Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?  (Luettu 44179 kertaa)

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Miksi maatalouden taloudellinen tulos ei kehity samaa tahtia tilakoon kasvaessa? Kun tulos paranee ja kassaan pitäisi jäädä rahaa, astuu kehiin "Inhimillinen Tekijä". Ikänsä naapureita kadehtinut maajussi alkaa toteuttamaan itseään. Tämä näkyy hankinnoilla jotka lisäävät viihtyvyyttä, ergonomiaa ja ns. peltouskottavuutta kanssaviljelijöiden keskuudessa. Näillä investoinneilla ei ole mitään tekemistä liiketoiminnan tarpeiden kanssa. Kannattavuuden kannalta ne ovat usein tuhoisia. Mutta se on inhimillistä.

Ainoa keino eliminoida tämä inhimillinen tekijä, on eriyttää omistus ja päivittäinen työnteko tilalla. Kun maatilan pääasiallinen tavoite on tuottaa osinkoa omistajille, se joutuu elämään liiketalouden lakien mukaan. Jos omistaja itse ei aja traktorilla, se on vain tuotannontekijä muiden joukossa. Viityvyys-ja ergonomiatekijät mitoitetaan sen mukaan että työntekijät pysyvät tilalla, ei yhtään enempää.

Jotta tämä toimisi, pitää mittakaavan tilakoossa olla aivan toinen kuin nykyään. Ehkä luokkaa yksi Farmiosakeyhtiö pitäjää kohti tai suurempi.

Maitopuolella se tarkoittaisi ehkä näitä 800 lehmän yksiköitä hajasijoitettuna logistisesti järkevin välein.

Mutta minusta yksi 800 lehmän yksikkö ei riitä eliminoimaan tätä inhimillistä tekijä vaan kokonaisuuden pitää olla moninkertainen kooltaan.

Koska tämä on saavutettavissa?
 
Ei ehkä ikinä. Mutta aikaisemmin kannattavuusongelmat eivät maataloudesta poistu.
   
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
Kun maatilan pääasiallinen tavoite on tuottaa osinkoa omistajille,

***Miksi noin? Maatalous voi ihan hyvin olla elämäntapa. Pääasia, että on komiaa!
Kui mää ain olen paras?

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
Tai kivaa :D

bonneville

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1076
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
vai tietääkö hullu olevansa hullu ? :)
pessimistinen realisti tai jotain sinne päin...

realisti

  • Vieras
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
vai tietääkö hullu olevansa hullu ? :)

hulluhan ei ole enää kovin hullu jos itte tiedostaa asian ;)

sorkkahessu

  • Vieras
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
Minä ainakin olen elämäntapaviljelijä, rahasta ei ole niin väliä, kunhan vain on  muuten  hauskaa, ja  on mukava  *****illa ihmisille agronetissä, tämä on hyvää terapiaa.


Näin laman aikana ei ole yrittäjällekkään mitään tulos paineita joten päivä kerrallaan .

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
Erittäin hyvä puheenvuoro. Lisää tällaisia. Ennenkuin UCD ja kumppanit ehtivät kommentoimaan, niin huomautan, että nimenomaan elämäntapaviljelijät ja hauskanpitäjät ovat tuhonneet koko busineksen >:( Siitäs saitte :P

Peltouskottavuus on todella hyvä termi. Tekisi mieli lainata tätä jossain yhteydessä, jos sallitte :)

Vakavasti sanottuna. Tuolla tavalla se kait menee monen kohdalla, että ensi ponnistellaan ja sitten palkitaan itsensä vaihtamalla Masseri Jontikkaan. Onhan tuolla maakunnassa vinopino näitä nuukailijoita jotka säästävät kehdosta hautaan ja keräävät vain massia tilille. Terveyskeskuksessa sitten ihmetellään yksipuolista ruokavaliota, ettäkö pelkkää silakkaa 30 vuotta. Tottakai sallin tämän elämäntavan, mutta kai kovan työn voi myös palkita noilla inhimillisillä tekijöillä. Tuo osinkoajattelu on vähän vieras. Ehkä sitä voisi kokeilla jotenkin niin, että antaa pankkikirjan eukolle ja itse tyytyy pelkkään työntekoon. Eikös silloin ole sellainen tilanne, että eukko on osakkeenomistaja ja sinä itse pelkkä tuotannontekijä. Pittääpä kokeilla.

Viimeksi muokattu: 24.01.09 - klo:19:20 kirjoittanut kylmis

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
että nimenomaan elämäntapaviljelijät ja hauskanpitäjät ovat tuhonneet koko busineksen  Siitäs saitte


***Päinvastoin! Nää kovat yrittelijät ym. protkoisännät ne maatalouden tuhoaa elinkeinona.
     
     Järjettömästi ylimitoitetuilla tuilla itse nostavat omat kustannuksensa kestämättömiksi. Sit parkuvat lisää 141 tukea.
Kui mää ain olen paras?

