Meil on palapelikärry joka aikanaan ostettiin sillä perusteella, että sillä voi kuskata melkolailla kaikkea. Nyt sillä kuskataan kesäisin päisteylitysten rumpuja ja syksy/talvi/kesä paaleja, muuta ei tuommoisella kannata kuskata. 150Hd Multiva lisälaidoilla, 560-22,5 renkailla ja hydraulisella aisanjoustolla on sitten oikeisiin maansiirto ja paskansiirto hommiin. On muuten hyvä tuo Hydr. Aisanjousto, vaikka on märkääkin paskaa niin se ei edes pyri laidan yli vaikka tulisi isompikin monttu vastaan.
Ilman lisälaitoja tuo menee täydessä paska -tai soralastissa 105hp kolmesylinterisellä, on tosi kevyt kärry vetää.
Ei sen pakko ole Multiva olla, mutta jos maansiirtokärryn ostat, niin osta semmoinen johon saa tuon hydraulisen aisanjouston.
Ja mä olisin voinut vähän maksaakin, että olisi saanut mekaanisen jouston tuon hydraulisen tilalle. Toimii, hyvin, mutta aiempi kokemus toisenmerkkisestä mekaanisesta täsmälleen sama. Toimi tosi hienosti mutta ilman letkusulkeisia ja jousituksen tarkkailua, onko pohjassa vai ylästopparissa. Vientiin menee mekaanisella jousituksella, enää muista nähtiinkö peräti sellainen eräässä tilaisuudessa vai sanoiko vain myyntimies.
Muuten ihan ok., renkaat omassa 620/22.5 eikä haittaisi vaikka olisi isommatkin mutta sitten pitää ottaa 18 tonnin telillä. Kippi ei nouse oikeasti täydellä kuormalla, mutta se harvinaista, ja silloin on lipsahtanut ylikuorman puolelle aika paljonkin.
Jos palapelikärryn ostaa, ehdottomasti puulaidoilla kuten joku sanoi. On sisältä sileät, ja ainakin Kipassa korkeat ja matalat laidat oli kokonaan erilaidat. Korkeat laidat oli aina tiiiviit, kunhan lava oli suora. Puulaidat kestää uskomattoman paljon osumaa, taipuu muttei hajoa. Voihan niitä matalia laitoja vaikka vahvistaa, tai tehdä kokonaan järeämmät?? Jos saisi pelkästään viljalaidoilla? Kuitenkin talossa hyvä olla kärry, minne saa trukilla/trukkipiikeillä tavaraa kyytiin.
Jaa, paljonko ajan... Tänä syksynä ojamaita ehkä 100 kuormaa, kiviä ja mursketta ehkä 25 kuormaa. Kokonaisajomäärä tuolla maakärryllä aikalailla 150-250 kuormaa vuodessa, tuskin enempää kun ei raivioita tms. missä ajoa on. Aikoinaan raivioilla ollut paljonkin kannon ajoa mutta ei enää.