Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kyntöauran säädöt pielessä  (Luettu 29690 kertaa)

BACKSPACE

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • für immer
Vs: Kyntöauran säädöt pielessä
  Kyllä minä tykkään siististä vaon reunasta
On sellainen karvareunainen turrukka epäsiisti eikä mikään ylpeydenaihe omistajalleen
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

antti-x

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
On sellainen karvareunainen turrukka epäsiisti eikä mikään ylpeydenaihe omistajalleen

Onko näin että jotkut kyntömiehet sittenkin valitsevat vakonsa?

BACKSPACE

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • für immer

Epäsiistiille vaolle voisi komentaa rengin tms, sellaisen jota ei haittaa vaikka menee sentin vääräänkin  :-\
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

+200

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Paalauksen iloa

Epäsiistiille vaolle voisi komentaa rengin tms, sellaisen jota ei haittaa vaikka menee sentin vääräänkin  :-\
Sä et kyllä nyt oikein ole mulle selventäny miksi sulla on viimmeises leikkuri.

BACKSPACE

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • für immer

Mää oon luullut että se pitää olla  :-\

Olis pitänyt heti kysyä sulta, kun kerrankin tiesit. Kysyn ensi kerralla!!!

äRRä

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Perusjuttu pitäisi olla niin että aurat 'uivat' vapaasti perässä. Ei sivurajoittimia ja teoriassa kyntäessä ei työntövarttakaan välttämättä tarvita. Päisteessä tietysti.
Runko pitäisi olla maanpinnan suuntainen niin pituus- kuin poikkisuuntaankin.

Ojasten pitäisi olla vaon suuntaiset ja kaikki viilut yhtä leveitä.

Tuossa oli hyvin tiivistetty sarka-aurojen perussäätö.

Itselläni Kvernelandin vuosimallin -85 nelisiipiset sarka-aurat jotka isä ostanut tuolloin (esittelyaurat silloin) ja edelleen ovat aktiivikäytössä. Nämä ovat hydraulisella viilunleveyden säädöllä (muistaakseni 14-20 tuumaa). Pääasiallisesti on nurmia kynnetty ympäri ja ainakin itse tykännyt kiekkoleikkureista.

Leikkureiden säätönä olen pitänyt hyvänä sellaista, jossa kiekon reuna on noin parin sentin etäisyydellä siiven rintapalasta ja kiekko on samalla linjalla siiven ulkoreunan kanssa (siis kyntämättömällä puolen). Kiekon korkeutena sellainen, että leikkaa noin 5-10 cm maanpinnasta mitaten. Tällöin leikkuri pääsee tarvittaessa väistämään vaikkapa kiveä siiven molemminpuolin.

Tässäpä vielä videota hidastettuna kyseisistä auroista. Lyhyt pätkä keskeltä kyntöä jossa on lopetusvaon valmistelu meneillään. Auran tukipyörää laskettu alaspäin  ja kallistettu hieman oikealle minkä takia 3 ja 4 siipi kyntää matalempaa vakoa:

https://www.youtube.com/watch?v=4GsIzzb6jh4

Meneillään nurmilohkon kyntö joka ollut kolme vuotta laitumena - harmaampi kynnös jo edellisenä syksynä käännetty.

Mulla on uudempi mutta ihan samannäköinen ab 85-8. Muita merkintöjä on ainakin ab 8 sekä ad 85.  Voisiko joku asiantuntija kertoa sopiiko niistä osat heittämällä toisiinsa? Ja sopiiko varion sylinteri suoraan vanttiruuvin paikalle? Vanhempi a-malli taisi olla eri rungolla, mutta siivet ja ojakset näyttävät niissäkin samalle.

+200

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Paalauksen iloa

Joo,kannattaa kysyä ettei vahingos laske väärin.Kun matematiikkaa on niin monenlaista ;D ;D

BACKSPACE

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • für immer

Joo,kannattaa kysyä ettei vahingos laske väärin.Kun matematiikkaa on niin monenlaista ;D ;D

30 euroa hävisin kun en kysynyt sulta, mut onneks voitin just ton verran äsken Kulta Jaskasta, eli vahinko on korvattu

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Perusjuttu pitäisi olla niin että aurat 'uivat' vapaasti perässä. Ei sivurajoittimia ja teoriassa kyntäessä ei työntövarttakaan välttämättä tarvita. Päisteessä tietysti.
Runko pitäisi olla maanpinnan suuntainen niin pituus- kuin poikkisuuntaankin.

Ojasten pitäisi olla vaon suuntaiset ja kaikki viilut yhtä leveitä.

Tuossa oli hyvin tiivistetty sarka-aurojen perussäätö.

