Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Luomun kannattavuus?  (Luettu 134189 kertaa)

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Luomun kannattavuus?
Olen miettinyt tuota niitto/murskaus asiaa myös. Osan mielestä murskaus on ainoa oikea tapa. Miksi? Itse ajattelisin, että niitto olisi nopeampi ja onnistuisi paljon pienemmällä veturilla. Voiko nurmi tikahtua niiton alle kun korret pidempiä?
"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Luomun kannattavuus?
Olen miettinyt tuota niitto/murskaus asiaa myös. Osan mielestä murskaus on ainoa oikea tapa. Miksi? Itse ajattelisin, että niitto olisi nopeampi ja onnistuisi paljon pienemmällä veturilla. Voiko nurmi tikahtua niiton alle kun korret pidempiä?

  Uskoisin että kyllä se nurmi kasvaa niitetynkin läpi mutta se seuraava niitto on sitten hankalampaa sen irtonaisen murskaamattoman heinän takia..
  Samoin kynnössä ei murskattu tuki auroja samalla tavalla kun pitkäksi jätetty..

Viimeksi muokattu: 30.05.17 - klo:21:30 kirjoittanut iskra

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Luomun kannattavuus?
Nurmen niittotapa on pitkälti mieltymyskysymys. Itse olen kokeillut molempia.  Murskaus tekee siistin työjäljen ja muokkaukset onnistuvat yleensä helposti lähes millä tahansa laitteella.  Kuitenkin se kuluttaa enemmän polttoainetta ja vaatii enemmän tehoa tai on hitaampaa, kuin niitto.  Niittokone kulkee kevyemmin ja pienemmällä polttoaineilla, kuin murskaus.  Tai on nopeampi samantehoisella koneella.

Minusta kolme niittoa ensimmäisenä kesänä on aika lailla minimi, jotta saadaan kestorikkoja kuriin. Tähän vaikuttaa myös niittokorkeus. Korkealta niitettäessä ei teho liene yhtä hyvä, kuin lyhyeen niitettäessä. Toisaalta lyhyt niitto vahingoittaa kasvia enemmän, ja typen sidonta ja muidenkin ravinteiden kerääntyminen pintakerroksiin heikkenee samalla kuin teho rikkoihin paranee.

Itse pyrin toimimaan siten, että niitän  3 tai 4 kertaa latvomalla n. 20-25 cm sänkeen ensimmäisenä kesänä. Toisena kesänä niitän kahdesti.  Ensin pitkähköön 20 cm sänkeen ja toisella kerralla lyhyempään n.15 cm sänkeen. Sitten  vähän juhannuksen jälkeen aloitetaan keskikesän kesanto muokkaamalla kultivaattorilla 10-15 pv välein hanhenjalkaterillä. Sitten pyrin kylvämään syysviljan tai syysrypsin. Jos haluan kylvää kevätviljaa, käyttäisin jotain nopeakasvuista kasvia syksyksi pyydyskasvina. Silloin saa kestorikat varsin hyvällä menestyksellä kuriin muutaman seuraavan vuoden ajaksi.

Minulla on uudehko niittokone itse tehdyillä kannatuspyörillä ja vanha Cabe. Cabe en ole käyttänyt pariin vuoteen.  3 m niittokoneella niitän lohkokoosta riippuen 2-5 ha tunnissa.

Kun ja jos niitto tehdään riittävän usein, ei tukkeutumisongelmaa auroilla tai kultivaattorilla ole. Ja kun vielä antaa viimeisen niiton jälkeen uuden kasvuston vähän kasvaa läpi ennen muokkausta, niin heinä ei helposti lähde mukaan. Jos kasvusto on liian pitkää kaadettaessa,  on murskain parempi.

Vielä sekin tuli mieleen, että murskattu kasvusto alkaa hajota nopeammin ja ravinteita alkaa helpommin huuhtoutua. Uskon,että nimitetty kasvusto hitaammin halutessaan säilyttää ravinteita paremmin. Heinä kyllä kasvaa niitetyn heinäkarheen läpi riittävän hyvin.
Don Essex

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5143
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Luomun kannattavuus?
Joo sen vuoksi itseäkin tuo niitto vaihtoehto kiinnostaisi, kun työstä tulisi joutusampaa ja taloudellisempaa, vaikka niittokoneen joutuisikin hankkimaan. Entäs nämä tälläiset vaakatasoleikkurit/viher/kesantoleikkurit? Näissä ilmeisesti muodostuu ongelmaksi se, että perässä kulkiessaan traktorinrenkaiden kohdat jäävät huonosti niitetyksi tallauksen vuoksi?

