rapsia. SKN syöttäs senki peuroille ku ei pysty savikkaa katteleen.
Ajelin siellä kulmakunnalla kesäkuussa ennen juhannusta. Heti näki, että täällä on kaameet viljat tulossa. Ihmiset oli juuri ruiskuttamassa ja mietin, että moddusta saa vetää huoletta puoli litraa. Tein kahdessa minuutissa sen analyysin, että täällä on tullut toukokuun lopussa joku sellainen sadekuuro, mikä meiltä jäi puuttumaan. Täällä oli toukojen jälkeen kuivuus sellainen, että ruis nuukahti keltaiseksi ja syysvehnät juroi paikallaan. Sitten juhannuksen kieppeissä alkoi sateet, jota tulikin sitten aivan liikaa pienellä aikaa. Oli taas isot ääripäiden vaihtelut säissä. Kaverini Ruovedeltä jutteli koneagriassa, että kaikkien aikojen paras viljasato, neljä tonnia läpi kauroista ja ohrista. Äärimmäisen harvinaista herkkua heillä. Jos ei tämä oma ranchi olisi vuosisatoja vanha sukutila, niin myisin tämän pois ja ostaisin tilan jostain kasitonnarialueelta:)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puinnit 2017
Mites muuten kaurojen homeet? Täällä vaikuttaisi hyvinkin puhtaalta kautta linjan. Minullakin oli nyt avanti täysin puhdas, kun viime vuonna viisi tonnia homeita. Jotenkin myöhäinen lajike jopa meille. Kollega kirosi vihreyttä, mutta pui silti väkisin.

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Puinnit 2017
>Ihmettelen lähinnä sitä, miten noihin ei uskota

Siinähän se ongelma onkin että uskoo itsekin niihin juttuihin

 8)

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5143
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Puinnit 2017
>Olette te ihme porukkaa tuosta noin vain sormia napsauttamalla on kuuden seitsemäntonnin keskisato kasassa

Toiset ovat vain patologisia,pitää ymmärtää eivät he itse sille mitään voi


Mitä patologista on, jos on hyvät maat ja suht hyvin natsaa kohdalleen olosuhteet oikeilla lajikkeilla.  Jos pitää neljää tonnia hyvänä satona, on kyllä pahasti juuttunut jonnekin menneisyyteen. Koko maan kolmen, neljän tonnin keskisato vaatii oikeasti jossakin kunnon satoja ja paljon, kun niitä nollapeltojakin vaikka kuinka paljon seassa viljelijöillä, joille tuet tärkein sato.

JOS ei olisi huonompia maita, kuuden tonnin keskisato ei olisi tosiaankaan kummoinen temppu, kun se tietyillä mailla on jokavuotista. Toisinpäin sitten, poikkeusvuonna sato jää alle kuuden tonnin.

Ihmettelen lähinnä sitä, miten noihin ei uskota, skänän, joosepin ym. seuduilla on vain helkkarin hyvät olosuhteet, riittää että pitää pelloistaan huolta. Tänäkin vuonna, kuten viime vuonna, aika optimaalisesti satoi alkukesästä ja kasvustot oli taas uskomatoman hyvän näköisiä.

Tietysti maantieteellisellä sijainnilla on merkityksensä varsinkin tälläisenä vajaana vuotena, mutta että vuodesta toiseen ei osu mikään sadeilmiö kohdalle niin on joko helvetin hyvää tuuria tai valehtelua. Samoin kuin se, että kavereilla joilla käsittääkseni on pinta-alaa hieman enemmän niin ei kohdalle ole osunut yhtään huonoa peltoa? Kyllä meillä ainakin on laidasta laitaan ja vuokramaat ne vähäiset ihan oma lukunsa. Ja edelleen koko alalta 6-7 tonnia läpi...

Juu en tiä. Ei meillä mitkään muhumaat ole. Ehkä hyväkin kosteena vuonna. Tatella paljon HtS se on hyvää. Mulla lähinnä HeSää. Maan rakenne kuntoon, vesitalous ja ojitus, oikea muokkaustapa oikeaan aikaan. Meillä on multivan wingmaster joka ei liiku mun pelloilla metriäkään tänä syksynä koska se on mälväävistä. Siis kynnetään loput. Ph seiskaan tietysti. Sit kymmenen vuoden peruslannoitus kananlannalla tai muulla orgaanisella. Tämä auttaa myös maan rakenteeseen ja ph:n ylläpitoon ei vain säästä apulantaa ja tuo fosforia. Satoisimmat lajikkeet. Ei me viljellä mitään saanaa ja inaria. Tatella oli evolo, mistral, avanti, planet. Vähä wolmaria ja reettaa. Mulla oli sentään meeriä ja demonstranttia. Sit päälle hifistelyt. Jaettu lannoitus, lehtilannoitus, korrensäätely ja tautitorjunta. Niitä ei tehdä turhaan mut nyt on muutaman vuoden kyllä auttanut kovin nämä toimet. Ja yks tärkein eli viljelykierto jäi. Syyskasvit avainasemassa koska vähentävät saven mylläämistä keväisin ja ovat satoisampia. Toki myös öljykasvit ja herne. Itse suunnittelen nyt kuminaa jos joskus vielä ala lisääntyy.

Samoja on maalajit itselläkin. Satoisia lajikkeitakin koitettu aina suosia. Orgaanistakin ajettu ei tietysti mitään kananlantaa, mutta orgaanista kuitenkin. Ojituksessa, pinnanmuotoilussa, ja muutenkin kasvukunnossa vielä tekemistä varmasti. Rikat on torjuttu ja tautejakin viimeaikoina ajettu. Apulantaakin käytetty, mutta ei Yaran tavaraa, jos se vika on sitten siinä. Turhaa sotkemista koitettu välttää ennemmin jätetty sitten muokkaus parempaan ajankohtaan. Syysviljojakin suosittu, öljykasveisssa ja palkoviljoisa on nyt ollut väliä kun eivät ole onnistuneet sitäkään vähää. Kyllä ne sadot vain silti jäävät pyörimään sinne 4 tonnin ympärille joskus yli jostain ali aina. Toiset ne vain osaa...
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2009
Vs: Puinnit 2017
Mulla on 170 ha vuokramaita ne ovat suurimmaksi osaksi kolmen tilan isohkoja lohkoja (selvästi isompia ja muodokkaampia kuin omani) ja tulleet suoraan aktiiviviljelystä. Toki joukossa on itselläkin yksi metsäpelto ja vuokramaissakin mukana jopa äidin kotitila luopioisissa mutta ne lohkot eivät ole sadonkorjattavassa viljelyssä. Myös isojen lohkojen metsänreunoja on useita hehtaareja LHP ja viherkesantoja ja pikkulohkoja myös. Tänäkin vuonna pari hankalasti hoidettavaa 2 ja 3 ha lohkot. En siis viljele huonoja persläpiä vaan jätän ne suosiolla tappelematta ja vuokraan tilalle vaikka lisää sitten. Niissä menee aika ja panokset haaskoon. Lisäksi 5% viherryttäminen on kuitenkin hoidettava jotenkin järkevästi näin ei tarvi kunnon lohkoja kesannoida.

Mulla ei oo mitään intressejä valehdella. En saa siitä kiksejä. Tää on jatkuvaa itsensä kehittämistä ja ammennan koko ajan lisää kokeneemmilta huippuviljelijöiltä.

Tässä tuli kylmis kesäkuun alussa muutamassa päivässä jopa hivenen liikaa, reilu 50 mm ainakin. Se sulatti pasualdot ja alko tummeneen.