Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe sikakriisi  (Luettu 7378 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: sikakriisi

sikatilallisen pahin kriisi on mitä tehdä kaikella sillä rahalla joka pankkiholveista pursuu ulos 8)
Kerrankin! Kerrankin apilas puhuu ASIAA!!! Samaa mieltä! ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

JakkeJäyhä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 678
Vs: sikakriisi

sikatilallisen pahin kriisi on mitä tehdä kaikella sillä rahalla joka pankkiholveista pursuu ulos 8)
Kerrankin! Kerrankin apilas puhuu ASIAA!!! Samaa mieltä! ;D

Tämän apilas-nimimerkin hyväksi on sanottava että hän on ainakin tasapuolinen. Hän halveksii yhtä lailla etelän jauholakkeja ja pohjoisen jauholakkeja, etelän sikatuottajia ja pohjoisen sikatuottajia ja etelän ja pohjoisen broilerituottajia ja vielä etelän veteliä kartano maidontuottajia. Hyvin tasapuolisesti. Joskus tuntuu että hän halveksii myös emolehmätiloja tukialueesta riippumatta. Joskus mutta hyvin harvoin tulee tunne että hän halveksii myös kaikkien C-alueen maidontuottajien tekemiä virheellisiä investointi yms päätöksiä. Paitsi tietysti omiaan. Mutta kaiken kaikkiaan hatunnoston arvoisesti erittäin tasapuolisesti ja rakentavasti ja kannustavasti suhtautuu yleensä ottaen kaikkiin maataloustuottajiin. Joskus oikein ei tiedä miten päin sitä ihailultaan olisi.
 

JakkeJäyhä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 678
Vs: sikakriisi
mitkä tulotuet? Sikatukinen tasohan solidaarisuusleikattin nopiaan. Korkeat investointituethan sikaloihin ja kuivureihin olivat etelässä.

Jäi teorian asteelle, koska MTK junttasi ne pois heti alkuunsa

 Täällää hieman eri ehdoin ja hakukiellossa..

mites onko kalliimpaa pitää porsaita 20 asteen lämpötilassa ilmanvaihto päällänsä, helsingissä tai jyväskylässä ja miten tuo kustannus on esim emolehmilla vastaavissa olosuhteissa?
eipäs kun sinipuna solidaarisuusleikkas tuki, jonka jlkeen komissio määräsi investointituet koko maahaan ja sittenhän sikatuet ovatkin olleet hakukiellossa.  Moni kuivuri etelässä on pystyttey pelkällä investointituella..
Kun työni puolesta ajelen ympäri maata, niin huomaa että uusia kuivureita on eniten tullut viimeisen kymmenen vuoden aikana pohojanmaalle, melkeimpä kuin sieniä sateella. Tällä aukeella millä itse viljelen on noin kymmenen vilja tai sika tai roileritilaa. Uusin kuivuri vuodelta 1987... INVESTOINTITUKI EI KORVAA JATKUVAA TUOTANTOON SIDOTTUA TUKEA!
ainakin se on KOKONAAN korvannut monta kuivuria yms ab alueelle, ja jos toisella aluella on kuivureita tai sikaloita saanut ilman ja toisella vaikkapa 30% alennettuun hintaan tai täyteen hintaan, niin se näkyy alueen tilojen omavaraisuusasteessa ja edelleen yksikkökoossa ja siten edelleen kannattavuudessa ja maksuvalmiudessa kuten voimme kirjanpitotilojen tuloksista nähdä: ab alueella 100% enemän koneisiin pienemmälle peltoalalle, 10000% enemän henkilöstön palkkaamiseen vaikka töitä tehdään itse kolmannes vähemmän, suurempi yksikkökoko> parempi tilityshinta  tarrvikkeisiin 100% enemän vaikka myyntejä 50% enemän jne jne jne...
Nämä tuloihin ja maksuvalmiuteen olennaisesti vaikuttavat tuotannolliset olosuhde-erot on huomioitava tukitarkastelussa. Etelän tilat säilyttävät ansiotta saavuttamansa etunsa vaikka 141 loppuu ja 142 jatkuu tuotantoon sidottuna.