Jos nyt mennään vähän enemmän niittokoneen tekniikkaan niin millaisia koneita voisi katsella ja mitä tulisi ottaa huomioon.? Leveyttä saisi kyllä olla. Joku pari metrinen kone on kyllä auttamatta liian kapea ja sitä myöden hidas.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Luomun kannattavuus?

Jos nyt mennään vähän enemmän niittokoneen tekniikkaan niin millaisia koneita voisi katsella ja mitä tulisi ottaa huomioon.? Leveyttä saisi kyllä olla. Joku pari metrinen kone on kyllä auttamatta liian kapea ja sitä myöden hidas.

Asiasta en mitään taaskaan tiedä mutta joku viisaampi voi kertoa onko suuriakin eroja kuinka paljon niittokone karhottaa? Tuollaisessa käytössä olisi hyvä jos ei karhota lainkaan.
"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Luomun kannattavuus?
Kyllä ymmärtääkseni laadukkaat vaakatasoleikkurit nostavat pyöränjäljen yleensä hyvin. Tehontarpeesta mainittiin, että "kaikki mitä löytyy". Tarkoitti sitä, että sopivassa kasvustossa 250 hv traktori ajoi yli 20 km/h suht kevyesti ja toisaalta kovassa apilassa sama kone eteni alle 10 km/h kun jo puutui. 6 m vaakatasoleikkuri. Olisi varmaan hyvä peli, mutta miellän omille niitoille turhan kalliiksi. Niittomäärä vuodessa n. 150-200 ha yhteenlaskettuna kaikki ajokerrat.

Minun niittokoneeni on 3 m. Suht riittävä. Joskus pohtinut etukonetta lisäksi. Jos ensin ne etunostolaitteet... Koin 4 m koneen turhan hankalaksi käsitellä.

Lieriökoneella niitin kerran, ja se on kyllä liian karhottava. Siitä odelman läpitulo kesti liian kauan ja karho näkyi kasvustossa seuraavanakin vuonna. Lautaskoneetkin karhottavat hieman, koska lautasten pyörimissuunta on tehty sellaiseksi. Lisäksi päädyissä on karhottavat lautaset, jotta saumakohtien ajo olisi helpompaa. Sormikone ei karhottaisi... no tavan lautaskone toimii minusta ihan hyvin.
Don Essex

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Luomun kannattavuus?
Olen miettinyt tuota niitto/murskaus asiaa myös. Osan mielestä murskaus on ainoa oikea tapa. Miksi? Itse ajattelisin, että niitto olisi nopeampi ja onnistuisi paljon pienemmällä veturilla. Voiko nurmi tikahtua niiton alle kun korret pidempiä?

  Uskoisin että kyllä se nurmi kasvaa niitetynkin läpi mutta se seuraava niitto on sitten hankalampaa sen irtonaisen murskaamattoman heinän takia..
  Samoin kynnössä ei murskattu tuki auroja samalla tavalla kun pitkäksi jätetty..

Kai ne veitsileikkurit poistavat sen tukkeutumisongelman.

-SS-

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Luomun kannattavuus?
Hirvee ero voimantarpeessa noilla eri koneissa. Töissä alppitraktorissa carroy etumurska n. 2metrinen ja koneessa n.60hv. Voimaa riittää eikä hihnat savua, silti murskaa nätisti. Iso kammio ja pyörii myötäpäivään. Terät kasois y laput u hengselissä tekee nättiä jälkee ei niin herkkä kiviosuimille ja terä halvat.

Maschio giraffa? n142 perässä, matala ja vasarat tuhoo roottoriputken kun osuu kiviin. Ja vie kaikki voimat mitä valtussa on hihnat vinkuen.  Tutulla on joku 4m mashio isorootorinen, joka on 8350 valtran perässä. Siinä piitkät varsta terät.

Yks luomutilaa ajaa sorminiittokonella rikat apilan päältä

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Luomun kannattavuus?
Olen miettinyt tuota niitto/murskaus asiaa myös. Osan mielestä murskaus on ainoa oikea tapa. Miksi? Itse ajattelisin, että niitto olisi nopeampi ja onnistuisi paljon pienemmällä veturilla. Voiko nurmi tikahtua niiton alle kun korret pidempiä?

  Uskoisin että kyllä se nurmi kasvaa niitetynkin läpi mutta se seuraava niitto on sitten hankalampaa sen irtonaisen murskaamattoman heinän takia..
  Samoin kynnössä ei murskattu tuki auroja samalla tavalla kun pitkäksi jätetty..

