Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Indeksi sidottu peltovuokra  (Luettu 11418 kertaa)

JackSparrow

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 343
Indeksi sidottu peltovuokra
Moro
Vuokranantaja haluaisi sitoa pellonvuokra yleiseen kuluttajaindeksiin. Olis 5+5v soppari. Kiinteällä hinnalla 5v ja tarkistus puolessa välissä. Ok minun mielestä.....mitä mieltä agron väki?
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5281
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
esmes asunnon/liiketilan vuokrasopimuksissa indeksitarkistus on hyvin tavallinen. Jos ennustajaeukoksi alan, niin sanon, että tuskin tulee elinkustannusindeksi rajusti pomppaamaan lähivuosina.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2860
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Kuluttajahinnathan voivat sinänsä seilata ihan eri suuntaan kuin mitä tuottajahinnat ja viljelyn kannattavuus noin yleisesti ottaen. Käytännössä ne aina nousevat, ja nytkin on jotain indeksiin vaikuttavia veronkorotuksia tulossa. Sanoisin että kannattaa laskea onko ekojen 5 vuoden hinta ok, ja onko ok että seuraavan viiden vuoden vuokrahinta voi olla 15% korkeampi vaikka tuet laskee ja tuottajahinnat ehkä kanssa. Jos on ok, niin nimiä paperiin vaan.


Se 15% nousu siis ei olisi 5 vuodessa mitenkään ihmeellinen, 3% per vuosi, mikä on aika perussettiä. Ja tuet laskee silti, ja tuottajahinnat ehkä kanssa.

Viimeksi muokattu: 27.11.16 - klo:21:34 kirjoittanut antti-x

JackSparrow

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 343
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Hyvin samanlaisia ajatuksia kuin itelläkin. Vuokranantaja voisi myös venyä siihen että, jos esm tukijärjestelmä muuttuu huomattavasti ensimmäisen 5v jälkeen niin voisi jotain muutoksia tehdä. Kysymys on vaan, miten paperille tällainen pykälä......?
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow

alpo10

  • Vieras
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
indeksejä on toki muitakin, jotka paremmin kuvastaisivat maatalousbisneksen suhdanteita, mutta takaa ainakin sen, että saat vuokratulolla saman määrän ruokaa kaupasta, matkaliput, bensat autoon ja yleensäkin kaikki mikä liittyy normaaliin elämiseen.
Ehdotus suojaa nyt paremmin sinua... agraaribisneksen huima nousukausi jää sulta valitettavasti kokematta :)

edit: tulipa luettua huonosti eli oletkin vuokraamassa

Viimeksi muokattu: 28.11.16 - klo:10:09 kirjoittanut alpo10

alpo10

  • Vieras
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Hyvin samanlaisia ajatuksia kuin itelläkin. Vuokranantaja voisi myös venyä siihen että, jos esm tukijärjestelmä muuttuu huomattavasti ensimmäisen 5v jälkeen niin voisi jotain muutoksia tehdä. Kysymys on vaan, miten paperille tällainen pykälä......?
jos sanamuotoa tarkoitat, niin asuinhuoneiston vuokrasopimuksesta löytyy malli. Vuokraa tarkistetaan kuluttajahintaindeksin pisteluvulla kk/vvvv.... ja maininta mikä luku on nyt.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9916
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Yhden vuokrasopimuksen (10v) olen joutunut sitomaan indeksiin. Vuokran antaja ei varmaan edes itse tiennyt mitä se tarkoittaa, mutta sen vaati ja vaatimus kirjattiin sopimukseen. Tuolloin 2008 eteenpäin maataloustuotteiden hinnat eli nousukautta, joten itte vuokraa maksaessa olen katsonut kertoimen yleisindeksistä. Tosin varmaan maataloustuotteisiin ja tukiin sidottu olis ollut parempi, mutta miten olis osannut perustella sitten laskevat vuokrahinnat? Omistuskin siirtynyt jo sukupolvella eteenpäin, mutta sopimus ja kirjaukset on pysyneet. Jännittyneellä mielenkiinnolla odottelen mahdollisesti tulevaa ... Jotainhan tästä pitäis saada jäämäänkin. Tosin toisissa ketjuissa huomaan , että ei muillakaan mitään järkeä ole vuokran määrässä. Tämä on vieläkin edes vähän tol*****nen, vaikka onkin alussa kallistunut.

