Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Uudet kevätvehnälajikkeet  (Luettu 33688 kertaa)

Sivupersoona

  • Vieras
Uudet kevätvehnälajikkeet
Uusia kevätvehnälajikkeita on tulossa siemenmarkkinoille ensi kevääksi. Mistral, Jetstream, Solanus, kaikki saksalaisia lajikkeita, lisäksi ainakin Wicki, Dafne ja Anabel on uusia lajikkeita, joita on joillakin eturiviläisillä jo tänä vuonna ollut viljelyssä, olisko vielä Calixo ja Cornetto-nimisetkin tulossa myös yleisesti saataville lähivuosina? Ja mites meidän Boreal, onko niiltä tulossa jotain uusia lajikkeita?  no, Borealin kevätvehnät ei oo Anniinaa lukuun ottamatta olleet mitään menestystarinoita

Yhteistä kaikille näille uusille lajikkeille on, että ovat varsin myöhäisiä ja matalavalkuaisisia, tuollaisia Epos-tyyppisiä satotykkejä ja ilmeisesti tarvisevat paljon myös tautisuojausta menestyäkseen hyvin, eli todellisia ammattilaisten vehniä.

Viimeksi muokattu: 19.09.16 - klo:23:19 kirjoittanut Sivupersoona

Pelto-Jussi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 396
Vs: Uudet kevätvehnälajikkeet
Toistaiseksi tulokkaat ovat poistuneet aika äkkiä markkinoilta tai jääneet pienen piirin iloksi. Vehnän viljelijöistä on hiukan katteettomilla lupauksilla koulutettu aika varovaisia lajikkeen vaihtajia. Vanhojen lajikkeiden (Marble, Zebra) ominaisuudet ovat ilmeisesti aika lailla kohdillaan kun pysyvät sitkeästi viljelyssä.

Jonkinlainen satotykkien mittari tai kompastuskivi on Amaretto. Vanha lajike, ollut markkinoilla jo ainakin 10 vuotta, vaativa viljeltävä, mutta satoisa, laadultaan kohtalainen. Jos uusi lajike ei Amarettolle pärjää niin eipä kannata vaivautua.

Borealin vehnistä voisi todeta että paljon pahnoja, vähän jyviä. Jostain syystä eivät vaan saa reseptiä kohdalleen.

Forgiven

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1232
Vs: Uudet kevätvehnälajikkeet
Jotain koe tuloksissa kelvollisia, jos nyt ei varsinaisesti erityisen lupaavia, linjoja näkyy borealillakin olevan, en tiedä sitten, onko tänä vuonna mitään ollut niin suuressa lisäyksessä että myytäväksi riittää. 09004 lähinnä, anniinan aikaa, mahd parempi sato, mahd valkuainen valitettavasti pienempi... mutta vasta 2015 ekan kerran testeissä, ensi vuonna voisi jossain olla lisäyksessä, mutta en usko että isommin myyntiin.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Uudet kevätvehnälajikkeet
  Minä olen luottanut Tähti- vehnään, sako korkealla ja pysyy vaikka ei raakana puiskaan..

jowi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21
Vs: Uudet kevätvehnälajikkeet
Meillä oli Licameroa kasvussa. Löytyy koetuloksia suomesta.

taisker

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1132
Vs: Uudet kevätvehnälajikkeet
mistral tulee ensvuonna jos ei tuu yli 7t satoo ni palaan takas demostranttiin sen ku kylvää hyvään maahan ja unohtaa ni aina paukkuu enkat jokavuosi lisätty lannotusta katto ei oo tullu vastaan

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Uudet kevätvehnälajikkeet
mistral tulee ensvuonna jos ei tuu yli 7t satoo ni palaan takas demostranttiin sen ku kylvää hyvään maahan ja unohtaa ni aina paukkuu enkat jokavuosi lisätty lannotusta katto ei oo tullu vastaan

Mulla tulee siiloista katto vastaan jo Eposilla, eikä ole varaa korottaa  :-\
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

4viljanpuuro

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 526
Vs: Uudet kevätvehnälajikkeet
Notta mistä mahtaa johtua että vehnän tulos näyttää yleensä taloudellisissa vertailuissa olevan heikoimpia?

Itse ainakin olen kylvä ja korjaa viljelijä. Hyvä jos kerran jaksaa tuossa välissä käydä ajamassa gramma-aineen ja kasvunsääteen joukkoon.

Anniinaa tosin olen nyt pohtinut. Leipävehnälle on enemmän enemmän vastaaottopaikkoja lähistöllä. 

7 tonnin rehuvehnäsato olisi logistiikka katastrofi puinnit, kuivaus, varastot ja kuljetukset ihan jumissa.
Faija aina hoki et "tuosta meidän pojasta ei tuu kyllä ikinä yhtään mitään...." Nyt jälkeenpäin ajateltuna, hän saattoi olla aivan oikeassa.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Uudet kevätvehnälajikkeet
Notta mistä mahtaa johtua että vehnän tulos näyttää yleensä taloudellisissa vertailuissa olevan heikoimpia?

Itse ainakin olen kylvä ja korjaa viljelijä. Hyvä jos kerran jaksaa tuossa välissä käydä ajamassa gramma-aineen ja kasvunsääteen joukkoon.

Anniinaa tosin olen nyt pohtinut. Leipävehnälle on enemmän enemmän vastaaottopaikkoja lähistöllä. 