Kai ne veitsileikkurit poistavat sen tukkeutumisongelman.

-SS-

Tiettyyn pisteeseen saakka kyllä.
Don Essex

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5143
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Luomun kannattavuus?
Kyllä ymmärtääkseni laadukkaat vaakatasoleikkurit nostavat pyöränjäljen yleensä hyvin. Tehontarpeesta mainittiin, että "kaikki mitä löytyy". Tarkoitti sitä, että sopivassa kasvustossa 250 hv traktori ajoi yli 20 km/h suht kevyesti ja toisaalta kovassa apilassa sama kone eteni alle 10 km/h kun jo puutui. 6 m vaakatasoleikkuri. Olisi varmaan hyvä peli, mutta miellän omille niitoille turhan kalliiksi. Niittomäärä vuodessa n. 150-200 ha yhteenlaskettuna kaikki ajokerrat.

Minun niittokoneeni on 3 m. Suht riittävä. Joskus pohtinut etukonetta lisäksi. Jos ensin ne etunostolaitteet... Koin 4 m koneen turhan hankalaksi käsitellä.

Lieriökoneella niitin kerran, ja se on kyllä liian karhottava. Siitä odelman läpitulo kesti liian kauan ja karho näkyi kasvustossa seuraavanakin vuonna. Lautaskoneetkin karhottavat hieman, koska lautasten pyörimissuunta on tehty sellaiseksi. Lisäksi päädyissä on karhottavat lautaset, jotta saumakohtien ajo olisi helpompaa. Sormikone ei karhottaisi... no tavan lautaskone toimii minusta ihan hyvin.

Miten mielsit 4m koneen hankalaksi käsitellä?
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Luomun kannattavuus?
Kyllä ymmärtääkseni laadukkaat vaakatasoleikkurit nostavat pyöränjäljen yleensä hyvin. Tehontarpeesta mainittiin, että "kaikki mitä löytyy". Tarkoitti sitä, että sopivassa kasvustossa 250 hv traktori ajoi yli 20 km/h suht kevyesti ja toisaalta kovassa apilassa sama kone eteni alle 10 km/h kun jo puutui. 6 m vaakatasoleikkuri. Olisi varmaan hyvä peli, mutta miellän omille niitoille turhan kalliiksi. Niittomäärä vuodessa n. 150-200 ha yhteenlaskettuna kaikki ajokerrat.

Minun niittokoneeni on 3 m. Suht riittävä. Joskus pohtinut etukonetta lisäksi. Jos ensin ne etunostolaitteet... Koin 4 m koneen turhan hankalaksi käsitellä.

Lieriökoneella niitin kerran, ja se on kyllä liian karhottava. Siitä odelman läpitulo kesti liian kauan ja karho näkyi kasvustossa seuraavanakin vuonna. Lautaskoneetkin karhottavat hieman, koska lautasten pyörimissuunta on tehty sellaiseksi. Lisäksi päädyissä on karhottavat lautaset, jotta saumakohtien ajo olisi helpompaa. Sormikone ei karhottaisi... no tavan lautaskone toimii minusta ihan hyvin.

Miten mielsit 4m koneen hankalaksi käsitellä?

Niittelen pienellä traktorilla. Valmet 6300. 4m kone on turhan raskas kannatella sivulla. Siksi valitsin 3 m koneen. Lisäksi on aika paljon pieniä lohkoja, joissa joutuu vekslaamaan paljon. Isoilla lohkoilla 4 m olisi varmasti paljon tehokkaampi. En kuitenkaan 4 m kokisi varsinaisesti huonommaksi, vaan omilla aloilla 3 m toimii ketterämmin. Ja tuntuu ajoittain jopa turhan suurelta. Tälläkin niitän sen 30 + ha päivässä jos tarpeen. No ihan pikkulohkoja vähemmän.
Don Essex

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5143
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Luomun kannattavuus?
Kyllä ymmärtääkseni laadukkaat vaakatasoleikkurit nostavat pyöränjäljen yleensä hyvin. Tehontarpeesta mainittiin, että "kaikki mitä löytyy". Tarkoitti sitä, että sopivassa kasvustossa 250 hv traktori ajoi yli 20 km/h suht kevyesti ja toisaalta kovassa apilassa sama kone eteni alle 10 km/h kun jo puutui. 6 m vaakatasoleikkuri. Olisi varmaan hyvä peli, mutta miellän omille niitoille turhan kalliiksi. Niittomäärä vuodessa n. 150-200 ha yhteenlaskettuna kaikki ajokerrat.