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Vuokratason pitää minusta alkaa alempaa, jos hinta sidotaan indeksiin. Meillä päin oli tilanne, jossa vuokraa maksettiin alussa (yli) 500 €. Viiden vuoden kuluttua hinta oli jo lähes 600. Samalla tukiuudistus pudotti tukia ja viljan hinta laski. Ei ollut kovin tyytyväinen vuokraaja.

En tekisi edes tarjousta, jos vaadittaisi kuluttajahintaindeksiin sitomista. Tosiaan on maatalousalan indeksejä, joihin voisin sitoa tai jopa perushinta + jollakin prosentilla vehnän hinnan muutos. Näihin olen kuullut joitain vuokria sidotun. Esimerkiksi perushinta 250 € + 20 % leipävehnän perushintojen keskiarvosta vuokranmaksukuukauden 1. päivänä.

Tuo olisi kyllä suunnilleen maksimihinta, jonka voisin tarjota tällä hetkellä hyvästä peltomaasta. Valitettavasti tuolla hinnalla ei tälläkään seudulla maata saa vuokrattua.
Don Essex

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20079
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Vuokratason pitää minusta alkaa alempaa, jos hinta sidotaan indeksiin. Meillä päin oli tilanne, jossa vuokraa maksettiin alussa (yli) 500 €. Viiden vuoden kuluttua hinta oli jo lähes 600. Samalla tukiuudistus pudotti tukia ja viljan hinta laski. Ei ollut kovin tyytyväinen vuokraaja.

En tekisi edes tarjousta, jos vaadittaisi kuluttajahintaindeksiin sitomista. Tosiaan on maatalousalan indeksejä, joihin voisin sitoa tai jopa perushinta + jollakin prosentilla vehnän hinnan muutos. Näihin olen kuullut joitain vuokria sidotun. Esimerkiksi perushinta 250 € + 20 % leipävehnän perushintojen keskiarvosta vuokranmaksukuukauden 1. päivänä.

Tuo olisi kyllä suunnilleen maksimihinta, jonka voisin tarjota tällä hetkellä hyvästä peltomaasta. Valitettavasti tuolla hinnalla ei tälläkään seudulla maata saa vuokrattua.

Niin maan latauksestakin olisi saatava nettotuottoa vuokranmaksun jälkeen ? Vaikka se lataushan on melkoinen lannoitetulo, vaikkakaan ei myytävä lannoite, mutta vastaavan tehoinen.

-SS-

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12254
  • Virolaista kiitos!
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Vuokratason pitää minusta alkaa alempaa, jos hinta sidotaan indeksiin. Meillä päin oli tilanne, jossa vuokraa maksettiin alussa (yli) 500 €. Viiden vuoden kuluttua hinta oli jo lähes 600. Samalla tukiuudistus pudotti tukia ja viljan hinta laski. Ei ollut kovin tyytyväinen vuokraaja.
Ei varmaan ole tyytyväinen, ilmaiseksi pitäisi saada, mutta silti maksetaan, kun ei muuta voi.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Kohta 5 vuoden sopparit on indeksiin sidottu ja vuokra nousee sen lisäksi uudessa sopparissa 100€
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Vuokratason pitää minusta alkaa alempaa, jos hinta sidotaan indeksiin. Meillä päin oli tilanne, jossa vuokraa maksettiin alussa (yli) 500 €. Viiden vuoden kuluttua hinta oli jo lähes 600. Samalla tukiuudistus pudotti tukia ja viljan hinta laski. Ei ollut kovin tyytyväinen vuokraaja.