Sovitaas että tällä kertaa sinä soitat sinne mtt:lle? Ja kysyt että "Voiko tästä kirjanpitoaineistosta tehdä sellaisen johtopäätöksen että ab-alueen sikatilalliset ovat laiskoja, eivät viitsi tehdä tarpeeksi työtä vaan velttouttaan palkkaavat työvoimaa että ei vaan itse tarvis sikalassa käydä ja sen lisäksi vielä tuhlaavat älyttömästi sekä turhiin tuotantopanoksiin kuten täysrehuihin että varsinkin ylimitoitettuihin peltoviljelykoneisiin kun pitää jonnekin ne hirvittävät investointituet saada sijoitettua?". Kun olet tuohon kysymykseen saanut vastauksen että miten on, voiko tuon kaiken nähdä tuosta muutaman tilan aineistosta ihan varmaksi ja yksiselitteiseksi niin voinet ilmoittaa tänne tuloksen sekä mtt:stä sen henkilön nimen joka kanssasi päätyi samaan johtopäätökseen. Kiitos.

jopihopi

  • Vieras
Vs: sikakriisi
eipä ole c-alueen siantuottajilla hurraamista edunvalvonnalleen (kuten ei ab nauta/maidollakaan). Nyt tiedossa oleva ratkaisu tulee edelleen kasvattamaan kannttavuus- ja tuloerokuilua etelän sianlihantuttajien hyväksi. Ilmeisesti kun valehdellaan riittävän isoon ääneen ja isolla porukalla niin heikoimmat näköjään uskoo mitä vain

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: sikakriisi
Tämän apilas-nimimerkin hyväksi on sanottava että hän on ainakin tasapuolinen.

***Mihis asiaan tuolla seikalla on hiukkaakaan merkitystä?
Kui mää ain olen paras?

JakkeJäyhä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 678
Vs: sikakriisi
eipä ole c-alueen siantuottajilla hurraamista edunvalvonnalleen (kuten ei ab nauta/maidollakaan). Nyt tiedossa oleva ratkaisu tulee edelleen kasvattamaan kannttavuus- ja tuloerokuilua etelän sianlihantuttajien hyväksi. Ilmeisesti kun valehdellaan riittävän isoon ääneen ja isolla porukalla niin heikoimmat näköjään uskoo mitä vain

Tuosta valehtelusta voidaan sitten olla vähintäänkin kahta mieltä... Osoitas ihan matematiikalla missä esimerkiksi minun laskemani tukiero on valehtelua?

jopihopi

  • Vieras
Vs: sikakriisi
mitkä tulotuet? Sikatukinen tasohan solidaarisuusleikattin nopiaan. Korkeat investointituethan sikaloihin ja kuivureihin olivat etelässä.

Jäi teorian asteelle, koska MTK junttasi ne pois heti alkuunsa

 Täällää hieman eri ehdoin ja hakukiellossa..

mites onko kalliimpaa pitää porsaita 20 asteen lämpötilassa ilmanvaihto päällänsä, helsingissä tai jyväskylässä ja miten tuo kustannus on esim emolehmilla vastaavissa olosuhteissa?
eipäs kun sinipuna solidaarisuusleikkas tuki, jonka jlkeen komissio määräsi investointituet koko maahaan ja sittenhän sikatuet ovatkin olleet hakukiellossa.  Moni kuivuri etelässä on pystyttey pelkällä investointituella..
Kun työni puolesta ajelen ympäri maata, niin huomaa että uusia kuivureita on eniten tullut viimeisen kymmenen vuoden aikana pohojanmaalle, melkeimpä kuin sieniä sateella. Tällä aukeella millä itse viljelen on noin kymmenen vilja tai sika tai roileritilaa. Uusin kuivuri vuodelta 1987... INVESTOINTITUKI EI KORVAA JATKUVAA TUOTANTOON SIDOTTUA TUKEA!
ainakin se on KOKONAAN korvannut monta kuivuria yms ab alueelle, ja jos toisella aluella on kuivureita tai sikaloita saanut ilman ja toisella vaikkapa 30% alennettuun hintaan tai täyteen hintaan, niin se näkyy alueen tilojen omavaraisuusasteessa ja edelleen yksikkökoossa ja siten edelleen kannattavuudessa ja maksuvalmiudessa kuten voimme kirjanpitotilojen tuloksista nähdä: ab alueella 100% enemän koneisiin pienemmälle peltoalalle, 10000% enemän henkilöstön palkkaamiseen vaikka töitä tehdään itse kolmannes vähemmän, suurempi yksikkökoko> parempi tilityshinta  tarrvikkeisiin 100% enemän vaikka myyntejä 50% enemän jne jne jne...
Nämä tuloihin ja maksuvalmiuteen olennaisesti vaikuttavat tuotannolliset olosuhde-erot on huomioitava tukitarkastelussa. Etelän tilat säilyttävät ansiotta saavuttamansa etunsa vaikka 141 loppuu ja 142 jatkuu tuotantoon sidottuna.