Itselläni Kvernelandin vuosimallin -85 nelisiipiset sarka-aurat jotka isä ostanut tuolloin (esittelyaurat silloin) ja edelleen ovat aktiivikäytössä. Nämä ovat hydraulisella viilunleveyden säädöllä (muistaakseni 14-20 tuumaa). Pääasiallisesti on nurmia kynnetty ympäri ja ainakin itse tykännyt kiekkoleikkureista.

Leikkureiden säätönä olen pitänyt hyvänä sellaista, jossa kiekon reuna on noin parin sentin etäisyydellä siiven rintapalasta ja kiekko on samalla linjalla siiven ulkoreunan kanssa (siis kyntämättömällä puolen). Kiekon korkeutena sellainen, että leikkaa noin 5-10 cm maanpinnasta mitaten. Tällöin leikkuri pääsee tarvittaessa väistämään vaikkapa kiveä siiven molemminpuolin.

Tässäpä vielä videota hidastettuna kyseisistä auroista. Lyhyt pätkä keskeltä kyntöä jossa on lopetusvaon valmistelu meneillään. Auran tukipyörää laskettu alaspäin  ja kallistettu hieman oikealle minkä takia 3 ja 4 siipi kyntää matalempaa vakoa:

https://www.youtube.com/watch?v=4GsIzzb6jh4

Meneillään nurmilohkon kyntö joka ollut kolme vuotta laitumena - harmaampi kynnös jo edellisenä syksynä käännetty.

Mulla on uudempi mutta ihan samannäköinen ab 85-8. Muita merkintöjä on ainakin ab 8 sekä ad 85.  Voisiko joku asiantuntija kertoa sopiiko niistä osat heittämällä toisiinsa? Ja sopiiko varion sylinteri suoraan vanttiruuvin paikalle? Vanhempi a-malli taisi olla eri rungolla, mutta siivet ja ojakset näyttävät niissäkin samalle.

Täs tullut opeteltua noita ab ja ad eroja viikonloppuna. ad tehtaalta lähtien hyde, ab vanttiruuvilla. Tosin monet käytetyistä ab:stäkin tuntuu olevan sylinterillä varustettuja, mutta monen näköistä on sylinteriäkin. Jotkut näyttävät olevan jopa ilman lukkoventtiiliä. Noin mä noita olen järkeillyt ... sitten noi 8 ja 85 ei kerro mulle vielä yhtään mitään :)

• Vieras
Täs tullut opeteltua noita ab ja ad eroja viikonloppuna. ad tehtaalta lähtien hyde, ab vanttiruuvilla. Tosin monet käytetyistä ab:stäkin tuntuu olevan sylinterillä varustettuja, mutta monen näköistä on sylinteriäkin. Jotkut näyttävät olevan jopa ilman lukkoventtiiliä. Noin mä noita olen järkeillyt ... sitten noi 8 ja 85 ei kerro mulle vielä yhtään mitään :)

AB-mallissa ei siirry ensimmäinen siipi lisävarusteena olevalla hydraulisylinterillä. AD-mallissa siirtyy. Aika erilainen rakenne.

Don Essex

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kvernelandin auroissa mallimerkinnässä numero 85 tarkoittaa ojasväliä. Toinen vaihtoehto on luku 100. Numero 8 tarkoittaa siipimallia. Niitä on vaihtoehtoina useampia. Tuosta voi katsella, mitä eri merkinnät tarkoittavat nykyisten vakioaurojen kohdalla:

http://www.agritek.fi/files/agritek/kverneland_maanmuokkauskoneet/Mounted_Semi_16s_Fi.pdf
Don Essex

kylmis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Virolaista kiitos!
Onko siipimalleissa 8 ja 28 käytännössä muita eroja kuin, että jälkimmäisen vakoon sopii leveämpi rengas. Meneekö heinämaat ja sänget samalla tavalla läpi. Matalaan kyntö, mieluiten alle 18cm olisi myös hyvä onnistua.

3xJ

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
28 siivellä tulee leveyssäätö tapissa (20") parempaa jälkeä kuin 8 siivellä, joka tahtoo kääntää viilua yli. Hiesusavilla molemmat toimii muuten ihan OK. Sanoisin, että matalaan 28 voisi toimia paremmin, koska siirtää viilua enemmän sivusuunnassa, alle 20cm ei ole tullut koitettua.

SKN

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Täälläpäin on ainoa vaihtoehto kiekkoleikkuri.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

ht

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Etelä-Karjala
Täälläpäin on ainoa vaihtoehto kiekkoleikkuri.

Mihis tämä perustuu?
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...