Mistä ihmeestä Navettapiika löysi huonoja perunoita?
Kerros mistä kaupasta niitä hyviä perunoita löytää?? Aika harvassa on.. ja sitä minä ihmettelen, että kenen etu se on, että laarissa on vihreitä perunoita. Valikoimaa ihan älyttömästi, mutta suurin osa on sitten vihreitä ja mätiä. Ja eritoten luomu-perunat..niitä jos on irtomyynnissä, on ne takuuvarmasti vihreitä. Elikkä liian kauan siinä paistatelleita.
Kyllähän maalaistaloissa on aina pruukattu kasvattaa perunat itse. Onhan se nyt ennenkuulumatonta, että maanviljelystalouteen ostetaan KAUPAN PERUNAA!!! Saa parhaan laatuiset, kun omasta maasta kuokkii.
Onko jokaisessa maatalossa lehmä ja sikakin?? Ja ehdottomasti leipäviljaa??
Löytyy kuitenkin joka talosta se muutama aari, jolla voi kasvattaa vuoden perunat.
Huomannut tässä viimeisten 10-15 vuoden aikana sellasen kehityskulun, että kun talossa tehdään sukupolvenvaihdos, niin jatkajat ei viitsi enää kotitarveperunaa viljellä, toisin kuin luopujasukupolvi.
Minä olen se meillä, joka ei perunaa kaipaa. Syykin on varma. Olen niin monesti niitä syksyllä rääpinyt maasta vesisateessa ja muutenkin, ettei enää kiinnosta. Sitten varjelet sitä perhanan kellaria, ettei jäädy, eikä nouse vesi..
Ei kiitos.
Tuon meidänkin perunan kulutuksen kyllä täyttää kaupasta tai suoraan viljelijältä. Minulla on muutakin tekemistä kuin kyykkiä kellarissa lonimassa niitä märänneitä erilleen.
Eikä tarvi tarkastajankaan mittailla niitä perupenkkejä nurmesta erilleen..säästyy sekin vaiva.