Sovitaas että tällä kertaa sinä soitat sinne mtt:lle? Ja kysyt että "Voiko tästä kirjanpitoaineistosta tehdä sellaisen johtopäätöksen että ab-alueen sikatilalliset ovat laiskoja, eivät viitsi tehdä tarpeeksi työtä vaan velttouttaan palkkaavat työvoimaa että ei vaan itse tarvis sikalassa käydä ja sen lisäksi vielä tuhlaavat älyttömästi sekä turhiin tuotantopanoksiin kuten täysrehuihin että varsinkin ylimitoitettuihin peltoviljelykoneisiin kun pitää jonnekin ne hirvittävät investointituet saada sijoitettua?". Kun olet tuohon kysymykseen saanut vastauksen että miten on, voiko tuon kaiken nähdä tuosta muutaman tilan aineistosta ihan varmaksi ja yksiselitteiseksi niin voinet ilmoittaa tänne tuloksen sekä mtt:stä sen henkilön nimen joka kanssasi päätyi samaan johtopäätökseen. Kiitos.

no mulle riittää virkavelvollisuuden alaisena julkaistavaksi tuotettu aineisto, jos väität muuta niin huomaa että syytät samalla jotakuta jopa virkarikoksesta

JakkeJäyhä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 678
Vs: sikakriisi
Tämän apilas-nimimerkin hyväksi on sanottava että hän on ainakin tasapuolinen.

***Mihis asiaan tuolla seikalla on hiukkaakaan merkitystä?

Ei mihinkään. Pitäisikö olla?

JakkeJäyhä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 678
Vs: sikakriisi
mitkä tulotuet? Sikatukinen tasohan solidaarisuusleikattin nopiaan. Korkeat investointituethan sikaloihin ja kuivureihin olivat etelässä.

Jäi teorian asteelle, koska MTK junttasi ne pois heti alkuunsa

 Täällää hieman eri ehdoin ja hakukiellossa..

mites onko kalliimpaa pitää porsaita 20 asteen lämpötilassa ilmanvaihto päällänsä, helsingissä tai jyväskylässä ja miten tuo kustannus on esim emolehmilla vastaavissa olosuhteissa?
eipäs kun sinipuna solidaarisuusleikkas tuki, jonka jlkeen komissio määräsi investointituet koko maahaan ja sittenhän sikatuet ovatkin olleet hakukiellossa.  Moni kuivuri etelässä on pystyttey pelkällä investointituella..
Kun työni puolesta ajelen ympäri maata, niin huomaa että uusia kuivureita on eniten tullut viimeisen kymmenen vuoden aikana pohojanmaalle, melkeimpä kuin sieniä sateella. Tällä aukeella millä itse viljelen on noin kymmenen vilja tai sika tai roileritilaa. Uusin kuivuri vuodelta 1987... INVESTOINTITUKI EI KORVAA JATKUVAA TUOTANTOON SIDOTTUA TUKEA!
ainakin se on KOKONAAN korvannut monta kuivuria yms ab alueelle, ja jos toisella aluella on kuivureita tai sikaloita saanut ilman ja toisella vaikkapa 30% alennettuun hintaan tai täyteen hintaan, niin se näkyy alueen tilojen omavaraisuusasteessa ja edelleen yksikkökoossa ja siten edelleen kannattavuudessa ja maksuvalmiudessa kuten voimme kirjanpitotilojen tuloksista nähdä: ab alueella 100% enemän koneisiin pienemmälle peltoalalle, 10000% enemän henkilöstön palkkaamiseen vaikka töitä tehdään itse kolmannes vähemmän, suurempi yksikkökoko> parempi tilityshinta  tarrvikkeisiin 100% enemän vaikka myyntejä 50% enemän jne jne jne...
Nämä tuloihin ja maksuvalmiuteen olennaisesti vaikuttavat tuotannolliset olosuhde-erot on huomioitava tukitarkastelussa. Etelän tilat säilyttävät ansiotta saavuttamansa etunsa vaikka 141 loppuu ja 142 jatkuu tuotantoon sidottuna.

