Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Glyfosaatit  (Luettu 22209 kertaa)

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5142
  • Kouvola, Kymenlaakso
Glyfosaatit
Onkos tästä ollut viimeaikoina juttua? Kyselin tuossa hiukan glyfojen hintoja ja mitä erilaisia on saatavilla.
Seuraavia perusglyfoja (360) tarjottiin bronco, rodeo, ranger, glypper.
Sitten muita vahvempia jne. Roundup Ace, Flex, Bio ja Max sekä Envision.

Mitä olette käyttäneet? Onko eroja perusglyfojen välillä? Entä näistä kalliimmista saako niistä rahalle vastinetta?
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Köntys

  • Vieras
Vs: Glyfosaatit

Onko toi "ACE" niin nopee kuin luvataan?

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Glyfosaatit
Itte käyttäny 360.Olen jostain saanu käsityksen että nuo väkevät tappais maanpäällisen osan niin nopeasti,ettei se menisi juuriin kunnolla.Mutta todennäköisesti olen väärässä :-\

kakesa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Vs: Glyfosaatit

Onko toi "ACE" niin nopee kuin luvataan?
Viikon päästä voi kyntää? Uskokoon ken haluaa. Perus-rodeota tuli valittua.  ;D

Köntys

  • Vieras
Vs: Glyfosaatit

Onko toi "ACE" niin nopee kuin luvataan?
Viikon päästä voi kyntää? Uskokoon ken haluaa. Perus-rodeota tuli valittua.  ;D

Joo, näin hyvää luvataan.

Lainaus
Ruiskutuksen jälkeen pelto on muokattavissa:
6 tuntia yksivuotisten rikkojen torjunnassa
2 päivää juolavehnän torjunnassa
5 päivää monivuotisten rikkojen torjunnassa

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Glyfosaatit
Tärkeää on myös milloin ruiskuttaa. Jos näin syksyllä tehoa haluaa, niin aamuviideltä töihin, yleensä tuuli lähes nollassa ja kova kaste, se kyllä erustää tehoa, aine ei heti kuivu lehdeltä, ehtii kunnolla imeytyä. Joskus minulla oli samalla pellolla puoliksi vedetty aikasin aamulla, toinen puoli iltapäivällä, kyllä siinä eron huomasi tehossa. Lopetin kuminamaata, aamurruiskutuksen kuminat ruskettuivat, iltapäivän pysyivät huomattavasti vihreämpinä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9754
Vs: Glyfosaatit
Tärkeää on myös milloin ruiskuttaa. Jos näin syksyllä tehoa haluaa, niin aamuviideltä töihin, yleensä tuuli lähes nollassa ja kova kaste, se kyllä erustää tehoa, aine ei heti kuivu lehdeltä, ehtii kunnolla imeytyä. Joskus minulla oli samalla pellolla puoliksi vedetty aikasin aamulla, toinen puoli iltapäivällä, kyllä siinä eron huomasi tehossa. Lopetin kuminamaata, aamurruiskutuksen kuminat ruskettuivat, iltapäivän pysyivät huomattavasti vihreämpinä.

Mä taas olen pyrkinyt välttämään kovalla kasteella ruiskutusta. Toki hätäiselle se ikinä ole kokonaan kerinnyt kuivumaan.  Tänä syksynä K-maataloudesta Roundup powermax ( tai jotain). Ruskistumis aika todella nopea verrattuna entiseen max:iin. En tiedä onko aineilla eroa vai pelkästään olosuhteilla ? 155 euroa 10kg:n pussi eli 5-(6,66)ha:n annos. Kyllähän mun ruiskutuksilla olis aikaa ruskistua kevääseen, mutta noilla nyt mennään niin kauan kun saa :(

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Glyfosaatit
Kaste ja sade eivät toimi samalla tavalla. Kun alkaa sataa, niin vesi alkaa vieriä pois lehdiltä, kaste taas pysyy siinä lehden pinnalla. Ehkä kasteella kannattaa ajaa mahdollisimman pienellä vesimäärälä/ha, sitä vettä kun on siellä kasvin pinnalla jo valmiina.

