Tossa merimiinan vastauksessa oli juuri se mitä haettiin takaa eli sitä että oli maalaji mikä vaan ja raktori kuinka uppeluksissa tai sitten kulkemassa esim vanhan vesivaon yli niin auran ensimmäinen siipi pysyy samassa korkeudessa suhteessa maahan. Takapää tulee perässä sitten käytännössä suoraan ja tukipyörä auttaa varsinkin pehmeillä maalajeilla että se ei sukella. Muuten on kyllä totta että maapuolen ollessa kunnossa ja terät oikeassa asennossa aura kyllä kelluu melkein suoraan ilman pyörääkin. (jopa kääntöauratkin). Vetovastus, luistotutkalla ja nostolaitesäädöillä voi sitten vaikuttaa että aura kevenee jos jostainsyystä veturi ei jaksa vetää tiukassa paikassa vaan auraa tarttee kevittää.
Mitä Tähän ketjuun ja palstaan noin yleisesti tulee niin tässäkin SAS:si kertoo osatotuutta eli sikäli hän oli oikeassa ja oli jopa asiaa. Skänsän perusperjaatteisiin taas kuuluu nälviminen ja roisi kielenkäyttö. Joskus asioissa on jotain perää tai vitsi on hyvä kun sen hoksaa (mutta harvemmin). Kait nyt molemmat saa kirjoittaa mitä lystäävät ja niihin pitää suhtautua omalla tavalla. Se on toki kovin surullista että tää nälviminen ja vyön alle potkiminen mitä paljon saitilla harrastetaan vaikuttaa siihen että asiakirjoittajat ei enää viitti vaivautua. Mutta näillä mennään ja aina välillä putkahtaa vanhja kirjoittajia uusilla nimimerkeillä tai sitten ihan uusiakin.
Ehkä tilakoot, paikkakunnat, taustat jne vaikuttaa niin hirveästi näkemyksiin. Sillä on vaan niin hiveä ero että ruuttaako kesässä 30 ha tai 3000 ha ja ongelmat/ näkemykset asioissa on niin erilaiset. Sama pätee joka asiaan.
Muo ainakin ituttaa kovasti kun luen kuinka jotain nälvitään hänen mielipiteen/ kokemuksen/ näkemyksen takia viellä kun nälvijä ei yleensä ole sieltä penaalin terävimmän kynän päästä. Tässä SAS:ssi ja skänsä ovat kyllä molemmat kunnostautuneet ja moni muukin.
No minäkin varmasti olen mielestäsi kunnostautunut, kun jaksan nälviä yleensä hyvin outoja ideoitasi ja epäloogisia ajatuksiasi.
Pidän itseäni vähän kokeneempana aloittelijana kynnössä, ja totean nyt tässä ettei yksikään paluuaura toimi ilman tukipyörää, jos aura on muuten säädetty oikein. Jos joku jotain muuta väittää, on hän yksiselitteisesti väärässä. Nostolaitteella ja tiukalla työntövarrella voi tietysti kannatella pientä auraa keveällä maalla, jossa vetovastuskin on yleensä olematon. Oikeassa säädössä on traktori työasennossa vapaana niin että sekä työntövarsi että sivurajoittimet voivat olla pois käytöstä, ja silti aura tulee siististi vaakasuorassa ja ensimmäinen viilu oikeassa leveydessä.
Ratkaisu ongelmaasi on vaunuaura. Toinen, hivenen halvempi vaihtoehto on särkylääkkeet ja relaksantit, katse taakse ja sormet nostolaitteen säätimelle jos pellot kovin epätasaisia.
Yleisohjeena sanoisin että jos haluaa hyvää jälkeä, kannatta seurailla aktiivisesti mitä itse tekee. Pätee moneen muuhunkin asiaan kuin kyntöön.