Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pöytäkone vai kannettava?  (Luettu 26170 kertaa)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
Vs: Pöytäkone vai kannettava?
Ihmettelen, miksi kannettavissa on jo pitkään ollut suuntaus yhä pienikokoisempiin näyttöihin, ja kun näyttö on joku  12-14 tuumaa, niin myös näppäimistö on kapea ja pöytäkoneen  erilliseen näppikseen tottuneelle hankala käyttää.   Vielä 10 vuotta sitten 17 tuumaa oli ihan normikoko kannettavissa. Kattelin noita käytettyjä Lenovo Thinkpadeja tuolta vsstoren sivuilta, ja siellä oli todella paljon näitä 12-13 tuuman näytöllä olevia, se kyllä laimentaa innostusta hankkia tuollainen, vaikka saattais teknisten ominaisuuksien puolesta muuten olla hyvä hankinta.

Telkkariin kiinni, mulla näyttö 55" ja on monikäyttöinen. Langaton näppis, hiiri, kotiteatteri. Paketti joka on sekä mobiili että tarvittaessa päheä "pöytäkone". Itse en käytä muuhun kuin musiikin kuunteluun, joskus kun sallitaan, mutta valokuvia kätevä selailla porukalla jne. Paremman puoliskon käytössä tuo kone, ja näyttää tykkäävän, kattoo netin kautta menneitä teevee ohjelmia ym.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Pöytäkone vai kannettava?
Jostain verkkokaupasta ostin juuri yhdelle pallerolle oman läppärin, ettei tarvitse vallata mun konetta kun katsoo Barbie in Dreamhousea netistä. Maksoi muistaakseni 90 euroa + alv.

Itselleni en käytettyä huoli, koska tahdon luotettavuutta, oikeita ominaisuuksia ja pitkää vaihtoväliä. Vähän kuin kännykässäkin, mulle on jotenkin tosi raskasta vaihtaa tietoja raudasta toiseen. Vaikka asennuspalvelun ottaisikin, niin aina siinä kuitenkin täytyy itse säätää kaikenlaisia juttuja paikalleen.

Tuo viimeisin 10 kk vanha lenovo kustansi jotain 1000 + alv, sisälsi käyttökuntoon laiton ja tietojen siirron vanhasta koneesta sekä suuremman noin 500 gt SSD kovon. Tällä sätkitään toivottavasti taas mahdollisimman pitkään. Mulla on kakkosnäyttö ja ulkoinen näppis, mutta monesti ne vain seisovat pöydällä ja teen hommia vaikka sohvalla.
Nothing is Something Worth Doing

Jätkä

  • Vieras
Vs: Pöytäkone vai kannettava?
Ihmettelen, miksi kannettavissa on jo pitkään ollut suuntaus yhä pienikokoisempiin näyttöihin, ja kun näyttö on joku  12-14 tuumaa, niin myös näppäimistö on kapea ja pöytäkoneen  erilliseen näppikseen tottuneelle hankala käyttää.   Vielä 10 vuotta sitten 17 tuumaa oli ihan normikoko kannettavissa. Kattelin noita käytettyjä Lenovo Thinkpadeja tuolta vsstoren sivuilta, ja siellä oli todella paljon näitä 12-13 tuuman näytöllä olevia, se kyllä laimentaa innostusta hankkia tuollainen, vaikka saattais teknisten ominaisuuksien puolesta muuten olla hyvä hankinta.

Tuohon ihmetelyyn vastaus. Jos sitä kannettavaa konetta kantaa jokaikinen koulu tai työpäivä mukanansa tunnin pari, niin harvoin tekisi mieli ottaa mukaan jotain 17" ja yli 3kg painavaa konetta jos vaihtoehtona on joku reppuun menevä ja reilun kilon painava kone.

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1545
Vs: Pöytäkone vai kannettava?
Ihmettelen, miksi kannettavissa on jo pitkään ollut suuntaus yhä pienikokoisempiin näyttöihin, ja kun näyttö on joku  12-14 tuumaa, niin myös näppäimistö on kapea ja pöytäkoneen  erilliseen näppikseen tottuneelle hankala käyttää.   Vielä 10 vuotta sitten 17 tuumaa oli ihan normikoko kannettavissa. Kattelin noita käytettyjä Lenovo Thinkpadeja tuolta vsstoren sivuilta, ja siellä oli todella paljon näitä 12-13 tuuman näytöllä olevia, se kyllä laimentaa innostusta hankkia tuollainen, vaikka saattais teknisten ominaisuuksien puolesta muuten olla hyvä hankinta.

Tuohon ihmetelyyn vastaus. Jos sitä kannettavaa konetta kantaa jokaikinen koulu tai työpäivä mukanansa tunnin pari, niin harvoin tekisi mieli ottaa mukaan jotain 17" ja yli 3kg painavaa konetta jos vaihtoehtona on joku reppuun menevä ja reilun kilon painava kone.

