Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nestepeittain  (Luettu 22622 kertaa)

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1326
Nestepeittain
Tarttis hommata nestepeittain, kylvökoneen laatikkopeittain jauheella
Kun ei kovin tarkka, ja se pöly, kaikki punaisessa pölyssä.

Muuta varteenotettavia vaihtoehtoja kun jussituotteen nestepeittain,
Happowalta kans nestepeittain, muita valmistajia??

Siirto/ sekoitinruuvi, onko 4" liian pieni, vai täytyykö olla 5" ruuvi suosista.

Jussituotteella ruuvit muovisella sisäputkella, vissiinkin sekoittuminen parempi.

Siis ihan perustuote peittaamiseen haussa.

Kauankos nestepeitatun siemenen tarvii imeytyä, ennen kylvöä, ettei tahmaa?

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Nestepeittain
Jussituotteen ruuvit muoviputkella melun vuoksi?

Mulla Jussituotteen 2000-peittain, onhan se hyvä kone. Muutaman vuoden ollut ja noin 1.5 miljoonaa kiloa peitattu. Varaosina tarvinut uuden letkun pumppuun, ei mitään muuta ja tuo onkin se kuluva osa. Ruuvi nelituumainen vanha rämisijä, noin 4m pitkä. Senkin teho liikaa ts. vajaana pyörii, mutta sekoittaa hyvin. Meteli on uskomaton ja luotettavuus, no, korjataan aina ku hajoaa.
 
Peittaimen teho on vähemmän kuin nelituumainen ruuvi ehtii viemään, 700kg:n säkkeihin yksin puuhastellen ja trukilla samalla säkit varastoon siirtäen teho 8-9 säkkiä tunnissa. Kokoaikainen peittausteho voisi olla kymmenen tonnin tienoilla tunnissa. Viisituumainen ruuvi liian iso, mutta taajuusmuuntajalla voisi olla päheäkin, hiljainen ja veisi kaiken mitä peittain tuottaa, rämisemättä.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1326
Vs: Nestepeittain
Entä 4" ruuvi taajuusmuuttajalla, sellainen on, meneekö liian hitaaksi?

V.viljelijä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 257
Vs: Nestepeittain
Jussituotteen ruuvit muoviputkella melun vuoksi?
 Ruuvi nelituumainen vanha rämisijä, noin 4m pitkä. Senkin teho liikaa ts. vajaana pyörii, mutta sekoittaa hyvin.
 
Peittaimen teho on vähemmän kuin nelituumainen ruuvi ehtii viemään, 700kg:n säkkeihin yksin puuhastellen ja trukilla samalla säkit varastoon siirtäen teho 8-9 säkkiä tunnissa. Kokoaikainen peittausteho voisi olla kymmenen tonnin tienoilla tunnissa.

Hetkinen.. 4" ruuvi ei täysilläkään vie kuin jonku 6-7 tn/h

alpo10

  • Vieras
Vs: Nestepeittain
Jussituotteen ruuvit muoviputkella melun vuoksi?
 Ruuvi nelituumainen vanha rämisijä, noin 4m pitkä. Senkin teho liikaa ts. vajaana pyörii, mutta sekoittaa hyvin.
 
Peittaimen teho on vähemmän kuin nelituumainen ruuvi ehtii viemään, 700kg:n säkkeihin yksin puuhastellen ja trukilla samalla säkit varastoon siirtäen teho 8-9 säkkiä tunnissa. Kokoaikainen peittausteho voisi olla kymmenen tonnin tienoilla tunnissa.

Hetkinen.. 4" ruuvi ei täysilläkään vie kuin jonku 6-7 tn/h
jos 5 tn saisi tunnissa, niin rekallinen peitattua siementä tulee päivässä, jolla kylvää hyvän matkaa yli sata hehtaaria. Ruuvin teho ei muodostane pullonkaulaa, jos omia siemeniä vaan peittailee.