Sovitaas että tällä kertaa sinä soitat sinne mtt:lle? Ja kysyt että "Voiko tästä kirjanpitoaineistosta tehdä sellaisen johtopäätöksen että ab-alueen sikatilalliset ovat laiskoja, eivät viitsi tehdä tarpeeksi työtä vaan velttouttaan palkkaavat työvoimaa että ei vaan itse tarvis sikalassa käydä ja sen lisäksi vielä tuhlaavat älyttömästi sekä turhiin tuotantopanoksiin kuten täysrehuihin että varsinkin ylimitoitettuihin peltoviljelykoneisiin kun pitää jonnekin ne hirvittävät investointituet saada sijoitettua?". Kun olet tuohon kysymykseen saanut vastauksen että miten on, voiko tuon kaiken nähdä tuosta muutaman tilan aineistosta ihan varmaksi ja yksiselitteiseksi niin voinet ilmoittaa tänne tuloksen sekä mtt:stä sen henkilön nimen joka kanssasi päätyi samaan johtopäätökseen. Kiitos.

no mulle riittää virkavelvollisuuden alaisena julkaistavaksi tuotettu aineisto, jos väität muuta niin huomaa että syytät samalla jotakuta jopa virkarikoksesta

Ensinnäkään minä en ole vetänyt siitä aineistosta mitään muuta johtopäätöstä kuin sen että tiloja on kovasti vähän. Ja esittänyt epäilykseni että miten merkitsevitä tehtävät vertailut voivat olla. Mutta on kaksi eri asiaa. Ne luvut. Ja sinun niistä ihan itse vetämäsi johtopäätökset. Jos saat jonkun mtt:n tutkijan tekemään sanallisesti samat johtopäätökset noista luvuista niin hyvä on. Minä itse en uskaltaisi pelkästään noiden muutaman tilan lukujen perusteella tehdä minkäänlaista johtopäätöstä AB-alueen sikatilojen isäntien laiskuudesta tai ahkeruudesta kuten sinä teet.

JakkeJäyhä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 678
Vs: sikakriisi
Kiitos. Eilen meinasi mennä hermo, mutta ylläpito onnistui poistamaan pari viestiä...  ;D En vaan ymmärrä, mikä siinä on muutamalle nimimerkille niin vaikea ymmärtää, että päätuotantoaluiden tuki ei voi poiketa merkittävästi, muuten tuki valuu teurastamon tueksi, jolloin tuotteen hinta pysyy alhaalla. Tässä tapauksessa voittaja on Atria.

En minäkään. Ymmärrä. Kun selvät luvut eivät mene perille. Ja lukujen merkitys tilojen kilpailukyvylle. Ja sitä kautta myös teurastamolle. En sitä ole viitsinyt hirveästi korostaa koska jossakin minua jo epäiltiin "teurastamon desantiksi" eli oletettavasti siis lson desantiksi jota en todellakaan ole. Mutta koska hinta tulee olemaan suurinpiirtein sama niin noin siinä kävisi että se jolla on C-alueella enemmän osuuskunta-aatteeseen uskovia "omia" tuottajia saisi lihansa C-alueelta halvemmalla.