Noinhan tuo on. Meilläkin 17" on jämähtänyt täysin pöytäkoneeksi. Tosin siihenkin on kytketty 27" näyttö. Pienemmän koneen tuumalukua en nyt muista, mutta se on pienin mahdollinen, jossa on integroitu numeronäppäimistö. Pienempi kulkee mukana ja on kotona kytketty 24" näyttöön. Ja on minulla ykköskone. Vaikka aika harvoin on välttämätöntä kuljettaa konetta. Jos sen pitäisi olla jatkuvasti mukana, olisi kone varmaankin vielä pienempi. Ehkä, jos taulukkolaskentaa paljon tarvitsee, irtonumeronäppäin lisäksi.
Don Essex

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Pöytäkone vai kannettava?
Mulla käytössä kannettava sen vuoksi, että saa laittaa pois pöydältä kaappiin kun ei ole käyttöä.Matolaatikko ja näppäimistöt ja näytöt veisivät yksiöstä turhan paljon tilaa.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Pöytäkone vai kannettava?
Tätä en ymmärrä, puhelimet suurenee ja läppärit pienenee.. Minulla kyllä iskee ahdistus, kun kuudenkympin ja kuoleman välistä olevat tihrustaa sitä kahdentoistatuuman näyttöä ja tuskailee, kun ei täältä mitään löydä. Koulussakin mukavampi katella elokuvia kunnon näytölltä, eikä tuo paljon painoa repussa lisää, kun kirjoja ei ole lainkaan.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Pöytäkone vai kannettava?
Älä huoli, nykyiset näytöt on jo niin hyviä ja selkeitä, toisin oli ennen kun ekaa läppäriä valitessani joskus v 2000 piti valita aktiivi- tai passiivinäytön väliltä. Luojan kiitos valitsin aktiivisen, ihan helvetin kallis. Maksoi muistaakseni 10 000 markkaa, suhteessa tähän päivään tolla rahalla saisi ihan törkeän myllyn.
Nothing is Something Worth Doing

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: Pöytäkone vai kannettava?
12"-13"  ovat kannettavia.
Ne isommat "läppärit" on helposti siirrettäviä
Pöytäkoneita ;)
kännykkäkin pitää olla luokkaa 4,5" näytöllä.
Muuten ei tuu kauppoja.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8451
Vs: Pöytäkone vai kannettava?
Jostain verkkokaupasta ostin juuri yhdelle pallerolle oman läppärin, ettei tarvitse vallata mun konetta kun katsoo Barbie in Dreamhousea netistä. Maksoi muistaakseni 90 euroa + alv.

Itselleni en käytettyä huoli, koska tahdon luotettavuutta, oikeita ominaisuuksia ja pitkää vaihtoväliä. Vähän kuin kännykässäkin, mulle on jotenkin tosi raskasta vaihtaa tietoja raudasta toiseen. Vaikka asennuspalvelun ottaisikin, niin aina siinä kuitenkin täytyy itse säätää kaikenlaisia juttuja paikalleen.

Tuo viimeisin 10 kk vanha lenovo kustansi jotain 1000 + alv, sisälsi käyttökuntoon laiton ja tietojen siirron vanhasta koneesta sekä suuremman noin 500 gt SSD kovon. Tällä sätkitään toivottavasti taas mahdollisimman pitkään. Mulla on kakkosnäyttö ja ulkoinen näppis, mutta monesti ne vain seisovat pöydällä ja teen hommia vaikka sohvalla.

Noita ominaisuuksia ei vaan saa ihan joka koneeseen vakiona.

Vanhat teholäppärit tuhoavat monta akkua, ennen kuin valot sammuu keittiöstä. Jämäköitä jöötejä verrattuna nykypäivän ohutlevyhöyhen viikkoina.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4414
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Pöytäkone vai kannettava?
Ihmettelen, miksi kannettavissa on jo pitkään ollut suuntaus yhä pienikokoisempiin näyttöihin, ja kun näyttö on joku  12-14 tuumaa, niin myös näppäimistö on kapea ja pöytäkoneen  erilliseen näppikseen tottuneelle hankala käyttää.   Vielä 10 vuotta sitten 17 tuumaa oli ihan normikoko kannettavissa. Kattelin noita käytettyjä Lenovo Thinkpadeja tuolta vsstoren sivuilta, ja siellä oli todella paljon näitä 12-13 tuuman näytöllä olevia, se kyllä laimentaa innostusta hankkia tuollainen, vaikka saattais teknisten ominaisuuksien puolesta muuten olla hyvä hankinta.