En tekisi edes tarjousta, jos vaadittaisi kuluttajahintaindeksiin sitomista. Tosiaan on maatalousalan indeksejä, joihin voisin sitoa tai jopa perushinta + jollakin prosentilla vehnän hinnan muutos. Näihin olen kuullut joitain vuokria sidotun. Esimerkiksi perushinta 250 € + 20 % leipävehnän perushintojen keskiarvosta vuokranmaksukuukauden 1. päivänä.

Tuo olisi kyllä suunnilleen maksimihinta, jonka voisin tarjota tällä hetkellä hyvästä peltomaasta. Valitettavasti tuolla hinnalla ei tälläkään seudulla maata saa vuokrattua.

Niin maan latauksestakin olisi saatava nettotuottoa vuokranmaksun jälkeen ? Vaikka se lataushan on melkoinen lannoitetulo, vaikkakaan ei myytävä lannoite, mutta vastaavan tehoinen.

-SS-

Maan vuokrauksen pitää olla tuottavaa. Viherlannoitus pitää huolta maan kunnosta ja parantaa sitä. Sitä kautta maanomistajakin hyötyy siitä. En oikein ymmärrä tuota kommenttia. Pitäisikö maata vuokrata vain viljelemisen ilosta, eikä kannattavuuden kannalta. Minun tarkoitukseni on elää vaimoni kanssa puhtaasti maa- ja metsätaloudesta, joten tilan tuoton pitää olla riittävä. Siksi mieluummin annan muiden viljellä ne vuokra-alueet, joiden viljelystä saatava tuotto ei ole mielestäni riittävä. Siis kyllä. Maan latausvuosistakin pitää saada tuottoa myös suoraan. Minun hallinnassani olleet maat ovat takuulla aina siirtyneet seuraaville hallinnoijille paremmassa kun ne ovat minun hallintaani tullessa olleet.

Vuokratason pitää minusta alkaa alempaa, jos hinta sidotaan indeksiin. Meillä päin oli tilanne, jossa vuokraa maksettiin alussa (yli) 500 €. Viiden vuoden kuluttua hinta oli jo lähes 600. Samalla tukiuudistus pudotti tukia ja viljan hinta laski. Ei ollut kovin tyytyväinen vuokraaja.
Ei varmaan ole tyytyväinen, ilmaiseksi pitäisi saada, mutta silti maksetaan, kun ei muuta voi.

Ei tietenkään tarvitse ilmaiseksi saada. Ja aina voi muutakin. Jättää vuokraamasta, jos ei mielestään saa riittävää tuottoa. En minä ainakaan tätä hommaa tee hyväntekeväisyydestä tai tekemisen ilosta. Tämä on yritystoimintaa. Tosin sellaista, josta todella pidän. Kivaa, kun voi työkseen tehdä jotain, mistä on innostunut.

Tuossa esimerkkitapauksessa viimeisessä kilpailutuksessa voittanut tarjous oli reilusti yli 100 € alempi, kuin edellisellä kilpailutuskierroksella. Tosin sekin enemmän kuin itse olisin ollut valmis maksamaan. Ja vuokraaja vaihtui.
Don Essex

alpo10

  • Vieras
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Kohta 5 vuoden sopparit on indeksiin sidottu ja vuokra nousee sen lisäksi uudessa sopparissa 100€
näissä indeksisidoksissa näkyy myös erilaiset tulokehitykset, jollain raha mm palkat ovat muuttuneet markoista sujuvasti euroiksi, jos olisi ollut vaikka 30-vuotinen soppari niin voisi olla vuokrarahan kokoon saamisessa ongelmaa ...kun kolmen markan vehnän hinta (=500€/tn) on laskenut alle markkaan (=150€/tn)

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Mä en lähtisi kannattamaan mitään indeksipelleilyä. Jokainen pellonvuokrasoppari tehdään määräpituisena, jolloin jokainen osapuoli pääsee siitä halutessaan helposti eroon tai voi keskustella uudet ehdot.
Nothing is Something Worth Doing

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Mä en tekis alle 10v sopimusta enkä tosiaan sitois sitäkään mihinkään indeksiin.