Ruuvin kierrosluvun lasku vaikuttaa enempi räminään, kuin läpi menevän tavaran määrään. Ainakin moottorin akselin päässä suoraan oleva ruuvi pyörii turhan vikkelään.

Köntys

  • Vieras
Vs: Nestepeittain

Muuta varteenotettavia vaihtoehtoja kun jussituotteen nestepeittain,
Happowalta kans nestepeittain, muita valmistajia??

Siis ihan perustuote peittaamiseen haussa.


http://agropoint.fi/kauppa/product_info.php?products_id=985

SKI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: Nestepeittain
Jussin täyttöruuvi/peittain yhdistelmä on ollut vuodesta 2006 ja joka kevät sillä peitattu. Itse olen kokenut helpoimmaksi tavaksi peitatata ensin koko satsin toiselle korkealtakippaavalle täyttökärrylle ja sieltä seuraavana päivänä pussittanut vaakaa apuna käyttäen tasakokoisiin pusseihin. Näin itse peittaustapahtuma on mahdollisimman tasalaatuinen ilman katkoksia ja mielestäni kaikkein helpoin suorittaa yhdenmiehen orkesterilla. Joskus mietin, että josko tekisi kahdelle pussille telineen siten että saisi toista täytettäessä vaihdettua toisen mutta siinä jää itse peittaustapahtuma melko vähälle huomiolle kun suhaa säkkien kanssa edestakaisin.

En tiedä muista, mutta meillä peittaillaan n. viikko ennen kylvöä eli 1-3viikkoa ovat etukäteen säkitettyinä suurinpiirtein, eikä sen puolesta ole ollut ongelmia.

Jussin peittain pitää pestä kunnolla käytönjälkeen, muuten sisuskalut saattaa ryytyä kiinni. Suutin päivänpäätteeksi vesiastiaan jos homma jatkuu seuraavana päivänä. Hyvä valikoima sihtejä ja suuttimia niin saa baytaninkin tulemaan läpi ongelmitta.

Onko kukaan muuten koittanut lantrata baytania jollain muulla kuin vedellä? Miten toimii?

Trivia

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 154
Vs: Nestepeittain

Onko kukaan muuten koittanut lantrata baytania jollain muulla kuin vedellä? Miten toimii?

Joku on käyttänyt glykolia ja vettä ja kuulemma juoksee paremmin (toimii myös pakkasella). Sekoitussuhteet jotenkin niin että 3 glykolia, 2 vettä ja 5 baytania.

Its olen Baytanin järjestään laimentanut vedellä 5-6 vettä 5 baytania. 1/1 suhteessa tosin helpoin laskea käyttömäärä ja seurata peittauksen kulumista, jos laittaa vaikkapa 100 kg/tunti.

Ap. kysymykseen: Mulla on käytössä Mäki-Reinin peittain heidän omalla 6" x 3,5 metrin kierukassa. Ei mikään hirveä meteli noin lyhyellä putkella. Baytankin menee läpi kun käyttää 20 suutinta. Zardex paras peittausaineista, menee myös nro 10 viuhkasuuttimesta. Syysviljat zardeksilla.

Köntys

  • Vieras
Vs: Nestepeittain

Onko kukaan muuten koittanut lantrata baytania jollain muulla kuin vedellä? Miten toimii?

Joku on käyttänyt glykolia ja vettä ja kuulemma juoksee paremmin (toimii myös pakkasella). Sekoitussuhteet jotenkin niin että 3 glykolia, 2 vettä ja 5 baytania.

Its olen Baytanin järjestään laimentanut vedellä 5-6 vettä 5 baytania. 1/1 suhteessa tosin helpoin laskea käyttömäärä ja seurata peittauksen kulumista, jos laittaa vaikkapa 100 kg/tunti.

