Ei tuo motohakkuu oikein tehtynä sen huonompi jäljeltään oo kuin sahallakaan. Ajokalusto aiheuttaa yleensä maastoon suurimman rasituksen kummassakin tapauksessa.
Mutta harvennuksia en ikinä oo pystykaupalla myynyt enkä todennäköisesti tule myymäänkään. Itse hakkailen kaikki hankintana, motolla tosin. Pystykauppa olisi vaivattomin tehdä mutta jälki on joskus kuin pommituksen jäljiltä kun 500 000 euron koneella yritetään saada kuitumetästä mahdollisimman paljon puuta mahdollisimman nopeasti. Ja kauppasummasta puuttuu puolet verrattuna hankintakauppaan. Harvaksi hakattu metsä ja pari myrskyä päälle niin on vielä rumemman näköistä jälkeä. Näin esim. yhdellä naapuripalstalla.
Nyt kovasti suuret metsäyhtiöt mainostavat tuota ympärivuotista korjuuta. Kantokäsittely on pakollinen, ilmeisesti lahottajasienet eivät tartu ollenkaan kolhuista tai juuristovaurioista, pelkästään kannon sahauspinnasta... Muutaman kymmenen vuoden päästä saattaa olla paljon lahopuustoa metsissä, edistää hyvin monimuotoisuutta
sahalla vai motolla, molemmilla pääsee erinomaiseen työn jälkeen jos olosuhteet ja koneet ovat sopivat ja kuski huolellinen.
Oleellisinta metsänomistajan kannalta on se, mitä ja milloin metsästä hakataan ja mikä on puun hinta. Esimerkki yliharvennuksesta, josta vielä tuuli kaataa ison osan jäljelle jätetystä, on metsätulon kannalta aika katastrofi metsän omistajalle. Viidentoista euron kuitua menee maksimimäärä ja kuudenkympin tukkia ei sitten tule nimeksikään. Näillä hinnoilla kannattaisi perinteinen ensiharvennus jättää kokonaan tekemättä, perata taimikko kahdesti ja tehdä harvennuksia vasta kun alkaa tukin mitat täyttyä.
Metsäyhtiöiden hoitosopimuksissa ei taideta tarkkaan sopia kuviokohtaisesti näistä kesä-/talvitöistä, joten sinne mennään silloin kun tehtaalta puu loppuu, myös hakattava tavara on sitä mitä kulloinkin tarvitaan... ei taideta omalla motolla mennä kelirikon aikaan hakkaamaan kuitua, vai kuin on?