Minun niittokoneeni on 3 m. Suht riittävä. Joskus pohtinut etukonetta lisäksi. Jos ensin ne etunostolaitteet... Koin 4 m koneen turhan hankalaksi käsitellä.

Lieriökoneella niitin kerran, ja se on kyllä liian karhottava. Siitä odelman läpitulo kesti liian kauan ja karho näkyi kasvustossa seuraavanakin vuonna. Lautaskoneetkin karhottavat hieman, koska lautasten pyörimissuunta on tehty sellaiseksi. Lisäksi päädyissä on karhottavat lautaset, jotta saumakohtien ajo olisi helpompaa. Sormikone ei karhottaisi... no tavan lautaskone toimii minusta ihan hyvin.

Miten mielsit 4m koneen hankalaksi käsitellä?

Niittelen pienellä traktorilla. Valmet 6300. 4m kone on turhan raskas kannatella sivulla. Siksi valitsin 3 m koneen. Lisäksi on aika paljon pieniä lohkoja, joissa joutuu vekslaamaan paljon. Isoilla lohkoilla 4 m olisi varmasti paljon tehokkaampi. En kuitenkaan 4 m kokisi varsinaisesti huonommaksi, vaan omilla aloilla 3 m toimii ketterämmin. Ja tuntuu ajoittain jopa turhan suurelta. Tälläkin niitän sen 30 + ha päivässä jos tarpeen. No ihan pikkulohkoja vähemmän.

Muistanko jostain lukeneeni, että olit rakennellut jotkin omat kannatin pyörät tuohon? Olisiko kuvaa mahdollisuutta saada? Oliko se näin, että et käyttänyt murskainta enää edes nurmen lopetuksesssa? Millaista ajovauhtia pystyy pitämään, että kolmen metrin koneella saa yli 30 ha päivässä nurin? Tietysti riippuu päivän pituudesta, lohkojen koosta jne. Tehokkaan ja toimivan systeemin minä tohon tarviin ei mulla ole päivätolkulla aikaa niitellä kesällä. 30ha päiväsaavutuksella jos nurmet tulisi niittää 3 kertaa kesässä keskimäärin niin mulla menisi viikko ajeluun. Jotain nopeempaa täytyisi keksiä. Taitaa vain koneiden hinta alkaa nousta reilummin mikäli leveämpää konetta hankkii.

Heittäkääs nyt vinkkejä jos noita teräpalkkeja lähtee potkimaan, että mitä koneesta kannattaa katsoa? Entä kannattaako edes katsella käytettyjä vai suosiolla vain uusia?
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Luomun kannattavuus?
Onko sulla ja101 etunostolaite ja voa? Jos on niin etu ja sivukone olis varmaan kilpailukykyinen yhdistelmä.
Ite toin saksasta vicon niittokoneen, käytetty, joka on ihan hyvä kesantokone. Ehjä se oli kun ostin, kauppias lähetti runsaasti kuvia koneesta. Kyllä silläkin ajaa melkoisa ha määriä 2,8m leveellä konella.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5143
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Luomun kannattavuus?
Onko sulla ja101 etunostolaite ja voa? Jos on niin etu ja sivukone olis varmaan kilpailukykyinen yhdistelmä.
Ite toin saksasta vicon niittokoneen, käytetty, joka on ihan hyvä kesantokone. Ehjä se oli kun ostin, kauppias lähetti runsaasti kuvia koneesta. Kyllä silläkin ajaa melkoisa ha määriä 2,8m leveellä konella.

Ei ole etunostolaitetta ja voa. Samaa mietin, että jos olisi niin voisi saada toimivan systeemin, mutta nyt menisi joko traktori vaihtoon tai sitten johonkin noista nykyisistä täytyisi hommata.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Luomun kannattavuus?
Onko sulla ja101 etunostolaite ja voa? Jos on niin etu ja sivukone olis varmaan kilpailukykyinen yhdistelmä.
Ite toin saksasta vicon niittokoneen, käytetty, joka on ihan hyvä kesantokone. Ehjä se oli kun ostin, kauppias lähetti runsaasti kuvia koneesta. Kyllä silläkin ajaa melkoisa ha määriä 2,8m leveellä konella.

Ei ole etunostolaitetta ja voa. Samaa mietin, että jos olisi niin voisi saada toimivan systeemin, mutta nyt menisi joko traktori vaihtoon tai sitten johonkin noista nykyisistä täytyisi hommata.

Neljämetrinen sitten. Isoillaa aloilla toi saavutus/voimantarve/polttoainekulutus korostuu. Se sulkee pois varmaan 6m spearhead ja kopiot