Ap. kysymykseen: Mulla on käytössä Mäki-Reinin peittain heidän omalla 6" x 3,5 metrin kierukassa. Ei mikään hirveä meteli noin lyhyellä putkella. Baytankin menee läpi kun käyttää 20 suutinta. Zardex paras peittausaineista, menee myös nro 10 viuhkasuuttimesta. Syysviljat zardeksilla.

Kuulemma linjaa jatkaen...
Kuulemma Baytaani menee paremmin, jos käyttää lämmintä vettä.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Nestepeittain
Jussin täyttöruuvi/peittain yhdistelmä on ollut vuodesta 2006 ja joka kevät sillä peitattu. Itse olen kokenut helpoimmaksi tavaksi peitatata ensin koko satsin toiselle korkealtakippaavalle täyttökärrylle ja sieltä seuraavana päivänä pussittanut vaakaa apuna käyttäen tasakokoisiin pusseihin. Näin itse peittaustapahtuma on mahdollisimman tasalaatuinen ilman katkoksia ja mielestäni kaikkein helpoin suorittaa yhdenmiehen orkesterilla. Joskus mietin, että josko tekisi kahdelle pussille telineen siten että saisi toista täytettäessä vaihdettua toisen mutta siinä jää itse peittaustapahtuma melko vähälle huomiolle kun suhaa säkkien kanssa edestakaisin.

En tiedä muista, mutta meillä peittaillaan n. viikko ennen kylvöä eli 1-3viikkoa ovat etukäteen säkitettyinä suurinpiirtein, eikä sen puolesta ole ollut ongelmia.

Jussin peittain pitää pestä kunnolla käytönjälkeen, muuten sisuskalut saattaa ryytyä kiinni. Suutin päivänpäätteeksi vesiastiaan jos homma jatkuu seuraavana päivänä. Hyvä valikoima sihtejä ja suuttimia niin saa baytaninkin tulemaan läpi ongelmitta.

Onko kukaan muuten koittanut lantrata baytania jollain muulla kuin vedellä? Miten toimii?

Sulla ilmeisesti jokin muu kuin jussin 2000-peittain? En lantraa baytania lainkaan, suoraan tynnyristä peittaimen kautta säkkiin. Nyt oon pussitellut reilu 100 tonnia, pakkaset aiheuttaa ylimääräistä työtä ts. tynnyri ja koko peittaulaitteisto vuorattu pressuilla jne. yöt ja lämpöpuhallin pitää lämpöjä. Ei kertaakaan suuttimet tukossa tms. ongelmaa, osaan peittausaineesta sotkettu mukaan myös Terios Mn.
Baytanin viskositeetti muuttu melkolailla kylmänä ja vähän lämpöisempänä, mutta tynnyristä näkee läpi kuinka paljon menee, sentti on 2.5 litraa ja tussilla merkkejä. Säätö todella helppoa kun säkitys vaakan päällä, ja peittaimen digitaalinäytöltä näkee säädön. Trukki käytössä, sopivaksi viritetyt työlaitteet ja rutiinia hommaan, työ käy hätäilemättä ja joustavasti.
Peittain tuottaa välittömästi oikean nestemäärän kun virran laittaa päälle, samoin katkeaa tiputelematta kun virran katkaisee, levityssuutin pyörii jatkuvasti.

Suosittelen edelleen tätä http://www.jussi-tuote.fi/2000/2000b.jpg, toimii.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Nestepeittain
Jussituotteen ruuvit muoviputkella melun vuoksi?
 Ruuvi nelituumainen vanha rämisijä, noin 4m pitkä. Senkin teho liikaa ts. vajaana pyörii, mutta sekoittaa hyvin.
 
Peittaimen teho on vähemmän kuin nelituumainen ruuvi ehtii viemään, 700kg:n säkkeihin yksin puuhastellen ja trukilla samalla säkit varastoon siirtäen teho 8-9 säkkiä tunnissa. Kokoaikainen peittausteho voisi olla kymmenen tonnin tienoilla tunnissa.

