Nuissa hiukkasloukuissa aika vähän liikkuvia osia, että rikkoontuminen olisi helppo laittaa käymättömän moottoriöljyn syyksi.
Eikö se kuitenkin ole niin että juuri väärä moottoriöljy noita pilaa?
Kun sitä öljyä kuitenkin kulkeutuu pakorööriin enemmän tai vähemmän palaneena, ja vääränlaisen öölin palamisjätteet sitten tukkivat DPF:n ?
Eli ne väärän öljyn liialliset tuhkat tukkivat sen hiukkassuodattimen.
Mutta näköjään voi siinä käydä toisinkin päin:
http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?t=40825
Mihinkähän tämä kehitys vielä johtaakaan....
Ruotsin tekniikan maailma on tosta varoittanukin:
http://teknikensvarld.se/varning-livsfarlig-motor-i-volvo-190642/Eli "hengenvaarallinen moottori Volvossa".
Tossa linkin jutussa V50:sen kone alkoi ryntää 110 km/h vauhdissa, ja lopuksi kilahti.
Eli voi se varmaan väärästä öljystä mennä tukkoon mutta mitä tapahtuu sen jälkeen voikin olla jännää...
Epäonnistuneen hiukkaspolton (koska dpf on tukossa) ylimääräinen polttoaine joutuu moottoriöljyn sekaan ja lopuksi
kone työntää öljyä palotilaan ja kone ryntää. Yleensä aika kallis remontti.
Taitaa ongelma olla tuon sukupolven psa:n dieselien käyttämä suodatustapa eli dpf-suodatin ja eolys-neste jota se käyttää hiukkaspolton yhteydessä.
Nestettä pitää olla tarpeeksi ja silti suodatin pitää vaihtaa 120 tkm välen. Niin ja moottorin ohjelma joka ei ymmärrä että jotain on vialla.
Ja nesteen sekä suodattimen vaihdoissa pitää resetoida jotkut laskurit tms.
Korjauksia on kuulemma tehty, ohjelmapäivitystä ja paranneltuja vaihtopönttöjä ainakin.
Tossa jutussa kerrotaan muuten että moottorin öljymäärä pitää tarkistaa
vähintään joka toisen tankkauksen yhteydessä...
Lisääntynyt öljymäärä kertoo mahdollisesta naftasta öljyn seassa.