Köntys

  • Vieras
Vs: Glyfosaatit
Kaste ja sade eivät toimi samalla tavalla. Kun alkaa sataa, niin vesi alkaa vieriä pois lehdiltä, kaste taas pysyy siinä lehden pinnalla. Ehkä kasteella kannattaa ajaa mahdollisimman pienellä vesimäärälä/ha, sitä vettä kun on siellä kasvin pinnalla jo valmiina.

Mun mielipide on että ne kastepisarat solahtaa maahan kun niihin ruiskutetaan lisää nestettä!

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Glyfosaatit
Kaste ja sade eivät toimi samalla tavalla. Kun alkaa sataa, niin vesi alkaa vieriä pois lehdiltä, kaste taas pysyy siinä lehden pinnalla. Ehkä kasteella kannattaa ajaa mahdollisimman pienellä vesimäärälä/ha, sitä vettä kun on siellä kasvin pinnalla jo valmiina.

Mun mielipide on että ne kastepisarat solahtaa maahan kun niihin ruiskutetaan lisää nestettä!
Etenkin jos käytetään kiinnikettä mikä toimii kuin pesuaine, eli poistaa pintajännituyksen.
Nothing is Something Worth Doing

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Glyfosaatit
Kaste ja sade eivät toimi samalla tavalla. Kun alkaa sataa, niin vesi alkaa vieriä pois lehdiltä, kaste taas pysyy siinä lehden pinnalla. Ehkä kasteella kannattaa ajaa mahdollisimman pienellä vesimäärälä/ha, sitä vettä kun on siellä kasvin pinnalla jo valmiina.

Mun mielipide on että ne kastepisarat solahtaa maahan kun niihin ruiskutetaan lisää nestettä!

Tuo kasteeseen ruiskuttaminen just päinvastoin ku pitäisi toimia :p

Glyfolla liusväkevyys tärkeää, ja kasteella seos laimenee olemattomiin. On tullut ruiskutettua kosteaakin kasvustoa, muuten jää glyfot ajamatta mutta optimi nimenomaan kuivaan kasvustoon iltapäivällä. Tuo ohjehan oli just päinvastoin kuin kaikki suositukset :D

Muut ruiskukset sitten aamusta ja kasteenkin aikaan, toki näissäkin paljon poikkeuksia, mm. tietyt tautiaineet polttaa lehdet, mikäli märkä kasvusto jne.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Glyfosaatit
Minulla vaan tuo aamu Vs. iltapäiväruiskutus näkyi oikein silmällä pellon päästä katsoen, siis iltapäivällä ruiskutettu oli aikojen päästä huomattavasti vihreämpi. Ja siis tarkoitus oli lopettaa kumina, siihen iltapäiväruiskutuksen teho oli huonompi.  Onko sitten merkitystä liuoksen väkevyydellä vai sillä paljonko todellisuudessa sitä tehoainetta imeytyy kasviin? Iltapäivällä, kun etenkin kun aurinko paistaa, osa aineesta haihtuu taivaan tuuliin ennen imeytymistään.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9754
Vs: Glyfosaatit
Minulla vaan tuo aamu Vs. iltapäiväruiskutus näkyi oikein silmällä pellon päästä katsoen, siis iltapäivällä ruiskutettu oli aikojen päästä huomattavasti vihreämpi. Ja siis tarkoitus oli lopettaa kumina, siihen iltapäiväruiskutuksen teho oli huonompi.  Onko sitten merkitystä liuoksen väkevyydellä vai sillä paljonko todellisuudessa sitä tehoainetta imeytyy kasviin? Iltapäivällä, kun etenkin kun aurinko paistaa, osa aineesta haihtuu taivaan tuuliin ennen imeytymistään.

Onko aine ollut samaa ? Ajattelis että esim tuolla powermaxilla sateen kestokin on tunti, niin kait se poudalla nyt ainakin toimii . Ja toimiihan se ... pitääkin käydä joskus kiertämäs ne lohkot joita ajoin puolilta päivin. Iltapäivän lohko näkyy tuvan lasista.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Glyfosaatit
Tuo värinvaihtuminen ja maanpäällisen kasvuston kuoleminen on ihan sama.Tavoitteena on kuitenkin tappaa juuri.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9754
Vs: Glyfosaatit
Tuo värinvaihtuminen ja maanpäällisen kasvuston kuoleminen on ihan sama.Tavoitteena on kuitenkin tappaa juuri.

En epäile etteikö juurikin ole kuollut :)