Hetkinen.. 4" ruuvi ei täysilläkään vie kuin jonku 6-7 tn/h

Piti mittailla, kyllä tuo nelituumainen on. Viehän nelituumainen paljonkin enemmän, jotain pahemman luokan vikaa jos noin vähän. Kattelin esitettä jollekin rämisijälle, ja vaakaan luvataan 16 tonnia ja 60 astetta 12 tonnia. Mulla kuljetin ehkä 30 asteen kulmassa ja vajaalla vetää kovastikin tuolla em. noin 6tn säkitystehollakin, jossa tyhjääkin välillä kun säkkiä viedään pois ja vaihdetaan trukin piikkeihin.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

SKI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: Nestepeittain
Jussin täyttöruuvi/peittain yhdistelmä on ollut vuodesta 2006 ja joka kevät sillä peitattu. Itse olen kokenut helpoimmaksi tavaksi peitatata ensin koko satsin toiselle korkealtakippaavalle täyttökärrylle ja sieltä seuraavana päivänä pussittanut vaakaa apuna käyttäen tasakokoisiin pusseihin. Näin itse peittaustapahtuma on mahdollisimman tasalaatuinen ilman katkoksia ja mielestäni kaikkein helpoin suorittaa yhdenmiehen orkesterilla. Joskus mietin, että josko tekisi kahdelle pussille telineen siten että saisi toista täytettäessä vaihdettua toisen mutta siinä jää itse peittaustapahtuma melko vähälle huomiolle kun suhaa säkkien kanssa edestakaisin.

En tiedä muista, mutta meillä peittaillaan n. viikko ennen kylvöä eli 1-3viikkoa ovat etukäteen säkitettyinä suurinpiirtein, eikä sen puolesta ole ollut ongelmia.

Jussin peittain pitää pestä kunnolla käytönjälkeen, muuten sisuskalut saattaa ryytyä kiinni. Suutin päivänpäätteeksi vesiastiaan jos homma jatkuu seuraavana päivänä. Hyvä valikoima sihtejä ja suuttimia niin saa baytaninkin tulemaan läpi ongelmitta.

Onko kukaan muuten koittanut lantrata baytania jollain muulla kuin vedellä? Miten toimii?

Sulla ilmeisesti jokin muu kuin jussin 2000-peittain? En lantraa baytania lainkaan, suoraan tynnyristä peittaimen kautta säkkiin. Nyt oon pussitellut reilu 100 tonnia, pakkaset aiheuttaa ylimääräistä työtä ts. tynnyri ja koko peittaulaitteisto vuorattu pressuilla jne. yöt ja lämpöpuhallin pitää lämpöjä. Ei kertaakaan suuttimet tukossa tms. ongelmaa, osaan peittausaineesta sotkettu mukaan myös Terios Mn.
Baytanin viskositeetti muuttu melkolailla kylmänä ja vähän lämpöisempänä, mutta tynnyristä näkee läpi kuinka paljon menee, sentti on 2.5 litraa ja tussilla merkkejä. Säätö todella helppoa kun säkitys vaakan päällä, ja peittaimen digitaalinäytöltä näkee säädön. Trukki käytössä, sopivaksi viritetyt työlaitteet ja rutiinia hommaan, työ käy hätäilemättä ja joustavasti.
Peittain tuottaa välittömästi oikean nestemäärän kun virran laittaa päälle, samoin katkeaa tiputelematta kun virran katkaisee, levityssuutin pyörii jatkuvasti.

Suosittelen edelleen tätä http://www.jussi-tuote.fi/2000/2000b.jpg, toimii.