JakkeJäyhä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 678
Vs: sikakriisi
Ei kai sikalanpitäjien tartte juurikaan lannoitetta ostaa, kun sitä saa lietealtaasta. Rehuviljan hinta kävi korkealla juu, mutta tippui jo alle tuotantokustannusten. Soijasta ei voi puhua rehuyksikön hinnannostajana, kun se on kuitenkin marginaalinen raaka-aine. Seinän sisäisissä olosuhteissa ei ole eroa ab vs c1... Miksi siis pitää c1-alueella maksaa 20c/kg parempaa hintaa kuin ab:llä? Missä on kustannuskriisi? Itse itsellenni vastaten... Kummallakaan päätuotanto alueella ei voida puhua kustannuskriisistä, tukierojen repeämisestä kyllä!

Kustannuskriisi oli viime vuonna ihan todellinen kun viljan hinta kohosi ja lihan hinta ei. Tämänhetkisillä hintatasoilla ei voida puhua kustannuskriisistä. Mutta eihän kannattavuus voi koskaan olla liian hyvä? Jos kannattavuus olisi parempi niin minäkin pääsisin vaihtamaan tuon uusimman traktorini eli vuosimallin 1988 II-sarjalaisen uudempaan. Lisäisi "pelto-uskottavuutta" kuten jossakin ketjussa muistaakseni oli?

Viimeksi muokattu: 29.01.09 - klo:19:40 kirjoittanut JakkeJäyhä

JakkeJäyhä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 678
Vs: sikakriisi
muutkin olosuhde-erot (satakunnan kivikot) tulisivat huomioitua.

Kuinka hyvin tunnet B-aluetta noin kokonaisuutena? Itsekin tiedän millaisia Satakunnan pohjoisosan pellot ovat mutta Paalinpyörittäjä voinee tarkentaa jos on epäselvyyttä. Sen sijaan Huittinen - Pori välillä on savikoita, hyviä vaikkakin usein kuivuudesta kärsiviä peltoja kakkostien molemmin puolin. Kakkostiestä kun mennään meren suuntaan niin maisemat taas muuttuvat ja Pori-Kankaanpää pohjoispuoli on oma lukunsa tai voisiko sanoa että Pori - Mouhijärvi - Tampere -linjan pohjoispuoli.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: sikakriisi
Tämän apilas-nimimerkin hyväksi on sanottava että hän on ainakin tasapuolinen.

***Mihis asiaan tuolla seikalla on hiukkaakaan merkitystä?

Ei mihinkään. Pitäisikö olla?

Ei. Mitäs semmosta edes kyselet.
Kui mää ain olen paras?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: sikakriisi
muutkin olosuhde-erot (satakunnan kivikot) tulisivat huomioitua.

Kuinka hyvin tunnet B-aluetta noin kokonaisuutena? Itsekin tiedän millaisia Satakunnan pohjoisosan pellot ovat mutta Paalinpyörittäjä voinee tarkentaa jos on epäselvyyttä. Sen sijaan Huittinen - Pori välillä on savikoita, hyviä vaikkakin usein kuivuudesta kärsiviä peltoja kakkostien molemmin puolin. Kakkostiestä kun mennään meren suuntaan niin maisemat taas muuttuvat ja Pori-Kankaanpää pohjoispuoli on oma lukunsa tai voisiko sanoa että Pori - Mouhijärvi - Tampere -linjan pohjoispuoli.


***Pelto-olosuhteet ei vaikuta millään lailla protkohallin loistelamppujen kajossa.
Kui mää ain olen paras?

SiKari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 348
Vs: sikakriisi
Matikkaa pöytään. Jakelle ei auta mennä sanomaan, että olipa hyvä päivä kerrankin sikalassa, yksi emakko porsi 22 elävää, eikä yhtään kuollutta ja karju astu kolmesti samana päivänä. EIEIEIEI. Liian pieni aineisto, otanta ei riitä. Pitää laskea kaikki porsimiset ja astutukset kaikilta kirjanpitotiloilta ja laskea siitä aineistosta parhaan neljänneksen tulokset suhteessa huonompaan neljännekseen. Tilastolliset poikkemat lasketaan pois, kuten 22 elävää pahnueessa, saadaan tulokseksi, ettei sulla niin hyvä päivä ollutkaan ja karjukin on tuhkamuna, kuten tiiineystesteissä todennäköisuuslaskennan perusteella voidaan osoittaa. Jotta älä tule sanomaan, että oli hyvä päivä, päin *****ahan sulla on mennyt.