Niissä on roudattavuus etusijalla. Ja usein se käyttö on sitä että päivitetään naamakirja, vilkaistaan sähköpostit, twitteri ja tilataan Zalandosta  uusi riepu...
Ei siinä niin väliä mikä se kone tai näyttö on, pääasia että kulkee helposti mukana ja kotona on helppo siirtää syrjään. Ja napata lentokoneeseen mukaan.

Koneet joilla tehdään jatkuvasti esim. suunnittelua ovat sitten eri asia. Kyllä siellä löytyy vielä 17" ruutuja. Hintaluokka on sitten jotain muuta kuin nämä satasen-parin-kolmen koneet.
Tuossa on käsillä yksi HP Z-Book kannettava työasema  - on vähän erilainen tuntuma kuin näissä kevytkoneissa. Taitaa tällä hetkellä tuollainen maksaa siinä reilut pari tonnia. Mahtuu muistia, saa plug&play pari kiintolevyä, helppoja vaihtaa tarvittasessa kun koko pohja avautuu näppärästi ilman ruuveja. Löytyy tehoa, painoa, virrankulutusta :-/ Ei mikään pikkuhommien syliläppäri vaan tehokkaan pöytäkoneen kuljetettava versio. En tuota matkalle ottaisi, ellei perillä tarvitse tosiaan tehdä kehitystyötä, käyttää CADia ja vaikka simuloida monimutkaista elektroniikan kytkentää.

Vilkaisin juuri tämän hetken hintoja, näköjään kovimmat Z-sarjan kannettavat ovat yli 5000 e. Esimerkki:

http://www8.hp.com/fi/fi/products/workstations/product-detail.html?oid=10430770

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Pöytäkone vai kannettava?
Oikeesti aatellen näis maataloushommissa nyt ei tarvi mitään tehokannettavia, viljely ja karjaohjelmistot hoituu sillä kevyemmälläkin läppärillä verraten vaikka kauppareisuun mihin käy vanha ooppeli, ei siinäkään mitään auti kuatroja tarvi,ruuat on kuiteskin saman makusia tuo ne kotiin millä hyvänsä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4414
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Pöytäkone vai kannettava?
Oikeesti aatellen näis maataloushommissa nyt ei tarvi mitään tehokannettavia, viljely ja karjaohjelmistot hoituu sillä kevyemmälläkin läppärillä verraten vaikka kauppareisuun mihin käy vanha ooppeli, ei siinäkään mitään auti kuatroja tarvi,ruuat on kuiteskin saman makusia tuo ne kotiin millä hyvänsä.

Ei tavallisesti juu tarvita. Se on vaan omien mieltymystensä mukaan punnittava että onko esim käytetyn yrityskoneen pienempi näyttö (ja varsinkin resoluutio) merkittävä haitta vaiko ei.
Muuten yleisessä laadussa (ja painoa ja akkukestoa lukuunottamatta myös käyttömukavuudessa) ne kyllä hakkaavat halvat uudet koneet.

Joissakin uusissa kannettavissa on aika kammottavia kosketuslevyjä ja näppäimistöjä. Kamalin oli jonkun edullisen Lenovon mallin hyvin suurikokoinen kosketuslevy - jos sitä painoi alanurkasta klikatakseen jotakin niin se levy jotenkin klonksahtaa vinoon ensin ja hiiren osoitin siirtyy sentin pieleen ennen klikkausta. Kiva tehdä tarkkoja valintoja sitten.... onneksi oli erillinen hiiri tai trackball silloin tarjolla.

Jotkut näppikset ovat myös kovin surkeita jos enemmälti naputtelee, allekirjoittanut saa näppylöitä sellaisista. Applen sellaisella tosi ohuella alumiinilatuskalla mä en saanut kuin kiroituswirheitä. Olihan se tyylikäs mutta vaihtui silloin Logitechin täysikokoiseen Mac-näppikseen hyvin nopeasti.

Muuten se juttuni iPadeista ja sisäänrakennetusta mobiilityhteydestä meni siinä väärin että padeihin sellaisen sai mutta läppäreihin ei. Muistin väärin... sorry.

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: Pöytäkone vai kannettava?
Viimmetteksi ku ostin läppäriä,
Niin vaatimuksia oli mm. Integroitu
mobiililaajaksista ja valaistu näppis.
Ja siihen vielä koko vaatimus.
niin aika pienestä laumasta pääsi valitsemaan.

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Pöytäkone vai kannettava?
Muutaman kymmenen koneen perusteella: makuasioita, kunhan vähän viitsii tutkia ennenkuin ostaa (läppäri vs. pöytäkone).