Se on jussi 2003 peittain jos en nyt paljoa harakoille muista mallia, eli peräkärryssä jussiruuvi ja sinne alapäähän menee suihku nestepeittaimelta. Baytan vaatii isomman suuttimen jotta menee läpi, eikä sihtikään tunnu saavan olla liian tiheää mallia - muuten sumu tulee epätasaisesti. Vedellä olen 1:1 seoksena lantrannut. Tuossa peittaimessa olen huomannut että katkeamaton suihkutus toimii parhaiten kun pitää peittaimen sumua vahtia, siksi siis suoraan toiselle kärrylle ja sieltä sitten pussiin.

Tuo jussi 2000 olisi varmaan ihan ok laitos, hinta vaan hirvittää. Pitäisi olla melkosenpaljon rahtipeittausta tai sitten porukkakoneeksi ennen kuin sellaisen raaskisi ostaa. Ja taas toisaalta porukkakoneen pitäisi olla mahdollisimman yksinkertainen, vähän liikkuvia ja rikkimeneviä osia sekä melkoisen huoltovapaa (nämä perustuu omiin kokemuksiin). Rahtihomma sinäänsä kiinnostaa, lajittelulaitteita ei ole rahtikäyttöä varten. Löytyy vuodelta1954 k214 petkus jolla saa omat lajiteltua mukavasti ja hieman naapureillekkin mutta isompiin määriin väittäisin hitaahkoksi. Millaiset markkinat mahtaisi olla pelkälle peittaukselle esim liikkuvalla kalustolla?

V.viljelijä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 257
Vs: Nestepeittain
Jussituotteen ruuvit muoviputkella melun vuoksi?
 Ruuvi nelituumainen vanha rämisijä, noin 4m pitkä. Senkin teho liikaa ts. vajaana pyörii, mutta sekoittaa hyvin.
 
Peittaimen teho on vähemmän kuin nelituumainen ruuvi ehtii viemään, 700kg:n säkkeihin yksin puuhastellen ja trukilla samalla säkit varastoon siirtäen teho 8-9 säkkiä tunnissa. Kokoaikainen peittausteho voisi olla kymmenen tonnin tienoilla tunnissa.

Hetkinen.. 4" ruuvi ei täysilläkään vie kuin jonku 6-7 tn/h

Piti mittailla, kyllä tuo nelituumainen on. Viehän nelituumainen paljonkin enemmän, jotain pahemman luokan vikaa jos noin vähän. Kattelin esitettä jollekin rämisijälle, ja vaakaan luvataan 16 tonnia ja 60 astetta 12 tonnia. Mulla kuljetin ehkä 30 asteen kulmassa ja vajaalla vetää kovastikin tuolla em. noin 6tn säkitystehollakin, jossa tyhjääkin välillä kun säkkiä viedään pois ja vaihdetaan trukin piikkeihin.

Mulla on monta vanhaa nelituumaista rämistäjää ja monta kuormaa tuollaisilla aikoinaan täytetty ja tyhjätty. Kyllä se vaan 100 hl ohrakuorma tunnin kestää vaikka on alapelti täysin auki. Toki ne on aika jyrkässä ollu, ainakin tuo 60 ast.

Onko sillä merkitystä tulokseen peittaako ennakkoon vai vasta kun kylvökoneen täytön yhteydessä? Joku ainakin väitti, että kylvökoneessa oleva peittain on aivan mitätön. Ei sen nyt luulis mihinkään siemenestä enää lähtevän kun kerran siihen tarttunut? Mä oon kylväny suoraan siilosta, mutta nyt harkinnu tuota myös peittausta. 

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Nestepeittain
Kaipa ennalta peittaus antaa hiukan paremman tuloksen, mutta kyllä täyttöruuvipeittainkin välttää. Jyvän kosteus ehkä tasoittuu ennalta peitatussa hiukan paremmin. Itsellä Jussi ja sillä kyl pärjää.

köyhän naapuri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 47
  • sertiä sen olla pitää
Vs: Nestepeittain
mäkireiniläinenkin pitkällä ruuvilla on harkitsemisen arvoinen vekotin