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
Vakavasti sanottuna. Tuolla tavalla se kait menee monen kohdalla, että ensi ponnistellaan ja sitten palkitaan itsensä vaihtamalla Masseri Jontikkaan.

Kas kun ei massikkamiehet vielä älähtäneet ???
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

superdexta

  • Vieras
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
että nimenomaan elämäntapaviljelijät ja hauskanpitäjät ovat tuhonneet koko busineksen  Siitäs saitte


***Päinvastoin! Nää kovat yrittelijät ym. protkoisännät ne maatalouden tuhoaa elinkeinona.
     
     Järjettömästi ylimitoitetuilla tuilla itse nostavat omat kustannuksensa kestämättömiksi. Sit parkuvat lisää 141 tukea.

Sika-nauta vilijelijät tappelee verissäpäin tukiasioista ab vs. c kesken.
Jauholakit näkkyy olevan aika pitkälti asijoista sammaa mielipuolta tukialuveesta riippumatta. Vrt. Timppa (A? vai B?)-Superdexta(C3p).
Kaikki Timpan heitot tipu-putte isäntiin ja niitten toimiin on kuin omasta päiväkirijasta.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
että nimenomaan elämäntapaviljelijät ja hauskanpitäjät ovat tuhonneet koko busineksen  Siitäs saitte


***Päinvastoin! Nää kovat yrittelijät ym. protkoisännät ne maatalouden tuhoaa elinkeinona.
     
     Järjettömästi ylimitoitetuilla tuilla itse nostavat omat kustannuksensa kestämättömiksi. Sit parkuvat lisää 141 tukea.

Sika-nauta vilijelijät tappelee verissäpäin tukiasioista ab vs. c kesken.
Jauholakit näkkyy olevan aika pitkälti asijoista sammaa mielipuolta tukialuveesta riippumatta. Vrt. Timppa (A? vai B?)-Superdexta(C3p).
Kaikki Timpan heitot tipu-putte isäntiin ja niitten toimiin on kuin omasta päiväkirijasta.

***Ne ei ole mitään heittoja vaan täysin totta. Ittensä kanssa kilpailevat ja huutavat yhteiskuntaa apuun.
Kui mää ain olen paras?

superdexta

  • Vieras
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
että nimenomaan elämäntapaviljelijät ja hauskanpitäjät ovat tuhonneet koko busineksen  Siitäs saitte


***Päinvastoin! Nää kovat yrittelijät ym. protkoisännät ne maatalouden tuhoaa elinkeinona.
     
     Järjettömästi ylimitoitetuilla tuilla itse nostavat omat kustannuksensa kestämättömiksi. Sit parkuvat lisää 141 tukea.

Sika-nauta vilijelijät tappelee verissäpäin tukiasioista ab vs. c kesken.
Jauholakit näkkyy olevan aika pitkälti asijoista sammaa mielipuolta tukialuveesta riippumatta. Vrt. Timppa (A? vai B?)-Superdexta(C3p).
Kaikki Timpan heitot tipu-putte isäntiin ja niitten toimiin on kuin omasta päiväkirijasta.

***Ne ei ole mitään heittoja vaan täysin totta. Ittensä kanssa kilpailevat ja huutavat yhteiskuntaa apuun.

Just nuin. Voiskohan tässä kohtaa tuumata jotta: v....n luuserit, aatelkaapa pikkusen pitemmälle kuin oma kärsä yltää?

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
Erittäin hyvä puheenvuoro. Lisää tällaisia. Ennenkuin UCD ja kumppanit ehtivät kommentoimaan, niin huomautan, että nimenomaan elämäntapaviljelijät ja hauskanpitäjät ovat tuhonneet koko busineksen >:( Siitäs saitte :P

Peltouskottavuus on todella hyvä termi. Tekisi mieli lainata tätä jossain yhteydessä, jos sallitte :)