Itsellä käytössä sekä läppäri että pöytäkone, ihan vain jo sen takia että kun nykyisin kaikki pitää hoitaa netin kautta niin on hyvä muistaa että mikä tahansa tietokone voi sammua sen viimeisen kerran ihan koska vain, elektroniikkavermeitä ne vain on. Joillain puhelin korvaa sen toisen koneen, itse en tykkää puhelintä käyttää koneenkorvaajana.
Pöytäkone itse kasattu niin saa juuri sellaisen kuin haluaa, läppäri on Lenovon vähän parempi kuluttajamalli. Jos tuo läppäri porsii niin käytetty pro-malli tilalle.

Pöytäkoneita kasannu puolelle suvulle, vasta rakensin serkulle uuden vanhan tilalle joka sekin oli minun kasaama. 9 vuotta pelasi samoilla osilla ja jopa samalla alkuperäisella Win Xp asennuksella.
Tämä tosin paljon käyttäjästä kiinni, jotkut saa koneen ihan solmuun alta aikayksikön. Valmiissa pöytäkoneissa, "markettikoneissa", voi toki olla parempi hinta-laatu-suhde jos etsii todella halpaa. Kunhan muistaa poistaa kaikki turhat valmistajan ohjelmat koneesta (bloatware), ne saa uudenkin koneen tuntumaan tukkoiselta, sama koskee läppäreitä.

Edellinen Lenovon läppäri kesti 3kk, ei vaan enää käynnistynyt. Se oli hyvä muistutus varmuuskopioiden tärkeydestä. Sama koskee kaikkia koneita SSD-levyllä.
Ne on parantunu huimasti alkuajoista mutta silti arkoja sähkökatkoille, jännitepiikeille ja vanhuudelle. Jotkut mallit parempia kuin toiset mutta silti itsellä SSD-levy vain käynnistyslevynä ja kaikki tärkeät tiedostot perinteisellä kovalevyllä. Perinteinen kovalevy yleensä oireilee ennekuin se hajoaa eikä sen data häviä itsekseen ajan saatossa. SSD-levyllä ei ole liikkuvia osia mutta voi mennä kerrasta juuri esim. sähkökatkosta tai jännitepiikistä. Ulkoinen kovalevy sitten tärkeitä tiedostoja varten.

Sivupersoona

  • Vieras
Vs: Pöytäkone vai kannettava?
Muutaman kymmenen koneen perusteella: makuasioita, kunhan vähän viitsii tutkia ennenkuin ostaa (läppäri vs. pöytäkone).

Itsellä käytössä sekä läppäri että pöytäkone, ihan vain jo sen takia että kun nykyisin kaikki pitää hoitaa netin kautta niin on hyvä muistaa että mikä tahansa tietokone voi sammua sen viimeisen kerran ihan koska vain, elektroniikkavermeitä ne vain on. Joillain puhelin korvaa sen toisen koneen, itse en tykkää puhelintä käyttää koneenkorvaajana.
Pöytäkone itse kasattu niin saa juuri sellaisen kuin haluaa, läppäri on Lenovon vähän parempi kuluttajamalli. Jos tuo läppäri porsii niin käytetty pro-malli tilalle.

Pöytäkoneita kasannu puolelle suvulle, vasta rakensin serkulle uuden vanhan tilalle joka sekin oli minun kasaama. 9 vuotta pelasi samoilla osilla ja jopa samalla alkuperäisella Win Xp asennuksella.
Tämä tosin paljon käyttäjästä kiinni, jotkut saa koneen ihan solmuun alta aikayksikön. Valmiissa pöytäkoneissa, "markettikoneissa", voi toki olla parempi hinta-laatu-suhde jos etsii todella halpaa. Kunhan muistaa poistaa kaikki turhat valmistajan ohjelmat koneesta (bloatware), ne saa uudenkin koneen tuntumaan tukkoiselta, sama koskee läppäreitä.

Edellinen Lenovon läppäri kesti 3kk, ei vaan enää käynnistynyt. Se oli hyvä muistutus varmuuskopioiden tärkeydestä. Sama koskee kaikkia koneita SSD-levyllä.
Ne on parantunu huimasti alkuajoista mutta silti arkoja sähkökatkoille, jännitepiikeille ja vanhuudelle. Jotkut mallit parempia kuin toiset mutta silti itsellä SSD-levy vain käynnistyslevynä ja kaikki tärkeät tiedostot perinteisellä kovalevyllä. Perinteinen kovalevy yleensä oireilee ennekuin se hajoaa eikä sen data häviä itsekseen ajan saatossa. SSD-levyllä ei ole liikkuvia osia mutta voi mennä kerrasta juuri esim. sähkökatkosta tai jännitepiikistä. Ulkoinen kovalevy sitten tärkeitä tiedostoja varten.

Tuo olikin ihan mielenkiintoista tietoa SSD:stä, oon pitänyt itsestäänselvyytenä, että jos uuden koneen ostaa, niin siinä pitää olla ssd, et perinteinen kovalevy on jo menneisyyttä. Kerro toki lisää...