7 tonnin rehuvehnäsato olisi logistiikka katastrofi puinnit, kuivaus, varastot ja kuljetukset ihan jumissa.

Suomessa vehnä kasvaa liian hyvin. 7-8 tonnin sadot on mahdollista saavuttaa melko helpolla.. Tos viime viikolla tuli kiva dokumentti mm. jenkkien vehnäpelloista.. ukot puivat tonnin satoja, keskisato 3 tonnia oli tavotteena. Näin siis maapallon nykyisessä vilja-aitassa  ;D

Tällä menolla Suomi tulee kunnostautumaan Euroopan vehnäaittana. Vienti lähtee vetämään ja Itämeri-vähennys näkyykin Itämeri-korotuksena..
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

markoantero

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Vs: Uudet kevätvehnälajikkeet
Anabelia oli kokeilussa,lykkäs satoa tolkuttomasti mut ekan näytteen perusteella valkuaiset ei riitä myllyyn. Luulen kuitenkin että kylvän silti uudestaan ens keväänä. Sato ero wellamoon on niin suuri et laskin saavani silti paremman tuoton vaik rehuksi meneekin,lisäksi tavara on todella kaunista. Wellamo väistyy ens keväänä meijän viljelyksiltä,jälleen heinäkuun poudat verotti sen satoa,tämä on tapahtunut ennenkin.

Ileh

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 169
Vs: Uudet kevätvehnälajikkeet
Boreal 09004 odotellessa. 

Sivupersoona

  • Vieras
Vs: Uudet kevätvehnälajikkeet
Anabelia oli kokeilussa,lykkäs satoa tolkuttomasti mut ekan näytteen perusteella valkuaiset ei riitä myllyyn. Luulen kuitenkin että kylvän silti uudestaan ens keväänä. Sato ero wellamoon on niin suuri et laskin saavani silti paremman tuoton vaik rehuksi meneekin,lisäksi tavara on todella kaunista. Wellamo väistyy ens keväänä meijän viljelyksiltä,jälleen heinäkuun poudat verotti sen satoa,tämä on tapahtunut ennenkin.

Arvostan myöhäisten ja satoisten vehnien viljelijöitä, te olette  TOSIMIEHIÄ. Nynneröt viljelee jotain aikaista Anniinaa tai Quarnaa, jotta VARMASTI saavat leipälaatuna myytyä sen 3,5 tonnnin hehtaarisatoisen tavaransa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Uudet kevätvehnälajikkeet
Anabelia oli kokeilussa,lykkäs satoa tolkuttomasti mut ekan näytteen perusteella valkuaiset ei riitä myllyyn. Luulen kuitenkin että kylvän silti uudestaan ens keväänä. Sato ero wellamoon on niin suuri et laskin saavani silti paremman tuoton vaik rehuksi meneekin,lisäksi tavara on todella kaunista. Wellamo väistyy ens keväänä meijän viljelyksiltä,jälleen heinäkuun poudat verotti sen satoa,tämä on tapahtunut ennenkin.

Arvostan myöhäisten ja satoisten vehnien viljelijöitä, te olette  TOSIMIEHIÄ. Nynneröt viljelee jotain aikaista Anniinaa tai Quarnaa, jotta VARMASTI saavat leipälaatuna myytyä sen 3,5 tonnnin hehtaarisatoisen tavaransa.

Tosiasia on se että nyt voidaan taas puhua vehnävatipäistä...
https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=28937.0



Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19931
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Uudet kevätvehnälajikkeet
Kyllä Amaretto voimaperäisesti viljeltynä vaan näytti taaskin tuottavan kaurasadon suuruisen tilavuuden viljaa, paino tietenkin hiukan isompi. Leipävehnäksi kasvatus vaatii hyviä säitä ja useammansadan kilon rakeisen lannoituksen levittämistä  tähkälletulon jälkeen. Eli edellyttää sopivia sateita myöhäiskesällä. Ja Amaretto on poudankestävä. Mutta vaatii täyden tautiohjelman.

Epos toimii kuumana ja kuivana kesänä, mutta se pitää saada kylvöön viimeistään huhtikuun toisella viikolla, jotta on kasvussa välillä kylmiä jaksoja. Epos-vehnässä on syysviljan sukua sen verran, että pensastuminen ja tähkälukumäärän nouseminen aktivoituu kunnolla vasta, kun tulee parin kolmen viikon räntäsateinen jakso oraille. Ikinä en ole Eposta suurempaa kevätvehnäsatoa - tai mitään vehnäsatoa - saanut, mutta silloin kävinkin 10 kg nestetyppiannoksen joka viikko koko kesän laittamassa, että koko pelto haisi vienosti ammoniakille, ja lehtien kärjet ruskettuivat 5 cm matkalta.

Laajaperäisesti viljeltynä Epos häviää Zebralle.

-SS-

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Uudet kevätvehnälajikkeet
Epos toimii kuumana ja kuivana kesänä, mutta se pitää saada kylvöön viimeistään huhtikuun toisella viikolla, jotta on kasvussa välillä kylmiä jaksoja.

Tuossa on vaan että pellon pitäisi ehtiä kuivumaan sen verrran että sen pääsee muokkaamaan. Joskus miettinyt miten mahtaisi onnistua jos talvella lumettomaan aikaan vain kävisi huiskalla levittämässä siemenet pintaan.