Vakavasti sanottuna. Tuolla tavalla se kait menee monen kohdalla, että ensi ponnistellaan ja sitten palkitaan itsensä vaihtamalla Masseri Jontikkaan. Onhan tuolla maakunnassa vinopino näitä nuukailijoita jotka säästävät kehdosta hautaan ja keräävät vain massia tilille. Terveyskeskuksessa sitten ihmetellään yksipuolista ruokavaliota, ettäkö pelkkää silakkaa 30 vuotta. Tottakai sallin tämän elämäntavan, mutta kai kovan työn voi myös palkita noilla inhimillisillä tekijöillä. Tuo osinkoajattelu on vähän vieras. Ehkä sitä voisi kokeilla jotenkin niin, että antaa pankkikirjan eukolle ja itse tyytyy pelkkään työntekoon. Eikös silloin ole sellainen tilanne, että eukko on osakkeenomistaja ja sinä itse pelkkä tuotannontekijä. Pittääpä kokeilla.
Pitaisi taas vain löytää se kultainen keskitie. Ei ole mitään järkeä hukata kaikkia rahoja siihen kylän komeimpaan traktoriin jos sen jälkeen joutuu valittelemaan kurjaa kannattavuutta, mutta toisaalta se että joka penniä venyttää ja tunkee sinne sukanvarteen niin ei siinäkään ole mieltä, kun hautaan ei niitä mukaansa saa. Ennen sekin oli paremmin, kun hautaan heitettiin kaikki maallinen omaisuus tuonelan lautturia varten. Ehkä kuitenkin on viisainta jättää masseri tai jörndeere ostamatta ja käyttää se raha elämiseen. Eli siihen mistä perhe eniten saa onnellisuutta, ostaa vaikka kovalla rahalla muutaa lomituspäivä lisää, niin ei tarvitse valittaa lomien vähyyttä.
Nothing is Something Worth Doing

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
Mutta eihän maatalous kannata huonosti.Kyllähän jos vertaa normi palkansaajaa tai pienyrittäjää niin piukas se leipä on heilläkin.
Vaikka rahasta joskus olis pulaakin,niin omaisuus kasvaa ;D

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Suurin syy maatalouden huonoon kannattavuuteen?
Erittäin hyvä puheenvuoro. Lisää tällaisia. Ennenkuin UCD ja kumppanit ehtivät kommentoimaan,
 
Heihei :)
Lainaus
Miksi maatalouden taloudellinen tulos ei kehity samaa tahtia tilakoon kasvaessa? Kun tulos paranee ja kassaan pitäisi jäädä rahaa, astuu kehiin "Inhimillinen Tekijä". Ikänsä naapureita kadehtinut maajussi alkaa toteuttamaan itseään. Tämä näkyy hankinnoilla jotka lisäävät viihtyvyyttä, ergonomiaa ja ns. peltouskottavuutta kanssaviljelijöiden keskuudessa. Näillä investoinneilla ei ole mitään tekemistä liiketoiminnan tarpeiden kanssa. Kannattavuuden kannalta ne ovat usein tuhoisia. Mutta se on inhimillistä.

Ainoa keino eliminoida tämä inhimillinen tekijä, on eriyttää omistus ja päivittäinen työnteko tilalla. Kun maatilan pääasiallinen tavoite on tuottaa osinkoa omistajille, se joutuu elämään liiketalouden lakien mukaan. Jos omistaja itse ei aja traktorilla, se on vain tuotannontekijä muiden joukossa. Viityvyys-ja ergonomiatekijät mitoitetaan sen mukaan että työntekijät pysyvät tilalla, ei yhtään enempää.

Jotta tämä toimisi, pitää mittakaavan tilakoossa olla aivan toinen kuin nykyään. Ehkä luokkaa yksi Farmiosakeyhtiö pitäjää kohti tai suurempi.

Maitopuolella se tarkoittaisi ehkä näitä 800 lehmän yksiköitä hajasijoitettuna logistisesti järkevin välein.

Mutta minusta yksi 800 lehmän yksikkö ei riitä eliminoimaan tätä inhimillistä tekijä vaan kokonaisuuden pitää olla moninkertainen kooltaan.

Koska tämä on saavutettavissa?
 
Ei ehkä ikinä. Mutta aikaisemmin kannattavuusongelmat eivät maataloudesta poistu.
Hiton hyvin sanottu! Mää kans lainaan tuota peltouskottavuustermiä häikäilemättä, jos sopii.

Muuten olen sen verran laiska, etten tuloksen parantuessa viitti alkaa enää uudestaan ite tekemään peltotöitä. Voishan sitä sitte käyttää kalliimpaa urakoitsijaa ;D

Vakavasti puhuen, ei tuo omistuksen ja työn eriyttäminen jollain korporatiivisella maataloudella ratkaise mitään. Jossain on raja, jolloin kokonaisuus hämärtyy toimijoilta (vrt. ameriiikan autoteollisuus) ja kustannustehokkuus alkaa hiipua kustannusautomaatiksi. Ja kukaan ei enää tiedä mitä minkäkin kustannuserän takana on.....

Kyllä ratkaisu on vain raaempi tiedostaminen niiltä, jotka hommaa pyörittää.

Viimeksi muokattu: 24.01.09 - klo:20:36 kirjoittanut Adam Smith

                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.